Česká doména už (skutečně) pro každého?

[Oživeno] V uplynulých dnech se objevilo několik pozitivních zpráv týkajících se cen tuzemských domén, o nichž jsme vás již informovali. Existuje reálná šance, že v nejbližší době zaplatíte za doménu méně než kdykoliv předtím?

Ceny registrace domén druhého řádu jsou už od doby, kdy se poplatky začaly vybírat, předmětem mnoha teoretických diskuzí, ale také praktického diktátu správce národní domény .cz. Tímto správcem je sdružení CZ.NIC, které určováním své politiky a předpisů de facto určuje také cenu pro koncové zákazníky. CZ.NIC je tvořen firmami – registrátory. Kroky, na nichž se tyto firmy v rámci sdružení dohodnou, obvykle oznamuje s dostatečným předstihem.

Tip – doménový trh
Zajímají vás statistiky českého doménového trhu? Zkuste naši propracovanou Doménovou centrálu.

Nejinak tomu bylo i u zrušení jednorázového poplatku za registraci doménového jména. O tomto kroku jste si na Lupě mohli přečíst již v říjnu (článek Týden plný doménových událostí). Poplatek ve výši 300 korun platili registrátoři domén za své zákazníky. Ve skutečnosti to ovšem znamená, že se tento poplatek tak či onak promítal do koncových cen registrace. Jeho zrušení bylo oznámeno již poměrně dávno, nicméně s platností od 1. ledna 2006. Tento časový rozdíl je nutný k tomu, aby se jak CZ.NIC, tak i samotní registrátoři na připravované změny mohli s dostatečným předstihem připravit, a hlavně je odsouhlasit. Stalo se. A i když na zlevnění poplatků je ještě čas, některé z firem v rámci konkurenčního boje ohlásily příslušné slevy z registrace již dnes. Na Lupě jste si mohli přečíst zprávičku (a tiskovou zprávu) společnosti Explorer. Z ní vyplývá, že se třísetkorunová změna na faktuře pro zákazníka promítne v plné výši. Registrace včetně ročního udržovacího poplatku, která doposud stála bez dvou korun a daně 1000 korun, přijde jen na 700 korun (se stejnými podmínkami). Účel je jasný, přetáhnout touto nevelkou, ale jasně vyčíslenou částkou zákazníky, kteří by se rozhodli k vytvoření zcela nové prezentace – a tedy i k zaregistrování domény před Vánocemi. Vzhledem k přirozené tendenci startovat nové projekty, a to nejen velkého rozsahu, ale hlavně malé prezentace, od Nového roku, jich možná nebude málo. Co na to ostatní registrátoři?

Sleva bude?

Oslovili jsme všechny české registrátory. I když čas na jejich odpověď byl poměrně krátký, je třeba říct, že s námi moc nekomunikovali. Výsledek můžete vidět v tabulce níže. U většiny firem zajišťujících registraci domén v prostoru .cz se dá očekávat snížení cen pro koncové zákazníky, vypadá to ovšem, že akce Exploreru je v tomto ohledu spíše ojedinělou záležitostí. Skutečné částky, které zákazník ušetří, se nejspíše dozvíme počátkem příštího roku.

Plánované úpravy cen registrátorů českých domén
Registrátor Termín změny cen Úpravy cen
Ignum 1. leden 2006 Registrační poplatek bude zrušen, udržovací zůstane ve stávající výši
Zoner 1. leden 2006 Cena registrace bude cca 600 korun
Forpsi 1. leden 2006 Zatím nestanoveny
Active 24 1. leden 2006 Zatím nestanoveny
General registry 1. leden 2006 Bude zrušen registrační poplatek, udržovací bude snížen o 100 korun
Media4web 1. leden 2006 Zatím nestanoveny
Web4U 1. leden 2006 Bude zrušen registrační poplatek, udržovací zůstane 599 korun
Český registrátor Nepodařilo se zjistit Nepodařilo se zjistit
ONE.CZ Nepodařilo se zjistit Nepodařilo se zjistit
SkyNet Nepodařilo se zjistit Nepodařilo se zjistit
Nextra Zatím nestanoven Zatím nestanoveny
Ipex Zatím nestanoven Zatím nestanoveny
Kraxnet Zatím nestanoven Zatím nestanoveny
Miramo 1. leden 2006 Zatím nestanoveny
Czech On Line Nepodařilo se zjistit Nepodařilo se zjistit
Explorer 1. prosinec 2005 Registrace i udržovací poplatek dohromady stanoveny na 700 korun
Český Telecom Zatím nestanoven Zatím nestanoveny

Pumpařův syndrom

Aniž bychom chtěli registrátory z něčeho podezírat, existuje obava, že zrušení jednorázových poplatků CZ.NIC může u některých, především menších, registrátorů vyvolat takzvaný pumpařův syndrom. Majitelé a provozovatelé motorových vozidel jej velmi dobře znají z našich čerpacích stanic. Spočívá v tom, že i poměrně razantní snížení velkoobchodních cen paliva se nemusí do koncové nabídky zákazníkovi promítnout vůbec, či se promítne jen omezeně a se značným zpožděním – z novin již dávno víme, že ropa je levnější, ale benzín stojí pořád stejně. Rozdíl v ceně způsobený snížením ceny suroviny představuje navýšení zisku prodejce. Hrozí něco podobného i u registrátorů domén? Paradoxně to je možné. Zákazníci si v poslední době „zvykli“ platit za registraci a roční provoz domény částku přibližně okolo tisíce korun bez daně. Není důvod se domnívat se, že by pro ně mělo představovat problém platit stejnou částku za novou doménu i dále, a to i přes deklarované snížení. Firmy a subjekty, které mají ve svém majetku více domén u stejného registrátora, budou vždy inklinovat k tomu, aby nové domény registrovaly prostřednictvím stejné firmy. V případě mnoha subjektů je to táž firma, která jim zajišťuje webhosting, velmi často i přístup k Internetu, slovy obchodníka by se dalo říct že „komplexní služby“.

Registrovat například jednu doménu jinde jen kvůli slevě tří set korun by se nemuselo vyplatit. Znamená to totiž další náklady, byť by jen znamenaly nutnost komunikovat s dalším subjektem a případné problémy řešit „přes někoho jiného“. Právě zde se otevírá poměrně široký prostor pro samotné registrátory. Explorer, o kterém jsme informovali, jim nastavil poměrně drastický kurz. Lze očekávat, že jeho přímí konkurenti se nejspíše ihned po prvním lednu svými nabídkami přizpůsobí. To znamená, že úspora získaná na straně CZ.NIC se „cestou k zákazníkovi“ nikde neztratí ani radikálnějším způsobem nesníží – tyto firmy si to nemohou dovolit. Nicméně také lze očekávat, že čím menší společnost zabývající se hostingem a registrací je, tím více se bude pokoušet něco z těch tří stovek ulít do kapsy. U firem, které přeprodávají služby skutečných registrátorů, pak tento trend může být nejmarkantnější, a stejně tak bude možné asi nejvíce pozorovat snahu využít „vazby“ stávajících zákazníků při registraci nových domén ve svůj finanční prospěch.

EBF16

Doména je zadarmo…

Jak se snížení nákladů za domény projeví tam, kde je poplatek pro zákazníka jednoznačně formulován, uvidíme brzy. Jinou věcí je, zda a jak se zrušení poplatku ze strany CZ.NIC projeví v případech, kde instituce „doména zadarmo“ již existuje. Můžete ji získat s objednávkou služeb webhostera, při překročení určité výše platby a podobně, fantazir, zač dát klientovi doménové jméno tak, aby vypadalo bezplatně, je prakticky neomezená. Nemusí být ani úplně zadarmo. Doménu lze pořídit například za 300 korun (domeny.cz) nebo jinou dumpingovou cenu. Jisté je, že v případě těchto domén není možné skutečnou slevu vyčíslit, protože je ukryta ve faktuře za služby. Tím pravděpodobnější je, že firmy projeví snahu snížený poplatek někde „ulít“. Ovšem bylo by velmi hloupé mít je za obchodníky tohoto typu ještě dříve, než nové podmínky vůbec vstoupí v platnost.

Sleva bude!

Tři sta korun, o které bude stát registrace nových domén od ledna méně, není velká suma. Prakticky je pocítí ten, kdo bude v prostoru .cz registrovat velké množství jmen. Pro firmu či jednotlivce, který požaduje jednu nebo dvě domény, jsou důvodem ke zvážení levnějšího (férovějšího) registrátora, ale zřejmě nikoli rozhodujícím. Sleva od CZ.NIC, ať už se u zákazníků samotných promítne jakkoliv, bude pravděpodobně ze všeho nejvíce drobným, ale milým dárkem u příležitosti Nového roku 2006.

Anketa

Jsou podle vás .cz domény drahé?

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 1. 2006 4:32

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »