Cesta ke konci monopolu na data o jízdních řádech může být trnitá a trvat roky

Ministerstvo dopravy chce, aby byla data jízdních řádů dostupná každému ve strojově čitelné podobě. Než se tak, stane může to ještě dlouho trvat. Možných zádrhelů je celá řada.

Ministerstvo dopravy minulý týden na slavnostním vyhlášení ankety Křišťálová Lupa 2013 ústy mluvčího resortu Tomáše Neřolda oznámilo, že brzy vydá vyhlášku, která by měla ukončit monopol na data o jízdních řádech. Ten díky smlouvě s ministerstvem drží již 12 let brněnská firma CHAPS. (znění smlouvy včetně dodatků ve formátu PDF)

Případný konec monopolu nebude představovat problém jen pro samotný CHAPS, ale mohl by znamenat komplikaci také pro vydavatelství MAFRA.

Smlouva uzavřená za sociálnědemokratického ministra dopravy Jaromíra Schlinga státu zaručuje bezplatné vedení Celostátního informačního systému o jízdních řádech (CIS JŘ). Ministerstvo tedy firmě CHAPS za vedení CIS JŘ nic neplatí, ta si na oplátku z jízdních řádů mohla rozjet vlastní byznys. V době uzavření smlouvy totiž vlastnila domény Idos.cz a Jizdnirady.cz.

CHAPS a MAFRA

Dnes jsou domény oficiálně psány na vydavatelství MAFRA a jsou přesměrovávány na jizdnirady.idnes.cz. Právě tato doména, na které MAFRA prodává reklamu, je významným zdrojem návštěvnosti zpravodajského serveru iDnes.cz.

Dobře to ilustrují údaje návštěvnosti výzkumného projektu NetMonitor. Například v září dosáhla celková návštěvnost iDnes.cz podle měření Netmonitoru 3 947 238 reálných uživatelů (RU) z toho ale 1 763 874 (RU) připadalo na jizdnirady.idnes.cz. Jízdní řády tak iDnesu generovaly v září téměř polovinu návštěvnosti (přesněji 45 %).

Dá se předpokládat, že po uvolnění monopolu budou chtít data jízdních řádů využít pro své služby i další tuzemští internetoví hráči. Seznam.cz, který v poslední době bojuje za konec monopolu nejvíce, zatím neupřesnil, jak chce data využít. Nabízí se ale jejich implemetace do vyhledávání v mapách.

Ostatně u konkurenčních map od Googlu to v zahraničí funguje již delší dobu. Díky dohodě s pražským dopravním podnikem mapy Googlu od ledna umožňují vyhledávat spojení MHD po metropoli. Google se přitom netají tím, že podobně by chtěl do map zahrnout i meziměstské spojení po celém Česku. Na základě zpřístupněných dat ale mohou vzniknout i další aplikace jiných subjektů.

Odhadovat, jak se možnost vyhledávat vlaková či autobusová spojení mimo jizdnirady.idnes.cz projeví na návštěvnosti iDnesu, je ale jako věštit z křišťálové koule. Logicky by se nabízela úvaha, že návštěvnost klesne. Na druhou stranu ve prospěch jízdních řádů na iDnesu může hrát síla zvyku.

Zpřístupnění dat bude trvat

Jisté však je, že ve vydavatelství MAFRA mohou být zatím relativně v klidu. Konec monopolu totiž nepřijde ze dne na den a zpřístupnění dat ve strojově čitelné podobě může trvat ještě poměrně dlouho.

Zpřístupnění dat má umožnit novela vyhlášky o jízdních řádech veřejné linkové dopravy. Ministerstvo v ní požaduje, aby jízdní řády byly po zapracování do Celostátního informačního systému o jízdních řádech (CIS JŘ) uveřejňovány způsobem, který umožňuje automatizované zpracování. Ministerstvo své požadavky ohledně zpřístupnění dat konktretizuje v paragrafu 9 odst. 8 návrhu vyhlášky.

Jízdní řády jsou neprodleně po jejich postoupení do celostátního informačního systému o jízdních řádech zveřejňovány způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Jízdní řády podle odstavců 4 a 5 jsou uveřejňovány v podobě podle § 6 odst. 3 způsobem umožňujícím automatizované zpracování a současně v podobě podle § 3 až 5.

Jízdní řády podle odstavce 6 jsou uveřejňovány v podobě, ve které byly do celostátního informačního systému o jízdních řádech postoupeny ministerstvem.

Podpis ministra

Návrh vyhlášky prošel připomínkovým řízením a aktuálně čeká na projednání Legislativní radou vlády ČR. Pokud vše půjde hladce, mohl by přes ni projít do dvou měsíců. Aby norma vstoupila v platnost, musí ji ale podepsat ještě ministr dopravy. Není přitom jisté, zda to zvládne ještě ten současný v demisi, nebo až jeho nástupce.

Pokud vyhlášku nestihne podepsat současný ministr v demisi Zdeněk Žák, může dojít k zajímavé situaci, a to v případě, že by resort dopravy připadl politické straně ANO Andreje Babiše. Ministr by totiž svým podpisem rozhodoval o ukončení monopolu, ze kterého nyní profituje vydavatelství MAFRA, jež nedávno Babiš koupil.

Ani podpis ministra však nebude automaticky znamenat, že dojde ke zveřejnění dat jízdních řádů ve strojově čitelné podobě.

I poté totiž bude na základě platné smlouvy celostátní informační systém o jízdních řádech spravovat brněnská společnost CHAPS, na kterou ministerstvo delegovalo svou zákonnou povinnost, resp. ji pověřilo výkonem veřejné správy.

Až vyhláška vstoupí v platnost, vyzve ministersto firmu CHAPS, aby se touto vyhláškou začala řídit. V souladu s ní bude firma muset zveřejnit data způsobem umožňujícím automatizované zpracování.

Výpovědní lhůta rok a půl

V tu chvíli bude záležet, jak se CHAPS k požadavku ministerstva postaví. Bude mít v zásadě dvě možnosti. Buď akceptuje požadavky vyhlášky a začne data v požadované podobě zveřejňovat. V takovém případě může smluvní vztah s ministerstvem i nadále pokračovat. Pro ministerstvo by taková varianta byla nejschůdnější.

Dá se ale předpokládat, že se ztrátou exkluzivity už nebude pro CHAPS vedení CIS JŘ výhodné, a bude iniciovat vypovězení smlouvy. Stejně tak může přijít vypovězení smlouvy i ze strany ministerstva, a to v případě, kdyby se CHAPS odmítl vyhláškou řídit.

Jenže – podle informací Lupy je výpovědní lhůta smlouvy mezi firmou CHAPS a ministerstvem plných 18 měsíců. Smluvní strany se samozřejmě teoreticky mohou dohodnout na kratší době. Nicméně pokud smlouvu vypoví ministerstvo, dá se čekat, že CHAPS bude trvat na maximální výpovědní lhůtě. A zpřístupnění dat lze tedy očekávat nejdříve po jejím vypršení.

A je tu ještě jedna překážka, která může způsobit zdržení. Vyhlásit povinnost zveřejnit data ve strojově čitelné podobě totiž ministerstvo může výhradně v jediném termínu v roce, a to v prosinci, kdy dochází k celostátním změnám jízdních řádů.

Nový provozovatel, nové náklady

V případě, že CHAPS nebude mít zájem CIS JŘ provozovat, bude muset ministerstvo hledat nového správce. Buď začne systém spravovat samo, nebo zachová současný model a pověří jeho správou soukromou firmu.

Content

Pokud by zvolilo variantu se soukromým subjektem, bude muset vypsat výběrové řízení. A to tak, aby výsledky soutěže byly známy před vypršením smlouvy a přechod na nového správce byl hladký. Že tady žádný háček nečíhá? Omyl: pokud by se například do výběrového řízení přihlásil jen jeden uchazeč, musel by se tendr opakovat.

Ministerstvo se už nyní musí připravit na fakt, že pro ně bude zpřístupnění dat znamenat nové výdaje. Dosud CHAPSu za vedení CIS JŘ nic neplatilo, pokud ale dojde v souvislosti s novelou vyhlášky ke změně správce, bude muset sáhnout do svého rozpočtu. Je totiž vysoce nepravděpodobné, že by se mu podařilo najít někoho, kdo by CIS JŘ spravoval za nových podmínek zadarmo.

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 12. 2013 19:26
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »