Hlavní navigace

Česká televize vyvinula metodu pro srovnání sledovanosti v TV a na webu

David Slížek 8. 10. 2014

Metriku pro ČT vypracovala agentura Mediaresearch a je založena na počtech zhlédnutí pořadů na webu. Metoda má velkou šanci stát se standardem pro celý český trh.

O to, jak porovnávat sledovanost v televizi a na internetu, se už dlouho vedou spory (viz nedávný střet ohledně srovnání zásahu YouTube a klasických televizí). Česká televize teď ve spolupráci s agenturou Mediaresearch přichází s vlastní metrikou, která to zhruba umožňuje. Oznámila to dnes v tiskové zprávě:

"Za několik měsíců testování se nám podařilo spolu s agenturou Mediaresearch vyvinout komplexní nástroj měření, který díky funkční metodě přepočtu umožní porovnávat údaje z televizní obrazovky a internetu. Získáváme tak souhrnný obraz o divácké reflexi našich pořadů,“ říká v ní ředitel Nových médií ČT Pavel Kohout.

Toto měření internetové sledovanosti je podle dostupných informací založeno na čase, po který internetový divák pořad v přehrávači sledoval. „Aby byl člověk započítán jako divák pořadu, musí ho zhlédnout celý. Pokud zhlédne jen jeho polovinu, bude započítán jen za ‚polovinu‛ diváka apod. Nejde tedy o prostý počet spuštění videa, který skutečnou sledovanost nadhodnocuje,“ popisuje vedoucí výzkumu České televize Renata Týmová.

K výpočtu přitom ČT používá data Asociace televizních organizací (ATO) a hrubá data o přehrání jednotlivých videí webu ČT, která získává z NetMonitoru.

Vyšší rating

Tímto způsobem zjištěná čísla se samozřejmě dají s peoplemetrovým měřením ATO porovnávat jen zhruba – pořád jde o údaje získané dvěma odlišnými metodami ze dvou odlišně fungujících médií (na internetu například pořady nabírají diváky v průběhu delšího času, v televizi jen v době vysílání apod.).

ČT ale podle své zprávy údaje víceméně přímo sčítá: Z našeho testovacího měření například vyplývá, že druhý premiérový díl Nevinných lží, Vedlejší příznaky, který sledovalo v televizi šest set devět tisíc diváků, získal na webu dalších jednačtyřicet tisíc diváků, uvádí příklad Týmová. Rating pořadu tak podle ní započtením sledovanosti na internetu stoupl o 7 %. 

Nový standard

Televize a agentura Mediaresearch mají se svou metodou další plány: „Metodiku chceme upravit a použít i pro zásah reklamních video kampaní na internetu,“ říká Tereza Šimečková z Mediaresearche.

CIF16

A jak to vypadá, nová metrika má šanci stát se standardem na českém trhu. O potřebě společného měření totiž na nedávné mikrokonferenci serveru Médiář.cz mluvili i zástupci největších komerčních televizí v ČR. A jako dobrý začátek, než se dojde k jednotném měření napříč všemi mediatypy, navrhovali právě spojení údajů z NetMonitoru a ATO. 

Nová metrika má asi větší šanci, než loňský pokus Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Výpočet jeho iGRPu, který měl ukazovat zásah (reach) videí, byl založen na zahájených přehráních internetových videí a záhy po oznámení se setkal s kritikou ze strany televizních vysílatelů.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“