Hlavní navigace

Českým Internetem letos proteče 100 milionů - kdo dostane nejvíc?

Marek Antoš 20. 10. 2000

Hlavním zdrojem příjmů, který živí český internetový obsah, je nepochybně především reklama. Podle dostupných odhadů se za ni letos utratí přibližně 100 milionů korun, je tedy zajímavé se zamyslet nad tím, kdo z tohoto koláče získá nejvíc. Aktuální čísla zveřejnila M.I.A., na slušný podíl si však dělají zálusk i další.

V porovnání s ostatními mediálními trhy působí tuzemský Internet stále jako batole, které se zatím sotva postaví na nohy. Nejde jen o objem – 100 milionů vypadá jako velké číslo, ale v porovnání s televizí či tiskem je to pouhá kapka – ale i o další „špecifika“. Jedním z nich je utajování obratů: zatímco třeba Mladá fronta se ráda pochlubí svými výsledky, v českém Internetu své výsledky stále zveřejňuje jen hrstka velkých hráčů.

Kroky správným směrem, tedy k větší otevřenosti, dělá už poměrně dlouho společnost M.I.A. Patří k nim i poslední tiskové prohlášení, které oznamuje obrat M.I.A. za prvních devět měsíců letošního roku. Od ledna do konce září vykázala M.I.A. příjmy přes 27 milionů korun. Z této částky připadá 15,8 milionu na internetovou reklamu, zbytek tvoří zejména výnosy související s Prague Internet Worldem, který M.I.A. každoročně pořádá. Do konce roku přitom M.I.A. počítá zhruba s 25 miliony korun. Podobné výsledky očekává také společnost ARBOmedia (dříve IP Praha), resp. její dceřinná společnost adMaster; podle jejích údajů přitom mají s M.I.A. dohromady nadpoloviční podíl na trhu.

Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že většina peněz z internetové reklamy skončí u mediálních zastupitelství, což je kategorie, do které obě tyto společnosti spadají. Skutečnost je však samozřejmě jiná: jak vyplývá z podstaty jejich fungování, z „vybraných“ peněz jim zůstává pouze část a zbytek odevzdají dílem serverům, na kterých prodávají reklamu, a dílem mediálním agenturám v podobě provizí. Podle mého odhadu u nich skončí jen zhruba 15 až 20 procent z celkové částky, ovšem vzhledem k tomu, že tyto údaje obě společnosti tají, jde jen o spekulaci.

Největšími příjemci peněz z internetové reklamy jsou tak samotné servery, což je jistě povzbudivé zjištění. Velkou většinu celkové sumy si ovšem rozdělí několik největších, zatímco ostatní spíše paběrkují. Svá čísla už několik let zveřejňuje například Seznam – za prvních devět měsíců zaznamenal podle Ivo Lukačoviče příjmy zhruba ve výši 13 milionů, vzhledem k velmi silnému podzimnímu období však podle něj stále platí letošní cíl 25 milionů. Velmi podobně je na tom zatím také Mobil server, na kterém podle Patricka Zandla inzerenti doposud utratili přibližně 12 milionů.

Dá-li se tedy věřit celkově odhadovanému stu milionů, rozdělí si jen tyto dva servery přes čtyřicet procent této částky. Názorně se tak ukazuje, že šanci na pořádný kus reklamního koláče dnes mají jen hodně velké servery (ale ne chaty a free-maily, to znamená v praxi pouze vyhledávače) a specializované servery, které jsou dobře zacílené – a úplně nejlíp taky hodně velké. Řada menších serverů tak může jen s trochou závisti v oku pošilhávat po úspěšnějších konkurentech. To se týká také serverů, které sice zacílené jsou, ale jejich oblast zájmu či skladba čtenářů není pro inzerenty dost atraktivní.

I přes záplavu čísel s řadou nul a růžových výhledů do budoucna je navíc střízlivý pohled více než na místě. Stačí ostatně porovnat letošních 100 milionů v reklamě s částkou, kterou CZ.NIC s KPNQwestem Czechia vyberou v podobě poplatků za domény. Těch je v současné době něco přes 73 tisíc, takže i když jich je část nezaplacená, může jít o částku mezi 60 a 80 miliony korun (za staré domény se platí 800 Kč, nově zaregistrované domény, kterých bylo za uplynulý rok skoro 30 tisíc, přijdou na dvojnásobek). Jak se zdá, opravdové peníze zatím na Internetu leží někde úplně jinde než v reklamních proužcích.

Anketa

Zajímalo by vás, za kolik se letos prodá reklamy na Lupě?

Našli jste v článku chybu?

22. 10. 2000 19:54

Tonda (neregistrovaný)
Presne tyto, podle me je to pro agentury nezajimave hlavne z financniho hlediska.

20. 10. 2000 20:22

Marek Antoš (neregistrovaný)
Soudě podle aktuálního výsledku ankety u článku nejste zdaleka jediný, koho by to zajímalo. Mohu vám slíbit, že začátkem příštího roku, po uzavření letošního účetnictví, své výsledky zveřejníme (dost dobře nejde kázat vodu-otevřenost a pít víno :-). V současné době Vám však neumím odpovědět z velmi jednoduchého důvodu - i když to možná vypadá zvláštně, sám přesné aktuální číslo neznám. Důvodem je skutečnost, že máme příjmy nejen z reklamy a nemáme je striktně rozdělené.
Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Lupa.cz: Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

Proč Stream netočí jen Kancelář Blaník?

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon