Český Internet doplácí na nerozvinutou střední třídu firem

Proč české internetové společnosti tak zřídkavě uspějí v globálním Internetu? A čím se ten "český internet" liší? Jedním z hlavních znaků je nepřirozená absence středního segmentu firem. Zjednodušeně řečeno existuje veliká propast mezi malými a velkými internetovými firmami. A to není dobře.

Každé rozdělení tuzemských internetových podnikatelů vždy vzbudí emoce, vždycky se najde někdo, kdo nebyl zařazen do dle něj správné skupiny. Prvořadým kritériem je samozřejmě obrat a zejména zisk, k němu paralelním kritériem může být návštěvnost. Obrat a zejména zisk se ovšem obtížně porovnává, ne vždy je publikován a ne vždy je zřejmé, kolik obratu společnost má z internetového podnikání a kolik si přivydělá „jinde“ – například pořádáním konferencí, vydáváním magazínů.

Následující tabulka je orientačním pokusem o takové rozdělení založené na návštěvnosti:

Firma RU 2/2007 RU 10/2007 Změna RU RU 5/2008 RU 2007/2008
Seznam.cz 3 830 925 4 656 248 21,5 % 5 058 104 7,94 %
NetCentrum (Centrum Hold.) 2 104 160 3 085 440 46,6 % 3 745 181 17,62 %
MAFRA 1 999 687 3 006 471 50,3 % 3 175 702 5,33 %
Jyxo (dnes pod Nova)  – 2 207 116 ne 2 521 565 12,47 %
Sanoma Magazines 44 187 2 043 342 4 524,3 % 2 039 298  –0,20 %
CME Media Services 517 640 613 780 18,6 % 1 519 718 59,61 %
InternetInfo 1 258 713 1 444 286 14,7 % 1 320 111  –9,41%
Aukro  –  –  – 1 222 251  –
Líbímseti.cz (bez Magazínu) 725 065 878 703 21,2 % 1 097 451 19,93 %
Hyperinzerce  – 935 832 ne 1 078 934 13,26 %
ComputerPress 850 153 1 061 150 24,8 % 1 016 893  –4,35 %
Ringier 792 740 881 644 11,2 % 909 977 3,11 %
Miton CZ  – 659 168 ne 825 958 20,19 %
Tiscali 641 609 681 391 6,2 % 600 360  –13,50 %
AliaWeb 498 154 430 808  –13,5 % 566 966 24,02 %
Retail Info 186 175 367 679 97,5 % 553 360 33,56 %
Economia 453 006 515 802 13,9 % 531 788 3,01 %
Mediatel  – 332 985 ne 513 011 35,09 %
Czech On Line 506 318 496 216  –2,0 % 450 641  –10,11 %

Zdroj: NetMonitor, reální uživatelé (RU) z ČR

První liga, druhá liga

Na tabulce jsou viditelná určitá pásma, do nichž lze firmy rozdělit:

Neohroženým leaderem trhu je Seznam, spolu s ním pravděpodobně (a neauditovaně) i nadnárodní Google. Tyto dvě firmy bychom mohli označit za extraligu českého internetového prostředí a mohli bychom oprávněně soudit, že jejich měsíční návštěvnost se pohybuje kolem 5 milionů unikátních uživatelů, v případě Seznamu jde o obrat přes 1 mld Kč, u Google podíl na českém trhu není znám.

Do první ligy můžeme zařadit společnosti MAFRA (konglomerát iDNES) a Centrum Holding (spojené Centrum.cz a Atlas.cz), pokud bychom brali i divoké karty, mohli bychom akceptovat CME jako provozovatele spojeného portálu Nova, Tn.cz, Jyxo a Blog.cz. Zatím jde ale o hodně divokou kartu, společnosti akvizici oznámily, nic podstatného, viditelného a analyzovatelného se zatím nestalo a blogy jsou příliš křehké zboží na to, aby se s ním v krabicích posouvalo po internetovém tržišti. Hlavním znakem první ligy je návštěvnost v rozmezí 3–4 miliony uživatelů a internetové tržby v řádu stovek milionů korun (oba dva důvody do značné míry diskvalifikují CME/Nova).

Pak máme druhou ligu, to jsou společnosti stále zvučných jmen a dobré pozice:

V tomto případě jde společnosti, jejichž návštěvnost se pohybuje kolem jednoho milionu unikátních měsíčních uživatelů, v návštěvnosti tedy vidíme značný odstup za první ligou. Také tržby z internetových aktivit se pohybují spíše v řádu desítek milionů korun než ve stovkách, u těchto společností ale už nebývají prezentovány nebo jsou kombinované s řadou jiných aktivit.

Důležité statisíce

V dalším odstupu teprve jsou společnosti, jejichž internetové projekty dosahují v úhrnu alespoň stovek tisíc unikátních měsíčních návštěvníků a kteří si mohou připsat k dobru obraty v řádu milionů či spíše statisíců z internetové inzerce – u těchto firem už se občasné vytvoření webové prezentace významně podílí na cash-flow, takže by bylo pro čistotu čísel třeba na ně dbát, ale pro hrubé srovnání si snad rozumíme.

V této skupině se nachází pestrá směska jmen a vyplatí se mírně se u nich pozastavit, protože na rozdíl od výše uvedených jmen nejde o tak obecně známá jména.

Miton je první, kdo se nedostal do výběru „těsně kolem milionu“ – uznávám, že je to spekulativní, protože hlavní propad způsobil prodej Stahuj.cz v loňském roce do rukou tehdejšího NetCentra (dnešní Centrum Holding). Dnes dělá Stahuj.cz 1,2 milionu měsíčních uživatelů a při prodeji znalec ohodnotil část jmění odštěpené do prodávané společnosti Stahuj.cz s.r.o. znalec na necelý milion korun. Obrat Mitonu se za první pololetí 2007 (tedy do prodeje Stahuj.cz) pohyboval na úrovni 14 mil. Kč, za rok 2006 šlo o částku 27 mil. Kč.

AliaWeb těží především z domény Kurzy.cz, což je „finanční portál“ – spíše místo věnované kurzům akcií a měn. Do rodiny AliaWebu patřil původně i akciový portál Akcie.cz, ten ale společnost prodala v roce 2000 brokerské skupině FIO a provozovala ji pro ni do roku 2005. Dnes AliaWeb akciové informace přináší především skrze Kurzy.cz a má i další doménu. Slušná, byť sezónní čísla tvoří i Zájezdy.cz, opět doména dělá své, ostatní projekty jako Bydlet.cz jsou návštěvností zanedbatelné. Obrat společnosti za rok 2007 cca 10 milionů Kč.

Tiscali.cz je portál někdejšího leadera domácího připojení k Internetu, portál samotný je delší dobu oddělený od nabídky telekomunikačních služeb a nedávno se oddělení dokonalo celkově, když jej koupila společnost Dignity Jana Václava Čepa – ta vlastní už pár podobných kousků ustupujících z někdejší slávy jako Peníze.cz a zjevně věří, že slávu na webu a lesk na účtě půjde oprášit. Návštěvnost portálu je spíše dána setrvačností, řada lidí jej dostala v prohlížeči nastavený jako domácí stránku a tak to funguje dobře, kromě Herní sekce a Emailu je vlastní návštěvnost minimální. Což nic nemění na tom, že je to dobře zavedená značka a při další investici se může zhodnotit, protože ji znají i nákupčí reklamy. Tržby lze odhadnout jako minimální.

Retail Info je asi méně známá společnost. Sama o sobě tvrdí, že se zaměřuje na online informace o offline obchodech, jí provozované servery tedy srovnávají a vyhodnocují nabídky obchodníků. Pracuje i na polském a slovenském trhu, největšími českými produkty jsou AkcniCeny.cz (183 tis RU), Velkoobchody.cz (B2B segment), oBydleni.cz (70 000 RU) a oCestovani.cz (10  000 RU), novinkou letošního roku je Monitor.cz (40 000) jakožto porovnávač cen online obchodů a server pro prodej zboží z druhé ruky Inzerce-obchod.cz. Jen tak na okraj, inzertně zastupují také Linkuj.cz a filmovou databázi FDB.cz, která významně pomáhá v návštěvnosti celé skupiny, ty ale patří samostatným společnostem. Obrat za rok 2007 byl 10 milionů Kč, podílníkem na společnosti je od roku 2006 polský fond MCI.

Economia je vydavatel Hospodářských novin, na Internetu bojuje jejich internetovou verzí ihned.cz a dále eurounijním zpravodajem euroskop.cz. Z velkoportálových ambicí se společnost zřejmě již vyléčila, například DigiWeb je už jen přílohou iHNedu a dále se profiluje spíše směrem poskytování informací pro obchodníky a firmy, což je zjevně logická volba, která nenese dramatickou návštěvnost, ale slušné příjmy. Dlužno připomenout, že německý majitel společnosti Handelsblat právě jedná o prodeji vydavatelství Economia, takže jeho další internetová strategie bude záviset až na kupci. O těch se spekuluje například zde na iDnes.

Mediatel je provozovatel Zlatých stránek, jenže nástup Internetu zachytil pozdě. Co byly Zlaté stránky na papíře, je Seznam na Internetu a firmě se situaci nedaří zvrátit. Po pravdě také prakticky nenakupuje internetové společnosti. Výjimkou byl v poslední době odkup katalogu ubytovacích zařízení Travel Guide včetně tištěného katalogu Hotel Guide. To ale spíše doplňuje stávající zaměření společnosti a její sílu v papírových katalozích, firma zůstává ve svém segmentu trhu. Mediatel dodává také svá data pro Google Maps, ale pokud byste chtěli společnost, která lépe prokoučovala svou pozici pozdním nástupem na Internet, těžko byste hledali lepší příklad. Tržby pocházejí především z tištěných produktů.

Czech On Line je dalším pohrobkem portálového šílenství telekomunikačních společností, jde o značku či portál Volný.cz. Ten už má také svá nejlepší léta za sebou, jeho největším tahounem je homepage přednastavená v řadě prohlížečů a e-mail, obojí kdysi dodáváno a nuceno uživatelům spolu s dialup připojením. Tato struktura návštěvnosti spolu s trvalým poklesem návštěvnosti je příznakem nadcházející klinické smrti, inovaci zde nepamatuji a portál žije z toho, že „podporuje“ mateřskou značku.

Po Mitonu druhým černým koněm dostihu na této dráze je Grafika Online, která není v auditu zanesena. Specializuje se na vydávání oborových serverů o tisku a záležitostech kolem grafiky jako je server Grafika.cz, Printing nebo Mac serveru MůjMac. Obrat společnosti byl za rok 2007 kolem 8 mil. Kč, další tržby (přes 20 mil. Kč) realizuje příbuzný projekt Institut digitální fotografie – obojí je neoficiální odhad. Grafika Online také počátkem roku 2008 převzala časopis Click, bývalé Softwarové noviny.

Poznámka: údaje o obratech, tržbách společností pocházejí z jimi udávaných a veřejně dostupných zdrojů a nemusí být přesné.

Pokud se podíváte do tabulky i do přehledu společností, je zřejmé, že pod touto plejádou dvacítky společností začínají weby, jejichž návštěvnost je stěží dostatečná, aby z reklamních příjmů a internetově příbuzných projektů inkasovaly alespoň 1 milion Kč, tedy částku zhruba rovnou platu, odvodům a nákladům na provoz eseróčka plus uměřené peníze pro investice do dalšího alespoň malého rozvoje.

Není se tedy čemu divit, že většina internetových firem, spíše než aby provozování vlastní server, jejich výrobu nabízí. Na trhu je stále rostoucí poptávka po tvorbě internetových serverů společnostmi, které jsou zatím mimo obor, nebo předělávají své služby z minulosti a Internet se pro ně stává atraktivním kanálem, jde samozřejmě hlavně o obchody, ale také o různé B2B systémy či intranety, se kterými se běžný návštěvník Internetu nesetká. Své žně mají dodavatelé e-shopu i firemních intranetů a je jednodušší vytvořit firmičku o třech lidech, která dodává někomu podobné záležitosti, než firmu, která se tři lidi snaží uživit prodejem z reklamy nebo vnucováním placeného přístupu k internetové službě.

Jaké má dopady absence střední třídy

Sečteno a podtrženo nám chybí střední třída internetových webů. Firem, které nabízejí a provozují internetové služby, zpravodajství, weby. Je tu celá plejáda „one men show company“, založených na tom, že jeden člověk kdysi ve svém volném čase něco naprogramoval a ono se to chytlo a nějak to žije. Důkazem toho jsou i četná diskusní fóra, kde stačilo nainstalovat zdarma dostupný software a vložit do toho vlastní entusiasmus, vznikl tím „komunitní web“, který v mnoha případech dnes může konkurovat i „profesionálně vedeným serverům“, které jsou u svého provozovatele na hranici zájmu.

Symptomatické je to u herních serverů. Jejich provoz je na okraji zájmu jejich provozovatelů a servery jako Doupě, BonusWeb nebo Tiscali Games řadu let neprošly nějakou atraktivizací nebo ideovou obměnou, setrvávají v pozicích z doby, kdy vznikly. Jejich rozvoj je prakticky nulový a podnikání v této oblasti vzdal i Seznam. Naproti tomu existuje celá řada diskusních fór (obchodně lépe se říká „komunity“), které jsou specializované třeba jen na jednu hru, ale denní návštěvnost se u nich pohybuje v řádu i jednotek tisíců návštěvníků bez větších nákladů na provoz. Největší herní fóra návštěvností nejsou daleko od slabších „profi“ herních serverů.

To by mohlo napovídat, že je tu veliký prostor pro nové projekty – když velcí nekonají, vzniká místo. Jenže právě absence střední třídy firem – těch takzvaných „one more man show“ – firem, kde je více jak jeden člověk – má na ono inkubační prostředí zhoubný vliv.

Jsou to právě firmy střední třídy, které způsobují turbulence a pnutí na trhu. Tyto společnosti jsou motorem konsolidace na trhu, když nakupují nebo jsou nakupovány jinými firmami. Malé společnosti na to nemají prostředky, zatím zápasí o to, aby vůbec vznikly a jejich služba obstála. Jakmile je střední třída příliš úzká, příliš omezená, nastává problém: není co a jak konsolidovat. Nebo je konsolidace příliš drahá a neefektivní. Konsolidovat jednomužné firmy je riziková záležitost.

Tlak na malé začínající firmy je o to nepříjemnější. Na jednu stranu je málo pravděpodobné, že by si na sebe začínající webový projekt v dohledné době vydělal, pokud bude růst organickým růstem, na stranu druhou ani není příliš pravděpodobné, že by projekt ve chvíli, kdy začne být trochu zajímavý, byl za nějakou alespoň trochu zajímavou sumu (=odpovídající doplatku hypotéky na uspokojivý byt) někým koupen, konsolidován. O to méně je tedy lákavé takový projekt založit a provozovat.

V současné době jsou také nároky na nové projekty stále vyšší. Propracované ajaxové aplikace si vyžádají čas na programování, odladění, aby fungovaly a ne každý dobrý programátor je dobrý grafik (tyto množiny jsou dle mého pozorování značně disjunktní). Když se sežene grafika, chybí možnost propagace. Do toho se rychle ukáže, že instalovat CMS a dělat správu stránek je okamžitě výnosnější, než se pokoušet službu tvořit a prosazovat.

Sumář těchto faktorů přispívá k tomu, že český trh internetových projektů a služeb je v poslední době velmi konstantní a jsme na něm svědky jen mála posunů, ještě méně pak těch překvapivých. Prakticky zde není co kupovat, protože málokterý projekt má zajímavou návštěvnost a zároveň je na prodej (nepatří do silné skupiny). Vytvářet produkty s předpokladem, že je při zajímavém výsledku někdo koupí, se také nevyplatí, protože náklady na uvedení služby na trh jsou příliš vysoké a je jen málo těch, kteří by je mohli koupit za zajímavé peníze, výměny podílů jsou u nás v módě ještě méně.

Můžeme tak jen zamáčknout slzu, když čteme úvahy o tom, jak si Google namlouvá veleúspěšný americký projekt Digg.com a jeho majitelům tlačí 200 milionů dolarů, bez ohledu na pokles dolaru je to slušná částka. Podobný projekt Linkuj.cz u nás takový úspěch neměl a i kdybychom diskontovali velikost trhu sebevíce, jeden milion dolarů za něj Martin Snopek nevyinkasuje. Spíše to vypadá tak, že projekt skomírá na úbytě ve stavu neudržovanosti. Za navštěvovanější projekt MyEgo Radka Hulána nebyla dosažena ani vyhrazená částka pro prodej 500 000 Kč, ačkoliv web má návštěvnost, jaká by se hodila lecjakému profesionálnímu projektu i při vyhození obsahu celého webu. Podobně Weblogy.cz koupilo Internet Info za pouhých 260 000 Kč, což se více jak kupní ceně vyrovná splacení alespoň části času na jejich vytvoření a provozování. Je přitom třeba mít na paměti, že řada navštěvovaných weblogů či „one men show projektů“ se návštěvností potkává s návštěvností méně úspěšných, ale profesionální firmou vedených webů.

Americký sen Om Malika, který potichu buduje impérium svých komunitních serverů vzniklých původně z jednoho blogu GigaOm, pro nás zatím zůstává nedostižnou realitou.

Pokud byste chtěli příklad dobrého odkupu „pouhého weblogu“, vzpomeňme na Engadget založený Peterem Rojasem v rámci Weblogs, Inc. Firmu v roce 2005 koupilo AOL za 25 milionů dolarů.

Dalším americkým příkladem nově vznikajícího mediálního internetového domu se svojí vlastní rozsáhlou nikou může být i TechCrunch založený roku 2005 Michalem Arringtonem, který dnes provozuje síť specializovaných blogů či spíše médií s příjmy přes 2 miliony dolarů ročně.

CIF16

Dobrou zprávou může být právě ona akvizice Jyxa pod křídla CME – Nova. Nova je při chuti, při penězích, což znervózní i některé ostatní hráče a donutí je k akci. Bohužel pro celý trh mnoho smysluplných možností k nákupu Nova nemá, takže i tahle bouře se přežene a bude muset nastoupit budování a vleklá zákopová válka o každý metr pozic. I když takové…

Nu, spekulace si můžeme nechat do komentářů.

Anketa

Myslíte si, že do deseti let by se mohla situace ,mezi českými internetovými firmami změnit tak, že by začaly vznikat "firmy střední kategorie"?

57 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 7. 2008 20:56

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»