České portály v roce 2006

Rok 2006 je z pohledu portálů snad jedním z nejklidnějších vůbec, alespoň při povrchním pohledu. Vývoj českého Internetu je i nadále - a zejména kvůli portálům - ve vleku změn ve světě a jen málokdy se přihodí, že by někdo přišel s nějakou vlastní inovací, s vlastním nápadem, který by jen nekopíroval či neimitoval zahraniční úspěšný model.

Za této situace také nelze očekávat nějaké významné přelévání podílů na trhu, jelikož uživatelům většinou chybí jakákoliv motivace měnit návyky. Ostatně zdá se, že většina provozovatelů situaci akceptovala a snaží se udržovat jakési status duo. Přesto je však tento rok ve znamení velkého očekávání a podobně „pohodový“ už pro české portály už možná nikdy žádný další nebude.

Idylka končí

Idylka by pro české portály mohla pokračovat klidně ještě velmi dlouho. Celá „velká čtyřka“ (Seznam, Centrum, Atlas, iDnes) je podle všeho zisková a rostoucí. Tlak zvenčí však stále narůstá a již příští rok by u nás mohla naplno propuknout válka o uživatele a zejména inzerenty mezi českými a zahraničními společnostmi. Ostatně zvláště přítomnost Googlu je již velmi znatelná a se zřízením českého zastoupení se dá očekávat, že rok 2007 bude rokem zesíleného úsilí o zvýšení podílu na trhu a ukousnutí většího koláče příjmů z inzerce. Vedle pravidelně zmiňovaného Googlu se však český trh chystá „přepadnout“ i další internetová společnost z té nejvyšší ligy – Microsoft. Letošní rok je tak možná tím posledním, ve kterém se české portály mohou pokusit obrnit proti této invazi a s relativním dostatkem lidských i finančních prostředků povznést své služby na konkurenceschopnou úroveň. Alternativní možností je vybrat si pouze několik perspektivních a „bezpečných“ odvětví a ze zbytku vycouvat. A obě tyto strategie české portály skutečně uplatňují, doby nespoutaného rozšiřování palety služeb na všechny strany jsou již dávno minulostí.

Základní model expanze služeb Googlu do dalších zemí je velmi jednoduchý – prostý překlad jejich rozhraní. Touto nenáročnou metodou se dokázal rozšířit všude po světě, aniž by třeba v té které zemi vůbec potřeboval jediného zaměstnance. Vedle vyhledávání tak Google v češtině nabízí také Gmail, organizátor fotek Picasa, program Google Desktop a celou řadu dalších služeb. Českým hráčům tak Google „neleze do zelí“ již jen pouze jako webový vyhledávač, ale velmi výrazně i jako freemail a poskytovatel dalších internetových služeb typu online map.

Nástup Googlu a Microsoftu

Letos však Google udělal pro průnik na český trh mnohem více. Konečně vyřešil problémy s doménou google.cz, kterou odkoupil, a na konci srpna na ní spustil lokalizovanou verzi svého vyhledávání. Česko tak opustilo nelichotivou společnost Běloruska a několika ostrovních států, ve kterých doménu Googlu okupují doménoví spekulanti. Zakoupení domény však není ta nejdůležitější aktivita, kterou v Česku Google podniká, ačkoliv je jistě symbolické. Google zejména dává dohromady své české zastoupení, dokonce již známe jméno ředitelky české pobočky – stane se jí Taťana Le Moigne. Z dalších kroků se zdá, že Google má především zájem navázat větší kontakt s českými médii – za poslední měsíce zorganizoval pro vybrané české novináře celou řadu formálních i neformálních rozhovorů a setkání. Motivace je asi jednoduchá – Google chce více proniknout do povědomí českých inzerentů a ukousnout si více z jejich reklamních rozpočtů. To je také ta nejvíce bezprostřední hrozba pro české portály – pokud jejich zákazníci zjistí, že Google nabízí efektivnější a levnější reklamu, povede to k tlaku na snižování cen, jenž by obzvláště poškodil menší Centrum a Atlas.

Nastupující Microsoft je zatím velmi nenápadný, od února příštího roku však již může být vše úplně jinak. Toto datum udává začátek prodeje nového operačního systému Windows Vista, který může výrazně „nakopnout“ novou portálovou iniciativu Microsoftu pojmenovanou Windows Live. Tu Microsoft připravuje již více než rok a s uvedením Visty, která bude s Windows Live do značné míry provázaná, by teprve měl začít opravdový souboj s Googlem o převahu na Internetu. A to nejen ve Spojených státech, ale skutečně celosvětově. U nás si Microsoft doménu live.cz zajistil ještě dříve než Google google.cz a nyní již na ní běží lokalizovaná verze jeho nového vyhledávače. Brzy by měl přijít i přeložený freemail a další služby. Zatímco současný portál MSN.cz funguje v zásadě jen jako vstupní brána ke službám Atlasu, Windows Live má ambice ukousnout si kus českého trhu se zcela původními službami. Ačkoliv se dnes české portály určitě více obávají Googlu, Windows Live může potichu získat několik procent podílu.

Strategie českých portálů se logicky liší podle jejich současného postavení. Suverénní Seznam si může dovolit masivně investovat do inovací a za poslední rok výrazně kvalitativně poodskočil svým českým konkurentům. Jako jediný má šanci otevřeně soupeřit s Googlem na poli vyhledávání, Česko je jedna ze dvou zemí v Evropě, kde má domácí portál větší podíl než Google. Ambicí Seznamu tedy musí být udržet si svou pozici hegemona českého Internetu a snažit se neztratit v žádném segmentu. Statistiky ukazují, že se mu to zatím skutečně daří – Google stagnuje a byť je to neuvěřitelné, na svých českých konkurentech Seznam stále nepatrně získává. V tuto chvíli zde zkrátka není vůbec nikdo, kdo by s jeho pozicí mohl cokoliv výrazného udělat.

iDnes má pozici poměrně jistou, vzhledem ke svému hlavnímu zaměření na zpravodajství se zahraniční konkurence prakticky nemusí obávat. Nejzajímavější je tedy nyní situace Centra a Atlasu. Centrum se podle řady zdrojů potýká s personálním odlivem, který je možno vypozorovat i na zpomaleném tempu vývoje nových služeb. Také se zdá, že Centrum čím dál tím více vzdává souboj v oblasti některých základních portálových služeb, jako je vyhledávání, e-mail či třeba i mapy, a snaží profilovat poněkud odlišně. Zatímco jeho koncepce komunitního portálu pro mladé je poněkud rozporná, úspěch zpravodajství s vlajkovou lodí Aktuálně.cz je jednoznačný.

Nejpřekvapivěji se letos projevuje Atlas. Po příchodu nového generálního ředitele Davida Duroně oznámil tzv. restart, tedy kompletní přehodnocení a modernizaci tohoto portálu. Dokonce se mu již podařilo dosáhnout proklamovaného cíle stát se českou dvojkou, ale to pouze díky velmi kontroverznímu započítání monopolního poskytovatele jízdních řádů IDOS pod své statistiky. Ve skutečnosti je Atlas stále prakticky ve všech oblastech daleko za Centrem. Směr jeho cesty však vypadá zdravě a některé jeho nové služby z nedávné doby naznačují, že by se snad Atlas skutečně mohl vzkřísit a upevnit svůj podíl. Nezodpovězenou otázkou však zůstává, jak velké zdroje Atlas na rozvoj nákladných projektů má a jestli si bude moci dovolit takto rychle inovovat i dlouhodobě. Vzhledem k prozatím velmi slabému postavení ve zpravodajství je také Atlas asi nejzranitelnější vůči cizím kolosům.

Inovace ve znamení map

Tak, jako byl rok 2005 ve znamení souboje freemailů, jsou letos oblastí nejmasivnějších inovací mapy. Není divu, do tohoto segmentu totiž začal velmi výrazně promlouvat Google. Ten prostřednictvím svých mapovacích služeb Google Maps a Google Earth nabízí skvělé uživatelské prostředí včetně klasických i satelitních map České republiky. Dosud však nebyla implementována schopnost prohledávání českých map, což tuzemským portálům poskytlo dostatek času na to, aby přišly s vlastním kvalitním řešením.

Jako první se do map koncem ledna pustil Seznam. Jeho Mapy.cz jsou téměř dokonalou kopií uživatelského prostředí Google Maps, to však uživatele nemusí příliš trápit. Od Googlu si totiž Seznam vzal vše šikovné a ještě přidal něco navíc. Výsledkem je velice kvalitní služba, která umí vše, co se od moderních internetových map očekává. Zvláště za povšimnutí stojí tzv. hybridní mapy – tedy mapy, které kombinují satelitní snímky s klasickými popisky ulic apod. Na Seznam poněkud překvapivě zareagoval Atlas, naopak o Centru není zatím ani vidu ani slechu. V listopadu Atlas představil betaverzi svých nových map, která může v mnoha ohledech se Seznamem směle soupeřit. Uživatelské rozhraní je moderní a přehledné, přitom je ale graficky poměrně originální. V současnosti chybějí hybridní mapy, ty však Seznam implementoval také až se zpožděním, naopak kvalita (stáří) leteckých snímků je na mnoha místech lepší.

Atlas se tedy dokázal vyhoupnout na prakticky srovnatelnou úroveň a je již víceméně jen otázkou vkusu a osobního hodnocení, kterým mapám dá uživatel přednost. Že se Atlas zaměřil na restart právě map, není divu – v této oblasti měl historicky vždy velmi dobrou pozici a stále si zde udržuje náskok před Centrem, které jinak Atlas ve všech významných segmentech jednoznačně poráží. Jestli je tedy budoucností menších českých portálů specializace na menší okruh služeb, jsou mapy pro Atlas logickou volbou.

Mapy však nejsou jediným předmětem zájmu českých portálů v tomto roce. Velkou pozornost si vysloužil letošní redesign jejich titulních stránek. První byl opět Seznam, jehož proměna ovšem byla také nejméně radikální. Jeho nová domovská stránka získala několik drobnějších možností personalizace (i výběr odlišného skinu), zejména však přibyla jednoduchá RSS čtečka. Konzervativní přístup však nemusí být na škodu, portál s tak výrazným podílem potřebuje využít svého mimořádného postavení k účinné propagaci všech svých služeb, naopak si nemůže dovolit žádné divoké experimenty.

Stejně jako Seznam bez začervenání okopíroval uživatelské rozhraní Google Maps, Centrum a Atlas si za vzor vybrali titulní stránku Yahoo. Když dva kopírují totéž, nemusí to však být totéž. Lépe podle mého názoru filosofii Yahoo pochopil Atlas. Jeho nová domovská stránka je graficky velmi příjemná, přehledná a z českých portálů nejvíce personalizovatelná. Bohužel chybí RSS čtečka, uživatelé si mohou pouze vybrat z předem určeného seznamu zdrojů. Je však samozřejmě otázka, kolik procent českých „internetistů“ vůbec tuší, co to RSS je.

Nová titulní stránka Centra nabízí menší personalizace, má však jiné přednosti. Sloganem Centra je „5 v 1“ – bez obnovování stránky je možné překlikávat mezi 5 odlišnými tématickými panely, například komunikace, zpravodajství či volný čas. Přes nesporně zajímavý nápad realizace poněkud pokulhává a vzhledem k minimálním možnostem personalizace poněkud ztrácí logiku, graficky navíc nové Centrum vypadá poněkud nepřehledně a přeplácaně.

Konečně soupeření Atlasu s Centrem do třetice, tentokrát na poli instant-messagingu. Z jistých důvodů české portály tuto oblast až donedávna zcela ignorovaly, žádná česká IM síť tak nikdy nevznikla. Místo toho letos Atlas zahájil partnerství s ICQ a později také Centrum se Skype. Model spolupráce Atlas – ICQ je jednoduchý – Atlas ICQ poskytuje propagaci, z jeho stránek lze stáhnout oficiální upravenou českou verzi tohoto kecálka a prodává též reklamu na pozicích uvnitř ICQ. Výměnou za to jsou prostřednictvím ICQ klienta propagovány služby Atlasu. Spojení Centra a Skype je minimálně prozatím výrazně volnější. Skype na Centru získal poměrně silnou propagaci i v podobě promo akce nabízející jistý počet volných minut na volání mimo síť Skype. Jaký benefit však z toho plyne pro Centrum, je dosud nejasné, možná se nějakého prohloubení jejich spolupráce dočkáme, až se v Česku Skype více rozšíří.

Vedle drobnějších změn (jakou byla například akvizice freemailové služby Post Seznamem) existují i podstatně konkurenčnější segmenty, ve kterých je opravdu živo. Není možné nezmínit zpravodajství, které minulý listopad získalo nového ambiciózního zástupce – Aktuálně. Podle informací NetCentra je dnes Aktuálně ziskovým projektem a podařilo se mu poměrně dobře etablovat na českém Internetu. Vzhledem k nezřetelným hranicím pojmu „zpravodajství“ je těžké jasně určit pozici hráčů na trhu. Přesto můžeme říci, že Aktuálně našlo vedle svých větších konkurentů v podobě Novinek a iDnes pevné místo. Postupně navíc rozšiřuje ekosystém tématických bratrských serverů, přestože jejich kvalita zatím velmi pokulhává za specializovanými magazíny iDnes a jiných internetových vydavatelství. Otázku, jestli se může uživit čistě internetový deník bez podpory tradičního média, tedy můžeme po roce zodpovědět kladně.

Kouzlo komunitních sítí

Zajímavé změny probíhají v oblasti komunitních portálů. V této oblasti spolu nesoupeří jen Seznam, Centrum a Atlas, ale také zcela nově vyrostlý server Líbímseti. Komunitní sítě jsou v zahraničí velkým hitem a Česko není příliš pozadu. Význam Pokecu od Atlasu je téměř zanedbatelný, dlouhodobě ztrácí i Xchat Centra, který kdysi býval jasně dominantní. Ani nedávné snahy Centra o oživení jeho komunitních služeb v podobě nové seznamky či serveru pro sídlení fotek s tímto trendem asi nic zásadního neprovedou.

Nejucelenější komunitní služby tedy nabízejí Lidé Seznamu a Líbímseti. Ačkoliv i v tomto segmentu je Seznam jedničkou, Líbímseti je v relativně těsném závěsu a jeho podíl stále stoupá. Ač vůči tomuto serveru mohou může mít řada lidí výhrady týkající se designu i funkcí, jeho tvůrcům se asi nejlépe podařilo zachytit, co převážně mladší komunita uživatelů na Internetu očekává.

Content

Od komunitních portálů se jednoduše dostáváme k hodnocení českého Internetu při zavádění nových typů služeb, občas označovaných jako Web 2.0. Bohužel si není možné než postěžovat, že zvláště velké portály k novým trendům přistupují velmi vlažně a do větších inovací se pouštějí teprve pokud se daný model osvědčí v zahraničí. Například blogování se tak nakonec rozšiřuje i u nás, přesto se však rozhodně nejedná o tak masový fenomén, jako tomu je ve Spojených státech i jinde. Zcela mimo kruh zájmu českých portálů stojí online video ve stylu YouTube, pouze Seznam a iDnes experimentují alespoň s internetovou videopůjčovnou. Českým portálům také zcela ujíždí vlak v sofistikova­nějších aplikacích jako webový kalendář či jiné kancelářské nástroje, ale i třeba v oblíbeném záložkování. Jisté služby na sdílení záložek se na českém Internetu sice objevily, ale bez výraznějšího úspěchu. Ani český klon Diggu – Linkuj – se zatím nedokázalo prosadit mimo úzký okruh internetových nadšenců.

Jistou světlou výjimkou je tedy česká Wikipedie, jejíž rozvoj je zcela na stejné úrovni jako rozvoj ostatních srovnatelně velkých jazykových verzí. Podchytit a využít vzrůstající oblibu této encyklopedie se pokouší Seznam se svou službou Seznam Encyklopedie, která kromě jiných zdrojů čerpá zejména právě z Wikipedie. Pozornost si také zaslouží projekt AllPeers, přestože (či právě proto) není zaměřen jen na český Internet. Toto v Česku vyvíjené rozšíření pro Firefox umožňující snadné sdílení souborů s přáteli ve světě jednoznačně sklidilo největší ohlas ze všech u nás vyvíjených internetových služeb. Přestože reálné vyhlídky tohoto projektu jsou více než nejasné, AllPeers si zaslouží uznání za nápad a odvahu pustit se souboje na světovém trhu. Měli bychom si přát, aby se podobných iniciativ v Česku začalo objevovat více a český Internet se stal přínosem pro ten světový, ne kopií.

Anketa

Jaký portál převážně využíváte?

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 12. 2006 23:42
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »