České startupy na IDCEE: V Kyjevě jsme byli zjevením, expanze na východ ale má smysl

Na ukrajinský „Investor Day in Central and Eastern Europe“, konaný v Kyjevě 18. a 19. října, se vypravily tři startupy z pražského Node 5. Vyplatilo se jim to? A jaký má pro ně smysl zajímat se o trhy na východě?

Do Kyjeva na IDCEE 2012 se vydala Elena Shubik za Camcadu, Petr Ocásek za Click2Stream, Marián Škvarek za realPad, a s nimi Lukáš Hudeček, který tam vystoupil na workshopu. RealPad vybrala tamní porota jako třetí ze 140 zúčastněných projektů.

Marián Škvarek, na snímku čtvrtý zleva, s cenou €5000 za třetí místo.
Autor: © IDCEE

Marián Škvarek, na snímku čtvrtý zleva, s cenou €5000 za třetí místo.

Elena Shubik, Camcada

[Camcada nabízí snadno nastavitelné živé internetové videopřenosy.]

Proč jste se vypravili na IDCEE?

Rozhodli jsme se tam jet kvůli našim záměrům proniknout na východoevropský trh. Všechny tři startupy tam měly stánek. Nasbírali jsme mnoho cenných kontaktů na zákazníky, partnery i poradce pro ruský a ukrajinský trh, a také na novináře z médií v naší branži. Motivující byla i startupová soutěž se zajímavými finančními cenami a s následnou publicitou v ruských a ukrajinských médiích. Pozitivně hodnotíme i některé investiční nabídky, které teď budeme zvažovat.

Konference byla rozhodně zajímavá a přínosná, ale v její organizaci byly jisté rezervy, počínaje výběrem speakerů a investorů, přes prostory vyhrazené na workshopy, až po dost špatné networkingové podmínky.

Doporučila byste českým startupům zajímat se o dění na východě?

Východní Evropa je rozhodně velkým a u nás často podceňovaným trhem. Pro Camcadu, která je platformou pro živý přenos videa na internetu a veškeré služby s tím spojené, skýtá východoevropský trh snad i větší potenciál než ten západoevropský či americký, které jsou již více nasycené. Při expanzi na východ však potřebujete značnou míru lokalizace, alespoň na jazykové úrovni.

Českým startupům bych však určitě doporučila zajímat se také o Skolkovo, ruské inovační centrum a akcelerátor spojený s univerzitou. V Evropě lze jen stěží nalézt místo, kde by byly pro přijaté startupy výhodnější podmínky.

Jak důležitá je znalost ruštiny?

Rozhodně je lepší rusky umět, protože angličtina zatím není na Ukrajině a v Rusku samozřejmostí. Nicméně dle mého názoru se situace z roku na rok pomalu zlepšuje a přinejmenším u mladých lidí je snaha domluvit se anglicky viditelná.

Petr Ocásek, Click2Stream

[Click2Stream řeší místní IP kamery, a na to chce navázat analýzou snímaného.]

Jaký význam měla účast na IDCEE pro Click2Stream?

Z Ruska máme už nějaké zákazníky, a tak jsme chtěli využít IDCEE, kde bývá 90 % účastníků z Ukrajiny a Ruska, k navázání osobního kontaktu s potenciálními zákazníky, novináři či investory.

Vím také, že pro globální byznys nestačí „přeložit web do angličtiny“, ale je třeba trošku pochopit mentalitu daného trhu. To se určitě povedlo. Nakonec i proto jsme jeli mikrobusem — cestou z letiště taxíkem na konferenci a zpět se toho mnoho o dané zemi nedozvíte. Cestovali jsme 24 hodin. Viděli šestihodinové fronty a skoro šikanu na hranicích, mnoho chudoby, ale stejně tak třeba zlaté Bentley.

Střední třída je nepočetná (opačným extrémem je třeba Rakousko). Pochopili jsme, že úplatky, policie a armáda jsou ti, kdo řídí stát. Že se skoro vše platí cash, a je normální, že na konferenci se fasuje vodka nebo třeba absint zdarma.

Když vidíte demonstrace za propuštění Tymošenkové, podpořené množstvím dechberoucích fotografií, zanechá to ve vás mnohem hlubší dojem než z českých zpráv. Také jsme zjistili, že investoři na Ukrajině nyní moc neinvestují, poněvadž čekají, jak dopadnou volby — obávají se zásadního poklesu kurzu ukrajinské hřivny, jestliže vyhraje stávající vláda. Prostě je to jiný svět a je dobré se ho snažit trošku pochopit předtím, než se ho pokusíte dobýt.

Z IDCEE jsem byl zpočátku zklamaný, protože akce je promována jako „evropský investorský den“, nicméně moc investorů jsem nepotkal. Pořád se na náš stánek chodili ptát koncoví zákazníci a partneři. Takže jsem to začal brát spíš jako takový „Invex“. Zhruba padesátkrát až stokrát jsem musel vysvětlit, co přesně děláme, a to se projevilo v tom, že můj „pitch“ byl pořád kratší, ale za to obsahoval ty důležitější informace. Ve výsledku máme tři teoretické zájemce o investici, několik firem, které chtějí náš produkt integrovat či přeprodávat, a několik rozjednaných zakázek. Takže se to nakonec pravděpodobně vrátí i čistě finančně.

Jsou na východě opomíjené příležitosti?

Několikrát se mi stalo, že když jsem řekl, že jsme ze západní Evropy/USA a kolik máme zákazníků, reakce byla ve stylu „And what the fuck are you doing here?“. Je vidět, že místní startupy se spíše snaží utéct na západ, a my jsme pro ně byli zjevením.

Jak se tam člověk domluví?

Ruština zní Ukrajincům asi jako nám polština, takže rusky se jakž takž domluvíte. To je někdy pořád lepší než mluvit anglicky. Znalost angličtiny je na Ukrajině horší než v ČR — méně lidí mluví anglicky, a kdo mluví, mluví hůře. Já mluvil anglicky, rusky umím jen Nu pagadi. :) Na B2B úrovni v tom nevidím větší problém, ale ke koncovým zákazníkům je ruština, resp. lépe ukrajinština nutností. Ale východní část Ukrajiny je proruská a rusky se tam domluvíte lépe než na střední nebo západní Ukrajině.

Marián Škvarek, realPad

[RealPad je iPadová aplikace pro prodejce nemovitostí; nahradit má papírové prospekty.]

Proč jste se vypravil na IDCEE?

V Česku už máme otestovaný koncept a potrebujeme tu „len“ rozvíjať predaj. Pri špecifickosti našej služby je pre nás ale lokálny trh veľmi malý, takže od začiatku sme rátali s tým, že budeme musieť rýchlo expandovať, a krajiny na východ od nás sú pri veľkosti tamojšieho realitného trhu pre nás veľmi zaujímavé ciele. Primárne sme teda šli do Kyjeva s cieľom vidieť, ako to tam chodí, nabrať nejaké kontakty a prípadne otestovať si záujem investorov. Nešli sme tam ale s nejakým konkrétnym cieľom, skôr si urobiť predstavu o tom, ako to tam funguje.

Jak vám pomohlo třetí místo v jejich soutěži?

Napriek tomu, že konferencia nesie v názve Investor Day, keby nás nezvolila investorská porota ako tretí najlepší startup zo 140, tak by sme mali možnosť hovoriť max. s 5 investormi, ktorí sa zastavili pri našom stánku. Obecne by som bol veľmi skeptický k tomu, že na podobnej akcii ulovíte nejakého investora bez nejakého intra od spoločného známeho. Väčšina investorov tam prišla na vopred dohodnuté stretnutia so startupmi, poprípade si urobiť prehľad o stave a úrovni startupov, a na koniec sa opiť. :)

Doporučil by som ale využiť sociálnu sieť, ktorú na službe Presdo spustil IDCEE týždeň pred začiatkom konferencie. Mne sa podarilo túto sieť šikovne využiť a dohodnúť si dopredu stretnutia s ľuďmi, ktorí na Ukrajine majú niečo spoločné s nehnuteľnosťami, a tieto stretnutia boli naozaj veľmi hodnotné, a z niektorými ľuďmi momentálne rokujeme o partnerstvách, ktoré by nám extrémne pomohli pri vstupe na ukrajinský a ruský trh. Navyše pri stánku sa nám zastavilo asi päť potenciálnych klientov, ktorých hodláme osloviť hneď po zriadení obchodného zastúpenia v Kyjeve.

Suma sumárum: 6 potenciálnych partnerov, 5 potenciálnych klientov a pár investorov bez reálneho potenciálu investovať. Hodne sa to ale zmenilo potom, čo nás vyhlásili za tretí najlepší startup. Na základe toho jednáme s viacerými veľkými ruskými venture fondmi, ktoré vidia v našom projekte veľký potenciál hlavne v Rusku, navyše sa ozvali vďaka medializácii ďalší potenciálni klienti. Veľmi nám to teda pomáha pri vstupe na trh a náš plán na najbližšie tri mesiace je zriadiť obchodné zastúpenie a rozbehnúť predaj jak na Ukrajine, tak v Rusku, a v prípade, že sa tam uchytíme, pokúsiť sa získať investíciu od jedného alebo viacerých veľkých fondov, ktoré máme rozjednané a ktoré by nám mohli veľmi pomôcť s ďalšou expanziou. Všetko je ale samozrejme otvorené a bude závisieť na tom, ako sa popasujeme so špecifikami tamojšieho trhu.

Měly by se české startupy dívat více na východ?

To jednoznačne nejde paušalizovať. Pre nás sú východné trhy kľúčovým mostom ku globálnemu úspechu; pre klasické internetové startupy, ktoré predávajú svoje služby cez Internet, by som ale doporučoval skôr orientovať sa na západ. Samotní Ukrajinci sa divili, čo tam robíme a prečo nevyužijeme to, že sme v EÚ a netlačíme sa na západ. Oni by za túto možnosť dali všetko, ale nejde to.

Vystačil jste tam s angličtinou?

Rusky neviem, a za celý čas sa mi stalo iba jedenkrát alebo dvakrát, že sa u nás pri stánku zastavil niekto bez znalosti angličtiny. Z toho, čo som sa bavil s lokálnymi, majú s angličtinou Rusi omnoho väčší problém než Ukrajinci. Na IDCEE nebudete mať problém sa dohovoriť. V meste je situácia opačná — ani do najväčších pamiatok si nekúpite vstup po anglicky.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 11. 2012 12:06
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »