České služby na osobní odběry zboží z e-shopů plánují expanzi do Evropy

Provozovatelé výdejních míst, kde je možné si vyzvednout nákup z e-shopu, těží z obliby Čechů v osobních odběrech zboží. Ročně doručí statisíce zásilek a otevřou desítky poboček.

Podobně jako dobírka a důraz doručení do druhého dne se fenoménem českého e-shopového trhu staly i osobní odběry objednaného zboží. Z lednového průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vyplývá, že téměř třetina lidí nejraději volí právě osobní odběr na pobočce.

Provozovatelé velkých internetových obchodů jdou tomuto trendu naproti a část svých marketingových rozpočtů směřují do budování sítě kamenných poboček a výdejen. Například zákazníci největšího tuzemského e-shopu Alza.cz si loni vyzvedli na pobočkách dvě třetiny objednávek.

Osobních odběrů přibylo

Skutečnost, že obliba osobních odběrů neustále roste, potvrzují i firmy, které provozovatelům e-shopů nabízejí zprostředkování předání zboží ve vlastní síti výdejních míst. 

Například Uloženkou v loňském roce prošlo 596 tisíc zásilek, což představuje meziroční nárůst o 120 %. Konkurenční Zásilkovna sice konkrétní číslo neuvádí, ale podle jednatelky společnosti Simony Kijonkové vrostl počet přepravených zásilek meziročně o 187 %. To se projevilo i na meziročním ztrojnásobení tržeb na zhruba 18 milionů Kč.

Na úctyhodný výsledek měl vliv i výrazný nárůst počtu zapojených e-shopů. Zásilkovna jich loni získala téměř 2 tisíce a celkově jich tak obsluhuje 3600, služby Uloženky aktuálně nabízí 4600 e-shopů, přičemž podle jednatele firmy Petra Lundáka projeví o zapojení do systému zájem osm až deset nových e-shopů denně.

Obě firmy, které začaly fungovat shodně v roce 2010, nedávno také doručily miliontou zásilku – Zásilkovna v prosinci, Uloženka v polovině ledna. Denně projde Zásilkovnou zhruba 3500 zásilek. V sezóně ale toto číslo výrazně narůstá, v prosinci tak Zásilkovnou prošlo 120 tisíc zásilek, Uloženka ve stejném období doručila 107 tisíc zásilek, přičemž v jednom prosincovém dni to bylo rekordních 15 864 zásilek. 

Zajímavý byznys láká další hráče

Ze zvětšujícího koláče si chce ukrojit i společnost Popron, resp. Popron Partner. Ta začala budovat síť partnerských výdejních míst před rokem a půl. Nejdříve pro svůj vlastní e-shop Popron.cz, od loňského podzimu ale výdejní síť s označením Popron Partner, kterou najdete především v trafikách, otevřela i pro další internetové obchody. Loni prošlo sítí 160 tisíc zásilek a počet výdejních míst vzrostl z 60 na 400.

Také pro Zásilkovnu byl uplynulý rok ve znamení expanze. Jestliže na začátku roku 2013 evidovala 69 výdejních míst, na začátku letošního roku si zákazníci mohli přijít objednané zboží vyzvednout na 111 různých místech. 

Uloženku tak překotný rozvoj sítě nepotkal, jde totiž odlišnou cestou. Zatímco Zásilkovna a Popron spolupracují s provozovateli již existujících obchodů, kteří pro ně zajišťují výdej zásilek, Uloženka provozuje všechna výdejní místa sama. Navíc všechny pobočky zároveň slouží nejen jako výdejní místa pro zákazníky e-shopů, ale i jako podací místa pro e-shopaře. (Zásilkovna možnost podat zásilky nabízí jen na vybraných pobočkách, i když jejich počet loni významně vzrostl). 

Rozšiřování sítě

Majitel Uloženky se již dříve rozhodl, že svoji pobočkovou síť omezí pouze na krajská města. Tento záměr chce naplnit v průběhu letošního roku. Pobočky Uloženky by se tak měly otevřít v Jihlavě, Pardubicích, Liberci a Karlových Varech. Současně je v plánu zahuštění pobočkové sítě v Praze, Brně a Ostavě.

Popron i Zásilkovna mají pro letošní rok, co se týče rozšiřování pobočkové sítě mnohem ambicióznější plány. Zástupci Zásilkovny by rádi rozšířili síť až na 200 poboček, síť Popron Partner by dokonce měla podle představ jednatele Petera Schiera mít na začátku příštího roku více než tisíc výdejních míst. „Naše strategie je umožnit e-shopům výdeje i v těch nejodlehlejších místech ČR. Již nyní jsme ve všech městech nad 4500 obyvatel,“ vysvětluje Schier.

Podle Petra Lundáka z Uloženky ale nemá smysl otevírat výdejní místo v každém menším městě. „Největší odběry zaznamenáváme v Praze, Brně a Ostravě,“ upozorňuje Lundák. V těchto městech se vydají více než tři čtvrtiny všech zásilek, které projdou Uloženkou. V samotné Praze to je necelá polovina všech zásilek.

U Zásilkovny dosahuje podíl zásilek vydaných v Praze 29 %, Popron Partner konkrétní čísla neuvádí, podle Schiera je ale „Praha v číslech velmi výrazná“.

Právě rozdílná strategie se promítá i do logistiky jednotlivých firem. Zatímco Popron využívá služeb externí společnosti, konkrétně Mediaprint & Kapa Pressegrosso, Zásilkovna ve spádových oblastech kolem Prahy, Brna, Ostravy a Bratislavy zajišťuje rozvoz vlastními silami, v ostatních lokalitách využívá logistických služeb společnosti In Time, která mimo jiné provozuje i známé žluté poštomaty. Uloženka si zajišťuje veškerou logistiku vlastními vozidly.

Masivní investice

Uplynulý rok byl pro provozovatele výdejních míst nejen rokem výrazného nárůstu počtu zapojených e-shopů a převezených zásilek, ale také rokem velkých finančních výdajů.

„V roce 2013 jsme významně investovali do rozvoje vlastního softwaru, vybavení poboček, bezpečnostních kamer a nákupu firemních vozů,“ potvrzuje Simona Kijonková ze Zásilkovny. Také provozovatel Uloženky investoval do rozvoje softwaru a interních systémů, aby dokázal v předvánočním období lépe čelit zvýšenému zájmu o sdružené zásilky, tedy o takové zásilky, kdy si zákazník objedná zboží z více e-shopů. 

Sdružené objednávky představovaly loni před Vánoci až 35 % zásilek. Kromě toho Uloženka výrazně posílila i personálně a začátkem letošního roku se přestěhovala do nových prostor v Rudné u Prahy.

Směr zahraničí

Letošní expanze plánovaná expanze se nemusí omezovat pouze na Česko. Jak Zásilkovna, tak Uloženka nabízejí za výhodných podmínek i dopravu zboží z Česka na Slovensko, kde mají vlastní výdejny, případně dovezou zásilky na slovenské území a odešlou adresátovi prostřednictvím Slovenské pošty (vychází to levněji než mezinárodní zásilka). 

Zásilkovna loni začala nabízet i možnost zaslání zásilek na adresu příjemce v Německu a otevřela výdejnu v německé Žitavě. Stejně tak zprostředkovává podání zásilek na rakouskou a maďarskou poštu. Letos by mělo přibýt ještě Polsko.

„Cílem pro rok 2014 je nabídnout e-shopům komplexní logistiku a posílání zásilek z ČR do všech okolních evropských států. Z těchto nám chybí jen Polsko, které pro e-shopy otevíráme ještě v 1.Q 2014,“ uvedla Kijonková s tím, že v letošním roce firma plánuje spustit i slovenskou verzi webu a nabídnout mobilní aplikaci. „V blízké době plánujeme rozšířit naši logistickou činnosti i do dvou segmentů, ve kterých zatím nepůsobíme,“ prozradila bez bližších podrobností Kijonková.

UX16

S podobnou expanzí si pohrávají i v Uložence. Měla by umožnit posílat zásilky po celé Evropě. O otevírání výdejen v jiných státech než v Česku či na Slovensku ale Petr Lundák neuvažuje. Chce se letos více zaměřit i na svůj další projekt s názvem eSkladek, který nabízí komplexní logistické služby včetně outsourcingu skladování.  Kapacita skladu v Rudné uPrahy, který využívá například e-shop Bonami.cz, je v současné době 2 tisíce paletových míst. V případě potřeby se ale jeho kapacita může rozšířit na více než dvojnásobek.

Popron Partner se chce letos zaměřit hlavně na rozšiřování pobočkové sítě a růst vydaných zásilek. „Pro letošní rok máme reálné ambice překročit roční hranici 700 tisíc zásilek,“ uvedl Peter Schier, jednatel společnosti Popron Partner.

24 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 3. 2014 14:38
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »