Hlavní navigace

Cesta Mall.cz od Bílého zboží k rekordnímu prodeji za 6 miliard

23. 4. 2012
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: 125456
Jeden z největších tuzemský internetových obchodů Mall.cz našel svého kupce. S cenovkou téměř šesti miliard Kč míří k pokladně Naspers, majitel Aukra, a jde bez nadsázky o událost desetiletí.

Až doposud totiž byl největším obchodem na místním internetu prodej Centra investiční společnosti Warburg Pincus, jehož hodnota se odhaduje na cca 2,5 miliard Kč a její přesná výše nebyla oznámena. Jihoafrický mediální konglomerát Naspers hodlá přes svůj holandský holding MIH Allegro koupit cca 75 – 80 % podílu v Netretail Holdingu, firmě zastřešující aktivity Internet Mall. Cena by se měla pohybovat v rozmezí 220 – 230 milionů euro, tedy cca 5,5 – 5,7 miliard Kč, to podle toho, jak dopadne účetní vypořádání, které u v několika státech aktivně obchodující firmy přeci jen dá zabrat. Na pár stech milionech už nesejde, bude to zatím zřejmě největší částka vyplacená za českou internetovou společnost.

Pokud chcete porovnání: srovnatelně velkých tuzemských transakcí v technologických firmách není mnoho. Za nákup 49 % v Eurotelu zaplatil Český Telecom zhruba 60 miliard Kč, celkový objem emise akcií českého AVG na NYSE byl kolem 2,4 miliard Kč při evaluaci společnosti na cca 16 miliard Kč. Za více než čtyřnásobek částky si letos Facebook koupil Instagram – jenže mezi českými transakcemi hraje prodej Mallu prim a zatím není jisté, zda se někomu podaří v nejbližší době tuto transakci trumfnout. Troufnout by si na to mohla Alza nebo Seznam, ty ale na prodej zatím nejsou, u ostatních kandidátů to bude chtít ještě kopu práce.

Komu se podaří udělat větší "ránu", než Mallu? Tedy která internetová firma s českými kořeny se prodá za více jak 6 mld Kč?

Prodej: komu a proč

O prodeji Mallu se hovořilo delší dobu, jenže po pravdě řečeno, to již patřilo k folkloru, takže jsme nevěnovali příliš pozornosti tomu, když se na podzim loňského roku objevily další zaručené zprávy. Ty ale na jaře zesílily a už bylo zřejmé, že se opravdu bude něco dít. Zprávu o totožnosti kupujícího se nám podařilo ověřit příliš pozdě, mezi tím se dříve objevila na Motejlek.com, který má stejného podílníka. Ondřej Fryc nám probíhající transakci potvrdil s tím, že detaily nemůže do jejího schválení úřady upřesňovat.

Největším akcionářem Netretail Holdingu je Intel Capital a zakladatel společnosti Ondřej Fryc, dalších cca 15 % drží polská investiční společnost MCI, soukromými akcionáři s většími podíly je také Petr Burcal, Eduard Míka, Ondřej Tomek, dále jsou tu drobnější akcionáři z řad klíčových zaměstnanců společnosti – ti dohromady vlastní 10%. Celkem ze 45 zaměstnanců se stanou milionáři, řada z nich si přijde na částku přesahující dvacet milionů Kč, což je výsledek, jaký se zatím žádné jiné internetové firmě v Česku nepodařil a i mimo internet je spíše výjimkou. 

Allegro v názvu kupujícího vidíte správně, přes MIH Allegro vlastní Naspers i celou skupinu Allegro a tím také české Aukro.cz, k čemuž v loňském roce přidalo i NetDirect, významného českého dodavatele eshopových řešení. Ostatně, nákup Allegra (tehdy ještě Tradus) v roce 2008 za 946 milionů liber byl zatím největší akvizicí Naspersu.

To vše také napovídá něco o tom, proč se celá transakce děje. Naspers je rozkročený přes střední a východní Evropu a toto rozkročení chce nejenom posilovat, ale i finančně vytěžovat. Zatímco Allegro je nejvlivnější aukční portál v regionu, firma se jej snaží posouvat do pozice nejvlivnějšího obchodníka, přes jehož prodejní platformu protékají nezanedbatelné obraty.

Tomu měla napomoci jak akvizice NetDirectu, tak do toho zapadá nákup české eshopové jedničky Mall.cz, která je na středoevropských trzích sice aktivní, nejlépe si ale vede v domovském Česku. Posílit její pozici na ostatních trzích prostřednictvím vlastněných firem by urychlilo jak vytěžování vlastní pozice, tak zvýšení vlivu Nasperu/MIH Allegro.

A to nám také odpovídá na otázku, proč Nasper sáhl po Mallu a ne po nějakém drobečkovi. Protože úhelným kamenem eshopu je logistika a schopnost rychle ji škálovat. Což je něco, co Mall umí opravdu ve velkém a v několika zemích, k čemuž se dopracoval mnoha bolestmi, jež by Naspers zřejmě nerad zažíval.

To je tedy zřejmě důvod, proč Naspers zaplatil za Mall opravdu úžasnou sumu: je schopen jeho obchod rychle rozšířit, zintenzivnit a zároveň má důvěru v to, že rozšiřování bude zvládnuto po všech stránkách. A do toho všeho si uvědomme, že Naspers platí za Mall 1,3 násobek obratu, tedy sumu nikoliv neodůvodnitelnou.

Kterému eshopu jste nejvíc fandili?

  • Alza.cz
    33 %
  • Mall.cz
    28 %
  • Kasa.cz
    4 %
  • Vltava.cz
    5 %
  • Vivantisu
    1 %
  • Jinému
    14 %
  • žádnému
    15 %

Historie Mallu

Když už víme, co se stalo, vraťme se na chvíli do historie Mallu. Společnost vznikla v říjnu 2000 pod názvem Bílé zboží, založil ji Ondřej FrycPetrem Burcalem a Janem Menšíkem (jeho podíl byl později vykoupen). Záměrem bylo dodávat bílou elektroniku, tedy ledničky, pračky, myčky. Pánům se zdálo, že tehdejší eshopy nenabízejí dost informací, nemají promyšlený přístup k zákazníkovi, a tak ten svůj založili na triviálním předpokladu: když si něco zákazník objednal, tak to také dostal, nebo jej někdo kontaktoval a situaci s ním projednal. V té doby bylo na trhu spíše obvyklé, že objednávka ležela bez povšimnutí v eshopu několik dní a až po telefonické urgenci se ukázalo, že zboží není, nebo je za jinou cenu. Buďme ovšem spravedlivý, nebyl to problém jen prodejen elektronických, ale i těch kamenných. Přesně toho se Bílé zboží snažilo vyvarovat. A zákazníci na to slyšeli. Další tóninou rajské hudby byla cena: Bílé zboží nabízelo spotřebiče v průměru o 20 % levněji než kamenné obchody a v Česku zavedlo to, co dnes z letáků znáte jako „internetovou cenu“.

Tento příběh dnes může vypadat úsměvně a působit samozřejmě. Jenže v té době nejenom, že neexistoval online přístup ke stavu skladových zásob nebo alespoň elektronické verze informačních letáků o prodávaném zboží, ale dokonce dovozci prodeji přes internet spíše aktivně bránili, nepovolovali jej, aby si „nezničili ceny“. To všechno Fryc s Burcalem prošlapávali.

Na Lupě jsme vám o Bílém zboží dali vědět už po úspěšných Vánocích, v lednu roku 2001, kdy jsme o něm napsali: „Eshopů, kde lze koupit ledničku, je na Internetu dostatek. Pro lidi, kteří nejsou znalci ledniček nebo nemají jasný tip, co koupit, ale zřejmě přichází v úvahu jediný: bilezbozi.cz. Je to jediný obchod, jež umožňuje vyhledávání zboží podle kritérií a ještě ke všemu se obtěžuje vysvětlit (alespoň stručně) návštěvníkovi, podle jakých kritérií si co vybírat… Shrnuto: dodávka zboží i odbavení zakázky k plné spokojenosti.“

Jen tak na okraj: na Lupě najdete také tři články, jejichž autorem je Ondřej Fryc a rozhovor s ním z roku 2004 – to, když už je řeč o těch archiváliích. 

Ondřej Fryc, Mall.cz

Od té doby jsme z Bílého zboží oči nespustili, protože to vypadalo, že oba pánové to někam dotáhnou. Za rok 2000 mělo Bílé zboží výsledky 724 000 Kč, o rok později už utržilo 21,6 milionů Kč a skončilo v provozním zisku: vygenerovalo tedy výsledky na tu dobu nevídané. Nebylo, čemu se divit, že se našla celá řada firem, které se snažily obchodní úspěch Bílého zboží napodobit.

„Když se u nás někdo inspiruje, je to v pořádku. Avšak pokud se začínají masově objevovat e-shopy s názvem ‚Bílé Zboží‘ a dokonce se najdou i tací, kteří bez skrupulí okopírují grafický vzhled nebo přímo databázi prodávaného zboží, tak to již v pořádku rozhodně není.“ prohlásil Ondřej Fryc v dubnu roku 2002, rozhořčen tím, kolik firem najednou začalo používat nejrůznější kombinace slov Bílé zboží v názvu svých eshopů.

Ještě v září téhož roku se Bílé zboží rozšiřuje o specializované foto, video a audioobchody, všechny provozované na samostatné doméně.

„Považuji za velmi důležité zdůraznit, že u nás neděláme všichni všechno, jak je to obvyklé u některých našich konkurentů. O každou naší specializovanou prodejnu se stará tým odborníků v příslušném oboru. Zákazník tedy nevstoupí do anonymního hypermarketu, ale do skutečně profesionálního prostředí, kde jsou mu k dispozici erudovaní prodavači,“ zdůrazňoval zachování původního firemního přístupu Ondřej Fryc.

Jenže už v té době začalo být zřejmé, že Bílé zboží už je historická přítěž. Firma prodává i řadu jiného zboží, než je to bílé. A tak přichází neutrální a korporátně nedomrlé „Internet Mall“. S ním také první investor, jímž je Eduard Míka, jenž nedávno prodal APP Group. "Jsem přesvědčen, že společnost Internet Mall stojí na prahu úspěšného období a doufám, že moje investice – a snad i moje znalosti a zkušenosti – přispějí k tomu, že se stane významným subjektem na maloobchodním trhu,“ těšil se před deseti lety Eduard Míka a dnes víme, že neměl být zklamán.

Z Bílého zboží se stává nákupní galerie a roste na českém trhu. Přidává postupně další a další komodity. Řadu eshopů přebírá formou akvizic, kdy kupuje tým a zkušenosti v oboru, které se snaží převést na svou technickou platformu. Jde tedy celkově jinou cestou, než třeba Vivantis, který všechny své obchody provozuje kolem lukrativních a prvoplánových domén jako „parfemy.cz“.

Pouští se i do vyslovených úletů, jako jsou „Levné stavebniny“ aneb obchod se stavebninami, jenže v té době ještě není tak zřejmé, co přes internet dobře prodávat půjde a s čím budou potíže.

Tržby za rok 2004 přesahují 700 milionů Kč. Pro (hodně nefér) porovnání: Seznam v roce 2004 utržil 553 milionů Kč, pravda ovšem je, že jeho marže z tohoto obratu byla výrazně vyšší, než v případě Internet Mallu.

2005: Expanze

Rok 2005 má být rokem rozletu po střední Evropě. Trh se oklepal ze splasknutí internetové bubliny, business plány zrealističtěly a zdálo se, že je vhodná příležitost podívat se na Slovensko, do Maďarska nebo o rok později do Polska a v roce 2007 i do Německa. V tu chvíli to vypadalo jako dobrý nápad. Později se ukazuje, že zas tak dobrý nápad to není a zahraničním pobočkám Internet Mallu se nedařilo zdaleka tak, jako té české; jsou sice vlaječkami na mapě, ale také koulí na noze.

Na polském trhu se Mall nikdy k většímu významu v tržbách nepropracoval a pokus odstartovat v Německu skončil počátkem roku 2011, kdy Mall svůj zdejší eshop Germica.de zavřel. Nevydělával a nebyla cesta, jak jej k zisku dostat. Mall se z expanze nakonec poučil a v roce 2011 si přikoupil podíl ve slovinském eshopu, čímž také nakopl i svůj obrat.

Na Lupě si dovolujeme být skeptičtí. „Konají dobře, když vyrážejí české eshopy do světa?“ ptá se sugestivně Jiří Hlavenka v článku, který nám tiskové oddělení Netretailu dlouho nemohlo odpustit (než ho trumfnul jiný na podobné téma).

2008: Investice a SAPgate

Jenže my se ještě vraťme zpět. V roce 2008 přichází významné peníze i významné problémy. Nejdříve peníze: Internet Mall získala kapitál ve výši 700 milionů korun od investičních společností Intel Capital a 3TS Capital Partners. Vzniká holdingová společnost Netretail Holding, která zastřešuje všechny aktivity Mallu.

A pak ty problémy: Mall se totiž rozhodne pořídit si velký informační systém, jenž mu umožní růst. A volba padne na SAP. Jenže jeho implementace dopadne příšerně. Ztrácejí se objednávky, zákazníkům zboží nechodí nebo chodí jinak. Agonie trvá půl roku, než se situaci podaří zvládnout a renomé Internet Mallu mezi zákazníky se významně zhoršuje. Však si teprve v březnu roku 2009 troufne nový šéf české pobočky Mallu Marek Liška poslat omluvný email začínající slovy „Přemýšlel jsem, zdali si mohu dovolit Vám napsat. Je možné, že poté, co jsme pokazili Vaši objednávku, o nás již nechcete nikdy nic slyšet. Netroufl bych si Vás oslovit, pokud bych si nebyl jistý, že je v současné době celý objednávkový proces doladěn a my jsme připraveni si znovu získat Vaši přízeň.“

Neuvěřitelné se stalo skutečností, i když to trvalo další minimálně dva roky. Mall skutečně důvěru zákazníků znovu získal, i když jej to stálo mnoho sil a přes to, že vtípky o „firmě, která přežila SAP“ případně o „SAPu jako Mallware“ se staly koloritem tehdejších diskusí nejenom zde na Lupě.

Ve finančním roce 2008 (začíná v březnu) poklesly tržby skupiny Netretail o 100 milionů Kč na 1,6 miliardy Kč. Ani v roce 2009 se ještě situaci nepodařilo stabilizovat, tržby sice vzrostly o 49 % na 2,5 miliard Kč, ale pořád to bylo 300 milionů Kč pod plánem z předchozího roku (Lupa zde).

Kampaň „Zítra nebo 500 Kč“ začala fungovat a lidem se vracela důvěra v to, že svou objednávku uvidí. Co ale bylo důležité a co se bude hodit do budoucna: Mall.cz má v Česku obrovské distribuční centrum o ploše přes 6800 metrů čtverečních, které je skvělé, k vítězství ale samo nestačí. A také mění svou obchodní strategii, když všech svých 22 samostatných českých eshopů převádí pod jednu doménu a značku Mall.cz.

Obrazovou reportáž z nového logistického centra Internet Mall v pražských Čertousích jsme vám přinesli zde

2010: Deset let a stamilionové investice

Další kolo investic přichází v roce 2010. Po pěti milionech do projektu vkládá polské MCI a Intel Capital, jeden milion euro dává ze svého Ondřej Tomek, někdejší spolumajitel Netcentra (Centrum.cz). Celkem 11 milionů euro představuje téměř 300 milionů Kč a tím se investice, kterou Internet Mall za deset let své existence přijal, měla příbližit jedné miliardě Kč. Většina přislíbené částky nakonec nebyla využita a celková investice do Mallu od soukromých investorů dosáhla spíše 400 milionů Kč. Mall později upřesňoval, že část těchto peněz se použila k vykoupení podílu 3TS, jenž si mezi sebe rozdělil Intel Capital a MCI. 

Investici Mall proinvestoval do růstu, aniž by vygeneroval signifikantní zisk. A na co že ji využil? Na posilování logistiky, zázemí a růst, říkají jeho šéfové. Na zisk se neoptimalizovalo, naopak se pokračovalo v expanzi a posilování zázemí firmy. 

Ve finančním roce 2009 je například Internet Mall a.s. (český Mall) ve ztrátě 55 milionů Kč, další rok 35 milionů Kč. Auditor ve zprávě z roku 2011 upozorňuje, že firma nebude schopna pokračovat v činnosti bez zajištění zdrojů z vnějšku a že firmy ve skupině nejsou ziskové. Je třeba je tedy zajistit. 

Netretail v září 2011 získává injekci 5 milionů euro navýšením provozního úvěru od banky a od investorů, za tři miliony si kupuje minoritní podíl v slovinském eshopu Mimovrste.si, což – po konsolidaci výsledků – katapultuje čísla za rok 2011 ke hvězdám.

Obraty skupiny Netretail

Obraty skupiny Netretail v eurech, rok 2011 je odhad.

Mimovrste mělo v roce 2010 obrat 20 milionů euro a na rok 2011 plánovalo alespoň dvacetiprocentní růst. Ovšem rozklíčovat přesně, jaký podíl nárůstu na obratu Mallu mělo na starosti Mimovrste a kolik se podílí ostatní zahraniční části Netretailu není možné. Detailní čísla nejsou publikována a krom toho nevíme, jak velký podíl Netretail vlastní.

Jistota mnohonásobku

A tím se dostáváme do dnešních časů. Situace v průběhu roku 2011 opravdu vypadala podle dostupných údajů a zejména dle publikovaných účetních uzávěrek české části Mallu na pováženou a bylo zajímavé sledovat, co se stane.

BRAND24

Co se stalo, již víme. Naspers mnohonásobně zhod­notil vložené prostředky investorů, takže proinvestované peníze se ukázaly být prozíravou investicí a celá transakce pak brilantním, byť nervy drásajícím obchodem, jehož výsledek nastavil novou laťku na českém internetu.

A na to se nedá říct nic jiného, než: „Blahopřejeme!“ 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).