Hlavní navigace

CESNET stál 775 milionů

14. 3. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Akvizice CESNETu společností Contactel byla oznámena již před několika týdny, včera však proběhl slavnostní podpis závěrečných dokumentů o prodeji. V rámci této události byly oznámeny některé další zajímavé informace včetně výše kupní ceny a pravděpodobného dalšího osudu této částky.

Právě před čtyřmi lety byl založen CESNET jako zvláštní zájmové sdružení právnických osob, sdružující všechny české vysoké školy a Akademii věd. Do té doby bylo provozovatelem akademické i komerční sítě (které tehdy ještě prakticky nebyly oddělené) ČVUT. Během dosavadních čtyř let existence CESNETu jako samostatného subjektu práva došlo k výraznému posunu a také k striktnímu oddělení obou činností – akademické a komerční. Zatímco akademická část zůstává i nadále, komerční síť se vším všudy včetně některých zaměstnanců nyní přechází na Contactel.

Vlastní smlouva o prodeji byla podepsána již před dvěma týdny, nyní došlo ještě k podpisu slavnostních dokumentů. Nejzajímavější na celé akci však bylo oficiální zveřejnění částky, kterou CESNET za prodej komerční sítě získá: 775 milionů korun. V CESNETu podle neoficiálních informací dosud probíhá audit, jehož výsledky by ještě mohly způsobit drobné úpravy konečné ceny, výrazné změny jsou však vyloučené. Celou částku by měli rovným dílem zaplatit akcionáří Contactelu, kterými jsou České radiokomunikace a Tele Danmark. Původní odhady, publikované i na Lupě, hovořily o částce ve výši řádově půl miliardy, skutečnost je však ještě zajímavější.

Jaký bude osud získaných prostředků doposud není jisté. Prosincová valná hromada všech členů CESNETu sice rozhodla o tom, že získané prostředky zůstanou ve zvláštním fondu, který se vhodně uloží, a výnosy z něj budou ročně vypláceny jako příspěvek na konkrétní přihlášené projekty (v podstatě ve formě grantu), ale to ještě nebyla známa konečná suma. Vzhledem k finanční situaci vysokých škol by členové CESNETu mohli projevit tendenci revidovat původní rozhodnutí a penězi raději posílit své vlastní rozpočty, ředitel CESNETu Ing. Gruntorád však věří, že se nic takového nestane. Tím, že by se z peněz za prodej CESNETu financovaly výzkumné projekty, by se vlastně tyto prostředky vracely tam, odkud přišly: CESNET sám byl vybudován na základě výzkumného projektu a za peníze z grantů.

Zajímavé je, že ochranná známka CESNET zůstane sdružení, Contactel o ní patrně neměl zájem a hodlá poskytovat služby výhradně pod svým jménem, což může být logické. Předmětem jeho zájmu tak byla především síť jako taková a část zaměstnanců, která přechází pod jeho křídla. Nezajímavá by samozřejmě nemusela být ani zákaznická obec, její složení a rozsah je však v případě CESNETu hádankou. CESNET se ve většině měst spoléhal na své partnery, kteří pro něj uzly spravovali a starali se také o zákazníky, přestože smlouva byla uzavírána přímo s CESNETem. Jaký bude další osud těchto partnerů, je dosud velkou neznámou, řadu z nich totiž Contactel zřejmě nebude potřebovat.

BRAND24

Contactel se podle vlastních slov díky akvizici CESNETu stává třetím největším hráčem na poli Internetu. Osobně bych byl v tomto ohledu skromnější, ale je skutečností, že Contactel touto koupí výrazně posílil svoji pozici a zřejmě také díky tomu nyní může nabídnout Internet zadarmo, jak informujeme v jiném článku. Jak se bude jeho nabídka služeb vyvíjet do budoucna, je zatím nejasné.

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).