Český internet 2008: malí, velcí a světoví

I když už v roce 2007 se událo několik významných majetkových přesunů v prostředí českého Internetu, pravou bouři rozpoutal až rok letošní. Pod „domácí“ kontrolou zůstává z gigantů vlastně již jen Seznam.cz, ale na druhé straně je stále lépe vidět, že český Internet netvoří jen giganti.

To, co se dá dobře nazvat „středním podnikatelským stavem“, je stále silnější a úspěšnější.

Nepřeceňujme portály

Bývá zvykem dávat rovnítko mezi portály a tzv. „český Internet“. Portály jsou nejviditelnější a nejnavštěvovanější, ale tak jako TV Nova nepředstavuje českou ekonomiku, ani portály nepředstavují český Internet. Zatímco celkové tržby firem žijících z internetového prostředí dosahuje 60–80 miliard korun a největší část z toho ukusují e-shopy, trží portály 3–4 miliardy a podílí se tak na celkových tržbách jen asi pěti procenty. Portály jsou vlivné a #8222;teoreticky všemocné“, jejich ekonomické výsledky ale závratné nejsou.

Navíc, růst internetového segmentu (návštěvnost i business) je rychlejší než růst obojího u portálů – dá se říci, že portály, jakkoli si drží obecně vedoucí pozici, pomalu ztrácejí tržní podíl.

Nejdůležitější majetkové změny i jiné události uplynulých 12 měsíců

Seřadím dle důležitosti:

  1. Centrum+Atlas ve stáji významného investora
  2. Mall.cz, Kasa.cz a Vltava Stores s novými vlastníky, na prodej možná i Alza?
  3. Centralway prodal Jyxo/Blog.cz i majoritu Invia.cz
  4. Nenápadné budování impéria u Mitonu
  5. Za menšinu v Ataxo.cz čtvrt miliardy
  6. Dignity a Jan Václav Čep kupuje Tiscali

Anketa

Jaká je podle vás nejdůležitější událost na českém internetu v roce 2008?

Centrum s Atlasem proti Seznamu?

Z finančního hlediska nejvýznamnější událost, ukazující rovněž na míru nadsazenosti cen za internetová aktiva. Původní vlastníci Centra prodali v nejlepší možný okamžik – dnes by již takové ceny zdaleka nedosáhli. Strategicky o nic významného nejde: u Centra nahradil jeden finanční investor druhého, u Atlasu rovněž, ale tam šlo spíše o vysvobození a „povinnou“ konsolidaci trhu.

I když je nový investor připraven na financování rozvoje, boj se Seznamem nebude oproti minulosti o moc větší – Centrum nebude věci „lámat přes koleno“ a spíše se soustředí na budování středo/východo­evropského portálového impéria s cílem prodeje velké mediální firmě či se vstupem na akciové trhy. Na českém trhu se tak mnoho nemění, za významné lze považovat jen postupné rozpouštění a mizení kdysi druhého nejsilnějšího portálu.

Seznam vstoupil do Streamu, jinak pragmaticky hromadí peníze

Diskuse o prodeji Seznamu jsou nepatřičné; pokud se prodá minoritní podíl finančního investora, bylo by to potřetí v krátké době a potřetí by to nic neznamenalo. Majoritní vlastník Ivo Lukačovič má kompletní vládu nad firmou a plně toho využívá. „Velké oko“ českého Internetu sleduje spíše Google a soutěží s ním (Stream vs. Youtube, Sklik vs. AdWords, vyhledávání a mapy spíše než mediální služby). Seznam si udržuje prostřednictvím Novinky.cz pozici leadera i v médiích a tento „velký kanón“ mu, jak se zdá, plně stačí.

Dlouhodobá strategie Seznamu není zřejmá; firma hromadí hotovost. Je možné, že v současné ekonomické krizi zrealizuje velkou akvizici spíše mimo „čistý“ Internet (konektivita, média?), neboť zajímavé podniky budou k dispozici za nízké ceny.

Akvizice a fúze v médiích: nastane nepochybně zpomalení

V roce 2007 provedly mediální společnosti (např. Ringier a Sanoma) akvizice v oblasti Internetu, ale v současné době je to oblast, která bude v tomto směru asi „nejchladnější“. Ekonomická krize ohrožuje inzertní příjmy médií zásadním způsobem a dá se čekat, že i když mají další mediální společnosti s Internetem velké plány, budou nejméně rok opatrné.

V médiích je nicméně velký prostor pro desítky nových start-up projektů, a rovněž se dá čekat drobná konsolidace na úrovni začínajících projektů (tj. skupování méně úspěšných za nízký peníz úspěšnými inkubátory jako je Miton).

Internetové obchody: krutá cenová válka vede k poohlížení se po investorech

Finančně nejvýznamnější akvizice se letos udály v internetových obchodech. Internet Mall získal 700 mil. Kč od finančních investorů (Intel Capital a 3TS), Kasu koupil slovenský privátní investor, Vltava Stores získala novou investici, majoritní podíl nyní drží jiný český investor Milestone Partners, došlo k prodejům několika dalších menších českých e-shopů. Pravděpodobně svému distributorovi (HP Tronic) se prodal i známý Obchodni-dum.cz.

Důvodem je především krutá cenová válka, kterou spolu vedou největší prodejci a která se odehrává především v (zdánlivě?) atraktivním bílém a černém zboží. Přední hráči musí stále soutěžit se štíhlejšími vyzyvateli, a nejsou tak schopni dosahovat zajímavých zisků, i rychlost růstu se jim zpomaluje (Internet Mall).

Prodeje v této branži byly v řadě případů (Vltava Stores, Obchodni-dum.cz, zřejmě i Kasa.cz) východiskem z finanční nouze, místy předluženosti těchto firem.

Neohroženým lídrem je v současné době nikoli Mall, ale Alza, očekávající letos 3 mld tržeb (Mall loni pouze 1 mld, i přes snahu o zahraniční expanzi a řadu akvizic – Alza roste jen organicky). Alze se podařilo zejména skvělou logistikou téměř ovládnout trh v počítačové oblasti a nemusí se účastnit krvavé cenové války.

Centralway: odchází, aby přišel?

Švýcarský investor Centralway má nepochybně čich na dobré investice, v uplynulém roce je ale zhodnocoval – prodával je v nejvhodnější možnou chvíli. Prodej módního webu Blog.cz společnosti CME za 200 miliónů rovněž patří k těm, které byly realizovány na vrcholu investorské bubliny a který nemá příliš šance vykázat návštěvnost.

Investorovi Centralway zbývá u nás několik projektů, některé vypadají poněkud nepovedeně (Stip.cz, Ceknito.cz), nejlépe naopak H1.cz. Očekáváme další zájem investora v budoucích letech.

Dignity sbírá „best of thrash“

Nová investorská skupina Dignity pod vedením J. V. Čepa provedla několik zajímavých akvizic -pozoruhodných proto, že se jednalo o „padlé anděly“ českého Internetu, tedy bývalé významné služby, které postupem času upadly mimo zájem – jmenujme především weby Tiscali.cz, a snaží se oživit polozapomenuté značky.

Miton kupuje a spouští jako na běžícím pásu: nový český hrdina?

„Největším neznámým“ českým internetovým inkubátorem je Miton, který kupuje i buduje projekty jako na běžícím pásu – dnes jich má kolem 30. Firma je finančně úspěšná s tržbami okolo 100 mil. Kč, a je schopná spouštět či akvírovat každých pár měsíců novou věc. Zdá se, že společnosti se daří i tak široké a rozmanité portfolio řídit a rozvíjet, žádný z projektů nepůsobí „zamřelým“ dojmem.

To, co u Mitonu není jasné, je, jestli firma hodlá budovat „impérium s centrálním bodem“ (portálem?), nebo jestli své projekty bude i nadále koncipovat jako řádku na sobě spíše nezávislých projektů – tedy jestli exitová strategie je vybudovat něco velkého a pak to celé prodat, nebo spíše prodávat projekty jeden po druhém.

Menšina v Ataxo za 220 mil. Kč – vrchol bubliny?

Média téměř pominula tuto vrcholně zajímavou zprávu – do agentury Ataxo (bývalí lidé z Atlasu/Sprinxu, dříve AllStars) vstoupil finanční investor, který pravděpodobně navýšením kapitálu ve firmě získal nespecifikovaný menšinový podíl.

Jakkoli je Ataxo jednou z vedoucích firem u nás s aktivitami i mimo ČR, jedná se o investici neodpovídající ekonomickým fundamentům a svědčí o nezměrném očekávání investorů ve zhodnocení internetových aktiv. Není potřeba dodávat, že tato akvizice byla provedena před propuknutím krize.

Automodul pod Mafru, Travelguide pod Zlaté stránky, Logos prodán Nessu…

Mafra získala Automodul – službu, která měla řadu let prominentní pozici na jejích stránkách. Pozoruhodná je spíše neúspěšnost Automodulu – dlouhodobá ztrátovost a obrat něco přes 10 mil. Kč. Prodáno Mafře za inzertní dluh?

TravelGuide.cz od Computer Pressu získal Mediatel, provozovatel Zlatých stránek – vložil si do portfolia velmi cennou a tradiční databázi ubytovacích služeb. Dále však Mediatel projevuje zájem o český Internet ve spíše verbální rovině, v praxi není mnoho vidět.

Přední českou vývojářskou firmu Logos získal Ness Technologies; tato akvizice jde sice mimo Internet, ale nastoluje spíš otázku, kdy se začnou prodávat i významní vývojáři zaměření na Internet – několik společností již vyrostlo do velikosti vhodné pro prodej, zatím se však ale nevyskytuje kupec, #8222;konsolidátor“ trhu. Počkejme tak dva roky.

Zmiňme také jednu neprodanou společnost: o Líbímseti.cz, rychle rostoucí a silně navštěvovanou službu, projevovali investoři zájem před rokem až dvěma, k prodeji nedošlo. Jsem názoru, že firma stejně jako tato služba poněkud propásla svoji příležitost, když měla možnost zkombinovat vrchol investiční bubliny s vrcholem lehce módního zájmu o Libimseti.

Vyhlídky: dívejme se raději až na 2010

Ekonomická krize samozřejmě velmi silně postihuje i investiční sektor. Zejména finanční, ale i strategičtí investoři mají nyní téměř nepřekonatelný problém k získání peněz od bank na své investice, mohou tedy využívat jen již získaného kapitálu. Většinou si ale i oni naordinovali zdrženlivý režim. Nepochybně v roce 2009 nedojde k prodejům firem za ceny, které byly o řád výše nad hodnotami daným ekonomickým fundamentem (tržby, zisk, růst, tržní podíl, návratnost investice) a které byly postaveny pouze na neukotvených tzv. „tržních hodnotách“. Rok 2009 bude z pohledu těchto investorů pravděpodobně skoro mrtvý, možná i rok 2010, nadsazené ceny se nevrátí řadu let.

MIF16

Naopak je tato situace velmi příznivá pro domácí investory – pro české firmy disponující vlastním kapitálem, mezi které patří jak čistí investoři (typu Milestone, Arca atd.), tak i strategičtí nebo polostrategičtí vlastníci (Seznam, Miton). Ti pro přechodnou dobu ztratí konkurenty, které nebyli schopní nebo nechtěli přeplácet, a řada projektů, která není schopna se sama živit, bude hledat „vlídnou náruč investora“ a může tak skončit u nich.

Současně se dá očekávat, že řada smělých deklarovaných plánů může vzít za své: nejsem si jistý, zda v době ekonomické krize výrazně své expanzivní záměry nepřehodnotí firmy jako Centrum Holdings, Netretail (Internet Mall), CME (TN.cz ad.) či Mediatel.

Anketa

Myslíte si, že český Internet čeká v prvním čtvrtletí 2009 další velké akvizice?

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 12. 2008 23:43

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »