České e-shopy neumějí vyhledat zboží

E-shopy z rodiny Internet Mall disponují sympatickou funkcí hledání zboží dle parametrů i velmi použitelným porovnáním vybraných kousků. Jenže nabídka u Mall.cz není vždy nejširší, a tak je třeba občas hledat jinde. Lze odhadnout, že většina e-shopů vůbec žádné hledání dle parametrů nemá, ale i u těch několika, které pokročilejší vyhledávání mají, je jeho skutečné používání často utrpením.

Na příkladu DVD rekordéru si ukážeme bídu vyhledávání dle parametrů na českých e-shopech a snad i nabídneme inspiraci pro tvůrce těch příštích.

Skromné či neúplné

Některé e-shopy se spoléhají na současný trend, kdy je pro kupující jediným kritériem cena. Např. prohledávání dle parametrů na e-shopu Elektro-partner.cz je přímo spartánské:

Elektropartner.cz

V e-shopu Avistar přidávají k ceně možnost výběru jednoho výrobce a na Mironetu dokonce ještě fulltext:

Mironet

Opravdu bohatá volba parametrů. Oproti předchozím přidává např. e-shop Korunka do svého vyhledávání konečně smysluplné parametry, byť jde jen o velikost HDD a typ tuneru:

Korunka

Kde je možnost říci, že hledané zboží má podporovat DivX, české titulky či třeba HDMI výstup?

Existují však obchody, kde si na nedostatek parametrů k omezení výběru nemůžete stěžovat. Zdánlivě. Mezi přehršlí parametrů jich pár schází. Např. vyhledávání na Cybexu neumožňuje definovat velikost HDD. Narazil jsem i na e-shop, jehož vyhledávání umožňovalo detailně určit, jaké média má rekordér umět číst, ale možnost určit média pro zápis chyběla.

Poučení: Klíčové parametry pro zákazníky nesmí ve vyhledávání chybět.

Jediná volba z mnoha podobných

Zkusili jste někdy chtít vyhledat jen výrobky, které mají např. černou barvu nebo kombinaci s černou? Výběr bývá omezen na jedinou hodnotu, byť má smysl hledat zboží s více různými hodnotami. Např. e-shop Mojedomácnost.cz vás nutí se rozhodnout pro jednu konkrétní barvu, jinak se musíte přebírat všemi:

mojedomacnost.cz

Již zmíněné vyhledávání DVD rekordérů na Cybexu obsahuje omezení na jedinou volbu hned u čtyřech kritérií – zvolit můžete jen jeden z dalších formátů, jedinou z barev, jediného výrobce a jediné záznamové médium. Jaké médium zvolíte, když chcete rekordér s HDD a nechcete při nákupech médií řešit plus a mínus?

Cybex - médium

Poučení: Zákazník neví, co přesně chce. Ani na stránce vyhledávání dle parametrů. Neztěžujte mu situaci.

Omezení volby na jedinou hodnotu může být nekonzistentností hodnot u různých výrobků zesíleno až k naprosté absurdnosti – u digitálních fotoaparátu jsem se setkal s nutností vybrat si jedinou hodnotu mezi Compact Flash, CompactFlash I+II, CF a CF I+II. V oblasti DVD rekordérů jsem na HiFiShopu.cz u kritéria Progresivní video vstup/výstup narazil na hodnoty ano a ano/ano:

hifishop.cz

a u již několikrát zmíněného Cybexu na hodnoty barev stříbrná a stříbrný. Proč provozovatelé nutí zákazníka přemýšlet, jaký je mezi nimi rozdíl?

Poučení: Jsou-li některé texty opakovaně ručně zadávány, kontrolujte občas jejich unikátní přehled.

Výběr vzájemně se nevylučujících hodnot by správně měl být ve formě zaškrtávacích políček (checkboxů), při nejhorším ve formě výběrové nabídky s možností volby více hodnot (tzv. multi select box). Uživatel by si mohl vybrat více možností a také by je viděl ihned, bez nutnosti své akce. Ale pro programátory a grafiky je umístění výběrové nabídky asi jednodušší než umístění pár zaškrtávacích polí a použitelnosti zbudou oči pro pláč.

Větší, menší, přesně

U mnoha kritérií je těžké zadat jednu konkrétní hodnotu – zákazník si např. nepřeje zboží dražší než 15 tisíc. Obvyklým řešením je zadání určité meze. Způsob zadání se liší, nejčastějším je výběrová nabídka s matematickými symboly, např. na vyhledávání obchodu Moje Elektro.cz vypadá výběr kapacity takto:

mojeelektro.cz

Opět ale narážíme na použitelnost – ač chce zákazník rekordér s kapacitou 250 GB a větší, musí zadat menší číslo, např. 249 GB, aby byla podmínka splněna. Není vhodné nutit uživatele přemýšlet, a tak lze použít jiné matematické symboly, jako to na svém vyhledávání udělal obchod Planety.cz:

Planety - kombinované

Pokud jsou zákazníky obchodu převážně studenti inženýrských oborů, je možné jim nabídnout téměř všechny možnosti – jako to udělal Cybex.cz ve svém hledání:

Cybex - rozměry

Ale pokud chce provozovatel uspět u běžných zákazníků, neměl by příliš přehánět. Ostatně hodně lidí se matematice po celý život vyhýbá jako čert kříži. Možná je pro ně mnohem srozumitelnější slovní zápis, jako např. ve formuláři obchodu Eternity.cz:

Eternity.cz

Všimněte si, že ač je použit přirozený jazyk, díky doslovnému převodu z matematického výrazu trpí i tento formulář chybou zmíněnou už u prvého formuláře. Stačí jen najít lepší slova, což ve svém formuláři udělal obchod Video Expert:

Videoexpert

Konfigurátor obchodu Spořílek.cz vyřešil neurčitost představ zákazníka zavedením operátoru je přibližně:

Spořílek

Všechny dosud zmíněné příklady předpokládají, že pro zákazníka jsou přijatelné všechny hodnoty po určitou či od určité meze. Ale on může chtít jen určitý interval – např. příliš nízký přístroj by ve skříňce vypadal utopeně, naopak příliš vysoký by se do ní nevešel. Ve formuláři vyhledávání obchodu Videoplaneta.cz počítají i s touto vzácnou potřebou a nabízejí možnost zadat interval:

videoplaneta

Elegantní řešení celého problému a možná nejsrozumitelnější rozhraní.

Poučení: Lidé používají jiný jazyk než počítače.

Formulář vyhledávání jako umělecké dílo

Jsem moc rád, že jsem našel vyhledávací formulář e-shopu Obchod.cz, který má vychytanou většinu zmíněných nedostatků a umožňuje hledat např. název začínající na zadaný řetězec. Formulář je podle mého názoru určen pro geeky, kteří ocení jeho propracovanost, méně však pro běžné uživatele. Ti se asi ztratí v Booleově logice kombinace výběrů s hodnotami je nebo není a ano nebo ne:

obchod.cz

Poučení: Méně je někdy více. Geeků je málo.

Alternativa k formuláři

Vyhledávání dle parametrů je častou pomůckou zákazníkům pro zúžení výběru, má však i své nevýhody. Detailní formulář pro hledání je rozsáhlý a potřebuje vlastní stránku (byť je možné najít obchod s formulářem na stránce každého výrobku), na stránku musí vést odkazy a ani pak není jisté, zda jej uživatel bude umět použít.

Obchodní-dům.cz má ve své kategorii DVD rekordérů průvodce, který umožňuje zákazníkovi upřesnit výběr zboží kliknutím na odkaz. Uživatel si může vybrat buď typ rekordéru, přítomnost českého menu, přítomnost DVB-T tuneru nebo cenovou hladinu; u každého odkazu je také uveden počet zbývajících položek katalogu. Po zvolení jednoho kritéria může na další stránce zvolit ze zbývajících. V každém okamžiku má přístup ke všemu vyhovujícímu zboží.

obchodni-dum.cz

Poučení: K témuž cíli vede více cest.

Perličky aneb WTF?

E-shop EVA.cz má na stránce každé kategorie odkaz na hledání dle parametrů. Na odkazované stránce je však jen mnoho měsíců prázdný seznam kategorií, v nichž lze dle parametrů hledat:

Eva.cz

Podobný problém má i Computerweb.cz, jehož odkaz pod okénkem vyhledávání vede jen na kategorii DVD přehrávačů. Vyhledávání dle parametrů nikde.

Vyhledání podle technických parametrů na e-shopu Planety.cz si zdánlivě potrpí na přesnost, neboť zákazníkovi doporučuje hodnoty až s 15 desetinnými místy:

Planety - zadejte číslo

Stačilo by čísla trochu zaokrouhlit nebo používat vhodnější datový typ.

Nejlepší na konec. Klonované e-shopy Moje Elektro.cz a Elektrosvět.cz umožňují u vyhledávání DVD rekordéru určit i objem lednice, její mrazící kapacitu, objem mrazáku, počet kompresorů, polic a šuplíků a konečně i volbu správného umístění mrazáku:

MIF16

Lednice

Závěr

Ač jsem viděl spousty e-shopů a jejich formuláře pro vyhledávání dle parametrů, jen málo jich bylo pěkných. Nevylučuji, že jim provozovatelé nepřikládají důležitost, neboť znají třeba jejich malou návštěvnost. Ta však může být důsledkem jejich nízké použitelnosti. Pokud znáte český či zahraniční e-shop, který má krásné vyhledávání podle parametrů, zmiňte jej prosím v komentářích.


Článek původně vyšel 24. července na blogu autora.

Anketa

Jste spokojeni s vyhledáváním v českých e-shopech?

98 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 5. 2016 17:18

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »