Na český Internet zavítalo před prázdninami méně lidí

Červen byl v návštěvnosti podle oficiálních statistik NetMonitoru zatím nejslabším měsícem v roce. Příchod léta a dovolených způsobil ztrátu zhruba 350 tisíc lidí. Úbytek zaznamenal i portál Seznam, který oslabil oproti květnu o 300 tisíc návštěvníků (zatímco iDnes zůstal na svém), na druhou stranu vydělal na reklamě 88 milionů.

Aktuální čísla přinesl projekt NetMonitor a AdMonitoring.

Sociodemografie českého Internetu je stále klasická – oproti běžné populaci surfuje na Internetu většina mužů, výraznější zastoupení mají také mladí lidé, a jak ukazuje graf, tak i vzdělanější lidé. Zatímco na ulicích je třetina lidí starších 55 let, v online světě tito lidé v červnu netvořili ani desetinu uživatelů.

Sociodemografie Internetu

Nejvíc Čechů navštívilo Seznam.cz – 3,965 milionů korun. I na druhém místě je seznamácký projekt, zpravodajský server Novinky.cz s osmisettisícovou ztrátou. Bronzovou medaili obdržel zpravodajský portál iDnes.cz, který na vedoucí Seznam ztrácí 1,3 milionu návštěvníků. Právě iDnes vyhrál souboj s Centrem, které je na čtvrté pozici s 2,446 miliony unikátních uživatelů.

TOP 10 českého Internetu

Pokud bychom nepočítali pouze návštěvníky z ČR (které ukazují grafy), ale všechny uživatele, pak se změní pořadí na druhém místě, kde iDnes poráží Novinky. Jejich rozmezí je ale malé, v řádu tisíců.

TOP 10 dle stráveného času

Do desítky nejnavštěvova­nějších serverů se mohou počítat i Mapy.cz, Firmy.cz, Super.cz, Blog.cz, Sport.cz a eStránky.cz.

Obecně byl ale červen z hlediska návštěvnosti nepříliš úspěšným měsícem. Podle očekávání se na číslech projevilo teplejší počasí a nastávající dovolené. Nejúspěšnějším dnem byl 16. červen (2,76 ml. Reálných uživatelů z ČR), nejhorší 28. červen (1,542 mil. Reálných uživatelů). V květnu byla česká internetová populace početnější přesně o 349 461 lidí. To je pokles o 7,2 procent. V červnu bylo na Internetu zatím nejméně v celém roce. Rekordním byl zatím březen, kdy velikost internetové populace čítala 4 875 910 lidí. Doplatil na to hlavně Seznam. Ten kupříkladu ztratil v červnu přes 300 unikátních návštěvníků, Blog.cz přes 200 tisíc, Centrum 122 tisíc, eStránky.cz 105 tisíc. Novinky.cz a iDnes.cz ale zůstaly převážně na svém a upevnily pozici, stejně jako Sport.cz, kterému možná pomohlo v červnu probíhající mistrovství Evropy.

Na začátku roku přitom Sport.cz do TOP 10 nepatřil, vyměnil si místo s portálem Atlas.cz, nyní až dvanáctým nejnavštěvovanějším webem.

TOP 10 pageviews na českém Internetu

V počtu zobrazených stránek vede jasně Seznam, do TOP 10 ale pronikají i servery, které jinak v počtu unikátních uživatelů nevedou. Daří se zde hlavně komunitním projektům a zájmovým serverům s diskusemi, kde je rotace stránek logicky vyšší, jako na Libimseti.cz, Aukro.cz nebo Spoluzaci.cz.

Zajímavá je i statistika serverů, kde lidé tráví nejvíce času. V délce průměrné návštěvy vede seznamkový server Štěstí.cz, dále Hry.cz, Rande.cz, Libimseti.cz, Lide.cz.

Druhá desítka

Na 11. místo za eStránky.cz se dostal videoserver Stream.cz s 1,5 mil. reálných uživatelů z ČR, u kterého jsme nedávno zaznamenali personální zemětřesení. Také Stream se ale nevyhnul poklesu oproti květnu, ztratil 200 tisíc uživatelů. Jinak ale pokračuje v růstu po spojení se Seznamem – loni na podzim měl o půl milionu lidí méně, o době před akvizicí Seznamu ani nemluvě. Tomu napovídá i srovnání se servery v kategorii Média, TV, rádia:

Média, TV, rádia

Na 12. příčce je Atlas.cz (1,4 mil. unikátních návštěvníků), který stále ztrácí, v květnu oproti lednu 200 tisíc, v červnu ztratil dalších 100 tisíc a s návštěvností 1,6 milionů uživatelů se dívá konkurentům na záda ze stále větší vzdálenosti.

Po třech dalších projektech Seznamu (Lidé.cz, Spolužáci.cz a Zboží.cz) následuje šestnácté Aukro a sedmnáctý je web Novy – jsou to poslední weby, které se dostaly nad jeden milion unikátních uživatel z ČR. Web Novy si pod svou celkovou návštěvnost započítává i projekt TN.cz, který navštívilo v červnu 884 tisíc lidí.

Oproti prosinci si Nova v červnu polepšila zhruba o 400 tisíc návštěvníků z ČR. Progres nezaznamenávají stránky České televize ani zpravodajský portál ČT24, který mezitím prošel redesignem – tento server v prosinci vidělo 243 tisíc reálných uživatelů z ČR, teď v červnu o 13 tisíc lidí méně.

Kdo vydělal nejvíce

Zatímco návštěvnost měří NetMonitor, inzertní výkon serverů sleduje projekt AdMonitoring. Nejvíce na reklamě vydělal v červnu Seznam (87,7 milionů), o 18 milionů méně získal Centrum s Atlasem a 47 milionů vydělala skupina Mafra (weby rodiny iDnes.cz). Tím výčet velkých hráčů končí, za dalšími vydavateli zeje propast. Čtvrtým nejúspěšnějším vydavatelem internetových médií je firma Internet Info (která provozuje mimo jiné i Lupu). Dále následuje Computer Press (Živě.cz, atd.).

Vydavatelství a příjmy z reklamy

V žebříčku ale chybí další reklamní příjmy Novy a Googlu.

TOP 10 zadavatelů reklamy

Největšími zadavateli reklamy (inzerenty) byly v červnu Telefonica 02, Vodafone a Sazka, firmy, které na Internetu proinvestovaly kolem šesti a sedmi milionů.

TOP 10 produktových kategorií

Mezi nejčastěji a nejvíce inzerované produkty patří automobily (28,44 milionů korun), loterie a soutěže (mezi ně patří určitě i online sázení – 19,41 mil. Kč) a banky.

Srovnání médií

Unie vydavatelů pravidelně vydává průzkumy a odhady čtenosti papírových médiích. Při troše vůle tedy můžeme tato čísle porovnat s internetový­mi médii.

Nejčtenějším deníkem je Blesk (1,5 mil. – odhad čtenosti na vydání), následují regionální Deníky (1,158 mil.), MF Dnes (1 mil.), Právo (413 mil.), Sport (356 tis.), Aha! (314 tis.), Hospodářské noviny (217 tis.), Lidové noviny (217 tis.) a Šíp (156 tis.).

To jsou data za první a druhé čtvrtletí. Ve srovnání s druhým pololetím loňského roku posílil Blesk (resp. se vrátil na své hodnoty z roku 2006), MF Dnes ztrácí konstantně několik desítek tisíc čtenářů, stejně jako Právo. Naopak posílil Sport zhruba o padesát tisíc nových čtenářů na vydání. Lidové noviny poklesly, Hospodářské noviny naopak posílily a potkaly se na stejných hodnotách.

Jak jsou na tom internetové verze papírových médií?

Pro Blesk je stále důležitější papír, čemuž přizpůsobuje i svůj obsah, kdy si nejlákavější obsah nechává až do papírového vydání. Průměrný počet reálných uživatelů, kteří čtou Blesk.cz ve všední den, je pouze 127 tisíc. To na denní čtenáře papírového blesku rozhodně nestačí (měsíční počet reálných uživatelů je 600 tisíc). Pod doménu Blesk.cz je přitom přesměrováván i provoz z domény deniksport.cz, která náleží stejnojmennému lis­tu.

Také pro Deníky je pořád stěžejní papír. Denně se na jeho stránky podívá pouze 67 tisíc reálných uživatelů, měsíčně půl milionu.

Tím, kdo souboj s internetovou verzí už dávno prohrává, je Právo. Jeho online odnož Novinky.cz má díky návštěvnosti přicházející z homepage Seznamu mnohem lepší čísla než papírová verze. Novinky čte měsíčně 3 miliony lidí, průměrný den v červnu to bylo 900 tisíc.

Server iDnes má průměrnou čtenost ve všední den přes půl milionu, ale do těchto statistik jsou započítáni i zájemci o jízdní řády. Návštěvnost iDnesu už dávno táhnou jiné služby než zpravodajství. To zajímá pouze 187 tisíc lidí ve všední den a vytváří zhruba třetinu celkové měsíční návštěvnosti portálu.

CIF16

Také Hospodářské noviny a Lidové noviny jsou v denních průměrných číslech silnější. Pokud bychom ale přešli na měsíční úsek, nebylo by to tak jednoznačné a je možné a pravděpodobné, že inzerenti na těchto serverech osloví za měsíc více „kusů“ lidí než na papíře. Červnová návštěvnost Lidovky.cz byla 485 tisíc lidí, iHned.cz atakuje hranici půl milionu.

Na tyto weby vzhlíží server Týden.cz, který své aktivní denní zpravodajství spustil nepoměrně později než výše zmíněné weby a zatím dosáhl červnové návštěvnosti 347 tisíc reálných uživatelů. Další nový server (noviny zdarma) E15.cz měl zatím pouze pozornost 21 tisíc čtenářů.

Anketa

Sledujete zpravodajská videa na webu?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 8. 2008 11:29

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »