Český Internet 2008, díl 4.: stalo se od května 2008

Akvizice a konsolidace na českém internetovém trhu v roce 2008. Posilování a pády z pohledu byznysu i návštěvnosti. Jaký je aktuální žebříček nejsilnějších a co od něj můžeme očekávat v příštím roce? 4. díl seriálu.

Květen 2008 a dále

  • Tn.cz spuštěné počátkem května se díky masivní mediální masáži a jednorázovému zájmu uživatelů podařilo takřka dohonit v měsíční návštěvnosti Stream.cz. Bohužel pro Novu je ale vývoj návštěvnosti internetového portálu Tn.cz katastrofický. V denních číslech se prakticky dostal zpět na úroveň před spuštěním.
  • Blesk.cz a DenikSport.cz má novou podobu stránek, nepovedenou, jak už tak bývá.
  • Internet Info, vydavatel a provozovatel serverů Lupa.cz, Root.cz, Podnikatel.cz (a dalších) v květnu koupil server Weblogy.cz – agregátor weblogů věnujících se webdesignu a Internetu. Ten byl nabídnut 29. dubna k prodeji formou neveřejné dražby s vyvolávací cenou 66 tisíc Kč. Kupní cena je 260 tisíc korun.
  • V květnu byla na tiskové spolupráci ohlášena úzká spolupráce mezi Stream.cz a Primou spočívající hlavně v nabídce několika (v praxi čtyř) pořadů Prima na Stream.cz a možné další spolupráci do budoucna (teoreticky v oblasti zpravodajských videopříspěvků z regionů).
  • Centrum Holdings, a.s. – takové jméno nese firma, které vlastní Centrum.cz, Atlas.cz a odpovídající slovenské portály.
  • Centrum Holdings získalo 75% podíl v nejnavštěvo­vanějším chorvatském portálu Net.hr.
  • Inzertní server Cars.cz skončil v rukou společnosti Centrum Holdings. Auto inzerce je jednou z nejslibnějších kategorií inzerce v Česku i na Slovensku.
  • Až 200 milionů korun zaplatí Central Europen Media Enterprise za firmu Jyxo.cz, známou hlavně blogovacím systémem Blog.cz, fulltextovým vyhledávačem Jyxo a některými dalšími menšími aktivitami. Konečná cena je závislá na splnění podmínek, které budou vyhodnoceny až několik let po prodeji. Prodejci jsou Michal Illich a investiční společnost Centralway Investment AG. V roce 2007 mělo Jyxo obrat 17,9 milionu korun a provozní zisk 11,1 milionů korun (informace pocházejí z tiskové zprávy a nejsou nijak blíže specifikovány).
  • www.háčkyčárky.cz (ano, tak se skutečně ten web jmenuje) se od 20.května věnuje problematice „IDN“ (International Domain Names), tedy systému, který umožňuje pro názvy domén využívat i jiné znakové sady, než „čisté ASCII“. V případě českých domén by to potom umožnilo domény se všemi znaky češtiny, tedy včetně háčků a čárek.
  • Po systému PaySec (ČSOB) je tu další snaha o online platební nástroj. V případě služby SuperCASH, za kterou stojí Sazka, jde ale spíše o „online“ platební nástroj.
  • Za doménu Z1.CZ zaplatila Televize Z1 částku přibližně 70 tisíc korun. Může tak přestat používat doménu Z1TV.CZ. Na té představila webové stránky, které bez javascriptu nemůžete použít a v některých prohlížečích (včetně těch v Mac počítačích) je nabízena pouze spousta prázdných rámečků
  • Jedné z největších českých internetových prodejců, Mall.cz, získal nové investory – Intel Cupital a 3TS Capita Partners nakoupili podíly v hodnotě 700 milion korun (28 milionů EUR) prostřednictvím mateřské společnosti Netretail Holding, B.V.
  • Víkendové používání Internetu meziročně stouplo o 18 %. Plyne to ze statistik společnost Mediaresearch, podle které se v březnu počet víkendových uživatelů zvýšil na 1,8 milionu.

Červen 2008 a dále

  • Na sociální síti FaceBook.com můžete najít řadu lidí, překvapivě se v červnu mezi „vlastníky účtu“ objevil i ministr zahraničních věcí, Karel Schwarzenberg. Ke škodě věci nemáme internetově aktivního ministra – ve skutečnosti jde o dílo fanoušků, kteří mu na FaceBook.com budují profil. A ke škodě věci bez jeho vědomí.
  • Dětskou pornografii nebo propagaci rasismu považujeme za natolik společensky nebezpečný obsah, že jsme přístup k němu automaticky zablokovali u všech našich zákazníků, říká Přemysl Filip, senior manažer společenské odpovědnosti Vodafonu ČR.
  • David Hořava prodal nepříliš starý (vznikl v roce 2002) server Ubytovani.cz české internetové jedničce, cena nebyla uveřejněna. Hořava bude v Seznamu působit jako produktový manažer.
  • TravelGuide.cz přešlo od společnosti Computer Press do rukou společnosti Mediatel. V rámci prodeje se spekulovalo o koupi společností Seznam.cz.
  • Vrchní soud zakázal, na základě předběžného opatření žádaného společností Kariéra, s.r.o, používání domény Kariera.cz – vlastník této domény (Portál práce Kariera.cz s.r.o) to komentoval tiskovou zprávou, sdělující, že … jeden z nejznámějších inzertních serverů s nabídkami práce, čelí pokusu o nekalosoutěžní převzetí doménového jména ze strany personální agentury Kariéra spol. s r.o.
    Jakkoliv na první pohled vše vypadá jako klasický pokus o „reverse domain-name hijacking“ a navíc běží řízení týkající se ochranné známky „kariera.cz“ a „kariera.cz PORTÁL PRÁCE“ ve prospěch vlastníka domény, je vše daleko složitější. Hlavně kvůli minulosti obou firem, personálnímu propojení a složitému pletivu dřívějších vztahů a spoluprací.
  • Aukro.cz, nejsilnější český aukční server (vlastněný polskou společností Allegro Group), bude úzce spolupracovat se serverem Heureka.cz – ten bude sice nadále řídit firma Miton, strategická rozhodnutí budou ale obě firmy konzultovat společně. Aukro.cz má návštěvnost převyšující jeden milion měsíčních návštěvníků, Heureka.cz okolo 150 tisíc – specializuje se na srovnávání cen v internetových obchodech.
  • Podle statistik monitorovací služby Navrcholu.cz roste podíl uživatelů surfujících po Internetu s displeji používajícími rozlišení 1280×1024 bodů. Předchozí převládající rozlišení, 1024×768, nyní používá už něco málo přes 40 procent uživatelů. Rozlišení 800×600 používá už pouze 3,31 procenta uživatelů.
    Důležitější je ale zjištění převládající velikosti tzv. „viewportu“ (rozměru části okna, ve které se zobrazuje webová stránka). Zde je nejrozšířenější šířka okna 1025 až 1280 bodů (41 %).
  • www.rb.cz obdrželo novější žluťoučký kabátek a zároveň došlo k zrušení původního webu eBanky – www.ebanka.cz. Spuštění nového vzhledu a sloučení webů provázely typické technické problémy – web byl nedostupný a nestíhal.
  • Web Ministerstva vnitra, www.mvcr.cz, získal nový vzhled a výraznou reorganizaci struktury, včetně nového publikačního systému. Do zakázky za 400 tisíc korun se ale už nepodařilo dostat možnost zasílání informací mailem – MVČR odkazuje uživatele na RSS kanál, který ovšem nabízí v chybném formátu. Web má i některé další základní nedostatky, které by v ostré podobě neměly existovat.
  • iDnes.cz zpřístupnil novou podobu www.jizdnirady.cz (bývalý iDos) vyznačující se snahou o moderní „a la Vista“ design, zhoršenou ovladatelností a závislost na JavaScriptu.
  • Průzkum Evropské Komise uvádí, že VoIP (zjednodušeně – telefonování přes internet) využívá 22% domácností s připojením k Internetu. V České republice je to, podle tohoto průzkumu, dokonce necelá polovina domácností. Lépe je na tom už jenom Lotyšsko (58%) a Litva (51%).
  • Server Peníze.cz, vlastněný společnost Salve Group, byl koupen manažerem Janem Václavem Čepem (dříve Beyond Interactive). Neoficiálně je uváděna cena 20 milionů korun.
  • Google se podařilo překročit 30% podíl v českém vyhledávání. Plyne to ze statistik služby měření návštěvnosti Navrcholu.cz. Z údajů je také zřejmé, že spojení Centra a Atlasu se na podílu ve vyhledávání nijak pozitivně neprojevilo. Google svůj podíl získal hlavně na úkor těchto hráčů, podíl Seznamu si od poslední měření (říjen 2007) polepšil.

Červenec 2008 a dále

  • Vlakové neštěstí ve Studénce pochopitelně vyvolalo zvýšení zájem o internetové zpravodajství. Poněkud nepatřičně se ale příležitosti chopila Tn.cz, kde kdosi „neznámý“ (a později to bylo označeno za „soukromou“ aktivitu) zneužíval diskusní fóra na konkurenčních zpravodajských serverech, dokonce tam obviňoval konkurenci z toho, že krade.
  • Sociální síť Facebook dosáhla celosvětově na stovku milionů uživatelů. Stálo to více než čtyři roky času a miliony dolarů. Konkurenční MySpace.com téže hranice dosáhl po třech letech (již v roce 2006) – FaceBook je pro MySpace v současnosti asi největší konkurenci – aktuální změny zaměřující se na zviditelnění aktivit vašich přátel poměrně dobře sledují trend, zatímco MySpace.com stále zůstává spíše nepříliš přehlednou míchanicí všeho možného i nemožného.
  • Síť „Česká republika“ ve FaceBook.com udává zhruba 53 tisíc uživatelů. LinkedIn.com, více profesionálně a pracovně orientovaná sít, udává pro Českou republiku přes 30 tisíc uživatelů.
  • Jeden z nejznámějších českých spamerů, „Hotel u Lípy“, dostal od ÚOOÚ (Úřad pro ochranu osobních údajů) pokutu čtvrt milionu korun. „Libor Geyer – Hotel U Lípy“ pokutu dostal za porušení zákona o některých službách informační společnosti tím, že odeslal obchodní sdělení elektronickou poštou bez předchozího souhlasu adresáta.
    ÚOOÚ udělení pokuty trvalo prakticky dva roky od prvních stížností těch, kterým „Hotel u Lípy“ znepříjemňoval ži­vot.
  • Velký redesign postihl ČTK, stejně tak jako některé další související weby (například www.protext.cz). Nový design má ukazovat na multimediálnost nabídky. Zatímco na Protext.cz jde o design vcelku použitelný, hlavní web ČTK nelze označit za povedený.
  • mBank a Seznam spustily nový internetový (online) platební systém. mPeníze nabízí možnost internetových plateb za podmínky, že si u mBank založíte účet (je zdarma) a předpokládá také aktuální podporu obchodníků. Seznam plánuje mPeníze využít i v rámci svých služeb jako „elektronickou peněženku“.
  • Hrubé výdaje firem za reklamu na internetu dosáhly v červenci částky 175,4 milionu korun, uvedl to AdMonitoring v pravidelné zprávě. V lednu byly výdaje 117,3 milionu korun, rekordní byl prozatím letošní květen – 263,5 milionu. Nejvíce utrácely společnost Vodafone (41,97 milionu korun), Telefónica O2 (36,05), Aukro (32,56), Bwin International (24,49), T-Mobile (23,84).
  • Největší obrat v červenci měl Seznam.cz (71,67 milionu korun), následovaný Centrum Holdings (37,73) a Mafra (25,41).

Srpen 2008 a dále

  • Blog.cz, který sleduji hlavně s ohledem na změnu vlastníka (CME, tedy NOVA), v létě očekávatelně trpěl odlivem návštěvníků.
  • Dosavadní mediální partner serveru Automodul.cz se nakonec stal jeho majitelem. Automodul.cz nabízí inzerci automobilů, ať už nových či bazarových a podle vlastních zveřejněných informací se prodeje automobilů přes tento server pohybují ve stovkách kusů, lépe řečeno v ročním rozměru možná něco „pod“ tisícovku. MAFRA se chce v oblasti prodeje aut prosadit mezi první tři prodejce na českém trhu.
  • Realitymix.cz se dočkal nové podoby a zároveň spuštění beta verze. Podle vlastníků, Centrum Holdings, jsou přitom s tímto serverem velké plány. V návštěvnosti této kategorii suverénně vládne Seznam – ať již vlastními sRealitami, nebo sekcí Bydlení na Novinky.cz.
  • Problematika bezpečného obchodování na aukčních serverech je složitá a navíc není jedinou problematickou věcí, které aukční servery musí řešit. Druhým nejpodstatnějším je prodej padělků. Aukro.cz čerstvě zavedlo Program na ochranu práv a Program na ochranu kupujícího.
  • Průzkum gemiusAudience společnosti NetMonitor poukazuje na to, že Internet sice v ČR roste, ale růst je dvakrát pomalejší, než ve vyspělých trzích.
růst Internetu 2008
Stát Období Užívání Internetu
Dánsko XII.07 80.26%
V.08 82.03%
Česká republika XII.07 51.60%
V.08 54.60%
Polsko XII.07 41.50%
V.08 45%
Maďarsko XII.07 37.10%
V.08 40%
  • WebNode.com, v podstatě wysiwyg editor webových stránek umožňující vytvářet jednoduché a mírně složitější webové prezentace, získal investici od švýcarského Centralway Holding AG. Ten na českém trhu již dříve investoval i do projektů Blog.cz, Ceknito.cz, H1,cz či Invia.cz.
  • Nového vzhledu se dočkal web www.ceskenovi­ny.cz, který je zpravodajským webem ČTK (skrz samostatnou společnost Neris). Mimo to byla spuštěna i reklamní kampaň, která web propaguje coby zpravodajský titul.
  • Investice do internetových řešení a online marketingu dynamicky rostou. IT společnosti a internetové agentury, které tato řešení v ČR dodávají a které jsou sdruženy v Asociaci.BIZ, dosáhly v roce 2007 celkového obratu 538 mil. Kč. Tempo růstu obratu jejich služeb se zvýšilo ze 17,3 % v roce 2006 na 26,0 % v roce 2007.

… a blížíme se k říjnu 2008

  • MyHeritage.com, nyní dostupný v české verzi na MyHeritage.cz (a slovenské MyHeritage.sk), existuje čerstvě celkem v 34 jazycích. Rodiny po celém světě chtějí objevovat svoji historii a zůstávat v kontaktu se svými nejbližšími, kteří mohou být rozeseti po celém světě, prozradil Gilad Japhet, zakladatel a výkonný ředitel MyHeritage.
  • Jeden milion fotografií hlásí www.pixmac.com, mikrofotobanka českého původu. Pixmac byl spuštěn v září tohoto roku.
  • Nejvíce používaná aplikace pro sdílení a přehrávání videí na Internetu, www.youtube.com, se také dočkala počeštění.
  • Hosting „mobilních“ stránek spustila společnost Mediatel na adrese www.mstranky.cz. Jde o výsledek akvizice společnosti Wirenode, která vyvinula software, s pomocí kterého lze vytvářet webové stránky a přizpůsobit je (zjednodušit a automaticky upravit) potřebám zobrazování a stahování v mobilních telefonech.
  • www.aktualne.cz se 1.října dočkalo nového designu – ten byl nějakou dobu dostupný v beta podobě. Pozitivní skutečnost je, že nový design je pokrokem oproti původnímu. Ne zcela pozitivní je, že ani Aktualne.cz se nedokázalo zbavit snahy dostat na titulní stránku maximum věcí. Rušivě působí nejenom některá bílá místa (zejména v dolní části stránky), ale také poněkud poskakující členění.
  • Počátek října přinesl i další změnu, vyhledávání na Atlas.cz nyní používá Google a podle interních informací se podobná změna chystá i pro samotné Centrum.cz. Atlas přitom před akvizicí zahájil spolupráci se Seznam.cz a Centrum.cz mělo (a stále má) k dispozici vlastní technologii pojmenovanou Morfeo.
  • Novým většinovým vlastníkem společnost Vltava Stores se investiční společnost Milestone Partners. Dosavadní jediný vlastník, GPL Limited, si ponechal menšinový podíl. Hodnota transakce i rozdělení akciových podílů zůstalo neveřejné. V loňském roce hospodaření Vltava Stores vykázalo ztrátu zhruba 32 milionů korun, o rok dříve zisk 68 tisíc korun.
  • Rychlost ADSL se v září zvýšila v průměru o 45% na zhruba 3Mbit/s, plyne to ze statistik, které získává server DSL.cz na svém online měření. Projevila se tak změna velkoobchodní nabídky Telefónica O2, ta původní připojení 2–8Mbit/s navýšila na 8 a 16Mbit/s. Osmimegabytové přípojky ale spíš vykazují poloviční rychlost, 16MB přípojky pouze 6Mbit/ss rychlost.
  • Podle ČSÚ mají vysokorychlostní připojení k Internetu zhruba dvě třetiny domácností a před pěti lety to byly pouze dvě procenta. 48 procent rodin má přitom doma alespoň jeden osobní počítač. Podle ČSÚ ale stále zaostáváme za státy Evropské unie a odstup se nezmenšuje. Průměr EU činí 59 procent (ČR 35 procent).
  • Mediální skupina Lagardere a server Lide.cz (Seznam.cz) spustili společně web s patnácti internetovými rádii – je mezi nimi i Frekvence 1, Evropa 2, Radio Bonton a řada tematických radií. Další internetová rádia na Lide.cz by se měla objevit později a dosáhnout tak celkového počtu zhruba tří desítek. V plánech je i komunitní server, jehož součástí by mělo být i internetové rádio jménem Musiline – zde budou posluchači moci ovlivnit výběr hraných písní.
  • Srovnávač cen a vyhledávač zboží, www.heureka.cz, se pochlubil návštěvností 2 milionů uživatelů. Těch měla dosáhnout podle statistik Google Analytics za celou dobu svého působení, článek na Lupa.cz ovšem toto číslo zpochybnil s odvoláním na statistiky NetMonitoru, ze kterých je možné získat číslo zhruba o půl milionu menší. Podobně problematické se ukázalo i srovnání čísel za září, kde Miton (provozovatel Heureka.cz) u vedl 639 750 uživatelů zatímco NetMonitor uvádí 416 000.
  • Sitko.cz by mělo integrovat služby, které nabízejí ostatní komunitní weby a sociální sítě jako Facebook.com či LinkedIN.com. Spuštěna by měla být do konce tohoto roku.
  • Do společnosti Ataxo vstoupil privátní investiční fond Garvets. 220 milionů korun se Ataxo chystá využít i pro posílení aktivit v dalších zemích. Ataxo se specializuje na marketing v internetových prohlížečích a patří mezi významné internetové marketingové agentury.
  • Nově spuštěný server TOPkontakt.cz se snaží coby databáze firem a institucí konkurovat jedničce na trhu, serveru Firmy.cz (Seznam.cz, přes 2 miliony uživatelů měsíčně). MAFRA spolupracuje s databází produktů a služeb katalog TakeIT.cz společnosti Internet Trading. Kvalitní firemní katalog propojený s obsahovými službami na českém trhu dosud chyběl. Naše finanční očekávání jsou vysoká, tvrdí Milan Hronec, generální ředitel Internet Trading.
  • Známý český spamer Aleš Slabý se do popředí médií dostal jako možný původce serveru AntiZloutenka.info, kde „neznámý“ prodejce nabízel předraženou vakcínu proti žloutence. Na Aleše Slabého ukazovaly záznamy v databázi držitelů domén a vcelku logicky i souvislost s řadou kontroverzních aktivit v minulosti. Aleš Slabý nicméně tvrdí, že někdo neznámý web založil záměrně tak, aby poškodil jeho i společnost Deredes, ve které je veden jako společník a jednatel.

Tento text je čtvrtou a poslední částí článku, který byl také součástí ročenky, kterou dostávali účastníci CIF 2008. Seriál vyšel jako závěrečné ohlédnutí za tím, co se na českém Internetu stalo.

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 1. 2009 21:56
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »