On tratí každý výrobce čehokoliv co lze půjčit a co se půjčuje: auta, vozejky, nářadí,... A provozovatel veřejných hajzlíků taky neplatí výrobci záchodové mísy za každé její použití.
A pokud chtějí autoři/vydavatelé za každou výpůjčku peníze, tak by to taky mělo být trochu jinak. Ne že si knihovna knihu zakoupí aby na ní mohl autor/vydavatel vydělávat, ale že vydavatel zaplatí knihovně za umístění knihy peníze za umístění + provize z výpůjčky.
Od většího blba mě to titulování blb nijako nebolí. :-)
To že jde o dílo, které již není autorsky chráněno ještě neznamená, že jeho realizace je zdarma (tady se zase projevuje to vaše socánkování a tendence požadovat - ale jen od jiných - posluhy zdarma á la komunizmus). Pokud se natočí třeba nějaké klasické dílo, tak to stojí dost peněz - nacvičení orchestrem (v řádu statisíců až miliónů), nahrávání, mastering, atd. - to nejsou žádné malé položky. To CD pak těžko může stát 30 Kč! Jestli něco děláte pro své známé za „pajcku", je to vaše věc (ale třeba není, protože tak možná porušujete zákon). Ale realizátoři nějakého díla vaší známí nejsou, takže proč by vám něco měli dávat zdarma či pod cenou. Oni nežijí ze vzduchu. Vy snad ano? A abyste se s tím brzkým opatřením proti stahování dost nedivil. To může přijít velmi rychle.
Nevážený soudruhu s komunistickými idejemi! Na vytvoření autorského díla je potřeba jak času tak i nákladů stejně jako u vytvoření jakéhokoliv jiného vlastnictví/majetku (to akorát socánci nechápou či nemíní uznat). Jen totální blb může argumentovat nosičem (" ... srovnávat hodnotu domu s hodnotou ušmudlaného papíru ... "), tedy hodnotit podle něj dílo. BTW: Tobě soudruhu v žádném případě nepřísluší posuzovat (ač možná vnitřně silně toužíš být nějakým bolševickým posuzovatelem - to jsme tady ostatně už měli - ale máš smůlu) hodnotu nějakého díla. Naprosto bude stačit, když budeš respektovat jednu známou zásadu: Bez peněz do hospody nelez!, tedy jinak řečeno - nikdo tě přeci nenutí žádný škvár (dle tvého názoru) kupovat, ale to, že má z tvého pohledu vysokou prodejní cenu tě neopravňuje jej, a i cokoliv jiného, ukrást.
Tezka naivita. Vubec tomu nerozumis, neumis zhodnotit vyznam prace a prislusne ji ohodnotit, nasledne dochazis ke zcela zcestnym vysledkum a temito nesmysly si omlouvas sve piratstvi. Jsi hlupak az to boli. Pripominas mi mentalne postizeneho cloveka, ktery je presvedcen, ze si muze chodit brat veci do samoobsluhy zadarmo.
Lidi si mysli, ze nejdrazsi je na knize jeji tisk, tudiz ze elektronicka kniha muze mit radove nizsi cenu. Tezky omyl. Vetsina prace a tedy i nakladu spojena s tvorbou knihy je spolecna papirovym i elektronickym kniham.
To ze mame nizsi kupni silu oproti zapadu nemuze vest ke snizeni ceny knihy, protoze naklady se neodvozuji od kupni sily. To ze mame nizsi kupni silu znamena pouze to, ze si muzeme koupit mene knih.
A tohle je jadro pudla. Lidi s nizsi kupni silou se chteji mit stejne jako ti s vetsi kupni silou. A kdyz na to nemaji, tak proste kradou. To je cele.
Tak jsem si projel diskusi a člověk se nestačí divit. Naštěstí je to ale většinou uživatel krakonoš, který blábolí naprosté nesmysly, např. o vynechání článku nakladatele. On sice dá knize finální podobu, zpracuje ji podle typografických pravidel, dá tomu redakční práci, která je nesmírně důležitá, udělá opravy chyb, které autor již nevidí (což je normální věc, že v textu, který znám skoro nazpaměť, už text tolik nevnímám jako prvočtenář, kterým nakladatel je.
Ale dle krakonoše to není třeba. Soudí tak podle pár knih, které se mu dostaly do ruky a kde byly chyby. Že ročně vyjde kolem 18k knih a dá se předpokládat, že se v tom velkém množství objeví nekvalitně udělané knihy (tak jako ve všech oborech), to ho jaksi nenapadne.
Chraň nás Bůh od takovýchto lidí, kteří kvůli neznalosti věci blábolí naprosté nesmysly. Ach jo :-(
Ebooky se u nás nerozjely, protože zatím žádný vydavatel nenašel obchodní model, který by akceptovali kupující.
by mohl být úspěšný.
Ebook s DRM si nikdo koupit nechce (za současné ceny) ale u půjčování (za zlomek kupní ceny) by to myslím bylo průchodné.
Problémem mohou být čtenáři, kteří si už zvykli, že ebook se dnes dá sehnat bez DRM a zdarma (a že se většinou sehnat dá je realita) - jak je motivovat, aby začali využívat služeb takovéto půjčovny. Možná už je pozdě jako u hudební tvorby!
Také mám pocit, že jste článek nečetl. Nejde o pár kb textu. Autor mluví o tom, jak vytvořit životaschopný obchodní model pro elektronické knihy. Ze své zkušenosti vím, že nemám motivaci kupovat si elektronickou kniho o řekněme 15% levněji, než tištěnou. Kdybych měl zaplatit za vypůjčení knihy na 14 dní třeba i 20 kč, tak se mi to vyplatí. Když se podíváte kolik se platí za členský poplatek ročně ve veřejných knihovnách, je ta dvacka opravdu slušné číslo.
No ono je zase otazka, kolik lidi chodicich do knihovny by si knihu koupilo. V knihovne treba vychazi prumerne 1 kniha na 100 lidi, ale bez knihovny by si knihu koupil treba jeden z 1000. Sam jsem si kdysi v knihovne pujcoval dost drahou encyklopedii, kterou bych jinak nikdy nekoupil a pravdepodobne ani zadny ze ctenaru.
Doba pujcovani proste konci - to je ta nevyhoda digitalizace. Jako knihovnik to budete mit velice tezke - az bude vse zdigitalizovano, tak neverte tomu, ze to bude dostupne pouze s DRM! Podivejte se na hudebni prumysl - pokud si vydavatele nedaji pozor, nebudete mit co pujcovat...vsechno bude zdarma ke stazeni.
Je to tak. Mám Kindle 2 a byl jsem - nepříjemně - překvapen, že e-kniha není o mnoho levnější (někdy není levnější vůbec), než kniha papírová. Ale fakt se mi líbí, že když mne nějaká kniha zaujme, mám ji do minuty celou k dispozici. + to, že si můžu stáhnout ukázku (zpravidla prvních 10% knihy) a celou koupím až když se mi fakt líbí.
Takže zaplatím 80 Kč, každé pondělí 5 knížek nafasuji a 5 vrátím. To je ročně 5 x 52, čili 260 knížek, děleno 80, což odpovídá 3,25 Kč za knížku včetně DPH! Internet je o něco pohodlnější, takže 5 Kč za nechráněnou E- knihu by byl optimální poplatek. E- půjčovna má výhodu, protože nemusí řešit výměny opotřebovaných výtisků, poplatky za prostory, náklady za vymáhání nevrácených knih a t. d.
A co byste dělal, kdyby ta encyklopedie v knihovně nebyla? Jinak pozor na zjednodušené modely - počet knih na člověka nemá smysl definovat, protože v knihovně jsou také velmi staré knihy, které se půjčují velmi málo, ale zase některé knihy se půjčují tak intenzívně, že je na ně pořadník třeba i 10 čekatelů, a pak se půjčují jen na zkrácenou dobu.Co kdyby ty knihy v knihovnách vůbec nebyly? Lidi by si je nekoupili? Existují země, kde se nově vydané knihy v knihovnách můžou půjčovat (někde to jde do studovny) až po nějaké době (obvykle 1/2 roku). Nedávno se e-knihy řešily a byl uveden problém jedné vysoké školy, která chtěla být moderní a studijní skripta vydala v el. podobě. Naprostý finační propadák - koupilo to několik studentů a pak se to jen kopírovalo dál.
Kupodivu znam zpoustu lidi, kteri si zadarmo stahnout film a pak si na nej dojdou do kina, pripadne si zadarmo stanou muziku a pak si dojdou na koncert. Kdyz si zadarmo stahnu knizku, tak pokud dokdu k nazoru, ze je dobra, rad autorovi tech 20-50Kc poslu.
Ostatne autor to musi pojmout jako investici - napise a bud proda dost na to, aby se psanim mohl i dale zivit, nebo neproda a pak asi pise spatne a tudiz se zivit musi necim jinym. Jak jedoduche.
Okopírovat jde cokoliv, jen někdy je to snadnější a někdy těžší.
Pokud ti jde o jedno schéma, není problém si ho nechat zobrazit a použít PrintScreen (což by pro knihu jako celek byla vcelku neefektivní a náročná metoda) - DRM např. v PDF tedy okopírování nějakého schématu nijak nebrání.
trochu demagogie, ne? tvrdit, že protože jedna politická strana zatím neuspěla (navíc v systému mediální protekce vybraných stran včetně ze strany státní čt) tak její část programu společnost nechce... kdybych si založil stranu medu a neuspěl, tak to znamená, že lidé v ČR nemají rádi med ? ....
vaše žena, pokud neučí třeba tělocvik, zcela jistě autorskou činnost v náplni své práce má..
bohužel nemám zájem si kupovat "zamknuté" věci. chci si je koupit a užívat je a nakládat s nimi jak uznám za vhodné. Rozhodně bych si nekoupil kolo na kterém můžu jezdit jen v úterky nebo auto které smím řídit jen když nemám větry. V autě které jsem si koupil si chci prdět kdy já chci a já uznám za vhodné. EOF .-)
Jsem jeden z tech kterym se za to co je "volne" na netu platit nechce, avsak mit moznost to stahnout a poslat nejakou byt smesnou sumu autorovi (myslim primo autorovi) tak to udelam. Proc myslite ze profituji takove servery jako uloz.to nebo rapidshare? zaplatim a mam jistotu ze dostanu to co chcu!. U nas se jeste musi doresit system mikroplateb neb sms za 100 nabije napr jen 50 a to druhy 50 sežere operator.
a o tom to je uzivatelsky jednodussi je to najit na torrentech (ikdyz i tohle je nekdy peklo, porad je to jednodussi nez ofiko) a taky si zaplatit pristup na rapidshare a uloz.to (tyto servery zijou z toho jak je to u nich jednoduche, sms a uz to frci. a jako bonus ono to frci i zcela zdarma s malymi omezenimi )
Ano každý má možnost si vybrat, takže: Buď papírovou knihu na křídovém papíře s prvotřídními fotkami za čtyřmístnou částku (za pár let ve výprodeji za dvoumístnou), nebo její E-verzi za poplatek za internet. Takže já žádný problém nevidím, vyberu si to, co je pro mne zajímavější. Ale odmítám platit čtyřmístné částky za datový soubor, zobrazitelný jen na určitém kusu HW, s omezenou dobou použití a nemožností vytvoření byť i nekvalitní papírové verze.
Dum nelze zdarma okopirovat a prenes jeho kopii jinam, ostatle doporucuju precist definici majetku. Majetek je cosi, scim muze majitel neomezene dle vlastniho uvazeni nakladat a muze jej i znicit.
Jelikoz toto s myslenkou udelat nelze, tak ji nelze ani vlastnit.
A jak bylo receno, co je nebo neni chraneny zajem urcuje (v optimalnim pripade) spolecnost, a pokud ta se rozhodne, ze chranit autory neni v jejim zajmu (coz evidenne jiz ucinila) tak proste chraneni nebudou.
Jezis, idiot se vyjadruje k necemum o cem nema ani paru. Soucasti povinosti kazdeho vyucujiciho na VS je priprava studijnich materialu (ma to ve smlouve). Prava k temto materialum (opet na zaklade smlouvy) prechazeji na skolu.
Takze nez zanete neco placat, tak si zjistete skutecny stav veci.
Tj, je zajimave jak jsou pronasledovani provozovatele p2p siti, kde se vsichni podili bez naroku na odmenu a provozovatel si muze vydelat maximalne reklamou(a zadna data u sebe ulozena nema), zatimco provozovatele ulozist kde jsou data primo ulozena je nabizi za penize ke stazeni, a co si budeme nalhavat, pokud by tam ta autorska dila nebyla, tak po tech sluzbach nikdo ani nestekne.
Jasne, takze abych si vykopirovat 3 stranky tak budu lepit 3 screeny a premejslet, pod jakym nazvem si to mam ulozit abych to jeste nekdy nasel, protoze hledat podle textu uvnitr na obrazku jaksi moc nejde ...
Neni pak pro me jednodussi si stahnout celou knizku zadarmo ? A ze z toho autor nebude nic mit ... jeho problem.
Staci pochopite jedinou vec. Potencialni zakaznim ma na vyber mezi "stahnout zdarma bez jakyhkoli obtezujicich ochra" vs "stahnout za penize". Rekneme ze se rozhodne si dilo stahnout za penize (jedno proc). Co myslite ze se stane, kdyz na ty vahy prihodite "pujcit za penize/omezeno DRM/...." ???
Zkuste si to predstavit asi takhle, mate vedle sebe dve auta, jedno zadarmo, druhe za 100k. Za tim za 100k stoji 100 hladovych deti. Takze se rozhodnete ze si vemete to za 100k. Jenze pak si predstavte stejnou situaci, kde vam k tomu autou za 100k reknou, ze snim muzete jezdit jenom v pondeli a na silvestra.
Obavam se ze zase mimo(jako vzdy), vydavatel nemuze vubec ovlivnit za jakou cenu se co bude prodavat. Naopak, specielne v pripade marketu proste dostane befel, ze se bude prodavat za 30Kc => dodat to musi za 15Kc. A pokud se mu to nelibi, tak si v danym marketu uz ani neskrtne => neproda uz ani hajzlpapir.
A pro choromyslne, nemluvime o muzice, ale o fimech, jejiz vyroba je o nekolik radu jinde, ze. A 30Kc neni nijak vyjimecna cena, co tak couram po kramech je to standard - DVD v papiru od 30 do 50Kc. Pripadne bezne je DVD priloha k casaku od 50Kc (vcetne toho casaku).
ad 4) sazba pro ctecku je nesmysl, protoze ctecka si se sazbou (a tedy i PDF) moc nerozumi a takto to pouzivat muze leda zoufalec. Ctecka potrebuje otagovany text rozcleneny do odstavcu. Jak to zobrazi zavisi na zvolenem fontu/velikosti/... tedy necem, co (jak nekteri porad nechteji pochopit) autor te knihy nebo jeji vydavatel vubec nemuzou ovlivnit.
ad 5) vzivote sem si neporizoval knihu podle nejakeho zarazeni, bud mi ji nekdo doporucl, nebo sem na ni nahodou narazil a zaujala me.
Lide si nemysli, lide vedi. Mam opravdu rad lhare a tusi podvodniky.
Na knize stoji 1/3 jeji koncovy prodej, 1/3 distribuce (tedy velkoobchod) a tisk, a ta zbyvajici 1/3 o tu se podeli vydavatel a autor (ktery kdyz dostane 10%, tak muze byt rad). Tudiz 2/3 ceny tistene knihy jsou naklady, ktere v pripade e-booku neexistuji!
Vlastním notebook, takže čtečka by pro mne byla jen další zbytečný kus železa navíc. A to, že s tímto kusem železa navíc přečtu jen to, co má ten ,,správný" datový formát a jen to, o čem nějaký mudrc uprc usoudí, že to není závadové je jen další pádný argument pro nekupování ,,oficiálního " HW a stahování z necenzurovatelných zdrojů.
nastesti se autor muze na vydavatele vykaslat a hodit to kdekoliv na net , svuj blog , specializovane stranky pro amaterske povidky a po ohlasu ctenaru bude vedet jak na tom je a pokud dokaze psat dobre a najde si stabilni zakladnu fandu staci myslim tlacitko donate nebo cislo uctu a kdyby tohle nefungovalo muze zkusit tim ze jeho povidky na netu jsou zname a popularni zkusit zapusobit u vydavatele
Jeste je mozna jedna cesta. Ceska ctecka eKnih. V Cine lze dnes u vyrobce objednat a koupit eBook reader; existuje mnoho verzi s TFT displejem anebo i eInk technologii; vyrobce vyrobi serii od 1000 ks. Tyto ctecky maji nainstalovany nejaky SW, ktery je plny drobnych problemu ale nelze rici, ze by byl uplne nepouzitelny. Takove zarizeni muze stat mezi 60USD a 200USD. Je to vlastne levny tablet s ARM procesorem, dnes je na trhu mnoho levnych tebletu pro Android; pro eBook ctecku ani nemusi byt vykonny. Takze HW k dispozici je; problem je SW. Napsat pro toto zarizeni SW pro cteni ceskych knih (s podporou lokalniho DRM), prodavat je a podporovat muze byt cesta, jak vytvorit lokalni trh...
Cesta SW reseni (Wooky) je snadnejsi. Ale mit i levnou HW ctecku muze byt klicove. Ctecka samozrejem nesmi byt omezena jen na DRM obsah, musi podporovat i jine rozsirene formaty (txt, ePub, mobi, pdb, fb2,...)
Vy jste asi nečetl ten článek, autor přeci mluví o knihách, které si už nechce znova číst. Prostě detektivka, kterou si koupíte na dovolenou a pak ji na letišti hodíte do koše.
Hlavní problém je ale nemožnost dostat do Kindle knihy s DRM od Adobe. Samotné DRM mi nevadí, ostatně papírová kniha má DRM v sobě nativně obsažené a doteď jsem si vystačil pouze s papírovými knihami.
Ale čtečka je výrazně lepší než papírová kniha (ovšem mimo odborné literatury s odkazy pod čarou), takže prosím všechny ty technické vzdělance ať pomůžou nám intelektuálům dostat DRM do Kindle. Díky moc!
To nevím, o jakých knihovnách mluvíte, ale do sítě Městské knihovny v Praze se platí ročně 80,- a do Národní knihovny 100,-. V porovnání s tím mi těch Vašich 20,- za jednu výpůjčku přijde docela dost - ale asi záleží na tom, jak moc kdo čte (to prosím neberte jako urážku, sám mám řadu přátel, kterým by se spíše vyplatilo 20 korun za jednu výpůjčku než 80 za paušál).
Na http://wiki.mobileread.com/wiki/EBook_Lending_Libraries si můžete prohlédnout rozsáhlý seznam zahraničních knihoven, které půjčují elektronické knihy.
Nějak mi nejsou jasné ty návrhy v posledním odstavci. V různých článcích nám vydavatelé a prodejci vysvětlují nezbytně nutné vysoké náklady na výrobu jednoho prodaného ebooku, který pak musí být prakticky stejně drahý jako papírová kniha. Přitom pokud by prodejce kromě prodeje ebooky i půjčoval, tak náklady na půjčení jednoho ebooku nemůžou být nižší než náklady na jeho prodej (ten ebook je pořád stejný, liší se jen jestli ho čtenář může číst omezenou nebo neomezenou dobu a to se v nákladech neprojeví). Takže by cena půjčovného musela být stejná jako prodejní. A pak nevidím smysl, proč si ten soubor místo koupě půjčovat.
Prakticky neexistuje možnost realizovat platbu kolem 20 - 30 Kč (autor tištěné knihy dostane zpravidla kolem 20 Kč od výtisku, někdy i méně), aniž by byla zatížena zhruba stoprocentní nebo i vyšší marží mezibankovního převodu. (Webizdat se pokoušel o platby mobilem, měli model za stažení zaplatíte 35 Kč, autor dostane 10 Kč, rozdíl jsou především poplatky za mobilní převod (+ snad něco málo na provoz webu). Navíc ten mobil byl udělán tak idiotsky, že potřebovali na jednu knihu jedno číslo, takže je to omezovalo i v počtu nabízených titulů.
Je třeba dupnout na krk bankám a povinně snížit poplatky za převod peněz tak zruba 20% převáděné částky do 100 Kč, pak je reálné, že se tyhle obchody rozjedou.
A zapomeňte na PayPal apod., jednak to není pořádně lokalizované, jednak je to rizikové (otevřená brána do vašeho konta). Naprostá většina potenciálních zájemců o koupi e-books něco takového dělat nebude. A pokud bych si měl pořizovat účet na nějaké podobné instituci kvůli koupi jedné dvou knížek ročně, tak to přijde (při započtení vstupních poplatků, práce, rizika atd.) rozhodně dráž, než to poslat složenkou s 35 Kč poplatkem.
Porad tu mate moznosti:
a) pujcit si fyzicky nosic (za stejny nebo radove nizsi peniz) s moznosti si jej komplet nebo cast okopirovat - v knihovne si knihy pujcujete zdarma, to co platite je prakticky jen administrativni poplatek. Stejne tak su muzete pujcit placky ...
b) stazeni jiz vyrobene kopie z netu zdarma - casto se supportem o kterem se vam na oficielnich kanalech muze leda zdat (odkazy na recenze, titulky v libovolnem jazyce, zadne obtezovani reklamou ...)
c) prodej
d) pujcovani za penize
Vazne si myslite, ze toto je zivotaschopny obchodni model, kdyz se z vyjmenovanych variant alespon z meho pohledu jevi jako nejhorsi ?
Ano, mozna bych byl ochoten zaplati nejaky mrzky peniz za pristup do odpovidajicne zpracovaneho katalogu, kde bych si mohl vybirat z tisicu del, kde bych si mol pocist ctenarske nazory .... ale rozhodne nehodlam resit ze abych si mohl precist co me zajima, tak se musim registrovat na webech 50 vydavatelu, kazdy funguje jinak, pro kazdy musim mit nejaky extraburt nastroj abych to mohl pouzivat ...
Pak je pro me uzivatelsky daleko jednodussi neco takoveho:
robinson crusoe ebook filetype:torrent
Otázkou je, jak dlouho bude trvat, než se autoři a vydavatelé vzbouří (a už se bouří - jen je to ve fázi kvasu) proti povinnosti knihovnám poskytovat bezplatně povinné výtisky, a vůbec proti tomu, aby jejich knihy vůbec v knihovnách byly. Protože na tom prodělávají. BTW ten roční poplatek čtenáře v knihovně je jen takovým symbolickým aktem ze strany knihovny, který má minimální ekonomický přínos - jinak řečeno, knihy si půjčujete zadarmo (logicky na úkor prodeje autora/vydavatele). Je víceméně jakýmsi indikátorem, že čtenář nadále chce býti evidovaným čtenářem (ona ta správa čtenářů také nese nějaké režie) - tedy aby v knihovně jen někdo nebyl evidován jako čtenář, přičemž je dlouhodobě pasivní. Režie knihoven je povětšinou hrazena ze státního rozpočtu a jde o několik řádů vyšší položky, než je výběr ročních čtenářských příspěvků. Z těch by knihovna přežila ani ne týden. Takže buďte realista!
Trebas proto, ze ten autosalon/velko/maloobcho a dalsi jemu i me poskytuji nejakou sluzbu, kterou ocenuji, ktezto parazit vydavatel mi zadnou sluzbu o kterou bych stal neposkytuje ?
Kdyz prisel Bata, zmizeli sevci, kdyz prisel internet, zmizi prodejci a vydavatele placek. Jiste, par jich zustane, dnes si take muzete nechat usit boty na zakazku. Ale 99% produkce pujde jinymi kanaly. Jenze sevci tenkrat nevydelavali miliardy, tak museli leda drzet hubu a krok a jit makat jinam.
DRM a uživatelský komfort jsou dvě zcela se vylučující věci. Příklad: potřebuji splašit schema nějakého elektronického přístroje. Vím že je v určité knize, vím, že ta kniha je k mání v obecní knihovně a vím, že můj známý si tam knížky půjčuje. Takže ho poprosím, on si knihu vypůjčí, já si podklady oskenuji a mám zdarma, co chci. Poplatek za ,,vypůjčení" té samé knihy v elektronické podobě bych, pokud nebude přehnaný, ještě jakž takž skousl, ale aby mi DRM nedovolilo si takovou knihu okopírovat??? Fuck off!!!
Netvrdil jsem, že obyčejné knihovny si knihy nekupují. To ale nic nemění na tom, že autoři/vydavatelé tím, že je kniha dostupná v knihovně tratí. Ze strany autorů/vydavatelů byl vznesen návrh, aby ve všech knihovnách bylo půjčení knihy zpoplatněno - např. částkou 10-20 Kč - a toto bylo poukazováno autorům/vydavatelům. To není zas tak moc - i kdyby člověk přečetl jednu knihu za tři dny, tak je to 100-200 Kč měsíčně. Jeden večer v hospodě stojí mnohem víc. Návrh narazil - ponejvíce u čtenářů.
Ano. Jsou knihy, které se na převod do E-formy prostě nehodí. Bohužel je konzumuje zcela zanedbatelný počet čtenářů, v porovnání s běžnou literaturou, takže jejich ceny jsou astronomické, i když, vzhledem k výpravnosti a kvalitě použitého materiálu oprávněné a jejich produkce bude stále klesat, protože vydavatelé nebudou ochotni náklady na jejich výrobu a distribuci dotovat z prodeje masových titulů. A kdo má dnes peníze a čas na to, aby si takovou knihu koupil a strávil její četbou několik hodin?
„ ... co se dělá na nekomerční bázi bývá většinou a v kultuře vždy, mnohem kvalitnější, než komerční produkty ..." - zase to socánkování. Takže oni autoři mají žít ze vzduchu, že?! Dost by mě zajímalo, co konkrétně kvalitního vzniklo na nekomerční bázi - téměř vždy to někdo platí. Pokud je to např. z dotací, tak to platí občané ze svých daní.
,,Technický koncept", který mi umožní přečíst jen něco a který naopak umožňuje, aby mi z něj zmizel,, nevhodný" obsah, je na dvě věci! Takže. Mít E-nihy legálně znamená koupit X četeček, protože žádná nepřečte všechno a jen udiveně zírat, jak mi zaplacený obsah ze dne na den zmizel, protože kdosi moudrý usoudil, že přečtením bych mohl utrpět nějakou újmu, nebo distributor ,,zapoměl" komusi za cosi zaplatit! Takovouhle vymoženost si strčte...! A pokud tohle u nás nefunguje, je to jedině dobře! Jen se obávám, že to, co u nás možná někdy začne fungovat bude ještě horší.
Heh, nezlobte se, ale docela jste mě pobavil :-D A srovnání hudby a filmu dříve a nyní také pokulhává. Obzvláště u filmu je více než třeba peněz na jeho vytvoření, aby byl profesionálně vytvořený a stál za to. Nějak mi nepřijde, že by se tvořilo tolik filmů, které si financovali sami autoři. U hudby je to podobné, byť jsou skupiny, které si vše zařizují samy. Otázkou je, jak moc jsou takové skupiny známé a zda si tím dokáží vydělat na své živobytí. Spíše bych řekl, že to jsou fandové a dělají to z důvody zábavy.
A knihy? To je úplně mimo. Ono se totiž od dřívější doby opravdu již mnohé změnilo. Na rozdíl od doby minulé je dnes velmi snadné něco napsat a to především kvůli počítačům, které jsou v dnešní době čistě spotřební záležitost za pár peněz. Zkuste se zeptat nějakého nakladatele, kolik braku mu chodí každý týden do e-mailové schránky, který by si autor rád vydal. Ve většině případů jsou to bláboly plné základních gramatických chyb.
Nejsem asi jediný, kdo by takovou knihu po přečtení prvních několika stránek zavřel...
Faktická poznámka - model postavený jen na nižší ceně není ani náhodou jediný (a mimochodem není zdaleka vždy životaschopný). Úspěšné světové obchody jako iTunes s hudbou anebo Kindle či Nook Store u knih jsou založeny především na maximálním komfortu uživatele: Chcete knihu/album? Tak prakticky kdekoli v dosahu internetu kliknete a máte, platba na pozadí z karty či Paypalu, doručení okamžité. Ono to fakt takhle funguje, leckterý zákazník těchto služeb by danou knihu či CD dokázal najít na "neoficiálních" zdrojích také, ale prostě mu to nestojí za námahu.
A tohle je podstata problému u nás - jistěže se asi všichni shodneme na tom že nejraději budeme mít variantu bez DRM, nicméně varianta DRM s velmi vysokým komfotem pro uživatele není zas tak nepřijatelná. Jenže bohužel prozatimní pokusy o prodej knih v ČR nabízí DRM, které je opruzem i po technické stránce a to už přijatelné není skoro pro nikoho :-(
Boze, co jsi to za exota? To ze zakon chrani nase prava si vsichni platime pomoci dani, vcetne autoru.
A co kdyby si v tvem dome mohl bydlet kdo chce a nemusel se te na to ptat? Chces ochranu od statu? Pak musis zaplatit takovy maly poplatek, pronajimat svuj dum zdarma na mesic v roce. Idiotske, ze? A presne takhle idiotske reci zde vedes.
V nasi spolecnosti je stale vsem zaruceno pravo na odmenu za praci. Piratska strana mela snahu legalizovat kradez a jak dopadla u voleb vime. Spolecnost tedy vskutku rozhodla, zkus to respektovat.
Pochybuji za vyucujici maji v pracovni smlouve jako svou napln zahrnutu autorskou cinnost. Moje zena sice uci jen na gymplu, ale neco takoveho tam nema.
No kdyby v knihovne ta encyklopedie nebyla, nikdy bych ji necetl, stejne jako patrne zadny z ostatnich navstevniku knihovny. Takhle se ji prodal alespon 1 kus, bez knihoven by se treba neprodal zadny. Budete se divit, ale i velmi stare knihy se pujcuji. V nasi knihovne je od urcitych autoru bezne i deset kusu a ty presne v jeden cas v roce zmizi, protoze je to povinna cetba.
Scripta na VS bych do toho netahal - za me se kazdy rok vydavala nova lehce upravena tak, aby si ty starsi byly k nicemu a skola/ucitele mohli vydelavat. Jinak prirozene studenti VS jsou skupinou, ktera je pocitacevo extremne znala vuci zbytku populace, takze se neni cemu divit.
Naivita a mamon vydavatelu jak koukam nezna mezi.
Pokud si pujcim fyzickou knihu, tak si ji pujcuju proto, ze jeji !tisk! neco stoji a vracim ji proto, ze by jinak jaksi majiteli chybela.
Pokud vezmu knihu v elektronicke podobe, tak cena "zapujceni" === cena prodeje. Prece si dotycny vazne nemysli, ze mu budu platit opakovane za to, ze si stahnu par kB - tedy velmi casto min, nez kolik se stahuje s nactenim jeho mainpage.
Ad cteni knihy za 10 let, to muzu udelat s kazdou knihou v knihovne a spousta lidi se vraci ke starsim knizkam, stejne jako se divaji opakovane na stejny film nebo poslouchaji stejnou muziku.
Když ale tohle je problém s Kindle, který jsem zmiňoval v diskusi už když tady loni proběhly ty nadšené články po nástupu Kindle 3...
Kindle je prostě míněn jako klient pro KindleStore, že umí (mimochodem na nějak extra skvěle) i nechráněné formáty je spíš jen lákadlo na zákazníky, primární zájem Amazonu je ale jasný... To samé platí pro Nook od BN - ten sice umí i Adobe DRM, ale je to spíš náhoda, že to používá B&N, primární záměr je ale zase jasný. Díky tomu si mohou dovolit nasadit tak agresivní cenu, kdy je Kindle 3 i Nook dokonce levnější než čínský lowend - čekají příjmy jinde...
A bohužel na tomhle se pak zadrhává trh v menších "neanglických" zemích - vydavatel se dejme tomu rozhoupe k tomu, aby něco nechal prodávat elektronicky (třeba přes ereading.cz). Chce na to DRM - opět lze pochopit. Jenže najednou se ukáže, že se v ČR sice nakoupila spousta Kindlů (opravdu jich není zanedbatelný počet) a na nich se to nepřečte - tím okamžitě jejich uživatelé ztratí zájem a přesunou se k "neoficiálním zdrojům". Třeba uživatel iPadu to sice přečte, ale taky není nadšen tím, že musí třeba kvůli jediné knize instalovat jinou aplikaci než užívá standardně a pak před čtením rozjímat "kde to vlastně je" - lepší situace než u Kindle, ale k nadšení to má také daleko.
Popravdě mě moc nenapadá, jak z toho ven. U nás asi není šance, aby vznikli natolik silní hráči jako v USA Amazon a BN, kteří vlastně vše vyřeší za uživatele a ten pak ani nemá potřebu nakupovat jinde, odstranění DRM se zase vydavatelé bojí - nějak kolem legálního nákupu ebooků ztrácím optimismus :-(
DRM data z dlouhodobeho i kratkodobeho hlediska znehodnocuje.
Dnes si prectu knihy nebo pustim desky, ktere si zakoupil tata ci deda. I treba knihy, ktere jsou z dnesniho pohledu nevhodne. U DRM neni zcela jiste, zda bude za rok, ci za pet let fungovat, zda bude jeste podporovano. Zda tam neni aktivovano vyprseni licence k nejakemu datu. Prodejce si vyhrazuje obsah knih zpetne menit, ci pravo uzivani zrusit. U hudby uz k znehodnoceni zakoupeneho obsahu ukoncenim podpory DRM doslo
Amazon jiz taky par knih uzivatelum zpetne smazal, a to pred mesicem a pul dokonce bez nahrady. Duvodem byla jednou problematicka licence, podruhe udajne zavadovy obsah knih, ktere sam distribuoval.
Ceny eknih jsou v soucasnosti podobne jako u papirovych knih, ale neni mozne je svobodne prodat, pujcovat. To je vyrazne omezeni prav spotrebitele a duvod, proc se mnohym moc nechce platit plnou cenu knihy.
Presne, realita je takova, ze naklady na obe jsou +- 0 Neexistuje distribucni retezec -40 az -50% proti tistene verzi a neexistuje tisk coz je dalsich -30%. Jak se tu uz pod nekolika clanky probiralo, i pokud pripustim (casto nesmyslne) naklady an korektury a sazbu, jsem na maximalne 30% ceny tistene varianty. Navic je zde nulove riziko, ze si necham vytisknout 10k knizek a neprodam je => ebook se musi !prodavat! za 20 - 30% ceny tistene knihy, spise za mene.
Takze (pro ty co me obvinuji ze to nectu) pokud tistena kniha je za 300 => e-book je za maximalne 100Kc, spis nekde mezi 50 - 70Kc. Pak by zapujcka takove knihy musela stat jednotky Kc => naprosto ekonomicky nesmyslny model, protoze vyber poplatku bude stat vic.
V takovem pripade ale nesmi cena stale presahnout cenu, kterou sem ochoten zaplatit.
Takze jestlize neco stoji $4 v US a stejne $4 tady, tak to v US muze byt vzhledem k platum bezpotizi prodejne a u nas naprosto neprodejne. A o tom to je. Navic ono to je casto tak, ze to v US stoji $4 a tady $8 (coz plati napriklad prakticky pro veskere audio/video, hry, ...). Vetsinou dokonce vyjde levneji si danou vec nechat poslat (= preprava fyzickeho nosice), nez si ji stahnout tady.
Tohle se proste neda obhajit, protoze to je naprosto neobhajitelne.
Na ty zadarmo maji narok knihovny se statutem "statni" (Pha, Liberec ...), ostatni si knizky kupujou, prevazne z dotaci mest a sponzoru. A samo, pujci knizku za jedny penize desitkam, ale spis stovkam lidi (aneb pricim klasickeho klient - server - napr DC, ftp, ...).
Navic lidi maji tu drzost, ze si knizky pujcuji(nebo dokonce daruji) vzajemne (anep p2p - napr torrent).
VYdavatelum by se mela konecne poradne nakopat rit, je to tak zatim plcici vetsina co jim priznava jejich prava a kdyz se rozhodne, ze zadne mit nebudou, tak zadna mit nebudou. A ze se ta vetsina uz tak vlastne rozhodla, jen to jeste neni na papire, je uz jen celkem maly a nepodstatny detail.
Souhlas, buďme realisté. Na kolik přijde autora umístění jeho díla v PDF formátu na internetový server? Pokud budu nakupovat, (protože půjčovat si soubor jedniček a nul je nesmysl!) přes internet, zaplatím určitou, ne příliš velkou částku, z níž část dostane provozovatel portálu a druhou část autor. Nikdo další, protože nikdo další nebude potřeba! Tím pádem poklesne cena proti ,,papírové" klasice na zlomek a autor vydělá mnohem víc. Dnešní model vypadá tak, že autor cosi napíše, následně musí absolvovat ponižující kolečko, aby našel vydavatele, následně podepíše smlouvu, která ho ve vztahu k dílu zbaví svéprávnosti a pak už jen úpěnlivě čeká, zda dílo někdy vyjde a zda bude v době vyjití vůbec prodejné! Ten samý autor, pokud půjde elektronickou cestou, odešle PDF formát na portál a vzápětí začne on i portál inkasovat.
Ad1/ To zvládnu sám, jsem svéprávný. (A nejsem jediný, snad).
Ad 2/ netřeba. Buď se to číst dá, nebo ne. Nepotřebuji, aby mi někdo servíroval co si o díle mám, nebo nemám myslet.
Ad3/ Průměrný autor neudělá o moc víc kopanců, než se najde v současných výtiscích. Navíc autor, který bude vědět, že jeho dílo bude uveřejněno jím samým a v syrové podobě, si kontrolu své práce udělá sám.
Ad 4/ U E- knih zbytečnost. Nevím, jak komu, ale mě stačí PDF soubor, ten si uložím do NB a jedu na cestu. Večer si do NB uložím fotky, pak kliknu a začnu si číst. Čtečka by byla jen krám navíc.
Ad 5/ Není nutná. Stačí odkaz ve vyhledávači (dílo je k mání pouze na netu, takže reklama mimo net je kontraproduktivní) a pak už platí, že dobré zboží se chválí samo.
A reklamu potřebuje jen vydavatel, aby našel zájemce o výtisky a knihkupec, aby mu ty metráky papíru neplesnivěly na skladě! U elektronické distribuce je to o tom, že kdo bude mít o autora zájem, podívá se na jeho webové stránky, kde najde tituly, ukázky a ceny. A pokud bude mít o něco zájem, otevře si E-obchod, zaplatí Např. kartou) a vzápětí dostane příslušný PDF soubor.
Že zákon chrání naše práva je hodně idealistický názor.
Současné znění AZ je dílem a na základě zájmu a požadavků velkých vydavatelů a ne autorů a společnosti.
K čemu je autorovi (nebo i jeho potomkům - i když nevím proč by s tím měli souviset) ochrana 70 let po jeho smrti? V té době nejspíš zemřeli i jeho vnuci!
A pokud je AZ takto nesmyslný, pak se nelze divit, že je tak široce ignorován a všemi porušován. Vraťte AZ původní smysl a míra jeho dodržování určitě vzroste.
Ehm, vy zase odmitate vzit na vedomi jednoduchou ekonomiku pro zacky materskych skol.
Nemuzu do neceho nainvestovat miliony, pokud je to neprodejne (a co si budem rikat, klasika prakticky neprodejna je). Samozrejme muzu poskytnout ty miliony jako mecenas. A kupodivu se CD s klasikou prave za ty tricetikoruny bezne prodavaji.
Ale nezalezi na typu nahravky. Kdyz si jako remeslnik nakoupim stroje za miliony a nesezenu zakazky, tak si o me bude cely okoli, a naprosto pravem, myslet, ze sem magor. Presne totez si myslim jak o hudebnicich, kteri breci kolik stoji studia. Slusna nahravka se da udelat prekticky s nulovymi naklady, az budu celosvetove znemej a bude mi chodit na koncerty desitky tisic lidi, muzu si dovolit investici do profi studia klidne v miliardach.
Romány, ani detektivky jsem nepsal. Ale napsal jsem hafo technických zpráv, tedy ,,literatury" kde jakákoli chyba by v mém případě znamenala průšvih se značnými hmotnými škodami a ztrátami na životech! A nikdy se mi nestalo, že by mi zprávu někdo vrátil k přepracování, nebo doplnění. K bodu 3: nedávno se mi dostalo do tlapek několik knížek ze současné produkce: Nejen, že chyba každou třetí stránku, ale grafická úprava příšerná, surovinou pro papír byl nejspíš použitý Harmasan (barva, struktura) a definitivní ranou byla nehorázná cena! O obsahu raději mluvit nebudu,snesu hodně, ale dočítal jsem s vypětím všech sil.
K bodu 5: To, o co mám zájem najdu a netrvá mi to nikdy tak dlouho, aby mi absence reklamy vadila. Mimochodem: Používám a tvrdě Adblock, flashblock a noscript a reklamy v TV přeskakuji.
Nač to dělat jednoduše, když to jde složitě, že? Když dá autor své dílo v ,,surové" podobě (PDF, doc) na net a zajistí si vhodný platební model vydělá víc, než když bude své dílo prezentovat klasickým a dnes už přežitým způsobem. Jenže blbům, jako vy, nejde o autory, ale o to, že jednoduché distribuční modely vám znemožní na autorech parazitovat! Protože hodnoty vytvářejí autoři a interpreti, ne paraziti a podle toho by měl vypadat i rozdělovník odměn! V reálu je to o tom, že ten, který má na díle největší zásluhu, dostane nejmíň!
To je problém toho, kdo se do podobného podniku pustí a který konzument nebude řešit. Nehledě k tomu, že podobné publikace nejsou pro E-distribuci příliš vhodné. Takže v budoucnu to bude nejspíš o tom, že autoři podobných publikací si budou muset na jejich vydávání vydělat jinak, protože prodejem knih náklady na jejich výrobu nepokryjí, což ale není jen problém autorů, ale i mnoha jiných profesí. Čili ti, kteří to mají jako byznys toho nechají, protože to nebude vynášet a zůstanou jen ti, kteří budou publikování z dovolených řešit jako hobby. Nemyslím si, že to bude znamenat nějakou ktastrofu; to, co se dělá na nekomerční bázi bývá většinou a v kultuře vždy, mnohem kvalitnější, než komerční produkty.
Tady si někdo nevidí na špičku nosu a naivně se domnívá, že to, co fungovalo před padesáti lety musí, protože on to tak chce, fungovat na věčné časy. Měl byste se podívat, jak to bylo s hudbou a filmy v padesátých letech minulého století a jak je to dnes! A stejný vývoj, jako hudbu a filmy čeká i literární tvorbu, je to jen otázka krátkého času. Autoři a interperti hudby už přišli na to, že mohou fungovat bez studií i producentů a že je to výnosnější. Brzy na to přijdou i autoři literárních děl, načež se dočkáme toho, že číst si budeme texty na displejích a do knihkupectví bude chodit je hrstka zapšklých staromilců a marně shánět současnou tvorbu, protože nikdo z autorů nebude ochoten se o svůj zisk dělit s nakladetelem, distributorem a tiskárnou.
Hodnota jakéhokoli díla je dána částkou, kterou je většina občanů ochotna za něj zaplatit. A pokud je pro ně DVD za 29 Kč drahé, je dílo nezajímavé, čili bezcenné, bez ohledu na to, kolik jeho vytvoření stálo. Souhlasím s tím, že nejsem oprávněn, pokud se mne to osobně netýká, čili pokud nejsem potenciálním kupcem, posuzovat hodnotu ,,díla" a ani se o to nepokouším, to za mne udělá trh. Ale hodnotu díla není stejnou měrou oprávněn určovat ani jeho autor! A blafy typu: Když to stálo X, musí se to prodávat za Y jsou naprosto irelevantní, protože i kdyby nějaké dílo stálo deset korun, tak si ho, pokud za to nebude stát, nikdo nekoupí, na rozdíl od potravin a nápojů. Jíst a pít se musí, číst knihy, poslouchat hudbu, nebo koukat na filmy k přežití nutné není, což je sice pro prodavače kultury mrzuté, ale je to tak.
Za to, co dnes většina z nich vytváří, by zasloužili pětadvacet na holou a ne peníze! Jak je to dlouho, kdy žádné autorské zákony neexistovaly a autor dostal zaplaceno za rukopis a pak už jen za to, že své dílo osobně provozoval? A přesto v těchto ,,ošklivých a zlých" dobách vznikaly kulturní klenoty nadčasové hodnoty. Co ze současné produkce dožije, jako funkční, konec století?
Pokud budete chtít prodávat, tak vám nic jiného nezbude, protože než by 99% zájemců vyplázlo za placku tři stovky, stáhnou si album z netu zdarma! Co je na tom tak těžké k pochopení? A buďte si jist, že tomu stahování zdarma ,nikdy, ať už technicky, nebo legislativně, nezabráníte.
Panebože, jak může někdo chtít hovězinu, jakou DRM je, ještě podporovat? Jediné, co má smysl podporovat je totální likvidace jakýchkoli ochran, protože jsou na dvě věci (nebudu si kupovat chráněný produkt, když si ho mohu stáhnout jinde nechráněný a zdarma) a cenu všeho, tedy nejen knih, ale i filmů a hudby, upravit tak, aby konzumenti byli ochotni za kvalitní produkt zaplatit! A půjčování něčeho, co nemá hmotnou podobu? to už je opravdu na hlavu!
Životaschopný obchodní model pro cokoli je jen jediný a sice být levnější, než konkurence. Je nesmysl chtít prodávat hudbu, nebo filmy za stovky Kč, když z radia, TV, nebo netu si můžu zcela legálně stáhnout kdykoli cokoli a za to, že zaplatím koncesionářský poplatek. Takže cena CD, nebo DVD se zcela zákonitě musí odvíjet od ceny placky, krabičky a nákladů na potisk placky a vytištění bookletu, což je max. 30 Kč za CD a 45 - 50 Kč za DVD. Za tuto cenu jsem ochoten placky, (pokud nebudou chráněné), kupovat. Pokud budou dražší, seženu si je levněji a jinak. A o E-knihách platí to samé. 1/ nehodlám si kvůli elektronické podobě jakékoli literatury kupovat další kus HW, když vím, že na svém NB Jakýkoli PDF soubor bez problémů přečtu. 2/ Za E- knihu jsem ochoten zaplatit autorovi, ale v žádném případě ne parazitům, jako jsou producenti, distributiři a další. Takže autorovi za PDF soubor zaplatím, knihu přečtu a buď vymažu, nebo uložím. Grafiku, nebo pravopisné chyby řešit nehodlám; u jednorázového použití mi nic z toho nevadí a u děl trvalejší hodnoty si úpravy, pokud to budu považovat za nutné, provedu sám.
Pane, vás pozoruji (tedy nick) na různých diskuzích týkajících se věcí okolo autorských práv. Pro mě jste obyčejný zlodějíček socánek, co si myslí, že svět kolem něj (v tomto případě reprezentován autory/vydavateli) je povinen mu zadarmo sloužit. 30 Kč za CD?! Chcete komunizmus?! Pak ale také, recipročně, pracujte pro ostatní zadarmo bez nároku na mzdu! Z takových lidí jak vy je mi na zvracení, a už proto by bylo třeba, aby stahování bylo přísně nelegální. Koupil jste si někdy auto? Pokud ano, tak proč jste platil takovým „parazitům", jako jsou autosalony a nekoupil auto přímo od výrobce?! Proč platíte „parazitům", jako jsou velko/maloobchody, a např. rohlíky či buřty nekupujete přímo od pekaře či uzenáře?!
Rekneme ze provoz knihoven je jednim z nepatrnych "poplatku" "autoru" za to, ze jsou jejich prava chranena. Co kdyby si knizku moh vydat kdokolil a autora se na to vubec nemusel ani zeptat ?
Porad a dokola, na co ma kdo pravo, to urcije spolecnost, nikoli autori. A ze se spolecnost uz rozhodla ze nehodla strpet jista pseudoprava, ktera nikdy nebyla mirena smerem, jakym se dnes uplatnuji, je zrejme. Veskera autorska ochrana byla vzdy smerovana proti vydelecnym akcim a mela predevsich chranit vydavatele mezi sebou vzajemne.
Mimochodem, vyucujici vysokych skol v CR jsou placeni za psani script z nasich penez, pokud tudiz chteji za ta scripta cokoli jineho nez uhradu nakladu, ktere jsou pro elektronickou podobu nulove, tak jednoduse kradou.
Dubová hlavo! Kdy už vám všem konečně dojde, že cenu jakéhokoli díla neurčuje autor, nebo vydavatel, ale náklady na jeho zhotovení po domácku! Pokud si stáhnu hudbu (odkudkoli) a vypálím ji na CD, zaplatím za placku, její potisk, krabičku a domácí výrobu bookletu max. 30 Kč! A o tom to je! Proč bych měl platit za CD několik set, když si ho můžu za 30 Kč vyrobit sám? A navíc bez otravných, nebo nebezpečných ochran (rootkity) a s písničkami, které si sám vyberu. Kopírování čehokoli nezabráníte, protože je to technicky nemožné a vymýšlením zhovadilých zákonů se také nic nevyřeší. A s E- knihami je to o tom samém! Překonat jakoukoli ochranu není až tak velký problém, takže kopírovat se bude a to tím víc, čím bude publikace, nebo její ,,vypůjčka" (u E- knih nesmysl) dražší! Na fungující modely do ciziny moc nekoukejte; tam jsou při stejných, nebo nižších cenách trojnásobné platy, čili tamější trh je o něčem úplně jiném. U nás je to o tom, že horních deset tisíc si kulturu ukradne, protože různé druhy kradení mají jako způsob obživy a dolních deset milionů má dnes úplně jiné starosti, než kupování knih. A jestli si myslíš, že technický koncept Kindlu/Amazonu znemožňuje kopírování, tak se jdi raději léčit. V ČR to nefunguje proto, že za ,,evropské" ceny by si to tu nikdo nekoupil, ale každý zkopíroval.
Přesně tak. Ekonomicky ,,negramotný" občan, kterému jsou veškeré ekonomické teorie naprosto u zadku nebude kupovat za drahé peníze něco, co může získat zdarma a navíc bez otravných ochran. A v momentě, kdy to autorům dojde, se můžou jít zbytečné mezičlánky klouzat, protože po jejich práci nebude poptávka. Autor napíše svoje dílo v prachsprostých (zdarma) Open Office, ve kterých je vymoženost, zvaná kontrola pravopisu, takže 99% chyb odstraní, protože kontrola pravopisu ho na chybu graficky upozorní. Následně dílo převede do PDF, takže ho přečte každý, kdo má počítač, nebo chytrý mobil s libovolným O. S. (naco kupovat další HW se všemožnými nekompatibilitami a rizikem, že řádně zakoupený obsah ze dne na den zmizí). A místo, aby poníženě žebral u vydavatelů a podepisoval vyděračské smlouvy, stačí webová stránka se seznamem děl, ukázkami a vhodným platebním modelem. A kdo bude chtít dílo na papíře, bude si ho moci zcela svobodně vytisknout sám! Hudba a filmy už takhle začínají fungovat a zkušenosti jsou více než dobré, zejména pro autory, kteří se vyhnou vydírání ,,ochránců", producentů a vydavatelů. Takže je jen otázka času, kdy se budou takto šířit i literární díla, bez ohledu na to, jaké ,,obchodní modely" si paraziti vymyslí. Ti se budou jen divit, že najednou o jejich služby není zájem, a než jim dojde, kde je jádro pudla, budou v insolvenci.
Tržní ekonomika je o tom, že zákazník si řekne, co chce a za kolik a vy mu buď vyhovíte, nebo se smíříte s tím, že si to on sežene jinde. Tržní cena CD je max. 30 Kč, DVD 45 - 50 Kč. Takže buď ceny nastavíte do těchto limitů a budete prodávat, nebo tyto limity nebudete respektovat a neprodáte nic! A prostudování A. Z. by vám taky neuškodilo: Každý má právo pořídit si kopii zakoupeného díla pro vlastní potřebu! Takže přepis analogové nahrávky na CD je naprosto legální záležitost. A nějaké vaše ,,opatření" je mi šumafuk a nejen mě! Zákon, zejména debilní, je jedna věc a jeho vymahatelnost druhá. Stejně dobře můžete zakázat konzumaci alkoholu, nebo drog.
Já jsem možná socánek, ale vy jste blb! 30Kč za CD je přiměřená cena, daná současnou technickou realitou! Na nikom nepožaduji, aby mi sloužil, ať si páni umělci a producenti klidně strčí své zmetky do šuplíků a zamknou na deset západů; umění, které mne zajímá už autorskými právy chráněno dávno není. A pro své známé přepisuji analogová média, mnohdy nekvalitní, včetně odšumění a filtrace do poslouchatelné formy na CD za 50 Kč, včetně potisku placky a bookletu, protože to považuji za přiměřenou cenu. Své první auto jsem také koupil přímo ve fabrice, kde ho vyrobili; na rozdíl od vás to považuji za normální. Potraviny nakupuji také tam, kde jsou nejlevnější. A na zvracení jsou ti, co 80% peněz, odvedených na daních rozkradou! A ,,nelegálního" stahování se zaručeně nedožijete, to spíš dalších výstřelů z Aurory! (Včera bylo pozdě!)
Na jaký server? Nějakého distributora e-knih? Jak vyřešíte ten problém, že vy si to třeba kupíte, ještě spolu s nějakým „krakonošem", který to ale rozhodí po netu a bude dál kopírovat pro jiné, takže proč by si to pak někdo kupoval, když to může mít zadarmo. Kindle/Amazon to řeší technickým konceptem, ale to v ČR zatím nefunguje a asi dlouho nebude.
Ano, kdyz remeslnik nakoupi stroje a nema zakazky, je to jeho chyba a neseza ni zodpovednost. Alezlodeje to neopravnuje ty stroje ukrast nebo pouzivat s odduvodnenim, ze on je stejne nepotrebuje.
Jestli autor investuje do tvorby autorskeho dila miliony a dilo je neprodejne, jeho smula a jeho odpovednost. Nikoho ale neopravnuje to dilo uzivat zdarma nebo ukrast.
Jiný majetek přeci také přechází na dědice. Nebo snad když zemřete, tak váš dům sebere stát a děti, či jiní oprávnění příbuzní k dědění ostrouhají? Tak to chtěl/chce mít komunista - zrušit vlastnictví, všechno bude všech, včetně těch dětí, dědění se zapovídá jako buržoazní přežitek. No a proto se mají v té KLDR tak dobře.
Ty arogantní hlupáku (začal sis s nadávkami, sklízíš tedy co’s zasel). Ty tady v jednom příspěvku přiznáváš, že rozkopírováváš za pajcku svým známým autorský obsah, takže jsi dle zákona zloděj (děláš kopie nikoliv pro vlastní potřebu)! Jenže zloděj jako ty si nikdy nepřizná že je zloděj! A buď rád, že se zde schováváš za domnělou anonymitu. Parazite!
Tady jedině můžu částečně souhlasit - dnešní úroveň některých knih, časopisů, novin, ale i televizních zpravodajství (komentátoři jsou samé ... ééé ... ááá - neumí souvisle mluvit bez „meeečení") aj. je v mnoha ohledech (úroveň překladu, provedení, atp.) děsná (ale když to někdo koupí, tak je to jeho věc), ale na druhé straně jsou stále vydavatelství, která drží ve všech ohledech kvalitu. Nikdo ale přeci nikoho nenutí ty nekvalitní produkty (knihy, časopisy, ...) kupovat! Nechápu jak tím může někdo argumentovat. To je jako kdyby někdo argumentoval tím, že na vietnamských tržnicích prodávají nekvalitní trička či boty. Vždyť tam chodit nakupovat nemusí! Má možnost kvalitnější produkce.
To, za jakou cenu bude někdo cokoliv prodávat. je jen a jen jeho věc! Buď ji respektuj, nebo nekupuj (kup něco jiného, levnějšího), ale nekraď!!! Výprodejovou cenu si může vydavatel dovolit až když se mu vše zaplatí. Představu, že nový hudební titul na CD může být prodáván (pro malý český hudební trh to platí tuplem) za 30 Kč může mít opravdu jen někdo s výrazně sníženou luciditou vědomí.
Milý krakonoši, vy jste kromě komentářů nejspíš psal akorát domácí úkoly.
ad 2 - aby se to dalo číst (a i od ceněných a dobrých autorů) je editor často nutnost
ad 3 - autor si může dělat kontrolu kolikrát chce, ale - a to se týká i předchozího bodu - existuje něco jako autorská slepota. Své chyby nevidím - jiných ano
ad 4 - sazba není jen pro estéty a vyvíjela se několik století k tomu, aby tisk/zobrazení nerušil při četbě, aby se oči mohly soustředit na informaci. I PDF má kupodivu sazbu.
ad 5 - zkuste to. Milion knih (milion skladeb, milion čekoholiv). Najděte sám od sebe perlu. Po několika stovkách marných pokusů hledání necháte. (to platí i pro bod 1, k němuž ještě přidám, že nakladatel udělá jednu zásadní věc (jeli-to normální nakladatel a ne jelito) - totiž vydá příslušnou knížku v příslušné edici, čili: zařadí ji do množiny podobných. A vy pak nemusíte pátrat po dobré detektivce mezi stovkami špatných sociálních románů