Hlavní navigace

Český Internet má tři miliony návštěvníků

Mirek Zeman

Český Internet, či spíše český web, oslavil malé jubileum, spočívající v 3.056.732 unikátních návštěvnících, kteří do jeho sítě v lednu zavítali. Uživatelů, již nenavštíví v průběhu měsíce na žádný server zařazený v iAuditu, bude minimum. Nemalý podíl na tomto výsledku má nepochybně (nezdařená) volba hlavy státu.

Chápu, že tvrzení v nadpisu obsažené je samo o sobě dosti zavádějící, protože pod (také zvláštní) pojem český Internet neřadíme pouze webové stránky (WWW), ale také například internetové služby atd. Pouze jsem se stylově snažil navázat na článek Český Internet oslovil tři miliony lidí, který zpravodajský server iDnes vydal nepochybně proto, aby se pochlubil svojí vlastní návštěvností za leden, kdy vytěžil maximum z volby prezidenta. Je však pravda, že zatímco všechny statistiky se pouze vracely do předvánočních kolejí, počet návštěvníků skutečně poskočil na 3.056.732 uni­kátních. Zevrubné prozkoumání naznačuje, že v iAuditu sice přibylo několik nových serverů, ale v lednu je návštěvnost vyšší obecně.

V královské kategorii portálů musím nejdříve uvést na pravou míru jeden omyl, můj omyl. Svůj minulý komentář výsledků iAuditu jsem nazval Centrum definitivně předstihlo Atlas, za což jsem si vysloužil kritiku a dlužno poznamenat, že oprávněnou. Centrum v prosinci navštívilo 93.088 unikátních návštěvníků denně (UV/d), zatímco Atlas pouze 85.416 UV/d. To jsou však denní hodnoty. V měsíčních číslech je tomu přesně naopak – unikátních návštěvníků Centra bylo 830.724, ovšem na Atlas zavítalo 891.113 UV/m. V celkovém počtu „živých lidí“ tedy Atlas vede, Centrum má naopak uživatele aktivnější, kteří chodí pravidelně na email a chat, přičemž Atlas žádnou takto vyprofilovanou službu s výjimkou homepage nemá.

Nyní již ke standardním číslům. Portály obecně se drží základního trendu, že v lednu narostly na necelý násobek své prosincové velikosti – nejméně rostly ty, které v prosinci tolik nepropadly. Pořadí zůstává neměnné: Seznam (368.195 UV/d; +19 %), Centrum (105.168 UV/d; +13 %), Atlas (102.604 UV/d; +20 %) s přihlédnutí k poznámce v předchozím odstavci. Atlas již podruhé zařadil v rámci podsekcí regiony, a usurpoval si tak celou jednu stranu měsíční zprávy. :-) Vyjma toho zabodovala jeho subsekce Filmpub, a to díky speciálu Pán prstenů, který jí přinesl nárůst o 143 procent. 106procentní zvýšení návštěvnosti vykázala také podsekce Centra Auto, o důvodech mi však není nic známo.

Zpravodajské servery měly tento měsíc ráj kvůli volbě prezidenta. Když si kreativní ředitel iDnes (94.134 UV/d; +31 %) Petr Matoušek liboval nad výsledkem návštěvnosti při první volbě a žertoval, že už si z marketingové rozpočtu zaplatili volbu druhou, ještě netušil, že 28. února budou mít další příležitost. :-) zpravy.idnes.cz si tak napravily statistiky, které byly prosincem výjimečně pošramocené, a současně se naskytla příležitost ke zkoušce nového designu. Podobně zabodovaly České noviny (10.177 UV/d; +41 %) a Lidovky (10.261 UV/d; +38 %), Neviditelnému psu chybí prosincová čísla. Celkově platí mediální pravidlo „špatná zpráva = dobrá zpráva“. A v příštích dnech bude možná ještě lépe (= hůře), pokud vypukne válka v Iráku. iDnes má již připravenu grafiku.

Tip Content Machovec

Mezi technologickými servery stojí za pozornost skupina Mobil Media, součást virtuálního kolosu iDnes. Její Bonusweb (19.560 UV/d; +15 %), Mobil (16.307 UV/d; +47 %) a Technet (7.536 UV/d; +56 %) předvedly spanilou jízdu. Důvodem patrně bude nová horní lišta iDnes, která je nyní jednoduchá a přehledná, a podle Petra Matouška má vynikající výsledky. Konkurenční uskupení Computer Press u svého Doupěte (2.257 UV/d; +15 %), MobilManie (8.029 UV/d; +30 %) a Živě (9.912 UV/d; +27%) – všechny tři jsou shodou okolností stejně tematicky zaměřené jako servery MobilMedia – zdaleka tolik nezabodovalo. Rostly i CDR (7.668 UV/d; +19 %), Grafika (3.965 UV/d; +24 %), Lupa (3.190 UV/d; +28 %) a Root (3.050 UV/d; +23 %).

Na poli finančních serverů se žádná velká překvapení nekonala. Vede iHNed (7.124 UV/d; +48 %), třebaže sám by spíše patřil do kategorie zpravodajských serverů a samostatnou návštěvnost svého FinWebu nikde nezveřejňuje. Následuje Aliaweb/finance (6.925 UV/d; +29 %) a Měšec (4.337 UV/d; +70 %), o detailech jeho posunu na třetí místo jsem se podrobně rozepisoval v minulém článku. Všeobecný nárůst se nevyhnul ani Financím (2.914 UV/d; +38 %) a Penězům (1.220 UV/d; +30 %), čímž se opět vrátily nad tisícovou hladinu. Je zajímavé, že Peníze – ačkoli byly považovány za jednoho z favoritů mezi finančními servery – jaksi uvázly na mrtvém bodě.

Našli jste v článku chybu?
14. 2. 2003 19:23
Telekoumak (neregistrovaný)
Všiml jsem si,můj příspěvek se snaží ukázat,že měření návštěvnosti není objektivní (různé systémy,různé metody,ten server je měřen tímhle systémem,tamten server je měřen jiným systémem, atd.).Bylo by lepší zkusit měřit podle něčeho jiného,mám pocit,že se z návštěvnosti dělá modla a středobod všehointernetu. Bylo by zajímavé napsat článek taky zjiného pohledu než je top ten návštěvnosti.
14. 2. 2003 9:17
Petr Souček (neregistrovaný)
Pokud proxy posílá v hlavičce requestu X-Forwarded_For, což většinou ano, tak se i to dá poznat.