České portály: validní, nebo invalidní?

V pondělním článku o portálech veřejné správy jsme se zmínili o validitě webových prezentací státní správy, Pražského hradu a osobních stránek prezidenta ČR. Dnes na tuto část navážeme a podíváme se na validitu významných webových portálů a služeb. Nevynecháme ani velké společnosti podnikající v oblasti Internetu.

Standardizace je pojmem, o kterém se v poslední době nemluví již tolik jako v minulosti, a přitom je základní součástí webu. Představte si situaci, kdy by na webu žádné standardy neexistovaly. Tím pádem by každý výrobce prohlížeče mohl používat vlastní jazyk pro návrh webových stránek, vlastní protokol pro komunikaci mezi serverem a prohlížečem a podobně. Tvůrce stránek by v takovém případě musel implementovat všechna taková řešení, což by bylo velmi nákladné a náročné, nebo jednoduše podporovat jen vybrané prohlížeče. Vzhledem k tomu, že dnes existuje mnoho oblíbených internetových prohlížečů, byl by tento stav neudržitelný. V oblasti informačních technologií můžeme jmenovat například organizace ISO, ECMA nebo náš dnešní objekt zájmu, W3C (World Wide Web Consortium).

Není standardizace jako standardizace

Dodržení standardů není u moderních technologií a velkých portálů či redakčních systémů zrovna nejjednodušší. Každý vývojář webových stránek nebo aplikací se časem dopracuje k problému, jak vyřešit určitou funkci webu tak, aby byla validní. Mnoho vývojářů už svůj boj vzdalo a nesnaží se docílit stoprocentní validity ve standardech W3C, ale snaží se docílit maximálně stejné funkčnosti a zobrazení v nejpoužívanějších prohlížečích. Mohlo by se totiž zdát, že pokud web splňuje standard W3C, pak bude stránka zobrazena všude stejně. Toto ale pravdou není – záleží, jak se na standardy dívají prohlížeče. Nutno podotknout, že nejnovější verze IE, Opery i FF se snaží maximálně dodržovat standardy a ulehčit tak vývojářům práci na ladění webů pro určité prohlížeče.

Kdo je to W3C

W3C založil v roce 1994 jeden z duchovních otců webu, Tim Berners-Lee, v zájmu standardizace tohoto webu. Dnes je v této organizaci přímo angažováno mnoho spolupracovníků, což ale není až tak důležité. W3C ustanovuje mnoho Aktivit (Activities), které se zabývají nějakým bližším problémem (např. HTML Activity). Tyto Aktivity se dále dělí na různé Skupiny (Groups), které se zabývají opět konkrétnějšími problémy. Pokud na úvodní stránce www.w3.org kliknete v levém sloupci na jeden z okruhů, kterými se W3C zabývá, obvykle se dostanete na stránku takovéto skupiny. Zde se nachází informace o tom, čím se skupina zabývá, nejnovější zprávy z její práce a odkazy na produkty činnosti skupiny.

Jak ověřit validitu svého webu

Pokud si chcete ověřit, zda jsou vaše stránky validní, či zda je validní web společnosti nebo jiného subjektu, navštivte tyto webové stránky. V základním rozložení jsou určeny pro ověření standardů HTML a XHTML. Chcete-li testovat validitu pro CSS, RSS nebo pro jiné standardy, pak tak můžete učinit pomocí voleb v horní části webu. Úroveň standardizace ověříte zadáním URL adresy, uploadem souboru z místního disku nebo pomocí zkopírování HTML kódu do příslušného okna. Na výsledky je nutno si někdy počkat i delší čas. Zobrazí se varování či chyby, případně hláška o tom, že stránka je validní. Chcete-li z validátoru dostat přímo místo, které mu vadí, musíte zaškrtnout zobrazení zdrojového kódu – velmi účelné pro stránky napsané v PHP – zde totiž neodpovídají čísla řádků skutečných a validovaných.

Validita vyhledávačů

Začněme u nejvyužívanějšího českého freemailu a vyhledávacího portálu Seznam. Ten neprošel validací a W3C vygeneroval „pouze“ 23 chyb. Proč říkám pouze? Protože Centrum obsahuje 29 chyb a Atlas dokonce neuvěřitelných 182 chyb. Zde uváděná čísla platí vždy pro hlavní stranu. Je poměrně obvyklé, že v jednotlivých kategoriích se toto číslo rapidně snižuje. Například vyhledávač Jyxo ale splňuje standardy W3C do posledního puntíku a je validní. Jen pro srovnání, podívejme se, jak jsou na tom vyhledávače s validitou v zahraničí. Portál Yahoo vykázal 34 chyb a rozhraním skromný Google dokonce 51 chyb. Nutno přiznat, že všechny uvedené portály se v drtivé většině prohlížečů zobrazují bez problémů.

Zpravodajské servery

Zpravodajských serverů je na Internetu také dostatek. Nejprve pojďme na rodinu portálů Computer Pressu – čísla budou hovořit patrně lépe než slova, za každý web tak napíšeme do závorky počet chyb – Živě (0), Mobilmania (0), Digiarena (0), Gadgets (1), Navigovat (76), Doupě (0), FinExpert (0), AbecedaZahrady (61) a Design (11). Celkově lze ale toto vydavatelství pochválit, po zážitku z vyhledávačů je to jako balzám. Zmiňme dále zpravodajské servery, které mnoho z nás navštěvuje denně. Například Novinky obsahují 27 chyb, iDnes dvě chyby, Blesk je zcela validní a portál Aktuálně má jen 2 chyby. Neměli bychom zapomínat ani sami na sebe – na Lupu. Validátor objeví 3 chyby, ale ty jsou způsobeny povětšinou dlouhými a komplikovanými odkazy.

EBF16

Firmy působící v IT a komunikacích

Firmy, které podnikají v oblasti Internetu, musí mít kvalitní web zobrazitelný ve všech prohlížečích. Typickým příkladem mohou být telekomunikační firmy a mobilní operátoři. Společnost Telefonica O2 má hned na hlavní stránce několik málo chyb, v podstránkách ale toto číslo narůstá až na 20 – 30 chyb. Naopak Vodafone má své stránky validní. T-Mobile se drží v oblasti do pěti chyb v základním webu. ADSL sekce na portálu Volný obsahuje 68 chyb, České radiokomunikace a web Bluetone jsou validní. Nováček v oblasti mobilního internetu, U:fon, má na svém webu přes 70 chyb.

Standardy by se měly ctít a maximálně dodržovat. Alespoň na profesionální úrovni je to otázkou cti a prestiže. Obří a bezplatné projekty je problematické udržet zcela validní. Například můj osobní web realizovaný bezplatným RS Joomla vykazuje 350 chyb – hrozné to číslo. Zdarma s bezplatnou licencí ale nelze chtít po vývojářích dokonalost. Ta by měla být na všech oficiálních stránkách. Zejména u nově spouštěných projektů, které se zpracovávají od začátku a nemusí navazovat na starší produkty.

Anketa

Jsou vaše osobní stránky validní?

69 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 6. 2007 0:30

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »