Hlavní navigace

Články na ČT24.cz bez diskusí, kdo se přidá?

Jiří Macich ml.

Zpravodajský server veřejnoprávního kanálu ČT 24 zrušil čtenářské diskuse u jednotlivých článků. Prý kráčí cestou BBC. Stejný krok si dovedou představit i Novinky.cz. Blíží se konec čtenářských diskusí na českých zpravodajských serverech? Zeptali jsme se zástupců vybraných zpravodajských serverů.

Zpravodajský server veřejnoprávního kanálu ČT 24 se nedávno dočkal dlouho dopředu avizovaného spuštění nové verze. Jednou ze zásadních změn je zrušení čtenářských diskusí u jednotlivých článků. Diskuse pod jednotlivými články byly zrušeny, rozhodli jsme se jít stejnou cestou jako např. BBC. Web je především informační nástroj, diskuse jsme se rozhodli vést jiným směrem, potvrdil Milan Fridrich, šéf divize Nová média v České televizi.

Anonymní diskuse pod všemi články nebo prostřednictvím Facebooku neplnily dobře svoji roli a vázaly pracovní síly, které relativně malý web ČT 24 nemá, zdůvodňuje Milan Fridrich zrušení diskusí u článků. Na úroveň anonymních diskusí v minulosti reagovaly i konkurenční zpravodajské servery. Například Novinky.cz zavedly povinné registrace pro aktivní zapojení do diskuse. K úplnému zrušení diskusí k článkům se ale ze známějších českých zpravodajských serverů odhodlal jen ten České televize.

Místo nich chce veřejnoprávní médium nabídnout jiný formát pro názory čtenářů. Minimálně jednou týdně otevřeme diskusi nad aktuálním celospolečenským tématem, k němuž se může vyjadřovat kdokoliv. Názory vulgární nebo mimo dané téma nebudou zveřejněny. Diskutovat se může anonymně nebo pod jménem, jak je komu libo. Časem bude s takovými ‚diskusními články‘ dále pracovat a dělat z nich výtah do speciálního ‚čtenářského článku‘, nastínil Milan Fridrich.

Konkurence diskuse rušit nehodlá

Oslovili jsme zástupce dalších zpravodajských serverů působících na českém trhu, jestli nechtějí ČT 24 následovat. Všichni oslovení to ale rezolutně odmítají. Zatím jsme k tomu nikdy nesáhli. Je to uplatnění principu kolektivní viny, což se nám moc nezamlouvá, uvedl například Karel Petrák za České noviny.cz, zpravodajský server ČTK. Zrušení diskusí odmítá ústy šéfredaktora Jakuba Ungera také server Aktuálně.cz ze stáje Centrum Holdings, byť s výhradami.

Je potřeba vymezit pojmy: Diskuse či příspěvky čtenářů nemají být (často anonymní) emocionální žumpou, to je český přežitek, který samotným uživatelům ani byznysu nic nepřináší, uvedl Jakub Unger, který dále dodal: S dnešními nástroji a platformami se dají dělat inspirativní, hodnotné věci. Máme se čtenářskou komunitou v obsahu velké plány, první novinky z naší strategie představíme už během léta a podzimu

Podobný krok jako ČT 24 si umí představit portál Seznam.cz, který stojí za zpravodajským serverem Novinky.cz. Dokážeme si to představit. Super.cz je zcela bez diskusí a funguje velmi dobře, uvedla Irena Zatloukalová, tisková mluvčí portálu Seznam.cz. Novinky.cz byly prvním z velkých zpravodajských serverů, který přístup do diskusí k článkům striktně omezil jen na registrované uživatele. 

Půjdou tedy Novinky.cz dál a zruší diskuse úplně? Dokážu si to představit. Celkové návštěvnosti Novinek by to určitě neublížilo, ale zatím o tom neuvažujeme. Chápeme to jako přidanou hodnotu pro naše uživatele, Chceme dát lidem možnost, aby se k tématu vyjádřili a aby si klidně na Novinkách napsali i vlastní článek. uvedl Norbert Gulevič, produktový manažer z portálu Seznam.cz, který má Novinky.cz na starost. 

Zpravodajský server iDnes do roku 2001 diskuse k článkům neměl. Nyní si je ale pochvaluje: Ve zpravodajství se mohou v diskusi objevit postřehy lidí, kteří mají k dané zprávě nějaké nové informace. A obecně z reakcí čtenářů samozřejmě můžete vyčíst, co je v tom konkrétním případě zajímá nebo čemu nerozumí, což se pak dá využít jako inspirace pro další práci, řekl Tomáš Ventura, zástupce šéfredaktora serveru iDnes. 

O možnost diskutovat u jednotlivých článků se nemusí bát ani čtenáři serveru iHNed, který rovněž nehodlá rušit diskuse. Ne, to určitě ne. Je to důležitá součást našeho webu. Opravdu chceme čtenáře do tvorby obsahu co nejvíce zapojovat, diskuse jsou jeden z nejpřirozenějších nástrojů, uvedla Lucie Tvarůžková, šéfredaktora serveru iHNed a zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin.

Diskuse jsou pro zpravodajské servery důležité

Nejenže se tedy nyní nechystá plošné rušení diskusí na českých zpravodajských serverech, ale zástupci všech námi oslovených zpravodajských serverů obecně považují čtenářské diskuse za důležité. Rezervovaněji se k nim staví jen Novinky.cz. To, že se pod článkem objeví diskuse, může znamenat, že téma je živé a zajímavé. Na druhou stranu jsou pro nás i pro redakci směrodatnější shlédnutí, tedy přečtení jednotlivých článků. Podle nich zjišťujeme, jak jsou témata u čtenářů populární a co je zajímá. Jinými slovy, diskuse nevnímáme jako nutnost, uvedla Irena Zatloukalová, mluvčí portálu Seznam.cz.

Mnohem vřelejší přístup k diskusím má například iHNed. Diskuse jsou pro nás velmi důležité. I proto nově najdete přímo na HP pod každým článkem vstup přímo do diskuse včetně počtu příspěvků v ní. Jsou důležité proto, že věříme na koncept zpravodajského portálu jako místa, kde dochází k názorové interakci mezi redakcí a čtenáři. Naši čtenáři jsou – většinou – chytří lidé, kteří často problematice, o níž píšeme, rozumí hlouběji a lépe než my, bylo by škoda jejich názory nevyužít. V budoucnu bychom naopak chtěli čtenáře zapojit ještě více, uvedla Lucie Tvarůžková, šéfredaktorka iHNed.

Za dost důležitou součást zpravodajského serveru považuje diskuse i Tomáš Ventura, zástupce šéfredaktora iDnes: Diskuse dá často článku nový rozměr, například když si na Cestování začnou čtenáři vyměňovat tipy na výlety nebo na technických webech uživatelské zkušenosti. Ve zpravodajství se zase mohou v diskusi objevit postřehy lidí, kteří mají k dané zprávě nějaké nové informace. A obecně z reakcí čtenářů samozřejmě můžete vyčíst, co je v tom konkrétním případě zajímá nebo čemu nerozumí, což se pak dá využít jako inspirace pro další práci. 

Jakou roli hrají čtenářské diskuse pro Aktuálně.cz? Neocenitelnou. Pokud se bavíme o podnětných, věcných a neanonymních připomínkách čtenářů, pak jde o formát, který může dál rozvinout témata, kterým se věnujeme. Navíc je to pro redakci zásadní zpětná vazba, říká Jakub Unger šéfredaktor Aktuálně.cz.

Dát čtenářům možnost vyjádřit k článku svůj názor považuje Karel Petrák z ČTK za jednu z hlavních výhod online médií: Svým způsobem je to vyjádření respektu ke čtenářům. A pro ně je zase přínosné číst často naprosto odlišné názory ostatních diskutujících. V tomto ohledu je výhodou rozmanitost návštěvníků zpravodajských webů. Pokud například někdo sledoval názory na nedávnou stávku odborářů v dopravě na Twitteru, musel dojít k názoru, že ‚veřejnost‘ s ní jednoznačně nesouhlasí. Na zpravodajských webech to tak jednoznačné nebylo.

S diskusemi je práce, nežádoucí obtíž to ale není

Převážné vyjadřování sympatií k diskusím se odráží i na tom, jak zástupci jednotlivých oslovených zpravodajských serverů hodnotí práci, kterou je pro ně s diskusemi spojená. Menší výjimkou jsou České noviny, jejichž šéfredaktor Karel Petrák hovoří o správě diskusí jako o zbytečné zátěži: Je to pracné a redakci to zbytečně zatěžuje. I když se snažíme do nich zasahovat jen minimálně, bez moderování by diskuse nebyly dobrou vizitkou webu. Denně se tomu musí věnovat zhruba dvě hodiny čistého času.

Zástupci ostatních serverů poskytli diplomatičtější odpovědi. Jak víte z vlastní zkušenosti, práce s obsahem – pokud se snažíte, aby byl kvalitní – je pracná obecně. V Aktuálně.cz navíc zkoušíme s příspěvky čtenářů pracovat i přímo při stavbě témat. Diskutující se stávají spoluautorem profesionálního obsahu, což samozřejmě vyžaduje od editorů zvláštní přípravu. A také dobře promyšlenou komunikaci s přispěvateli, aby vnímali, že ‚jejich dopisy v koši nekončí‘. Ale na obtíž nám to rozhodně není, uvedl Jakub Unger z Aktuálně.cz.

Je to určitá práce navíc, ale výrazně menší než v minulosti (před zavedením korespondenčních registrací), řekl za Novinky.cz o správě diskusí produktový manažer Norbert Gulevič, který dále doplnil: Správu významně ulehčila korespondenční registrace a také funkce ‚Nahlásit příspěvek‘ Pokud tuto funkci někdo zneužívá (trvale nahlašuje nezávadné příspěvky), tak mu používání této funkce prostě zablokujeme.“

Lucie Tvarůžková z iHNed si úroveň tamních diskusí pochvaluje a říká, že se správou diskusí redakce nemá žádné velké problémy Obtíž to není. Naši čtenáři většinou diskutují slušně, věcně a zajímavě. Měla bych to zaklepat, ale hysterických a sprostých příspěvků máme čím dál méně.

Tomáš Ventura, zástupce šéfredaktora iDnes, hovoří i správě diskusí jako o investici: V ideálním světě bychom žádné správce nepotřebovali a lidské i finanční zdroje využili jinak. Současnou podobu diskusí ale považujeme za dobrou, i když na různých vylepšeních pracujeme neustále. Proto správu nehodnotíme jako obtíž, ale jako investici do něčeho, co chceme na webu mít. 

Správu diskusí nezastane jen automat

Zajímalo nás také, jak konkrétně si české zpravodajské servery počínají při správě diskusí. Máme tým lidí, kteří jednak sledují nahlášené příspěvky, které čtenáři označili jako nevhodné. Vedle toho administrátoři samozřejmě sami aktivně diskuse projíždějí a odchytávají závadné příspěvky. Administrátoři se průběžně scházejí, sjednocují postupy a řeší některé hraniční případy, přiblížil Tomáš Ventura z iDnes.

Server Novinky.cz chápe jako filtr korespondenční registrační proces. Zkušenosti prý ukazují, že si takto registrovaní uživatelé obsah svých příspěvků více rozmyslí. Norbert Gulevič nám také prozradil, že Novinky.cz zachycují potenciálně nevhodné příspěvky na základě blacklistu určitých nevhodných slov. O osudu takto vytipovaného příspěvku pak ale rozhodují redaktoři, kteří zároveň řeší i příspěvky nahlášené ostatními uživateli jako nevhodné. 

Jak spravuje diskuse iHNed? Částečně automaticky, částečně manuálně a občas nedostatečně. Máme v rámci redakčního systému filtr, který vyhledává diskuse, v nichž se objevují předem zadaná ‚zakázaná‘ slova. Pak máme správce diskusí, který se snaží přečíst co nejvíc příspěvků – zejména pod rizikovými články – a který případně vymazává nevhodné příspěvky, uvedla šéfredaktorka Lucie Tvarůžková. 

Člověk má rozhodující slovo ve správě diskusí také v případě Českých novin. Šéfredaktor Karel Petrák nám ke správě diskusí řekl: Je to ruční práce s využitím nástrojů, které má naše CMS. O smazání příspěvku rozhoduje redaktor kromě případu, kdy se uživatel dostane na tzv. blacklist a systém mu příspěvky maže automaticky. I tam se ale dostává jen díky své ‚diskusní historii‘ a rozhodnutí nedělá program, ale člověk. Máme také ochranu proti robotickému spamu, která funguje velmi spolehlivě.

Je to kombinace prvků v redakčním systému a práce editorů, uvedl ke správě diskusí na Aktuálně.cz šéfredaktor serveru Jakub Unger, který pokračoval: Rozhodli jsme se nespoléhat na stroje, protože sebelepší vzorce zde selhávají – proto nad diskuzemi sedí směna moderátorů.

Anketa

Diskutujete pod zpravodajskými články?

Našli jste v článku chybu?

22. 7. 2011 8:50

Jean Laroux (neregistrovaný)

Myslíte, že je pro čtenáře přijatelnější konzumování názorů redakce potažmo názorů někoho kdo ovlivňuje tu redakci bez možnosti reagovat na pohled redaktora nebo spíše možnost aktivně se k tématu vyjádřit ?

Faktem je, že existují lidé, kteří by byli raději, aby se lidé k aktuálním tématům nevyjadřovali. Když je názor čtenáře pod článkem VIDĚT může se poněkud tlumit (negovat) účinek sdělované informace v článku. Narušuje se tak jakýsi PUNC veřejné pravdy, kterou média šíří. Lépe tedy tu viditeln…

22. 7. 2011 9:44

Pavel (neregistrovaný)

Řekl bych, že se novodobí papaláši zase začínají bát lidí a snaží se utáhnout vše, co se dá, aby si zachovali své postavení. No a ovládání médií je samozřejmě základem. Servilita a podlézavost "veřejnoprávní" ČT a ČRo je už dávno (podle mne!) nechutná, čili zrušení diskusí je v tomto světle naprosto logickým krokem.

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: 7 druhů hotových těst na vánoční cukroví

7 druhů hotových těst na vánoční cukroví

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru