Zamysleli jste se někdy nad tím, jak vůbec slevové portály fungují a jaká tedy z logicky věci bude služba či zboží, které jste nakoupili? Všechny portály svým dodavatelům "vnucují" primárně reklamní důvod toho, aby dodavatel prodával přes slevový portál. Výsledkem by mělo být představení produktu zákazníkům, kteří nadále u dodavatele zůstanou a stanou se tak jeho klienty. Ale kdo tomu dneska věří? Mnohé firmy dnes podnikají pouze prostřednictvím slevových portálů a nikdo už neřeší reálný dopad na spotřebitele. Když vezmeme v úvahu skutečnost, že slevový portál si bere od dodavatele provizi v rozmezí od 25-50% ceny, za kterou dodavatel prodává, lze jednoduše dovodit, podivně levou nabídku. I přes tuto "podivně levnou" nabídku musí ale dodavatel generovat zisk, jednoduše řečeno vydělat. Napadlo Vás někdy jak je to ve skutečnosti? Slevové portály tlačí díky vzrůstajícím provizím na dodavatele a jejich cenu nabízené služby či výrobku. Pak se ale musím ptát, jaká bude kvalita? Je to jednoduché, většina nabídek absolutně neodpovídá reálným nákladům za nabízený produkt a je logicky jasné, že to vše je na úkor kvality. Konkrétně pak můžeme hovořit o nízké kvalitě produktu, není neobvyklé, že se jde o klamavou reklamu, protože dodavatel službu realizuje alternativními produkty (levnými náhražkami) - to zejména v kosmetických službách ale i jinde. Celkový výčet toho, co se obvykle děje je mnohem a mnohem delší. Posledně pak už jen zmínka o tom, že slevové portály zejména v poslední době značně zneužívají dominantního postavení na trhu (díky těm co zde stále nakupují) tím, že neúměrně zvyšují provize ale zároveň tlačí na dodavatele aby cenu udržel v původní cenové hladině. Tím tak se neustále snižuje kvalita nabízených produktů, sekundárně pak dochází k degradaci těchto produktů, které by za normálních okolností byly žádaným artiklem. Zkuste toto všechno zvážit až Vás zaujme vynikající sleva, není všechno zlato co se třpytí aneb nejsem tak bohatý abych si mohl kupovat levné věci. V případě nákupu přes slevový portál to platí dvojnásob!
"Kdekoliv se točí peníze, vždy existují „agregátory“ či „zprostředkovatelé“ – tedy něco, co měl Internet zlikvidovat, ale ve skutečnosti pouze vytvořil nové příležitosti."
Internet sám o sobě nic nezlikviduje. To musí sami prodejci.
Když se autor radši nechá obrat o 95% zisku a podepíše smlouvu s nakladatelstvím, tak mu ani Internet nepomůže.
U agregátorů je to těžší - zákazník nechce slevu ze serveru A, ale chce prostě slevu na něco, co si myslí, že potřebuje. Je proto logické, že se dívá všude (a využije proto agregátor). Pokud tohle chtějí slevové servery vymítit, tak musí agregaci nabízet sami. Ano, je to (i) propagace konkurence, ale zároveň je to služba, kterou chtějí zákazníci. Samotný agregátor pak přestane mít smysl.
V zemi, kde vetsina veci stoji bezne dvojnasobek nez v okolnich zemich ovsem pri 1/4 platech je opravdu prekvapive, kdyz se lide snazi dostat na alespon normalni cenu.
Ohledne hospod nechapu ze tam vubec nekdo chodi. Platit za jidllo v obvykle zahulenem prostredi a k tomu si dat lahev "vina" s prirazkou 400% a vice, ne dekuji. To nezachrani zadny slevomat, ale jen hlasovani nohama.
Dobrý den,
děkuji za zajímavý článek. Třebaže jsem na slevových serverech nikdy nenakupoval, neuškodí mít přehled o tom, kam zhruba česká varianta tohoto odvětví směřuje.
K segmentu módy mohu podotknout jen tolik, že kdo bydlí poblíž Vídně (jižní Morava, analogicky Praha a severozápadní Čechy u Drážďan či Berlína, JZ Čechy Mnichov/Norimberk) nemá dle mého soudu potřebu hledat toto zboží na "slevomatech", ale sám si zajede na výprodeje. Namátkou jsem zkusil co nabízí slevomat.cz za kabáty a nenašel jsem jediný, jen asi 11 sportovněji laděných bund.
Což o to, smysl a princip slevových serverů, tak jak byl původně zamýšlen, celkem v pořádku je, otázkou je ale realita... I v zahraničí to funguje dost sporně, ale se značným přimhouřením oka ano. Jenže v ČR to nefunguje prakticky vůbec, neznám snad jediného podnikatele, kterému by se zapojení do Slevomatu vyplatilo, z celé akce zbyde jen prodej za méně peněz (kromě slevy ještě zhoršený o provizi slevomatu), dopad na loyalitu zákazníků a získání nových je prakticky nulový. A tohle se už začíná projevovat, v článku se velmi správně zmiňuje posun od poskytovatele slev k téměř klasickému prodejci...
Osobne sem byl svedkem jednani ... pozadavek slevoveho serveru "musi to by za max 50%, aby se to prodalo" ... a z toho je samo jeste 40% provize ...
Takze leda magor muze pres ne prodavat cokoli, na cem nema aspon 1000% marze.
A to podotykam, ze slevove servery se snazi vyhnout naprosto jakekoli odpovednosti za cokoli - kazdy normalni (pre)prodejce musi drzet zaruku, oni se snazi vse postavit tak, ze jsou pouze zprostredkovateli => 40% marze a 0 rizika. Pricemz prodavajici za normalnich okolnosti (=marze do 100%) prodava s minimalne 70% ztratou ... a to se vyplati. Vyhodnejsi je nahazet to zbozi do kontejneru.
I to je samozřejmě logický důsledek boomu slevových portálů v ČR. Jde defacto o "umělé" navýšení ceny aby tato poté mohla být snížena na "normální" hladinu ale prezentována jakožto "sleva" nejlépe v řádech desítek procent. Na "slevy" prostě Češi slyší a dokud tomu tak bude povede se dobře i slevovým portálům, kteří pak vydělávají miliony v podstatě na lidské hloupost a nevědomosti.
Ono se to ani nedá nazvat "začalo se to kazit", prostě se na to hoteliéři vykašlali... Bylo to zmíněno i v nedávné reportáži na ČT, právě v této oblasti je propad nabídky asi největší. Slevovým serverům to zatím nahrazuje móda, která naopak roste, ale vyhlídky do budoucna vidím všelijak.
Celý byznys slevových portálů je totiž postaven na myšlence té "akční slevy" pro nalákání klientů, jenže jestliže toto nefunguje, tak se smysl dávat provizi Slevomatu vytratí.
Tento jev trva uz deset let, tedy daleko drive pred vlnou techto portalu. Takze to neni zadny dusledek.
Normalni hladina ceny tu neni ani s temi "slevami", porad to vychazi u plno veci (obleceni, sportovni potreby, nektere elektronika, nektere potraviny atd.) drazsi nez bezna cena v zahranici. Tady totiz nemuze fungovat nic normalne, vse je pouze v hranicnich extremech. Zbozi je ve vychozim stavu neumerne predrazene stale a pomoci ruznych "slev" se dostava k hodnotam beznych cen bez slev. Kdyby se na to prodejci vykaslali a nepredrazovali bezne ceny, obejdou se bez tehle pseudoslev. Mohou si za to sami svoji cinnosti.
Skutecne slevy, jak jsou znamy v zahranicni, tu prakticky neexistuji.
To tak funguje ve velmi omezem poctu pripadu. Nikdo kdo vidi každý den 250 voucheru na ubytovani se slevou neudela to, ze jeden vyuzije, místo 2900 Kc zaplati 1900 Kc a priste tam pojede za 2900 Kc. Tak to opravdu nefunguje a nikdy fungovat nebude, koupi si jiny voucher jinde, nebo pocka na další akci stejného subjektu.
Jedina sance hotelieru a hospodských je upsale, někdo se ubytuje a zaplati si saunu, pujci si kola, kurt, wellnes. Bohuzel to castecne funguje pouze u slev na jidlo, kde ty lidi nejake piti nakoupi. Nefunguje to v pripade pobytu, ten druh lidi kteří vyuzivaji vouchery je velmi specificky, opatrne receno. V roce 2011 jsem vyzkousel tak 20 voucheru, z toho 8 vikendove pobyty, 2x dokonce Rakousko. Ve dvou pripadech jsme si s majitelem sedli vecer a řekl nam presne pozadi toho co se deje, co mu tam jezdi za lidi a jak se chova portal.
Pekne se to da demonstrovat na pripadu, kdy jsme měli v Jesenikach polopenzi, ale manželce nevyhovovalo jedno jidlo, tak si vybrala z jídelního listku. Servirka dostala zachvat ze to nejde, tak jsme se ptali proc to nejde když to mají v listku, 3x jsme ji rekli ze to zaplatíme (protoze jsme spravne odhadli kde vidi problém), zavolala vedouciho a ten po 15 minutach pochopil, ze mame nasetreno 75 Kc na boruvkove knedliky a bramborak s uzeninou necheme protiuctem. Byl tam i bar, kterej ani nebyl otevrenej a sama hodpoda zavírala v 21:00, protože všichni zapadli na pokoje, kde je alkohol o dost levnejsi. Normalni hosty nemeli, bylo myslim konec zari.
Dále se da mluvit o predrazenosti cen z kterých se pocita sleva, jsou tam napocitany absurdni věci jako je „welcome balicek“ za 450 Kc apod. Na to uz asi ale skace malo lidi. Postupne se to zacalo „kazit“ a poslední rok a pul jsem zadny voucher na ubytovani nekoupil.
Dalsim zajimavym aspektem je „ponizovani“ vouchristu, nektere hospody pro ne měli specialni mistnosti, cekala se rychla obratka, jedno male piti, sezrani jidla, dopiti malého piva a domu… objednavka kavy hodne prekvapi a u pobytu je nejhorsi pokoj standard, netřeba při ceste tam spekulovat, zdali bude pokoj s balkonem do udoli nebo bez balkonu do dvorniho traktu.
V tom s Vámi plně souhlasím. Přesto si myslím, že tento paradoxní "systém" existence slevových portálů značně podpořila. Běžný relevantní trh , jež je tvořen interakcí poptávky a nabídky v ČR prakticky neexistuje, pouze trh "slevový - neslevový" tedy soudím značně deformovaný. Stále se ale domnívám, že na vině je spotřebitel, protože pokud by se omezil odbyt těchto "slev - neslev" logicky by se utlumila i nabídka.
Jinak absolutní souhlas s Vaším příspěvkem, v zahraničí je i přes současnou hodnotu EUR prakticky vše levnější, nominální mzdy jsou ale vyšší, tedy jasná převaha zahraničí konkurenceschopnosti. Nejspíš tady máme "kapitalismus po česku"
Nesouhlasim s tim ze na vine je spotrebitel. Ten se jen snazi najit alespon tak nizkou cenu, jako vidi bezne v zahranici. A k tomu ma jeste 1/4 prijem. To plati u zbozi. U sluzeb si uz lide zvykaji, ze je lepsi jezdit napriklad na hory do zahranici, protoze to tam stoji v prepoctu podobne jak tady, akorat kvalita nabizenych sluzeb je nekde jinde. Kdo za to muze a kdo to zachrani ? Pseudosleva urcite ne, zvlaste kdyz je znam priklad ze zahranicni, kde za daleko vyssich nakladu (mzdy personalu) lze nabidnout kvalitnejsi sluzbu za stejnou koncovou cenu jako tady. Resenim je neprijemna pravda, ze je treba take neco delat a nejen brat penize za nic.
Na vine jsou prodejci, kteri si mysleli ze neustale zdrazovani budou zakaznici stale akceptovat a nebudou mit srovnani s okolim. Jenze maji :-) Za "uspechem" techto portalu je spise alibismus, kde si prodejce mysli ze jejich vlastni problem (predrazeno) za ne zazrakem vyresi nekdo jiny. Pripomina to situaci, kdy si podnik najme konzultacni firmu, ktera za nej vyhodi zamestnance, aby toto neprijemne rozhodnuti nemusel delat sam. Take tim nic nevyresi.
Přesně tak. Ono ani to zahraničí není žádná sláva a nemluvě o tom, že založit loajalitu klientů jen na slevách je cesta do pekel. A kromě toho to vypadá, že akcionáři Grouponu si vlastně koupili slevové kupóny na svoje akcie. Tak budou určitě jásat nad slevou ceny akcií o 50 a více procent a budou superloajální Grouponu ;-)
Souvisí to opět s tím čecháčstvím, kdy sice zobecňuji, ale kde jinde ve světě budovali takový typ "kapitalismu", kde platí pravidla, co kdo neukořistí, to nemá? Kapitalismus, který budují bývalí komunisti, svazáci, estébáci,... stále v mozku s tím socialistickým "kdo nekrade, okrádá rodinu".
Po revoluci se všichni chtějí jen okamžitě napakovat, málokdo kouká na to budovat pomalu kvalitní firmu, založit nějakou tradici na desítky let. K tomu ještě nenasytný stát, se socialistickými pravidly, což zdražuje cenu všeho kolem.
Kdo má mozek, nakupuje v cizině, schopnější pracují a platí i daně v cizině.
U hotelieru je jedina sance a to vykryti poptavky v dobe, kdy platite personal, ale obsazenost je 5-15%. Voucherem to dorazite na 80% a teoreticky to po finalni kalkulaci muze vyjit. Proto existuji non vikendove nabidky, nabidky typu traveni dovolene v Chomutove nebo trosku skaredejsi situace, kdy su koupite Jeseniky a kdyz chcete bookovat, tak je prvni volny vikend 30 zari.
Mimochodem, ja drzim kazen, kupuji pres slevomaty tvrdy alkohol a jeste se mi nestalo, ze bych ho kupoval za plnou cenu. Mam to vysledovano, Zacapa 23y pod 1000 Kc, jinak nekupuji, kdyz neni, koupim Pyrat nebo Diplomatico, od te doby kdy vim ze to jde uz me nikdo nedonuti si priplatit 2000 Kc za karton.
Lolek, chtít koupit věc A za co nejnižší cenu je podle vás sockování? Vás asi musej milovat v těch hyper předraženejch obchodek, kde údajně platíte za kvalitu. Řeknu vám sladké tajemství: Na každého "odborníka" čekaj vykukové. Na socky čekaj podvodníci, co nabízej kvalitu za levno. Na vám podobné čekaj ti samí, co nabízej kvalito za draho. Inu, každému jeho. Na trhu si každej najde "to své".
I Vy jeden naivo :-). Ta "stará garda" je prostě určitý typ lidí, kteří jdou po penězích, postavení, moci atd. bez ohledu na systém. V tom bývalém bylo podmínkou k dosažení vyššího postavení členství v KSČ, v novém zase v ODS, TOP, ANO apod. - prostě tam, kde se rozhoduje a kde jsou kontakty. Nebo si snad myslíte, že bohaté rodiny v "demokratických" zemích zbohatly usilovnou prací celých generací na poli nebo soustružením ;-) ? Tak třeba předci bývalých amerických presidentů Bushů se věnovali obchodu s otroky. Albrightová zase prosadila bombardování Jugoslávie a světe div se, v Kosovu pak získala podíl na významné telekomunikační firmě. Atd., atd.
Jo - kdo jsou podle Vás tzv. estébáci? Pokud myslíte kmenové příslušníky Státní bezpečnosti, tak těch se do podnikání asi moc nevrhlo.
Slevomat není o tom vytřískat prachy z té jedné návštěvy. Je to promo akce, snažíte se nalákat někoho kdo by tam kvůli ceně nešel a přesvědčit ho, že ty služby jsou tak dobré že stojí i za plnou cenu aby příště přišel. A případně ještě s někým.
Když k tomu někdo přistupuje tak, že "dotyčný je socka" a "ještě ho odrbu když nemá na plnou cenu" tak se to logicky míjí účinkem.
"...snažíte se nalákat někoho kdo by tam kvůli ceně nešel a přesvědčit ho, že ty služby jsou tak dobré že stojí i za plnou cenu aby příště přišel. A případně ještě s někým."
To je pěkná teorie a vypadá to přesně, jak z PR textů nějakého slevomatu. Tohle jsou bohužel bludy, neboť kdo někam přijde na slevu, TAK tam příště bude chtít chodit taky jen na slevu. No a když už slevu nenajde tam, tak půjde jinam opět na slevu.
Ano, chtít koupit každou věc / službu za co nejnižší cenu, třeba s 50% slevou, požadovat 100% kvalitu a už nikdy nenakoupit nic bez podobné slevy, to je sockování přízemních lidí.
Přesně jste ukázal, na čem je založen ten slevový business a že opravdu neplatí, že po vyzkoušení by tam taková skupina "vyzobávačů slev" opakovaně platila plnou cenu.