Hlavní navigace

Číslům Facebooku se nedá věřit. Dva roky falšoval statistiky videí

26. 9. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: olechowski / Depositphotos.com
Sociální síť dva roky nadsazovala čísla o čase tráveném sledováním videí. Ještě vypnout automatické přehrávání a bude to zase OK.

Facebook se v pátek omluvil za dva roky trvající výrazné falšování metriky, která měří, jak dlouho se uživatelé dívali na video. Té metriky, na základě které inzerenti propadli poněkud zkreslenému dojmu, že videa na Facebooku jsou to nejzásadnější, co existuje. A také tak trochu přestali věřit v YouTube. Nemluvě o tom, že na základě téhle metriky zřejmě zbytečně vyhodili miliony dolarů.

Těžko se s odstupem dvou let věří, že by Facebook o problému celou dobu nevěděl. Celé to totiž vypadá jako vynucená reakce na to, že někdo na Facebook začal výrazně tlačit, takže firma nakonec musela falšování dat přiznat a „zjednat nápravu“.

Stačí vhodně počítat a ještě spouštět automaticky

Nejde přitom o maličkost. Čísla Facebooku byla oproti skutečnosti nadsazena o 60 až 80 procent. Facebook měl totiž v oné metrice počítat pouze videa přehrávaná déle než tři sekundy. Nutno dodat, že je zde stále ještě nedořešena otázka automatického přehrávání videí (dnes už nejde ani vypnout), které čísla zásadním způsobem ovlivňuje. A také toho, že přehrávané video pokračuje v hraní i poté, co se ocitne mimo viditelnou plochu displeje či obrazovky.

Aktuální přiznání je ukázkou toho, že všechny metriky, které si Facebook vytváří, včetně počtu uživatelů, nejsou podložené ani kontrolované někým nezávislým. Facebook si tak může zcela záměrně vymýšlet cokoliv, stejně jako může vlivem chyby poskytovat čísla neodpovídající skutečnosti.

Jediné štěstí Facebooku v této další kauze je, že videa neprodává inzerentům podle času zhlédnutí, ale na základě samotných zhlédnutí. Inzerent pak může platit za okamžik „umístění do newsfeedu“ (s ohledem na automatické přehrávání by rozhodně neměl) nebo za přehrání alespoň deseti sekund (což je s ohledem na automatické přehrávání a neukončení přehrávání po odrolování zásadně problematické).

Videa nejsou tak důležitá, jak tvrdil Facebook

Problematickou metriku průměrná doba zhlédnutí videa Facebook používal jako argument v konkurenčním boji s Googlem (YouTube). S její pomocí také přesvědčoval inzerenty, že by měli začít videa mnohem více používat, že by je měli nahrávat přímo na Facebook.

Vedle automatického přehrávání Facebook navíc videa podpořil i tím, že je zvýhodňuje na úkor ostatního obsahu (a videa z YouTube už řadu měsíců potlačuje). Podle Facebooku prostě má být video na prvním místě a patří mu budoucnost. Ve světle falšování metrik je ale toto tvrzení zásadně zpochybněno.

Facebook chce „problém“ vyřešit tím, že zavede novou metriku, která ve skutečnosti bude odpovídat tomu, co měl měřit poslední dva roky – tedy průměrné době trávené přehráním videa, bez ohledu na určitý minimální počet sekund. Bohužel zásadní problém s automatickým spuštěním nijak řešit nehodlá.

BRAND24

Miliardy dolarů ovlivněné falšováním čísel

Pro představu, jaké objemy inzerce mohou být roky falšování ovlivněny, je dobré se podívat na případ Publicis Media, společnosti, která se od Facebooku dozvěděla, že čísla jejich videí mohla být nadsazena až o 80 %. V roce 2015 tato společnost nakoupila na Facebooku inzerci za zhruba 77 miliard dolarů.

Inzerenti mezitím požadují, aby Facebook začal poskytovaná čísla nezávisle ověřovat. Po Facebooku to chtějí už roky. A je stále velmi málo pravděpodobné, že by na něco takového přistoupil.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).