České dráhy vypravily Můj vlak, aplikace hledá v jízdních řádech i offline

Nová aplikace Českých drah pro iOS a Android nabízí kromě hledání také nákup a správu jízdenek či informace o stanicích, zpoždění a poloze vlaků.

České dráhy dohánějí náskok konkurence. Leo ExpressRegiojet totiž své mobilní aplikace dávno provozují (i když jsou jejich funkce omezené), ale u státního dopravce šlo zatím nakupovat jízdenky online jen na webu.

Můj vlak si od dnešního dne můžete stáhnout z App Store nebo z Google Play. Aplikace má být podle drah hlavně novým místem, kde si můžete vyhledat spoj, koupit jízdenku a pak ji ukázat průvodčímu.

Jednou z nejužitečnějších funkcí je možnost vyhledávat v jízdních řádech i offline. Funguje to ovšem jen pro spoje Českých drah a jejich partnerů. Vlaky Leo Expressu a Regiojetu se objevují jen na údajích z tabulí jednotlivých stanic (i tento údaj aplikace nabízí), v jízdních řádech je ale nenajdete. 

Vzhledem k tragickému pokrytí řady tratí mobilním signálem se offline hledání může velmi hodit. Balíčky offline dat si uživatel musí předem stáhnout do zařízení, jsou přitom dostupné jak pro Českou republiku, tak pro řadu dalších zemí. Data se průběžně aktualizují na pozadí, když je uživatel připojený k wifi.

Jízdenka v mobilu

Pokud už máte svůj účet v e-shopu Českých drah, můžete se k němu v aplikaci přihlásit a tím pádem se vám budou synchronizovat údaje o zakoupených jízdenkách. Registrace nového uživatele v aplikaci zatím není možná.

Za jízdenku se dá v aplikaci platit platební kartou a přes systémy PaySec a MasterPass. Jízdenka se uživateli zobrazí ve formě tradičního aztéckého kódu, který dráhy používají i ve webovém e-shopu. Průvodčí ji pak může přečíst přímo na displeji telefonu či tabletu. Pokud to nejde (a to se v praxi stává pořád docela často), může si opsat také kód jízdenky.

Přečíst jízdenku z aplikace prostřednictvím bezdotykového NFC zatím průvodčí nemůže (tedy – jde to v případě, že máte jízdenku nahranou na In Kartě). Jak Lupě potvrdil Roman Menc, člen drážního týmu, který za aplikací stojí, je možné, že se tato možnost v aplikaci v budoucnu objeví – nejdřív ale tvůrci chtějí s technologií získat více zkušeností.

Že by se zákazník kvůli chybějícímu datovému připojení ocitl před průvodčím bez jízdenky, podle Českých drah nehrozí. „Jízdenka se v případě nákupu z aplikace stahuje do offline paměti zařízení při prvním výskytu datového spojení a v případě přenosu z velkého webového e-shopu také,“ říká mluvčí drah Radek Joklík. „Pokud by i tak byl problém, stačí nahlásit údaje o nákupu (číslo dokladu nebo email) vlakové četě a ta údaje ověří přes Kontaktní centrum ČD,“ radí. 

Orientační poloha

Můj vlak čerpá z řady datových zdrojů a nabízí opravdu velké množství údajů. Některé pocházejí přímo od Českých drah, další z databází Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) a některá čerpá z Celostátního informačního systému o jízdních řádech, který provozuje firma Chaps.


Autor: České dráhy

Aplikace umí zobrazit řadu dat o poloze vlaku – ovšem pouze orientačně. K jejímu určení dráhy používají dva způsoby: jedním jsou automatické nebo ručně zapsané údaje o odjezdu vlaku ze stanice (o to se stará SŽDC) a druhým jsou data z GPS, kterou je vybavena část vlaků. Údaje jsou vždycky vztaženy ke stanici, kterou vlak projel, jeho přesnou polohu na mapě se tedy nedozvíte.

Podobně České dráhy generují údaje o zpoždění spojů. I ty je potřeba brát orientačně – strojvůdce totiž může například zpoždění mezi stanicemi dohnat, takže se jeho doba může výrazně měnit, varují zástupci Českých drah.

Cena? Neřekneme

Zajímavé je, že dráhy aplikaci používají i interně. Na dva tisíce členů vlakových čet dostalo smartphony Sony Experia L, na kterých mají aplikaci nainstalovanou a mohou z ní poskytovat informace cestujícím.

CIF16

Dráhy aplikaci vyvíjely asi rok a půl, pracovalo na ní pět vývojářů, dva UX designéři a jeden grafik. Kolik vývoj stál, nám mluvčí drah odmítl prozradit – údajně kvůli obchodnímu tajemství.

Firma na aplikaci spolupracovala se dvěma partnery – design aplikace měla na starosti firma Symbio a vývoj a část dat obstarala firma Chaps.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 11. 2014 11:18

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnotit všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »