Hlavní navigace

Česká televize vyvinula metodu pro srovnání sledovanosti v TV a na webu

David Slížek

Metriku pro ČT vypracovala agentura Mediaresearch a je založena na počtech zhlédnutí pořadů na webu. Metoda má velkou šanci stát se standardem pro celý český trh.

O to, jak porovnávat sledovanost v televizi a na internetu, se už dlouho vedou spory (viz nedávný střet ohledně srovnání zásahu YouTube a klasických televizí). Česká televize teď ve spolupráci s agenturou Mediaresearch přichází s vlastní metrikou, která to zhruba umožňuje. Oznámila to dnes v tiskové zprávě:

"Za několik měsíců testování se nám podařilo spolu s agenturou Mediaresearch vyvinout komplexní nástroj měření, který díky funkční metodě přepočtu umožní porovnávat údaje z televizní obrazovky a internetu. Získáváme tak souhrnný obraz o divácké reflexi našich pořadů,“ říká v ní ředitel Nových médií ČT Pavel Kohout.

Toto měření internetové sledovanosti je podle dostupných informací založeno na čase, po který internetový divák pořad v přehrávači sledoval. „Aby byl člověk započítán jako divák pořadu, musí ho zhlédnout celý. Pokud zhlédne jen jeho polovinu, bude započítán jen za ‚polovinu‛ diváka apod. Nejde tedy o prostý počet spuštění videa, který skutečnou sledovanost nadhodnocuje,“ popisuje vedoucí výzkumu České televize Renata Týmová.

K výpočtu přitom ČT používá data Asociace televizních organizací (ATO) a hrubá data o přehrání jednotlivých videí webu ČT, která získává z NetMonitoru.

Vyšší rating

Tímto způsobem zjištěná čísla se samozřejmě dají s peoplemetrovým měřením ATO porovnávat jen zhruba – pořád jde o údaje získané dvěma odlišnými metodami ze dvou odlišně fungujících médií (na internetu například pořady nabírají diváky v průběhu delšího času, v televizi jen v době vysílání apod.).

ČT ale podle své zprávy údaje víceméně přímo sčítá: Z našeho testovacího měření například vyplývá, že druhý premiérový díl Nevinných lží, Vedlejší příznaky, který sledovalo v televizi šest set devět tisíc diváků, získal na webu dalších jednačtyřicet tisíc diváků, uvádí příklad Týmová. Rating pořadu tak podle ní započtením sledovanosti na internetu stoupl o 7 %. 

Nový standard

Televize a agentura Mediaresearch mají se svou metodou další plány: „Metodiku chceme upravit a použít i pro zásah reklamních video kampaní na internetu,“ říká Tereza Šimečková z Mediaresearche.

NMI17

A jak to vypadá, nová metrika má šanci stát se standardem na českém trhu. O potřebě společného měření totiž na nedávné mikrokonferenci serveru Médiář.cz mluvili i zástupci největších komerčních televizí v ČR. A jako dobrý začátek, než se dojde k jednotném měření napříč všemi mediatypy, navrhovali právě spojení údajů z NetMonitoru a ATO. 

Nová metrika má asi větší šanci, než loňský pokus Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Výpočet jeho iGRPu, který měl ukazovat zásah (reach) videí, byl založen na zahájených přehráních internetových videí a záhy po oznámení se setkal s kritikou ze strany televizních vysílatelů.

Našli jste v článku chybu?
11. 10. 2014 11:53
TNT (neregistrovaný)

ČT má reklamy mezi pořady a komerčním televizím poplatky neposíláme. Moderní televize mají funkci normalizaci zvuku a není rozdíl v síle zvuku v pořadu a v reklamě.

Budou brzy tlačit na změnu legislativy, proto sledování IPTV přes ethernet nespadá pod koncesionářské poplatky, stále je v zákoně specifikováno TV jako zařízení přijímající pozemní signál, satelit a kabel (každé zařízení pak musí mít interní tuner, po ethernetu nic takového není - najdete to ve FAQ na stránkách ČT v sekci koncesioná…

9. 10. 2014 11:06
Koloděj (neregistrovaný)

A když se divák v TV dívá na pořad taky jen na půlku, je započítán obdobně?

Nevím proč, ale nemůžu se zbavit pocitu že se čt a spol snaží co nejvíc zatajit fakt: televize je na ústupu a dřív nebo později budou mít velkej problém, je to prostě zastaralé medium. Nehledě na to, že si za to můžou sami. Nebudu se dívat na TV kde sou v jednom kuse reklamy, to by nebylo to nejhorší, ale naše stanice maj zvyk (i když to bylo zakázané...) zvyšovat zvuk reklam o proti pořadům... To je pak super když u fi…