Co čeká české portály?

Pojďme se v několika na sebe volně navazujících článcích projít světem portálů, podívat se, jak si stojí a jaké alternativy budoucnosti jim osud připravil. Postupně se zastavíme u vyhledávání, zpravodajství a možná i dalších služeb.

A mimochodem, když jsem už u toho osudu: říká se, že když motýl nad Mexikem mávne křídly, může to vyvolat bouři nad Marokem. A tak tato série článků bude současně i něčím pro „lovce motýlů“ a snad inspirací pro ostatní. Alespoň ty, které zajímají portály a pro které je tento svět trochou dobrodružství.

Nejsem novinář a nikdy nebudu, to, co vás očekává, bude můj pohled na svět. Neočekávejte jasné odpovědi, někdy bude úspěchem, pokud se podaří najít byť jen ty správné otázky.

Trocha fatalismu

Kdo zná Stopařova průvodce galaxií, ví, že nic na světě není bezvýznamné a i ta sebemenší věc či čin může změnit historii celých civilizací. Je velkou otázkou, zda se věci dějí opravdu tak náhodně a nepředvídatelně, jak jsme se domnívali. Postupnou analýzou a porozuměním mnoha jevům začneme postupně dospívat k závěrům, že každý následek má svoji příčinu, a to i přesto, že ta nám může zůstat ukryta.

Pokud máme dostatek dat a správným způsobem pochopíme jejich význam, můžeme do jisté míry předikovat další dění. Abychom toho byli schopni, musíme však znát současný stav. Ovšem nejtěžším uměním ze všech není umět předvídat budoucnost, ale znát přítomnost, jak se moudře praví v jednom zenovém koánu.

V případě portálů budeme tedy potřebovat kromě selského rozumu i statisticky použitelná data, veřejně dostupné informace o návštěvnosti, ale i finančních obratech a další údaje. Hodně dat je získatelných ze zdrojů Evropské unie, Českého statistického úřadu, projektů ministerstva informatiky a dalších.

A když to budeme mít, bude to stačit, abychom viděli aspoň malý kousek do budoucnosti portálů? To je otázkou. Ovšem zdaleka ne tak velkou, jako zda to bude stačit k tomu ji změnit. Samozřejmě taková očekávání do této série článku nevkládejte, ale je fakt, že jsou věci, které – i když jim hodně dobře porozumíme – nemusíme mít příležitost změnit.

Nejlépe to snad lze demonstrovat na jednom z komentářů pod tradičně velice zajímavým článkem z pera Pavla Housera Jak dlouhá je nejdelší šachová partie? Autor se podepsal jako Libor Tinky a zde je jeho citace z knihy Šachy na PC:

"Při jedné z analýz šestikamenové koncovky (bylo paralelně zapojeno 65.536 procesorů) byli někteří teoretici zaskočeni ze zjištění, že např. v koncovce věže a střelce proti dvěma jezdcům skutečně existuje pozice, odkud je možné dobýt jezdce a vyhrát přesným zahráním 223 optimálních tahů (tady je právě potřeba více než 50 tahů).

Nikdo však v těchto dokonalých posloupnostech tahů nenašel pro lidi vhodnou strategii: ‚Je jen vidět, jak bílý asi 200 tahů nudně manévruje bez jasného cíle. Černý král je postupně vytlačen na okraj, jezdci mají stále větší problém jak se navzájem ubránit. Nakonec je jeden z nich ztracen.‘ (Dieter Steinwender, Frederic A. Friedel: Šachy na PC)".

I něco takového je ukryto v již ne příliš daleké budoucnosti portálů. K tomu se ovšem dostaneme příště. Dnes se musíme nejdříve obrnit proti jedné z iluzí, které mohou vést k potenciálně chybným závěrům.

Statistika a iluze

Jak pravil již Winston Churchil: Jediná statistika, které věřím, je ta, kterou si sám zfalšuji. Hrát si s čísly opravdu jde různě a mnohdy je z těch stejných čísle možné vykouzlit stejně tak skvělou jako chmurnou budoucnost. Jde jen o to, co v nich člověk chce najít, a to je věc, které se jen těžko dá bránit.

Pojďme se podívat na několik poměrně viditelných triků a taktik, které na nás přichystaly samotné portály. Nechci tvrdit, že jsou to nějaké nekalé praktiky, jedná se o PR, které je přirozené člověku již od chvíle, kdy si první žena vsunula do vlasů květ růže či pravěký lovec nakreslil na stěnu jeskyně úlovky, které mu sešle nějaká vyšší bytost v budoucnu.

Berme to tedy jen jako upozornění, nikoliv kritiku.

Trik č. 1 – tapetování statistik, zviditelnění svého produktového portfolia a své dominance

Princip vychází z toho, že mám-li dostatek uživatelů, mohu vytvořit několik samostatných značek. Rázem tak mám několik nejnavštěvova­nějších serverů. Proti takové taktice nelze namítat nic, ale je třeba počítat s tím, že zamlžuje celkový počet uživatelů. Jejich překryvy jsou totiž dost často veřejně nedostupné.

Trik č. 2 – porovnání relativních růstů aneb jablka versus hrušky

Kolikrát jste již slyšeli, že některý z portálů je nejrychleji rostoucí? A kolikrát byl nejrychleji rostoucí ve srovnání jen sám ze sebou? Například když na Centrum přijde 100.000 nových uživatelů, vyroste o zhruba 20 procent. Seznam se stejným počtem nových uživatelů vyroste ani ne o šest procent. Kdo tedy je rychleji rostoucí? V našem příkladu nikdo. Tato čísla lze použít pouze jako vykřičníky upozorňující na to, že se s daným serverem něco zajímavého děje, ale pro vzájemná porovnání jsou k ničemu.

Trik č.3 – výběr (ne)správného období aneb kdo hledá, najde

K tomuto pochybení lze poměrně snadno dojít i vlastním omylem. Zejména pokud se do sledovaného období dostane část nějakého lokálního extrému, např. VyVolení na Centru. V krátkodobém trendu je vidět zásadní pokles zpravodajství na Centru. Dlouhodobý pohled ale ukazuje, že s vyloučením VyVolených nezaznamenalo Zpravodajství Centra nějakých vážnějších výkyvů, dokonce již někdy od jara 2005 maličko roste.
Chybna interpretace - pokles Centra
Graf č. 1: Na první pohled se zdá, že zpravodajství Centra poměrově vůči zbytku NetMonitoru v unikátních návštěvnících klesá. Ve skutečnosti se však jedná o pouhý návrat do původních čísel po ukončení VyVolených. Mimochodem napadá vás, v čem je skryta jiná zrada tohoto grafu?

Trik č.4 – výběr těch správných (ne)konkurentů aneb jak já na bráchu, tak brácha na mě

Pokud chcete určit, kde se něco nachází, musíte určit, vzhledem k čemu. Lze narazit na zkreslení pozicováním služeb někam, kde nemusí nutně být, a z důvodů vyloučení přímého srovnání. Představte si, že hodnotíte zpravodajství na Internetu. Je konkurentem Aktuálně.cz server Novinky.cz? Centrum tvrdí, že ne – Novinky.cz jsou přece bulvár. Osobně si to nemyslím a tím se dostává do hry asi 500 tisíc unikátních uživatelů, kteří se buď započítají, nebo ne. Novinky jsou pětkrát větší než Aktuálně a ve špičce dosáhly dokonce velikosti 140 procent celého Centra. To je pak dost zásadní otázka!
Srovnani zpravodajstvi
Graf č. 2: Tak koho s kým srovnávat a koho ne? Výběr zásadně ovlivní výsledek. Jaká je vaše volba?

Ovšem není vše jen o správné interpretaci dat, ale i jejich dostupnosti. Na to, že by portály poskytly ve strukturované podobě své finanční výsledky, můžeme spíše zapomenout. Přitom finanční výsledky jsou jedním z dosti zásadních kriterií hodnocení výkonnosti a také úspěšnosti jednotlivých projektů.

Konečně dilema popsané v triku č. 4 není o tom dohadovat se, co je a co není bulvár, ale spíše o tom, zda si oba servery sáhnou na stejné peníze ve stejných kapsách. Můžeme to předpokládat, ale musíme již pracovat s nějakou mírou pravděpodobnosti.

MIF16

Poměrně palčivým problémem je i forma dat, která jsou dostupná. Například pro dlouhodobý odhad vývoje penetrace Internetu ČR jsou třeba data z několika let, v nichž se počet uživatelů měřil rozdílně. I když vezmete data z auditu a porovnáte je se stejnými daty z EU, aby se v tom pes vyznal. Výsledkem jsou aproximace, které převádí jedna měření do přibližně stejných výsledků, jakých by dosahovala jiná měření, a potenciálně se do toho začne vkrádat špatně ověřitelná chyba. Více k tomu si povíme nad prognózou vývoje portálů, kterou jsem si dělal někdy v polovině roku 2004 a bude součástí dalšího článku.

Co nás tedy čeká a nemine?

Toliko malý úvod. Příště se můžete těšit na portály. Jak si stojí vůči sobě, jaké trendy v návštěvnosti je za poslední rok provázely. A také se podíváme na zoubek vzletnému tvrzení o tom, kdo je opravdu nejdynamičtěji rostoucím portálem v ČR, a to minimálně v návštěvnosti.

Anketa

Který český portál nejvíce navštěvujete?

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 2. 2006 18:19

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »