Hlavní navigace

Chuck Norris udělal z T-Mobile virtuálního operátora

22. 10. 2010
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 29
Osobě Chucka Norrise je přisuzováno mnoho hrdinských činů doslova epochálního významu. Nejnověji se může pyšnit tím, že přesvědčil český T-Mobile, aby opustil své původní záměry s mobilní televizí na platformě DVB-H, přešel na satelitní platformu DVB-S a stal se (satelitním) virtuálním operátorem. Díky tomu může T-Mobile nabízet služby triple play, zahrnující i novou „T-Mobile Televizi“.
Chuck Norris pomáhá T-Mobile

V nedávných dnech jste možná zaznamenali, že Českou republiku navštívila osobnost nanejvýše jedinečná a unikátní, kterou snad ani nemá cenu představovat: sám (již sedmdesátiletý) Chuck Norris. Různé zdroje se shodly na tom, že v Praze nebyl poprvé, ale že poprvé měl tento neohrožený bijec v Praze i svou ochranku. Dlouho se nevědělo proč, ale dnes už je to celkem jasné: ani on sám by neobstál v maximálně vyostřeném konkurenčním boji mezi mobilními operátory na tuzemském telekomunikačním trhu.

S tím ostatně souvisí i účel jeho návštěvy, který se vyjasnil teprve včera: jednomu z našich mobilních operátorů přijel pomoci s problémem, se kterým se mu léta nedařilo hnout. Ano, jde o český T-Mobile a o jeho snahu přijít na trh se službami triple play v jejich klasické podobě. Tedy nabízet rezidenčním zákazníkům nejenom hlasové služby a Internet, ale také pohyblivé obrázky, alias televizi.

Pravdou je, že tuto možnost měla až dosud jen Telefónica O2 Czech Republic, která ke svému portfoliu hlasových a internetových služeb naposledy doplnila televizi. A také UPC, které k televizním službám a Internetu nejnověji přidalo i (pevné) hlasové služby.

T-Mobile se dlouho snažil být třetím do hry (když „triple play“), ale stále se mu to nedařilo. Hlasové služby „umí“ již dlouho, a ty internetové se také už naučil. Jen s tou televizí ne a ne pohnout.

Možná to bylo jen tím, že T-Mobile vsadil na špatného koně, když místo klasické televize začal prosazovat její mobilní variantu. Konkrétně řešení, vycházející ze standardu DVB-H, který sám vychází z koncepce DVB a je uzpůsoben právě potřebám mobilních zařízení. Určitým varováním mohl být i postoj nejvyššího velení v Bruselu, které navzdory všem proklamacím o technologické neutralitě rozhodlo, že právě a pouze tato technologie je tou pravou, kterou mají eurosubjekty používat.

A tak musel přijít až Chuck Norris a T-Mobilu říct, aby se raději orientoval na jiné technologické řešení. Konkrétně na satelitní televizi. Rozhodla zřejmě zmínka o skutečně 100% pokrytí, což vedení mobilního operátora připadlo jako ze sna. Jako něco, s čím se jen tak nesetkávají.

T-Mobile TV

Pak už zbývalo jen doporučit nějaké konkrétní řešení: i zde se ukázala značná prozíravost Chucka Norrise, když místo budování vlastní satelitní platformy doporučil českému T-Mobile využít již existující platformy Skylink a přeprodávat ji pod vlastní značkou. Tedy na principu satelitního virtuálního operátora. Což vedení T-Mobile zpočátku moc nevonělo (na některá slovní spojení jsou přímo alergičtí), ale doporučení tak silné osobnosti nakonec přeci jen převážilo.

No a jelikož prosadit novou službu na trhu je především o marketingu, uvolil se Chuck Norris propůjčit jí svou kamennou tvář. A tak se s ním budeme zřejmě setkávat nejen na nejrůznějších statických plochách (které díky němu oživnou), ale i v samotné televizi, v různých reklamních spotech. A aby toho nebylo málo, budeme se s tváří Chucka Norrise, i s jeho hrdinskými činy setkávat také v rámci celé předvánoční kampaně českého T-Mobile. Když už, tak pořádně.

Chuck Norris pro T-Mobile

Jak funguje a co nabízí T-Mobile televize?

Pojďme nyní již bez ironie a vtípků k tomu, jak nová služba – s prozaickým názvem T-Mobile Televize – funguje a co nabízí. To je primárně dáno již její podstatou: přeprodejem satelitních televizních služeb platformy Skylink. Byť pod vlastní značkou a s větším prostorem pro odlišení výsledných služeb, než kolik je ho například u přeprodeje ADSL.

Zachována zůstane možnost volby mezi neplaceným a placeným modelem (Free-to-Air vs. PayTV), kterou platforma Skylink nabízí. Tedy mezi tím, kdy zákazník nic průběžně neplatí a může sledovat určitý základní počet kanálů (obvykle těch „must carry“), a variantou, kdy platí každý měsíc určitou částku za to, že může sledovat větší počet kanálů.

V případě nové T-Mobile Televize jsou tyto dva různé modely rozlišeny dvěma službami:

  • Služba Start: platí se jen jednorázově při zřízení (1599 Kč aktivace, 4400 Kč za přijíamč a anténu, plus cca 2000 Kč za instalaci), měsíční poplatek není žádný. Služba by měla nabízet 16 programů se základním rozlišením, mezi nimi: ČT1, ČT2, ČT4, ČT24, Nova, Nova Cinema, , TV Barrandov, Z1, Prima, Prima Cool, Óčko, PublicTV, TV Noe, a dále dva HD kanály: ČT HD a Nova HD. Pro využívání není třeba smlouva s operátorem (tím pádem ani časový úvazek).
  • Služba Standard: platí se jak průběžně (449 Kč každý měsíc), tak i jednorázově (1 Kč za přijímač a anténu, 499 za instalaci), smlouva je s úvazkem na 24 měsíců. Služba by měla nabízet všech 18 programů jako předchozí varianta, plus 25 dalších.

Přesný výčet programů v obou službách ale T-Mobile nezveřejnil, a jediným vodítkem jsou loga jednotlivých programů na jeho prezentaci, viz obrázek. Těch ale není tolik, o kolika hovoří tisková zpráva (18, resp. 18+25).

T-Mobile Chuck-less

Chybějícími programy v rámci služby Start zřejmě budou tři slovenské (STV 1, STV2 a TA3), které jsou v ČR nabízeny v rámci balíčku Gratis samotného Skylinku. Dalších 25 programů, které by měla zahrnovat (navíc) služba Standard, by pak mohlo odpovídat 25 programům, které Skylink nabízí v rámci svého balíčku Multi (a kam patří například i erotické kanály LeoTV či Daring!TV).

Zajímavé je také cenové srovnání mezi službou Standard a baličkem Multi, které by obsahově měly být stejné: nová T-Mobile Televize si za službu Standard účtuje měsíčně 449 Kč, zatímco Skylink za balíček Multi jen 250 Kč měsíčně. Nesmíme ale zapomínat na jednorázovou pořizovací cenu, za aktivaci a přijímač s anténou: tuto cenu, která u služby Start obnáší 5999 Kč, služba Standard plně rozkládá do měsíčního paušálu s úvazkem na 24 měsíců, zatímco balíček Multi ji nepokrývá a zákazník ji hradí samostatně.

Pokud bychom jednorázových 5999 Kč rozložili do 24 měsíčních splátek, odpovídalo by to cca 250 Kč měsíčně. A to je více než 199 Kč, kolik činí rozdíl měsíčního poplatku mezi službou Standard od T-Mobile (449 Kč) a balíčku Multi od Skylinku (250 Kč měsíčně).

Z toho pak vychází jednoduchý závěr o výhodnosti pro koncového zákazníka: pro toho, kdo bude používat službu Standard právě (a pouze) těch 24 měsíců, na které se musí uvázat u T-Mobile, vychází tato služba výhodněji jak celkově, tak i v tom, že nemusí hned na počátku zaplatit celou jednorázovou pořizovací cenu (pokud by tato byla ve srovnatelné výši kolem cca 5000 Kč). Pokud bude službu používat déle, bude se její výhodnost „lámat“ po 30 měsících, kdy pro něj začíná být výhodnější jednorázová investice a balíček Multi od Skylinku.

Nová T-Mobile Televize kromě dvou základních služeb nabízí i tři volitelné balíčky. Zde už vychází T-Mobile ve dvou případech levněji než samotný Skylink:

  • Balíček „Film“, zahrnuje HBO+HBO HD+Cinemax, přijde u T-Mobile na 299 Kč, u Skylink na 325 Kč.
  • Balíček „HD“, se 7 dalšími HD kanály, přijde u T-Mobile na 299 Kč (ke službě Standard), resp. na 349 Kč (ke službě Start). U Skylinku, jako balíček HD Plus, přijde na 350 Kč.
  • Balíček „Zábava CS“, s kanály Kino CS, Doku CS a Muzika CS, přijde u T-Mobile na 99 Kč měsíčně, zatímco u Skylinku na 90 Kč.

Pokud jde o satelitní přijímač, zde T-Mobile nabízí dvě konkrétní varianty: Topfield SBI-2050 a GoSAT GS 7050 HDi. Oba tyto přijímače podporují HD rozlišení, a umožňují také nahrávání pořadů na pevný disk (či USB disk). Ten ale není jejich součástí, a je tedy nutné použít externí disk.

Instalace nových antén a zapojení a zprovoznění satelitních přijímačů bude pro T-Mobile zajišťovat partner. Nicméně zákazník, který si bude chtít instalaci provést sám, si bude moci zakoupit jen přijímač a anténu. Nebo jen samotný přijímač, pokud již má anténu. Či jen TV kartu (za 1599 Kč), pokud již má anténu i svůj (kompatibilní) přijímač, případně DVB-S tuner přímo ve svém TV přijímač.

Proč?

Co mi na včera představené službě T-Mobile Televize přišlo zajímavé, je minimální synergie s ostatními službami, které tento mobilní operátor nabízí. Po „obchodní“ stránce sice nabízí zákazníkům svých mobilních služeb, kteří si právě prodlužují svůj smluvní úvazek, že jim poskytne „balíček“ služby Start (tj. přijímač, anténu a aktivaci) za výhodnějších podmínek. Podobně, jako při této příležitosti nabízí zvýhodněné telefony. Ale tím veškerá synergie končí.

To Telefónica jde ve vzájemném provazování (po „obchodní“ stránce) mnohem dále, a nabízí výrazné slevy při souběhu dalších služeb s TV službami. Byť v poslední době velikost těchto slev poněkud zredukovala. Podobně nabízí různé balíčky i UPC. Ale T-Mobile zatím nikoli. Pokud svou službou míří k nabídkám „triple play“, pak zatím jen „per partes“. I když je to možná zatím jen jakýsi rozjezd, po kterém se uvidí co a jak dál.

K žádné synergii (či spíše integraci) nedochází ani po technické stránce. Satelitní přijímače (set-top-boxy), které T-Mobile nabízí, nelze připojit k Internetu (ani k mobilní síti), a tudíž ani nemohou využívat žádné internetové či datové služby. Přitom právě synergie mezi televizními a dalšími službami byla zřejmě jednou hlavních motivací, které stály za dřívějšími snahami českého T-Mobile o zavedení televize v mobilu (na platformě DVB-H).

Dnes je ale čím dál tím více zřejmé, že původní představy o televizi v mobilu se jen tak nenaplní. Příčin přitom bude více, a nejvýznamnější bude jejich vzájemný souběh. Jedním faktorem může být to, že v Německu v soutěži o DVB-H multiplex nezvítězili tamní mobilní operátoři (včetně mateřského T-Mobile), ale někdo úplně jiný (konsorcium Mobile 3.0., sdružující subjekty ze světa médií). Současně se ukázalo, že ke sledování televize na mobilu (či v mobilu) není speciální řešení v podobě DVBH až tak moc zapotřebí. Protože se objevily mobily se zabudovaným DVB-T tunerem, které přijímají běžné televizní vysílání, a nikoli speciálně upravené vysílání pro mobily (skrze DVB-H).

Zajímavé je, že neúspěch mobilní televize, resp. televize v mobilu, nelze svalovat ani na samotné DVB-H, resp. na konkrétní technologické řešení. Protože třeba americký Qualcomm se svou technologií MediaFlo dopadl obdobně, tedy neslavně, a chce se celého „mobilně-televizního“ segmentu v tichosti zbavit.

Takže asi bude něco pravdy i na těch názorech, které již v době velké euforie kolem televize v mobilu upozorňovaly na to, že lidé dávají přednost sledování televize v klidu, před větší obrazovkou, a ne někde „za pochodu“, kde k tomu potřebují mobil s miniaturním displejem.

BRAND24

Za sebe si pak dovolím přidat ještě jeden moment, či spíše otázku: jestli se nepřežil už samotný princip lineární televize. Tedy televizních programů s pevně daným vysílacím schématem, kde někdo (producent programu) rozhoduje o tom, kdy a co do vysílání zařadí. Tím vlastně rozhoduje i o tom, kdy se jako divák mohu na něco konkrétního dívat.

Dnes, kdy je čas stále vzácnější komoditou, by to mělo být spíše naopak. O tom, kdy a na co se chce dívat, bude chtít rozhodovat stále častěji divák sám. Přitom služby, které mu to umožňují – svým fungování stylem „videa na žádost“ – již dnes existují.

Má podle vás nová T-Mobile Televize šanci prosadit se na trhu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).