Hlavní navigace

Co dluží české televizní stanice Internetu?

10. 12. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Já si myslím, že hodně. Využívají reklamu na svých stanicích pro své prosazení na jiném médiu, ke zvýšení návštěvnosti svých webů. Přitom zpětně nikomu nic neplatí, či nenabízejí protislužbu. Neměly by to Internetu nějak oplatit?

Veřejnoprávní i soukromé televize (v poslední době nejvíce Nova svou TN.cz) klidně denně několikrát anoncují slovně (reklama natvrdo dokonce v Televizních novinách), že to a to můžete vidět na našem webu…. Prostě, reklama jak víno – a máme to zadarmo, jak říká Přemek Podlaha!

To ostatní servery a weby musí naopak tvrdě o návštěvníky bojovat a vynalézat, jak si je získat… Takže tento rozpor – zdá se mi – není vůbec fér. Jde o vytváření nerovných podmínek na podnikatelském trhu s médií. Také TV NovI je podnikatel, vždyť se tím tolikrát oháněla. A teď klidně využívá své přednosti, že může zdarma propagovat svůj web. Jde o prezentaci reklamy sice ve prospěch vlastního webu, avšak na jiném médiu (Internetu, kde hostuje). Domnívám se, že tímto způsobem nekale konkuruje ostatním podnikatelským subjektům, které provozují weby a takovou možnost nemají (nevlastní televizní stanici).

Samozřejmě světové televize jako CNN, BBC a další, si také nenechávají pro sebe, že mají na Internetu vlastní weby, ale anoncují to vkusně, nevtíravě (ikonkou někde v rohu obrazovky). Toť vše. O nějakou masivní reklamu, ještě k tomu ve zpravodajské relaci, v žádném případě nejde. Taková praxe je v Česku. Co na to Úřad pro hospodářskou soutěž? Není to vytváření nerovných podmínek v ekonomické soutěži podnikatelkých subjektů?

Nabídnou televize nějakou protislužbu?

Za tuto výhodu bezplatné reklamy by podle mě měly televize Internetu něco přinášet. Jako protislužbu třeba vzdělávání v počítačové gramotnosti. Ne pouze od Internetu brát, také mu něco nabízet. Ve světě existuje řada televizí, které přinášejí pořady pro začátečníky, tedy kurzy druhé gramotnosti, výuku nejen práce s PC, ale i programování…

BRAND24

Ukažte mi jeden pořad z produkce českých televizí. Jednu stanici, která tohle má ve svém programovém plánu. Žádný takový nenajdeme. České veřejnoprávní i soukromé televize se prostě Internetu bojí jako čert kříže. Jak by také ne, do jisté míry je pro ně velkým konkurentem. Avšak, našlo by se hodně způsobů, jak by právě s internetovými servery mohly televize více spolupracovat. On totiž web ct24.cz, tn.cz, které jsou ryze zpravodajské, nestačí.

Myslím, že bychom měli po televizích (vzhledem k jejich prezentaci bezplatné reklamy) požadovat protislužbu, třeba ve formě větší propagace IT technologií a kurzů počítačové výuky. Úsměvné, že? Kdo jim to ale nařídí? Tady opravdu neznám odpověď. Snad Rada pro televizní vysílání? Ale žádné donucování by vlastně nemuselo být! Vždyť větší propojení s internetovými servery (které mohou dát k dispozici své odborníky pro výuku, např. IT technologií) by bylo nakonec prospěšné i pro samotné televize v přílivu reklamy. Přesto, stávající situace je divná…

Již dříve jsme informovali: také RRTV si myslí, že propagace TN.cz v rámci vysílání zpravodajství není v pořádku: RRTV chce prozkoumat propagaci tn.cz ve zpravodajství Novy. A některým poslancům vadí bulvární část: Některým poslancům se nelíbí bulvární část tn.cz

Co říkáte na masivní poutání webových stránek v TV vysílání?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Původně kameraman a zpravodajec v ČT, později v Zeit im Bild, ORF 2; nyní již v důchodu. Zajímá se o elektronická média media (vývoj, nové trendy), e-government, e-learning. Spravuje web pc-politika.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).