Český Internet 2008, díl 3.: stalo se do dubna 2008

Akvizice a konsolidace na českém internetovém trhu v roce 2008. Posilování a pády z pohledu byznysu i návštěvnosti. Jaký je aktuální žebříček nejsilnějších a co od něj můžeme očekávat v příštím roce? 3. díl seriálu.

Kalendář přítel jest, držte si klobouky, tohle bude dlouhé

Připomenutí událostí od října 2007 do října 2008. Předem nutno upozornit, že to sice je v chronologickém pořadí, ale občas se tam mohou stírat hranice měsíců.

Říjen 2007 – Listopad 2007

  • Mezi nejnavštěvova­nějšími servery se překvapivě objevil Blog.cz (2 miliony uživatelů za září). Překvapení v podobě umístění v TOP 10 neznalo mezí.
  • Podle ČSÚ měla třetina českých domácností přístup k Internetu, 40 % domácností je vybaveno počítačem. Evropský průměr pro první číslo je 51 %. Rychlý Internet má ovšem pouze 12,2 % uživatelů, alespoň to spočítala (nějak) Evropská komise (evropský průměr 18,2 %).
  • Generální ředitel Telefónica O2 (Salvador Anglada) předpovídal, že se brzy zastaví pokles počtu pevných linek.
  • Seznam.cz změnil vzhled hlavní stránky.
  • CZ.NIC spustil nový registrační systém a vyvolal tak zvýšený zájem o registrace domén. Zároveň klesla cena domén.
  • Centrum.cz prodáno Warburg Pincus. Spekuluje se, mohutně, o prodeji Atlas.cz.
  • i-Legalně.cz prodalo za rok 220 tisíc písniček a má (podle Sdružení fonografického průmyslu) 65% podíl na českém trhu.
  • AdMonitoring říká, že za prvních 10 měsíců roku 2007 se na Internetu proinzerovalo 1,448 miliardy korun, z toho 602 milionů 41,5%) získal Seznam, 336 milionů Centrum (23,2%) a 231 milionů iDnes.cz (15,9%).
  • Na Seznamu hledá 62,3%, Google 28.87%, Centrum 3,39%, Atlas 1,53% a Jyxo 0,24% (Zdroj: Navrcholu).

Prosinec 2007 – Leden 2008

  • Stream.cz vyskočil z 200 tisíc návštěvníků na 1,4 milionu. Holt mít v zádech Seznam.cz se vyplatí.
  • V roce 2007 se v inzerci na českém Internetu protočily 2 miliardy korun, 789 milionů získal Seznam,cz, Centrum.cz 434 milionů a iDnes má 312 milionů korun. Nejtučnější byl listopad s více jak 250 miliony Kč.
  • Připomenu i pár akvizic – Mafra kupuje Rajce.cz, Ukazse.cz, Alik.cz a Jízdní řády. Axel Springer kupuje Auto.cz, Sanoma Magazines Praha kupuje Tvujdum.cz/Tvoj­dom.sk (a ještě dříve ostranky.cz). Seznam.cz vstoupil do Stream.cz a Lycos prodal 30% podíl v Seznamu společnostem Holding Four S.a.r.l a Miaura International S.a.r.l., Etarget kupuje NewLinx a Adcontect od Computer Pressu. PCTuning.cz prodán do náruče Týden.cz
  • ČTÚ zveřejnilo, že v polovině roku 2007 bylo v ČR 1,25 milionu vysokorychlostních přípojek – 562 tisíc ADSL, 262 tisíc kabelovky a odhadem 400 tisíc WiFi. V rámci OECS jsme na 23. místě, v přepočtu na 100 obyvatel na 24.místě.
  • A připomenu tabulku průniku návštěvností Seznam, Atlas a Centrum (Zdroj: NetMonitor, prosinec 2007).
tabulka průniků
Návštěvnost Průniky: Atlas Centrum
Seznam 4 430 626 1 570 470 2 18 2543
Atlas 1 919 718 1 174 916
Centrum 2 744 516
Celkový průnik 1 123 496
  • NewLinx, reklamní síť původně patřící Computer Press, a.s., poté eTarget, a.s., v lednu změnila majitele a skončila rukou společnosti Internet Billboard

Únor 2008 a dále

  • V roce 2007 se v českém Internetu protočily dvě miliardy inzertních korun. Jde o odhad na základě zpráv jednotlivých hráčů a jde o ceníkové ceny, skutečný objem tak může být jiný. V každém případě je dobré se podívat, jak si Internet stojí vůči ostatním mediatypům.
Hrubé výdaje do mediatypů
Médium Rok 2007
Televize 24 373 237 669
Tisk 19 285 708 245
Rádio 3 291 600 376
Outdoor 2 263 328 229
Internet Zhruba 2 000 000 000
Kino 191 922 440

(Zdroj: TNS Media Inteligence, AdMonitoring)

Content

  • Nejčtenějším deníkem je nadále Blesk s 1,499 miliony čtenářů denně. Pro srovnání – denní návštěvnost Seznam.cz se pohybuje okolo 2,2 milionu návštěvníků, zatímco denní návštěvnost Blesk.cz se pohybuje okolo 143 tisíc návštěvníků).
Srovnání návštěvnosti a čtenosti
Internet Papír
Blesk 143 152 1 499 000
Právo (Novinky.cz) 938 162 459 000
Mladá Fronta Dnes (iDnes.cz) 571 784 1 116 000
Hospodářské noviny (iHned.cz) 55 937 178 000
Sport 189 943 303 000
  • Internet Mall oznámil stěhování do Nizozemska (pod mateřskou holdingovou společnost Netretail Holding B.V).
  • Počet registrovaných uživatelů na českých aukčních serverech se loni prakticky zdvojnásobil na tři čtvrtě milionu a obrat největších aukčních domů byl kolem 1,5 miliardy korun. Informaci zveřejnila ČTK. Podle ní je největším Aukro.cz, které každý den ukončí na 20 tisíc aukcí. Na druhém místě je iKup.cz.
  • V loňském roce se prodalo na českém Internetu zájezdů za 3,1 miliardy korun, zhruba o miliardu více, než rok předtím (celková velikost trhu se zájezdy v roce 2007 je 13,5 miliardy). V lednu to v analýze uvedla společnost NetTravel.cz, jeden z největších online agentů. Pro letošní rok je odhad 4,7 miliardy korun.
  • Dlouho očekávaný prodej Atlasu se v únoru (konečně) uskutečnil. Po mnoha spekulacích (TV Nova resp.CME, Centrum, neznámý investor, iDnes.cz) se nakonec vlastníkem stala Centrum.cz Holding BV, holandská společnost, kterou vlastní nadnárodní investiční společnost Warburg Pincus. Prostřednictvím této společnosti vlastní již portál Centrum.cz a nyní tedy i Atlas.cz a Atlas.sk (ten je prozměnu vlastněn českým Atlasem).
  • Spojený Atlas s Centrem se tak stávají slušnou dvojkou na českém Internetu, ve spojené návštěvnosti se mohou dostat „až na“ 3.4 milionu lidí (2.7 milionu + zhruba 700 tisíc uživatelů Atlasu, kteří nejsou uživateli Centrum.cz). V příjmech z internetové reklamy Atlas příliš Centru nepomůže, s zhruba 5% podílem nebude 20% podíl Centra příliš ovlivněn.
  • Podle únorové tiskové zprávy Atlas.cz se v lednu na ICQ objevilo již více než 2 miliony Čechů. V celosvětové statistice máme být na třetím místě, po Německu (8 milionů) a Rusku. Česká verze ICQ vznikla právě ve spolupráci s portálem Atlas.
  • Investiční společnost Arca Capital získala navýšením kapitálu 30% podíl v druhém největším tuzemském internetovém obchodu Kasa.cz – ten se chystá expandovat na další trhy, nejprve na maďarský.
  • V únoru zveřejněné výsledky statistik ČSÚ udávají, že pouze 40% českých domácností má počítač (v roce 2006 šlo o 36%). Přístup na internet má třetina domácnosti (v roce 2006 šlo o 27%). Nejlépe je na tom s počítačovou i internetovou gramotnosti nadále Praha (46% dostupnost internetu), poslední je Olomoucký kraj (pětina domácností).
  • Aukční internetový web eBay v Praze otevře marketingové a analytické centrum, ve kterém by mělo pracovat 20 specialistů.

Březen 2008 a dále

  • Seznam a Atlas budou na internetu šířit reklamní spoty Novy. Zapojena by do toho měla být i Geewa.
  • Služba měření návštěvnosti Navrcholu.cz zveřejnila výsledky sledování délky návštěv českých uživatelů (na webech měřených touto službou). V závěrech mimo jiné upozorňuje, že návštěvy webových stránek bývají spíše krátké. A aktivních uživatelů je na českém internetu necelých 9 %.
  • Podle statistik společnosti Mediaresearch lidé v lednu trávili na Internetu delší dobu. V prosinci loňského roku šlo o 23 hodin za měsíc, v lednu již 26 hodin a 51 minut. Měsíce předcházející prosinci měly čísla podobná.
Srovnání meziročních statistik
I.07 I.08 nárůst absolutně nárůst relativně
Velikost internetové populace 4 112 544 4 635 734 523 190 12,72 %
RU z ČR 4 017 956 4 529 112 511 156 12,72%
Počet shlédnutých stránek 4 146 409 828 5 759 847 589 1 613 437 761 38,91%
Čas trávený online 21:55:18 26:51:39 4:56:21 22,53%
Návštěvy 482 700 983 677 437 421 194 736 438 40,34%
  • Podle průzkumu agentury Median je čtvrtina českých domácností vybavena Internetem. Malé číslo ještě podtrhuje skutečnost, že 65% domácností Internet nemá a ani neuvažuje o jeho zavedení. Brzdou rozšíření internetu do domácnosti je jak cena (nejoblíbenější variantou je Internet v hodnotě 301 až 500 Kč měsíčně), tak vybavení domácností počítači. Podle ČSÚ je počítači vybaveno 40 % domácností.
  • Podle Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) Unie vydavatelů dosáhla loni internetová reklama na českém Internetu objemu 3,44 miliardy Kč a meziročně tak vzrostla o téměř 70 procent. Samotná bannerová reklama podle SVIT dosáhla 1,96 miliardy korun a růstu o zhruba tři pětiny.
  • Telefónica O2 v březnu oznámila, že od 1.dubna zruší limity pro přenos dat, mezi uživateli známé hlavně jako FUP (Fair User Policy).
  • Pražský rozhodčí soud při hospodářské a agrární komoře by měl od příštího roku rozhodovat i spory o .com, .net či .org doménách. Za poslední dva roky soud rozhodoval o více než 930 sporech týkajících se domény .eu.
  • Atlas.cz vytvořil novou blogovací platformu Mujblog.cz, která poskytuje uživatelům šanci zapojit se do dění na Atlasu a přímo tak ovlivňovat konečnou podobu portálu
  • Počátek března přinesl oznámení o konci AllPeers.com a malou rozlučku v blogu, ve kterém je uváděn hlavní důvod konce této služby – nedosažení požadovaného růstu, který požadují investoři.

Duben 2008 a dále

  • Počátkem května spustila TV NOVA své nové webové stránky TN.CZ a vyjádřila přání, dostat se mezi tři nejnavštěvovanější webové portály českého Internetu.
  • NetCentrum, provozovatel Centrum.cz a Atlas.cz, chystá vlastní projekt pro sdílení videí na Internetu. Jeho šéfem se má stát David Hác, který stál za vývojem a řízením video serveru N-Joy.
  • Zajímavé celosvětové statistiky Opera Software (tvůrci prohlížeče Opera pro osobní počítače a hlavně Opera Mini pro mobilní telefony) uvádějí, že mobilnímu webu dominuje zájem o sociální sítě – v USA více než 60% provozu směřuje právě na sociální sítě. Celosvětově jde o 41%. Součástí zprávy „Social Network Dominace the Mobile Web“ byly i žebříčky deseti nejvíce žádaných webů v různých zemích světa. Český žebříček vypadá takto:

– chat.lide.cz
 – profil.lide.cz
 – www.google.cz
 – email.seznam.cz
 – libimseti.cz
 – www.seznam.cz
 – wap.xchat.cz
 – www.stesti.cz
 – cs4.divokekmeny.cz
 – wap.idnes.cz

  • V dubnu se provalilo, že agentura Bison & Rose se ve snaze o moderní PR (týkající se Paysec služby ČSOB) pokusila o působení s pomocí falešných blogů a bohužel také podle všeho poněkud podpásově útočila na konkurenční mBank. Mimo to, že blogy byly poněkud „jeden jako druhý“, se ale ještě objevuje problém s falešnými identitami (kdy domnělá Klára Franková je ve skutečnosti Hanna M. Wallach z University of Cambridge, respektive jde o fotografii snadno dohledatelné osoby) a tím i porušování nejenom autorských, ale také osobnostních práv.
  • Jednou z nejvíce mediálně viditelných událostí dubna je skutečnost, že Seznam.cz je nejspíš na prodej. Na počátku dubna s touto informací přišla ČTK a Seznam vše prohlásil za apríl a informace záměrně šířené konkurencí. Později přišly Hospodářské Noviny s informací, že Seznam bude koupen Microsoftem a v květnu se kvůli tomu sejde Steve Ballmer (šéf Microsoftu) a Ivo Lukačovič (majoritní vlastník Seznamu). Seznam opět tuto informaci popřel a v popírání pokračoval v květnu, včetně dalšího popření ze strany Microsoftu.
  • V EU je Internet běžnou součástí života pro zhruba polovinu lidí (250 milionů Evropanů), v ČR jde pouze o pětinu. Uvádějí to v dubnu zveřejněné statistiky Evropské komise. Domácností s internetovým připojením je v Česku také velmi málo, v žebříčku EU jsme na třetím místě od konce s 35 %, evropský průměr je 54 %.
  • Podle agentury Dema má Internet 57 % českých domácností (11% meziroční nárůst).
  • Podle agentury Median je 25 % českých domácností vybaveno Internetem, 64 % Internet nemá a ani neuvažuje o jeho zavedení.
  • A podle Českého statistického úřadu měla třetina domácností připojení k Internetu.
  • Velká rozdílnost statistických výsledků je pravděpodobně způsobena markantně rozdílnými metodikami a také rozdílnými obdobími sběru dat pro průzkum. A je nejspíš dobrým námětem pro všechny agentury, aby se pokusily metodiky doladit.
  • Za 50,1 procentní podíl zaplatí polský venture kapitálový fond MCI Management S.A. více než 73 milionů korun. Invia.cz tak bude mít po dokončení transakce další podílníky (nyní má tři české fyzické osoby a švýcarský investiční fond Internet Travel Holding AG). V roce 2009 je záměr s firmou vstoupit na varšavskou burzu. MCI Management kontroluje v česku také Akcniceny.cz, Obydleni.cz, Ocestovani.cz a Monitor.cz. Invia.cz měla vloni tržby 1,03 miliardy korun a odbavila přes 87 000 zákazníků – na českém internetovém trhu dovolených má zhruba třetinový podíl.
  • Elektronickou peněženku PaySec zprovoznila ČSOB s cílem rozšířit a zjednodušit možnosti elektronického placení. PaySec používá klasický systém nabízí peněženky částkou, kterou je poté možné čerpat.
  • Vedení společnosti Skype se po pražském výročním zasedání setkalo i s vybranými českými novináři. Bohužel na většinu skutečně důležitých otázek nebyla poskytnuta žádná odpověď a řada vyhýbavých odpovědí se objevila i na otázky, které dříve firma zcela běžně zodpovídala. Mezi odpověďmi zazněla i informace, že Skype, program pro telefonování po Internetu, používají tři miliony českých uživatelů, včetně zhruba 1500 malých a středních firem. Skype ovšem neupřesnilo, zda jde o skutečný počet aktivních uživatelů, nebo zda o počet zaregistrovaných uživatelů.
  • Od počátku roku trh pronájmu webových serverů narostl o 3% a při srovnání s loňským rokem dochází k mírnému zpomalování růstu, uvedla to společnost HorMart v tradiční čtvrtletní statistice. Ve webových pronájmech by se letos mělo protočit více než 550 milionů korun. Dlouhodobě nejúspěšnějšími pronajímateli webového prostoru jsou na domácím trhu firmy Active 24 a Internet CZ. Společně obhospodařují polovinu všech pronájmů.
  • Hotel.cz, server s nabídkou ubytovacích služeb, byl koupen za nezveřejněnou cenu, která se podle odhadů pohybovala v řádech milionů korun. Společnost loni prodala firmě NetCentrum službu Stahuj.cz.
  • Podle antivirových firem působících na českém trhu se podíl spamu v českých poštovních schránkách pohybuje okolo 80%. Český původ má ale jen mezi jedním až dvěma procenty nevyžádaných zpráv.
  • Ekonomické a provozní výsledky Telefónica O2 za první čtvrtletí letošního roku poukazují na další pokles počtu pevných linek (patří sem I ISDN) a to na 1,996 milionu.
  • Od konce roku 2007 do konce prvního čtvrtletí roku 2008 stoupl počet ADSL linek Telefónice O2 o 19 000 (maloobchodník) a celkově se tak zvýšil na 527 tisíc. Počet „velkoobchodních“ přípojek (předprodané ADSL) za stejné období klesl o 2 tisíce, na 60 tisíc. Počet zpřístupněných místních smyček stoupl o 2 tisíce na 45 tisíc. Celkově tak dochází k dalšímu poklesu tempa růstu ADSL přípojek v ČR.

Tento text je třetí částí článku, který byl také součástí ročenky, kterou dostávali účastníci CIF 2008. Další díly seriálu budou následovat v průběhu letošního roku jako závěrečné ohlédnutí za tím, co se na českém Internetu stalo.

Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »