Hlavní navigace

Chvála katalogům

3. 4. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Proti katalogům dost lidí brojí a považují je za jednu z největších zbytečností na Internetu. Jejich praktické využití je občas ku potřebě, o čemž jsem se měl možnost přesvědčit.
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Nejrůznější katalogy spíše obtěžují. Když je třeba najít něco ve vyhledávači, jako na potvoru se na prvních místech výsledků zobrazí odkazy na nejrůznější pofiderní katalogy, které někdo dokonce označuje za metlu Internetu. Někdy se ovšem ony proklínané katalogy hodí.

Odešla nám spojka v autě, byli jsme na chatě a jak jinak se dá zjistit, kde nám pomohou, když ne na Internetu? Jak ale najít ten správný a nejbližší autoservis? Ve výsledcích vyhledávání se objevily ony známé zápisy z katalogů, kterým není radno věřit. Mnohdy se jedná o mrtvé projekty, které nikdo neaktualizuje a nespravuje. Ale my přece nepotřebujeme autoservis, který je dávno zavřený, že? Katalogů s nabídkou autoservisů je dost, řekl bych, že více, než je obvyklé u ostatních podobných oborů. Stačí si jenom vybrat.

Kromě ověřených a známých katalogů, které jsou spravovány největšími českými portály, se dají najít i malé projekty, které ale nabízejí mnohdy více informací a podrobností. Řídili jsme se jedním menším katalogem, který vypadal udržovaně, aktualizovaně a dostatečně nasycený informacemi. Pro kontrolu jsme se ještě podívali do katalogu největšího a nejznámějšího, ten jenom potvrdil naše předtím získané údaje, kontakty souhlasily, jenom informací nabízel méně.

Zavolali jsme, dohodli opravu a za pár hodin jsme měli auto zase na zahradě. Docela by mě zajímalo, jestli majitel servisu za zápis do toho malého katalogu něco platí, jelikož jeho odkaz je ve vyhledávačích dost vysoko a podobných zakázek musí mít z okolí nepočítaně. Kolik z lidí, kteří mu zavolají, se o něm dozvědělo z Internetu. Asi většina. Kdo dnes ještě může používat papírové katalogy nebo volat na informace?

Mám dilema, byl bych raději, kdyby na prvních místech vyhledávání vyjížděly odkazy na weby firem, nebo odkazy do katalogů? Jaké informace potřebuji? Hlavně aktuální a platné. A ty najdu na webových firemních stránkách, které jsou třeba 5 let bez aktualizace, nebo v katalogu? Jak často jsou katalogy aktualizovány? A kde je tedy možné najít nejaktuálnější údaje a kontakty? Myslíte si, že a firemních webech? Kdo ví. Představte si, že máte malý vesnický autoservis. Bude vaší prioritou udržovat firemní web aktuální? Možná ne, protože ani nevíte, že něco jako web máte, udělal ho přece syn v rámci výuky počítačů ve škole…

BRAND24

Internet pomohl, katalog pomohl také. Přestal jsem katalogy považovat za zbytečnou věc. Tedy přesněji řečeno, začal jsem chápat význam malých oborových katalogů. Už se na ně nedívám skrz prsty, protože vím, že dokáží pomoci. Až budu příště hledat nějakého řemeslníka nebo službu, nebudu se spoléhat na informace velkých zavedených katalogů, ale zkusím zabrousit i trochu hlouběji, vyplatí se to. Ale doporučuji hledat ve více zdrojích, protože i sebelépe vypadající projekt může zklamat očekávání.

Závěrem otázka skoro filozofická – co bych dělal, kdybych se nemohl podívat na Internet? Asi by nezbylo nic jiného než zajít do místní hospody, křičíte, a máte samozřejmě pravdu. Jsem rád, že jsem se tentokrát bez hospody obešel…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).