Český Internet 2008, díl 2.: získat a udržet návštěvníky

Akvizice a konsolidace na českém internetovém trhu v roce 2008. Posilování a pády z pohledu byznysu i návštěvnosti. Jaký je aktuální žebříček nejsilnějších a co od něj můžeme očekávat v příštím roce? 2. díl seriálu.

Získat a udržet nové návštěvníky je velmi těžké

Jedna další charakteristická vlastnosti (asi nejenom) českého Internetu je i to, že je velmi těžké získat nové návštěvníky. A ještě těžší je tyto návštěvníky udržet. Přímo učebnicovým příkladem je TV NOVA a spuštění Tn.cz.

Obr č. 6 - Měsíční návštěvnost Nova, Stream, Česká televize

Obr č. 6 – Měsíční návštěvnost Nova, Stream, Česká televize (Zdroj: NetMonitor)

Nejprve to byl Stream.cz, do kterého majetkově vstoupil Seznam.cz a zviditelněním na hlavní stránce i dalších součástech impéria ho dokázal vytáhnout z dvousettisícové návštěvnosti na šestinásobek během jednoho měsíce, respektive na setrvávající sedminásobek za dalšího zhruba půl roku. Poté přišla TV NOVA a s (teoretickou) investicí více než 100 milionů korun zdvojnásobila návštěvnost – spuštění Tn.cz je nicméně dalším učebnicovým příkladem, jak velké řeči a ani síla nejsledovanější komerční televize nepomůže. Internetový a televizní svět si spolu nepovídají.

Obr č. 7 - Týdenní návštěvnost Nova, Stream, Česká televize Obr č. 7 – Týdenní návštěvnost Nova, Stream, Česká televize (Zdroj: NetMonitor)

Mírně vhodnější je pohled na týdenní návštěvnost – je lépe vidět aktuálně stagnující Stream.cz (mírně klesající) a také je již vidět čerstvý vliv spuštění archivů pořadů na Nova.cz (říjen 2008).

Co bude: Stream.cz se vyčerpal a navíc se zmítá ve vnitřních rozporech (kde kupodivu Seznam není tím, kdo by destabilizoval), takže nelze očekávat, že by si mohl sáhnout výše. Nově se konečně podařilo chytit jednu příležitost, kterou jsou online archivy. Nic víc ale od ní nelze očekávat, protože na radikální krok (redesign, změna politiky a zaměření) nemá dostatek odvahy.

Řekni zrcadlo, kdo je na Internetu nejnavštěvovanější?

Český Internet má skoro dvě desítky „milionářů“ a skoro ten samý počet webů, kterým se daří mít návštěvnost nad půl milionu uživatelů měsíčně (pro mě osobně pomyslná hranice). Kompletní „TOP 39“ tak můžete studovat v následující tabulce.

Čtveřice aukro.cz, aicq.cz, newstin.cz a heureka.cz jsou nové servery – v loňském říjnu ještě nebyly (v Netmonitoru) a nyní jsou mezi nejvíce navštěvovanými. Hodné zmínky jsou i Stream.cz, Nova.cz, Denik.cz a ZlateStranky.cz – s více než 30% růstem.

tabulka 1 Internet 2008

Co bude: Příští rok uvidíme v TOP pár dalších nových hráčů, kteří vystrkují drápky už teď, osobně jsme ale velký pesimista co se jakýchkoliv „velkých“ překvapení na českém internetu týče. A nezapomeňme na jednu důležitou věc, v návštěvnosti Centrum.cz se velmi výrazně projevuje Aktuálně.cz …

Co nového přinesl rok? A kdo nejvíce poskočil…

Do mého pomyslného půlmilionového filtru se nevešlo pár dalších „nových“ serverů, které stojí za zmínku – osobnosti.cz, bazos.cz, edisk.cz, rozzlobenimuzi­.com, jyxo.cz, otomoto.cz (abych skončil na jiné hranici, dvousettisícové). Zajímaví jsou ale také skokani (návštěvnost nad 100 tisíc, změna nad 25 %).

Skokani roku 2008
2007/10 2008/10 ZMĚNA
annonce.cz 111 132 297 672 63 %
nova.cz 647 270 1 502 303 57 %
zlatestranky.cz 349 410 643 836 46%
digizone.cz 105 467 191 594 45 %
magazin.cz 173 427 293 583 41 %
denik.cz 376 435 581 977 35 %
notebook.cz 74 033 111 008 33 %
sfinance.cz 206 389 308 406 33 %
zena-in.cz 75 606 111 518 32 %
akcniceny.cz 205 653 302 538 32 %
chytrazena.cz 146 219 211 566 31 %
fdb.cz 163 328 220 407 26 %

A samozřejmě i „looseři“ (opět návštěvnost nad 100 tisíc a pokles nad 25 %).

MIF16

Looseři roku 2008
2007/10 2008/10 ZMĚNA
doupe.cz 240 930 123 443  –95 %
toplist.cz 385 812 245 028  –57 %
volny.cz 554 850 352 628  –57 %
t-music.cz 164 016 105 763  –55 %
tiscali.cz 710 595 490 550  –45 %
bloguje.cz 527 780 371 147  –42 %
hrej.cz 385 938 279 682  –38 %
obrazky.cz 702 771 513 522  –37 %
1000her.cz 265 556 196 032  –35 %
atlas.cz 2 048 728 1 551 833  –32 %
vodafonesms.cz 863 732 662 722  –30 %
cdr.cz 152 190 117 376  –30 %
sosej.cz 209 596 166 764  –26 %

Co bude: Za rok pár „looserů“ (včetně těch zde neuvedených) už nikdy více neuvidíme, ztráty návštěvnosti navíc budou započítávat další obsahové servery. Tlak na snižování nákladů, problémy s příjmy z reklamy a všeobecný nedostatek odpovídajících „pracovních“ sil povede k další likvidaci či útlumu obsahu.

Nejvyšší podíl zahraničních návštěvníků má …

Běžně používané výsledky Netmonitoru jsou zpravidla ty, které zahrnují všechny návštěvníky, tedy i ty, kteří nejsou českými internetovými uživateli. A nedělejme si iluze, občas je podíl zahraničních návštěvníků poměrně významný.

NetMonitor 2008/05 Ruest ČR Ruest celkem %
toplist.cz 112 577 203 470 45 %
dsl.cz 241 418 319 726 24 %
superhry.cz 615 280 813 158 24 %
mobilmania.cz 289 953 377 888 23 %
autorevue.cz 104 372 133 979 22 %
sblog.cz 470 356 593 397 21 %
edisk.cz 321 440 403 921 20 %
estranky.cz 1 589 159 1 981 404 20 %
heureka.cz 121 512 150 218 19 %
blog.cz 1 947 944 2 401 765 19 %
Weby s největším podílem zahraničních návštěvníků
NetMonitor 2008/05 Ruest ČR Ruest celkem %
estranky.cz 1 589 159 1 981 404 20 %
blog.cz 1 947 944 2 401 765 19 %
centrum.cz 2 458 803 2 868 292 14 %
idnes.cz 2 641 593 3 018 006 12 %
seznam.cz 4 028 210 4 441 900 9 %
aukro.cz 1 067 880 1 170 962 9 %
atlas.cz 1 574 382 1 720 308 8 %
libimseti.cz 979 564 1 059 518 8 %
hyperinzerce.cz 761 741 821 594 7 %
novinky.cz 2 813 740 3 026 213 7 %
mapy.cz 2 168 202 2 324 204 7 %
sport.cz 1 518 971 1 625 208 7 %
nova.cz 1 493 768 1 593 190 6 %
firmy.cz 2 171 285 2 315 702 6 %
stream.cz 1 578 110 1 680 390 6 %
super.cz 2 092 506 2 227 342 6 %
lide.cz 1 506 209 1 595 089 6 %
horoskopy.cz 1 004 330 1 057 115 5 %
zbozi.cz 1 351 188 1 406 620 4 %
spoluzaci.cz 1 455 348 1 514 238 4 %

Tento text je druhou částí článku, který byl také součástí ročenky, kterou dostávali účastníci CIF 2008. Další díly seriálu budou následovat v průběhu letošního roku jako závěrečné ohlédnutí za tím, co se na českém Internetu stalo.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 12. 2008 19:02

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »