Veřejnoprávní i soukromé televize (v poslední době nejvíce Nova svou TN.cz) klidně denně několikrát anoncují slovně (reklama natvrdo dokonce v Televizních novinách), že to a to můžete vidět na našem webu…
. Prostě, reklama jak víno – a máme to zadarmo, jak říká Přemek Podlaha!
To ostatní servery a weby musí naopak tvrdě o návštěvníky bojovat a vynalézat, jak si je získat… Takže tento rozpor – zdá se mi – není vůbec fér. Jde o vytváření nerovných podmínek na podnikatelském trhu s médií. Také TV NovI je podnikatel
, vždyť se tím tolikrát oháněla. A teď klidně využívá své přednosti, že může zdarma propagovat svůj web. Jde o prezentaci reklamy sice ve prospěch vlastního webu, avšak na jiném médiu (Internetu, kde hostuje). Domnívám se, že tímto způsobem nekale konkuruje ostatním podnikatelským subjektům, které provozují weby a takovou možnost nemají (nevlastní televizní stanici).
Samozřejmě světové televize jako CNN, BBC a další, si také nenechávají pro sebe, že mají na Internetu vlastní weby, ale anoncují to vkusně, nevtíravě (ikonkou někde v rohu obrazovky). Toť vše. O nějakou masivní reklamu, ještě k tomu ve zpravodajské relaci, v žádném případě nejde. Taková praxe je v Česku. Co na to Úřad pro hospodářskou soutěž? Není to vytváření nerovných podmínek v ekonomické soutěži podnikatelkých subjektů?
Nabídnou televize nějakou protislužbu?
Za tuto výhodu bezplatné reklamy by podle mě měly televize Internetu něco přinášet. Jako protislužbu třeba vzdělávání v počítačové gramotnosti. Ne pouze od Internetu brát, také mu něco nabízet. Ve světě existuje řada televizí, které přinášejí pořady pro začátečníky, tedy kurzy druhé gramotnosti, výuku nejen práce s PC, ale i programování…
Ukažte mi jeden pořad z produkce českých televizí. Jednu stanici, která tohle má ve svém programovém plánu. Žádný takový nenajdeme. České veřejnoprávní i soukromé televize se prostě Internetu bojí jako čert kříže. Jak by také ne, do jisté míry je pro ně velkým konkurentem. Avšak, našlo by se hodně způsobů, jak by právě s internetovými servery mohly televize více spolupracovat. On totiž web ct24.cz, tn.cz, které jsou ryze zpravodajské, nestačí.
Myslím, že bychom měli po televizích (vzhledem k jejich prezentaci bezplatné reklamy) požadovat protislužbu, třeba ve formě větší propagace IT technologií a kurzů počítačové výuky. Úsměvné, že? Kdo jim to ale nařídí? Tady opravdu neznám odpověď. Snad Rada pro televizní vysílání? Ale žádné donucování by vlastně nemuselo být! Vždyť větší propojení s internetovými servery (které mohou dát k dispozici své odborníky pro výuku, např. IT technologií) by bylo nakonec prospěšné i pro samotné televize v přílivu reklamy. Přesto, stávající situace je divná…