Čím byl způsoben nedávný propad návštěv z images.google.com a jak si opravit kód Google Analytics

Donedávna systém Google Analytics umožňoval sledovat přístupy z images.google.com v přehledech. Spousta uživatelů si Google Analytics nakonfigurovala tak, aby viděli i klíčová slova u images.google. Od května 2010 se však v přehledech přístupů z images.google.com objevují samé nuly. Co je příčinou tohoto poklesu?

Referral versus organic

Ještě do května letošního roku bylo možné v Google Analytics sledovat odděleně návštěvy z obrázků vyhledaných na Googlu (images.google.com) a ostatní návštěvy ze zdroje google. Automaticky se tyto návštěvy objevovaly v přehledu Zdroje návštěvnosti jako přístupy z odkazujících stránek. To znamená, že byly zaznamenávány jako médium referral.

Má však smysl vidět přístupy z images.google.com jako referral? Ve většině případů ne. Vždyť vyhledávání na images.google se ničím neliší od standardního vyhledávání. Měly by být tedy tyto přístupy započítávány mezi vyhledávače. To pochopila nejen většina uživatelů Google Analytics, ale i samotná společnost Google.

Od roku 2007 již bylo možné nakonfigurovat GATC (Google Analytics Tracking Code) tak, aby rozlišoval uživatelem zvolené vyhledávače. Pomocí přidání jednoduchého úryvku kódu jste tak mohli přidat další vyhledávače, které se poté zobrazovaly v přehledech. Stačilo pouze zadat jméno vyhledávače a vyhledávací parametr.

google pokles 1

A pak přišel propad

Počátkem května však v přehled Zdrojů návštěvnosti spadly veškeré přístupy z images.google­.com na nulu. A to jak mezi odkazujícími stránkami (defaultní nastavení Google Analytics), tak i ve vyhledávačích (pokud si někdo upravil GATC). Nejdříve jsme si mysleli, že jde jen o abnormální pokles u některého webu nebo o nějakou chybu ze strany Googlu.

Během května však došlo k úplnému zastavení počítání přístupů z images.google.com ve všech účtech a u všech webů. U některých webů byl pokles tak zarážející, že nemohlo jít o pouhý pokles návštěv z tohoto zdroje.

google pokles 2

Kam zmizely návštěvy z images.google­.com?

I když došlo k ukončení zachytávání návštěv z images.google­.com, celková návštěvnost webu se nezměnila. Tyto návštěvy tedy musely být samy od sebe někam přesunuty.

V grafu z Google Analytics je vidět, že došlo k rapidnímu poklesu z více než 4000 návštěv denně na nulu z images.google.com během jediného dne. Přesně z pátého na šestého května 2010

google pokles 3

Tentýž den (z pátého na šestého května 2010) zároveň vzrostl počet návštěv z odkazujícího zdroje google. Počet, o který vzrostly návštěvy ze zdroje google, se shoduje s počtem, o který se snížily návštěvy ze zdroje images.google.com. Přístupy z images.google.com tedy byly sloučeny pod jediný zdroj google a médium referral.

google rust 4

Proč došlo ke sloučení obou zdrojů?

Důvodem včlenění images.google.com pod jediný zdroj s referral přístupy z googlu je změna URL adresy na straně images. Pokud jste si dřív vyhledali cokoliv na images.google.com (nebo obecně images.google.com), zůstala URL adresa po vyhledání a kliknutí na obrázek ve tvaru http://images­.google.com/im­gres?. Na počátku května nastala změna v URL adrese po vyhledání, která je nyní ve tvaru http://www.go­ogle.com/imgres?.

Na adrese images.google.com si sice stále můžete libovolně vyhledávat, ale po vyhledání se tato adresa přesměruje na novou. Subdoména images.google.com byla sloučena pod doménu google.com. Google Analytics již tedy nedokáže rozlišit přístupy ze zdroje google a zdroje images.google.com.

Změna URL adresy po vyhledání se týká pouze generické domény .com (images.google­.com). Národní domény zatím zůstávají nedotčeny a lze je trackovat. Otázkou zůstává, jak dlouho.

EBF6

Zachytávání klíčových slov

Přesměrováním URL adresy images.google.com již nejenže nejsou vidět u starých i nově vytvořených účtů v GA přístupy z images, ale ani klíčová slova z tohoto zdroje. Úpravy typu _addOrganic a různé filtry přestaly fungovat. Můžete je tedy s klidem smazat.

Abyste znovu obnovili médium jako organic a viděli i klíčová slova z images.google­.com, stačí si upravit měřicí kód GATC do následující podoby nebo použít pokročilé filtry.

try {
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-XXXXXXX-X");
var ref = document.referrer;
if (ref.search(/www.google/) != -1 && ref.search(/prev/) != -1) {

var regex = new RegExp("www.google.([^\/]+).*&prev=([^&]+)");
var match = regex.exec(ref);
pageTracker._clearOrganic();
pageTracker._setReferrerOverride("http://images.google." + match[1]
+ unescape(match[2]));
pageTracker._addOrganic("images.google." + match[1], "q");

}
pageTracker._trackPageview();
} catch (err) {}
1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 8. 2010 12:46

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »