Česko může mít zmocněnce pro digitální agendu, návrh míří do vlády

Vládní zmocněnec má mít kancelář na ministerstvu průmyslu a obchodu a vzniknout má i nový výbor a další strategie.

Česko by mohlo mít vládního zmocněnce pro digitální agendu. Tedy člověka, který by se staral o koordinaci a naplňování cílů v oblasti digitální ekonomiky, což je něco, na co se už delší dobu poukazuje a čehož se na nedávném zasedání tripartity výrazně dožadoval Svaz průmyslu a dopravy. Na vládu míří k projednání materiál, který navrhuje rovnou vytvořit institut vládního zmocněnce a také Řídící výbor pro koordinaci digitální agendy.

„Koncept zmocněnce pro digitální agendu má na pracovní úrovni zajistit koordinaci a komplexní řízení digitální agendy z jednoho místa a zároveň udržet kontinuitu již běžících aktivit a agend,“ popisuje předkládaný materiál. Uvádí také, že inspirací byly dobré zkušenosti s vládními zmocněnci pro jadernou energetiku, mezinárodní výzkum a podobně.

Kancelář vládního zmocněnce pro digitální agendu má být zřízena ve strukturách ministerstva průmyslu a obchodu. Její součástí má být vytvoření čtyř pracovních míst. Výběrové řízení na pozici zmocněnce pak má vypsat ministr průmyslu. Mandát zmocněnce bude na čtyři roky. Má mít nejméně desetiletou praxi v oboru elektronických komunikací nebo ICT a rovněž musí nastat „široká veřejná i odborná akceptovatelnost“.

Další výbor a další strategie

Digitální zmocněnec bude předsedat novému Řídícímu výboru. Jeho stálými členy budou podle návrhu náměstci ministrů, odborné veřejnosti a ICT trhu či zástupci „organizací chránících zájmy občanů v dané oblasti“. Výbor může mít i ad-hoc členy.

Činnost zmocněnce a Řídícího výboru má ročně vyjít na 10,5 milionu korun – jeden milion z toho půjde směrem k výboru. Jeho členové sice mají mít pouze čestnou a neplacenou pozici, peníze mají být využity k nákladům kolem. Případné náklady do konce roku 2016 mají vyjít na 15,18 milionu korun, zohledňovat se ale bude skutečné zahájení činnosti.

Zmocněnec a jeho tým mají zajistit, že dojde k naplňování takzvaného Akčního plánu pro rozvoj digitálního trhu, který vláda schválila už koncem srpna loňského roku. Údajně je „třeba provést zásadní změny ve správě digitální agendy a vytvořit koordinační orgány, které propojí jednotlivé sektory a zajistí meziresortní spolupráci“.

EBF6

Jednou z prvních činností bude i v návaznosti na Akční plán vytvořit novou (a další) Digitální strategii vlády České republiky, spolupracovat mají ministerstva i organizace typu Hospodářská komora či Svaz průmyslu a dopravy. Strategie má být hotová do 30. listopadu letošního roku a až do roku 2020 se má každoročně vyhodnocovat. Stejně, jako se vyhodnocuje již hotová strategie Digitální Česko 2.0.

Všichni členové vlády mají do budoucna zajistit potřebnou součinnost pro plnění úkolů spojených s činností nového zmocněnce. Řídící výbor a zmocněnec mají vedle dalšího plánu spolupracovat i s dalšími a již fungujícími radami, konkrétně Radou vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst a Radou vlády pro informační společnost. Rozhodnutí z těchto rad má kancelář zmocněnce uvést do chodu.

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »