Hlavní navigace

Česká obchodní inspekce varuje: Nakupování přes internet je vysoce rizikové

Redakce

Česká obchodní inspekce dnes zveřejnila závěrečnou zprávu o nakupování přes internet v roce 2011. Celou zprávu si můžete stáhnout na stránkách inspekce, my z ní vybíráme nejzajímavější údaje: inspektoři loni prověřili 1021 internetových obchodů, bez ztráty květinky prošel kontrolou jen každý čtvrtý  v 73,4 procentech kontrola objevila porušení některého z právních předpisů  se stížnostmi na internetové obchodníky se na ČOI obrátilo 2 500 lidí, jejich stížnosti se však ukázaly být oprávněné jen…

Česká obchodní inspekce dnes zveřejnila závěrečnou zprávu o nakupování přes internet v roce 2011. Celou zprávu si můžete stáhnout na stránkách inspekce, my z ní vybíráme nejzajímavější ú­daje:

  • inspektoři loni prověřili 1021 internetových obchodů, bez ztráty květinky prošel kontrolou jen každý čtvrtý 
  • v 73,4 procentech kontrola objevila porušení některého z právních předpisů 
  • se stížnostmi na internetové obchodníky se na ČOI obrátilo 2 500 lidí, jejich stížnosti se však ukázaly být oprávněné jen v 18 procentech případů
  • inspektoři kontrolovali také prodejce výrobků porušujících práva k duševnímu vlastnictví, například dealery pokoutně dovážených mobilních telefonů
  • inspektoři uložili 620 pokut, celkem za 2 328 700 korun
  • nejvyšší pokuta obnášela 30 tisíc korun, nejnižší „několik set korun“
  • nejčastějším prohřeškem (564 zjištění) byly nekalé obchodní praktiky: provozovatelé e-shopů uváděli zákazníky v omyl tím, že je nedostatečně nebo záměrně mylně infomovali o sobě, o obchodních podmínkách nebo o tom, jak mohou zákazníci uplatnit svá práva
  • druhým nejčastějším problémem (341 zjiš­tění) byly nejasné informace o poskytované zá­ruce
  • na třetím místě (73 případů) je pak nepřijetí zákonem garantované reklamace nebo překročení lhůty k jejímu vyřízení

ČOI v závěrečné zprávě varuje, že on-line nakupování je „stále vysoce rizikové“, protože internet láká podnikavce, kteří zneužívají nezkušenosti a důvěřivosti některých uživatelů.

Našli jste v článku chybu?
24. 2. 2012 15:41

Internet je hlavně stále relativně svbodný a vyžaduje určitou dávku uvažování. Na internetu nakupuji mnoho let a největší problém jsem měl jednou s Alzou před 6ti lety (problém s reklamací po pár urgencích nakonec v pořádku vyřešen). A to platím předem pokaždé.

Ono když lidé objíždějí hlavně obchody s názvy typu "nejvetsi-slevy.com", tak se nemůžou divit, že se občas spálí. Ty ultranízké ceny bývají něčím vykoupeny. To už to můžou z tý Číny nakupovat rovnou a bez prostředníka.

Jediné co…

24. 2. 2012 15:30
MoB (neregistrovaný)

Možná by spíš měli napsat "na českém internetu", protože s nakupováním v zahraničí via net mám docela dobré zkušenosti. U nás už raději moc nenakupuji...