Český Internet v roce 2012: Uživatelů přibývá, tradiční velikáni ale přestali růst

Jak se v roce 2012 změnil český Internet? Kdo jsou největší skokani roku a které servery ztratily nejvíc návštěvníků? A jaké trendy můžeme z čísel vysledovat? Podívejte se na rekapitulaci, kterou jsem připravili pro ročenku letošní konference Czech Internet Forum 2012. Čísla se týkají období říjen 2011 – říjen 2012.

Než se začneme zabývat konkrétními grafy, můžeme konstatovat, že se českému Internetu daří stále stejně dobře. Tedy pokud je řeč o českém Internetu jako celku a pokud se na něj podíváme optikou návštěvnosti.

TIP: Pokud chcete letošní čísla srovnávat s loňskými, podívejte se do zprávy o stavu českého internetu za rok 2011.

Pozitivní zprávou roku 2012 je, že dále rostou počty uživatelů, tedy alespoň podle veřejně dostupných údajů Netmonitoru.

Jak si ale o několik odstavců dále ukážeme, tradičně největší české internetové servery na tom s růstem zas tak dobře nejsou. 

Český Internet – měsíční návštěvnost (Zdroj: Netmonitor)

Roste i objem proinzerovaných peněz a při pohledu na graf níže je asi jasné, že právě v roce 2012 došlo k výraznému zvýšení útraty za inzerci na českém Internetu. A to je nutné dodat, že v odhadech Admonitoru nejsou zahrnuty peníze protékající přes Google a Facebook. A samozřejmě je také nutné dodat, že jde o ceníkové ceny.

Český Internet – proinzerované peníze (Zdroj: Admonitor) 

Z hlediska rozdělení sil z pohledu inzertních příjmů se toho moc nezměnilo, což názorně ilustruje následující graf. Jedna změna by tu byla – z přehledů se (v listopadu 2011) vytratila firma ARBOinteractive, nyní působící pod hlavičkou Goldbach Media. A pokud vývoj okolo „bývalého Arba“ sledujete, tak ještě nějaké ty změny můžeme očekávat.

Český Internet – inzertní příjmy (Zdroj: Admonitor)

Další růst vykazuje také český Facebook – počet aktivních „uživatelů žijících v České republice“ na Facebooku ještě stále roste. Prakticky polovina české internetové populace tak je na Facebooku. Nebo, chcete-li, polovina tam ještě stále není. A přestože se růst zpomaluje, stále je dost výrazný.

Počet „aktivních uživatelů žijících v České republice“ (Zdroj: Facebook)

Velikáni českého Internetu

Méně optimistická je situace okolo tradičních velikánů českého Internetu – ty už jste mohli zahlédnout v přehledu příjmů z inzerce, kde to nijak špatné není. Pokud se ale podíváte na vývoj návštěvnosti, situace je rozhodně horší. A ještě horší by byla, kdybyste při hodnocení následujících grafů brali v potaz to, že český Internet roste. Protože pokud to uděláte, zjistíte, že většina serverů klesá daleko více, než jak to napovídají grafy.

Čtveřice největších českých portálů stojí na místě už někdy od loňského roku. Včetně toho, že se zastavil růst Seznamu. Ale hlavně je zde vidět dlouhodobý propad návštěvnosti Centrum.cz. Návštěvnost tohoto portálu klesá od května 2009 a třetí čtvrtletí roku 2012 přineslo hodně výrazný pokles – podle Centrum Holdings to jde na vrub ukončení spolupráce s ICQ.

Čtyři největší české portály (Zdroj: Netmonitor, RUest)

Bledě to vypadá i trojící „největších“ českých sociálních sítí. Od doby, kdy je definitivně předběhl Facebook – což bylo někdy v březnu či dubnu 2009 – jsou v minusu o více než milion uživatelů. A strmý propad dále pokračuje. Libímseti.cz má při současném vývoji před sebou už jen několik měsíců, než se stane webem s pár desítkami tisíc uživatelů.

České sociální sítě (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Novinařina na českém Internetu naštěstí nezaznamenala stejně krušný vývoj jako české sociální sítě, ale ani tady to není velká sláva. Super.cz ztrácí, Aktuálně.cz se zuby nehty drží a dvojka na špici (Novinky.cz a iDnes.cz) ve skutečnosti také mírně ztrácí.

Největší česká internetová média (Zdroj: NetMonitor, RUest)

V souboji mezi TV NOVA a Stream.cz lze po mnoha letech asi konečně říci, že Nova sice neroste, ale protože Stream.cz ztrácí, můžeme aktuálně Novu prohlásit za vítěze. Byť invnestice do Blog.cz se stále více a více ukazuje jako promarněná příležitost. A všimněte si, že přechod ICQ pod křídla Novy se – podle všeho – na návštěvnosti nijak výrazně neprojevil.

Souboj mezi Stream.cz a TV NOVA (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Poslední graf je pohledem na vybrané internetové obchody a je na něm zajímavé to, že se růst Heureka.cz už definitivně zastavil (a že se jí v uplynulých letech vydařil). Jediný, kdo ještě stále roste, je Bazos.cz. Škoda, že v Netmonitoru už dlouho není Kasa.cz (stejně jako tam nenajdete Alza.cz).

Vybrané internetové obchody (Zdroj: NetMonitor, RUest)

Internetoví skokani a propadáci

Meziročně, tedy od září 2011 do září 2012, se toho na českém Internetu vlastně až tak moc nezměnilo. Z přehledu několika stovek serverů měřených v Netmonitoru je možné vysledovat následující zajímavosti.

Nové přírůstky s větším počtem uživatelů – Zapakatel.cz (222 096 RUest), Wgz.cz (129 295), Slevin.cz (132 838), Serialzone.cz (133 394), Mixer.cz (380 298), Jenzeny.cz (177 759), Fotbalnaplno.cz (157 357), Atlasceska.cz (135 858), Ac24.cz (108 728), Webgarden.cz (249 147), Ekucharka.net (120 605).

UPOZORNĚNÍ: V následujících tabulkách berte v potaz, že prostě srovnávají září 2012 vs. září 2011 a neřeší, jestli v těchto měsících nebyla u daného serveru nějaká chyba v měření.

Skokani s větším počtem uživatelů (nad 100 tisíc a růstem nad 20 %, ruční výběr, Zdroj: NetMonitor, RUest)

Content

2011/09 2012/09 Rozdíl % růst
metro.cz 15127 139271 124144 820.7%
maminka.cz 79506 230518 151012 189.9%
esemes.cz 123484 262660 139176 112.7%
hyperreality.cz 60595 124239 63644 105.0%
mobilenet.cz 63743 124442 60699 95.2%
penize.cz 322021 606191 284170 88.2%
in-pocasi.cz 76114 141652 65538 86.1%
sms.cz 288161 519333 231172 80.2%
receptyonline.cz 83314 145422 62108 74.5%
recepty.cz 297795 514189 216394 72.7%
kinobox.cz 69768 116247 46479 66.6%
lekari-online.cz 142945 213966 71021 49.7%
jenpromuze.cz 171131 251875 80744 47.2%
e15.cz 316341 461316 144975 45.8%
zivnostensky-rejstrik.cz 70875 102995 32120 45.3%
labuznik.com 290413 410376 119963 41.3%
databazeknih.cz 86367 121568 35201 40.8%
ireceptar.cz 179350 245247 65897 36.7%
emimino.cz 332693 454497 121804 36.6%
toprecepty.cz 449029 612672 163643 36.4%
vitalion.cz 152034 204835 52801 34.7%
statnisprava.cz 96470 129348 32878 34.1%
jenprozeny.cz 83698 111892 28194 33.7%
vareni.cz 542716 704431 161715 29.8%
modrykonik.cz 108212 138525 30313 28.0%
mojecelebrity.cz 120820 151192 30372 25.1%
obchodnirejstrik.cz 87710 109173 21463 24.5%
seznamit.cz 83279 103547 20268 24.3%
heureka.cz 1586340 1954495 368155 23.2%
denik.cz 898673 1098986 200313 22.3%
apetitonline.cz 136303 166499 30196 22.2%
kafe.cz 142523 172665 30142 21.1%

Propady s větším počtem uživatelů (nad 100 tisíc původně a s poklesem nad 20 %, ruční výběr, Zdroj: NetMonitor, RUest)

2011/09 2012/09 Rozdíl % pokles
tiscali.cz 494567 389305 –105262 –21.3%
sprace.cz 287226 226043 –61183 –21.3%
root.cz 109726 86332 –23394 –21.3%
finance.cz 199741 157063 –42678 –21.4%
parlamentnilisty.cz 281936 219976 –61960 –22.0%
abradio.cz 203098 156909 –46189 –22.7%
bandzone.cz 263035 202524 –60511 –23.0%
ordinace.cz 165304 125365 –39939 –24.2%
videacesky.cz 175118 132021 –43097 –24.6%
zajezdy.cz 138931 104182 –34749 –25.0%
lupa.cz 215983 161383 –54600 –25.3%
lide.cz 1172143 871258 –300885 –25.7%
spoluzaci.cz 983466 723327 –260139 –26.5%
hrej.cz 136695 99294 –37401 –27.4%
volny.cz 510222 367455 –142767 –28.0%
smobil.cz 278132 195625 –82507 –29.7%
jiskreni.cz 100609 69637 –30972 –30.8%
superspy.cz 119107 82432 –36675 –30.8%
libimseti.cz 358944 244908 –114036 –31.8%
gamepark.cz 190461 126250 –64211 –33.7%
mediafax.cz 114236 71934 –42302 –37.0%
horoskopy.cz 978802 567812 –410990 –42.0%
estav.cz 106379 59656 –46723 –43.9%
zkouknito.cz 183001 97864 –85137 –46.5%
vodafone.cz 836747 429642 –407105 –48.7%
edownload.cz 198265 100850 –97415 –49.1%
otomoto.cz 172146 72819 –99327 –57.7%
sfinance.cz 214232 86091 –128141 –59.8%
muvi.cz 345574 105284 –240290 –69.5%
vybereme.cz 374051 97344 –276707 –74.0%
xteen.cz 148062 21184 –126878 –85.7%
geewa.com 697927 29231 –668696 –95.8%
smsbrana.cz 129941 5353 –124588 –95.9%

Konec grafům, konec číslům. V dalších dnech bude následovat pokus o přehled toho nejvýznamějšího, co se od října 2011 do září 2012 na českém Internetu událo.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 12. 2012 11:57
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »