Hlavní navigace

Co byste měli vědět o Mytrixu

27. 9. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Kdo lže, ten krade, praví známé lidové rčení. A v případě něčeho tak cenného a citlivého, jako jsou statistická data, to platí dvojnásob. Ikona Mytrixu nyní spokojeně poblikává na řadě významných českých serverů --- než mu však také otevřete svou náruč, měli byste si přečíst následujících několik řádek.

Mytrix.cz vtrhnul na český trh jako velká voda – ikona tohoto „jedinečného marketingového nástroje pro sběr a analýzu údajů monitorujících uživatelské chování návštěvníků webserverů“ v současné době spokojeně poblikává na řadě významných serverů. Ke klientům lze řadit MSN.Atlas, iDNES či Blesk.cz. Jedná se bezesporu o úspěch, protože v zahraničí podobných služeb využívají spíše jednotlivci, malé společnosti a stránky pochybného obsahu. Jen těžko si lze představit, že by CNN.com, Yahoo! nebo AOL/Time Warner svěřili daleko nejcennější a nejcitlivější část svého podnikání, totiž data, někomu jinému než renomované auditorské firmě. O to více je zarážející, že se nikdo nepozastavuje nad podivnými praktikami provozovatelů Mytrixu, jejichž nejkřiklavější příklady si zde dovolím rozvést.

1. Mytrix a… Pricewaterhou­seCoopers

Od samého začátku se Mytrix zaštiťoval partnerstvím s Pricewaterhou­seCoopers. Na webu je doslova uvedeno: „Dlouhodobé partnerství s provozovatelem systému Mytrix – monitoring Internetu uzavřela největší světová společnost v oblasti podnikového poradenství PwC. PwC se ve smlouvě do roku 2004 zavázala poskytovat komplexní škálu služeb zahrnující daňové a právní poradenství, audit podle českých a mezinárodních účetních standardů, kontrolu vnitřních procesů, konzultace při stanovování organizační a provozní strategie, poradenství a asistenci při vstupu na další národní trhy, nebo manažerské vzdělávání a školení.“ Martin Petrášek, marketingový manažer projektu, používá mantru o PwC jako garantovi celého projektu, doslova za každým slovem, včetně svého vysloupení na First Tuesday CZ.

Kateřina Kůrková z PwC Czech Republic byla velmi ochotná – prošla na moji žádost aktivity české a americké (kterou se zaštiťuje Mytrix.com) pobočky PwC, aby zjistila, že Mytrix s PwC žádné dlohodobé ani jiné partnerství uzavřeno nemá. Martin Petrášek se následně odvolal na pobočku ruskou a jako důkaz (!) předložil kolegovi Martinu Koptovi dvě vizitky, jejichž kontakty jsme si pečlivě zaznamenali a opět nechali prověřit. Pro dokreslení absurdity situace cituji z emailu Kateřiny Kůrkové: „Co se tyce predanych kontaktu (…), tak oba panove meli na e-businessove konferenci (…) pouze velmi vseobecnou a kratkou schuzku s firmou Mytrix (…). K zadnemu jinemu jednani/komunikaci, natoz k nejake smlouve vubec nedoslo. Takze informace, ktere Mytrix uvedl na internetovych strankach (…) jsou vymysl.“

2. Mytrix a… český Internet

Zajímavě se Mytrix uvedl opět ústy Martina Petráška i na českém Internetu, když v rozhovoru Impérium za 365 dní pro časopis Strategie na otázku, zda se Mytrix nepokusí sloučit s některou další službou na měření návštěvnosti, odpověděl: „Učinili jsme serverům Navrcholu.cz a Toplist.cz nabídku na spolupráci, respektive na převzetí jejich klientů. Ale ani jeden z nich nereagoval a zdá se, že nemají zájem.“ Tomáš Krause, provozovatel služby Navrcholu.cz, má ovšem na toto tvrzení poněkud odlišný názor: „Rád bych podotkl, že firma Mytrix nemluví pravdu. Žádnou nabídku na převzetí našich klientu nedali (…). Jedna zdvořilostní schůzka proběhla, ale ze strany Mytrixu nepadlo ani slovo o nějaké nabídce převzetí našich klientů – podle nich byl důvod schůzky pouze ‚poznání subjektů působících na trhu‘.“

Vše vyvrcholilo slovní přestřelkou mezi Martinem Petráškem a Ivo Lukačovičem, předsedou představenstva společnosti Seznam.cz, kterou měli čtenáři Lupy možnost sledovat v přímém přenosu pod článkem Marka Prokopa Ohlédnutí za létem s Mytrixem. Důvodem bylo tvrzení Martina Petráška, že nezávadnost obchodních podmínek Mytrixu konstatoval i právník Seznamu. Podle Iva Lukačoviče měl Seznam zájem službu používat, nicméně Mytrix nebyl s to upravit obchodní podmínky a současně si Seznam nebyl jist, zda s daty bude nakládáno eticky. Pod první článek o Mytrixu kdosi napsal: „(…) veskere statisticke udaje se sbihaji na serveru mytrix.com. A ted si predstavte, ze napr. (…) konkurencni vydavatelstvi iDNES bude chtit spustit (…) podobny projekt a zakoupi si [jeho] statisticka data (…).“

3. Mytrix a… SPIR & STEM/MARK

Měli byste vidět údiv ve tváři kolegy Marka Antoše, mj. předsedy Sdružení pro internetovou reklamu, když mu druhý den po přednášce Martina Petráška na First Tuesday CZ volal nejmenovaný novinář z časopisu Marketing & Media s tím, že by se rád zeptal na podrobnosti smlouvy, kterou měl dle Martina Petráška podepsat SPIR a Mytrix o výzkumu návštěvnosti. Žádné jednání o spolupráci mezi SPIR a Mytrixem samozřejmě neproběhlo a tudíž nebyla podepsána ani žádná smlouva. Martin Petrášek se sice snažil nabídnout SPIR služby systému Mytrix, nicméně byl odkázán na NET-MARKET RESEARCH ALLIANCE (jehož největším podílníkem je STEM/MARK), která byla vítězem tendru na provozovatele výzkumu SPIR a současně má na svědomí internetový výzkum NET PROJEKT.

Martin Petrášek tedy neváhal a skutečně kontaktoval STEM/MARK – jehož jménem (respektive vzájemnou spoluprací) se rovněž příležitostně zaštiťuje. Telefonát se Zbyňkem Laiskem, projektovým manažerem STEM/MARK, uvedl věci na pravou míru. Celá událost se údajně seběhla následovně: Martin Petrášek prezentoval několik marketingových informací, nicméně přizvaným dvěma technologům nebyl schopen zodpovědět žádnou otázku týkající metodiky Mytrixu, čímž povrdil, že měření fungují na principu „blackboxu“ (černé skříňky), nicméně slíbil, že metodiku opatří a dokonce sežene kazašského programátora, který SpyLog (původní ruská značka pro Mytrix) vytvořil. Tato skutečnost následně vedla Martina Petráška k prohlášení, že NET PROJEKT upraví svoji metodiku a přispůsobí se Mytrixu!

Možná znáte ironii: „To není lež, to je PR.“ – kolem českého Internetu se motá řada lidí, jejichž definice pravdy je (eufemisticky řečeno) velmi benevolentní, nicméně se domnívám, že jednání Martina Petráška překračuje veškeré meze. Pikatní je, že když jsem napsal na obdobu našeho obchodního rejstříku státu New York, kde má dle internetové stránky www.mytrix.com firma Mytrix Inc. sídlit, dostal jsem následující odpověď: „We have no record of a corporation filed in this office with the name Mytrix Inc. on our corporate database.“ Jako technický a platební kontakt doménymytrix.com je uveden John Brown z New Yorku, což je obdoba našeho Josefa Nováka z Horní Dolní. Nemusím snad dodávat, že mě to po zkušenostech s Mytrixem vůbec nepřekvapilo.

BRAND24

Co mě ovšem udivuje, je přístup okolí. Lidové rčení praví, že kdo lže, ten krade. Nechce se mi věřit, že jsme si v Čechách na lhaní a kradení zvykli do té míry, že nám nevadí. Největší servery svěřují citlivá data službě, jejíž představitel opakovaně lže. Periodika píší oslavné články, dělají rozhovory a přetiskují pochybné výsledky. Lhostejnost? Možná jednoduše obyčejná lidská hloupost – nedávno se mi dostala do ruky publikace Internet a komunikace se zákazníkem II., kterou vydalo nakladatelství DIMAR („Špičkový marketingový orchestr složený z mezinárodního týmu odborníků!“), jejíž nemalou část napsal právě Martin Petrášek, který několikrát dokázal, že pokud něčemu rozumí, rozhodně to není monitoring Internetu. Když se podíváte na patičku Lupy, ikona Mytrixu již ji dávno nezdobí a nikdy nebude.

Chcete-li si udělat obrázek o Martinu Petráškovi, doporučuji následující odkaz, ale to už by byla jiná pohádka.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).