"V poslední době se lze také často setkat s označením „AJAX“, což je v podstatě kombinace klasických webových technologií jako html/xml právě s JavaScriptem (však také zkratka AJAX označuje „Asynchronous JavaScript and XML). Ačkoliv se AJAX často označuje jako nový přístup v oblasti webových aplikací (zejména ve spojení s obratem „Web 2.0“), jedná se ve skutečnosti o balík „starých známých“ prvků. Takže když jsem zmínil, že Gmail využívá JavaScript, tak lze zároveň říci, že Gmail pracuje s technologií AJAX, protože se jedná v podstatě o to samé."
Z technickeho hlediska je to mozna to same (i kdyz jste zapomnel zminit vyuziti knihovny MSXML, ci jak se to jmenuje). Ovsem z pohledu uzivatele je to naprosto neco jineho. Kdyz reknete, ze nejaka aplikace vyuziva JavaScript, predstavim si email centra. Kdyz reknete, ze nejaka aplikace vyuziva AJAX, predstavim si aplikaci typu gmail. Tzn. stranky, ktere funguji na zaklade myslenky klikni a cekej.
Názory k článku
Co hýbe dnešními webovými stránkami
N/A (neregistrovaný)
30. 10. 2007 8:27
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
mno... (abych zacal v nastolenem smeru) MSXML je vyuzivana pouze v pripade MSIE. ne, ze by clanek vystihl podstatu ajaxu, to mate pravdu. ale z Vaseho popisu to taky neni zrovna zrejme. ;-)
myslenka "klikni a cekej". hezke.
AJAX is a combination of existing programming tools and Web technologies that, according to Nate L. Root of Forrester Research, "leaves the click-and-wait Web paradigm in the dust and enables sleek online apps that feel more like thick client software than Web pages..."
tohle je, myslim, docela vystizne:
What AJAX does, basically, is allow content on Web pages to update immediately when a user performs an action, unlike an HTTP request, during which users must wait for a whole new page to load.
myslenka "klikni a cekej". hezke.
AJAX is a combination of existing programming tools and Web technologies that, according to Nate L. Root of Forrester Research, "leaves the click-and-wait Web paradigm in the dust and enables sleek online apps that feel more like thick client software than Web pages..."
tohle je, myslim, docela vystizne:
What AJAX does, basically, is allow content on Web pages to update immediately when a user performs an action, unlike an HTTP request, during which users must wait for a whole new page to load.
uživatel si přál zůstat v anonymitě
30. 10. 2007 16:42
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
Já si naopak myslím, že autor (v celém článku) velmi dobře zdúraznil hlavní princip a podstatu.
Podívejte se třeba na definici AJAXu. Vždyť to je akademické povídání, protože nějaký člověk potřeboval publikační činnost.
Podle oné definice by totiž stránka, kde máte v nějakém rámci refresh, už byla AJAXová.
(Ledaže byste v definici uvedli, kolik kilobytů javascript musí mít, aby to bylo něco nového.)
Podívejte se třeba na definici AJAXu. Vždyť to je akademické povídání, protože nějaký člověk potřeboval publikační činnost.
Podle oné definice by totiž stránka, kde máte v nějakém rámci refresh, už byla AJAXová.
(Ledaže byste v definici uvedli, kolik kilobytů javascript musí mít, aby to bylo něco nového.)
Jan Forman (neregistrovaný)
30. 10. 2007 18:52
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
AJAX hlavně načítá ten obsah až po načtení samotné stránky, takže je to trošku něco jiného. Asynchronní přenos je ta důležitá záležitost, že je to přes XML a obsluhuje to Javascript je vedlejší. Definujete si prvek a ten můžete modifikovat informacemi které až budete potřebovat načtete z internetu (zabalenými v XML - reakce na vaši akci).
30. 10. 2007 23:15
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
Já nevím, jak už jsem zmínil v textu "Buzzword 2.0", AJAX je pro mě spíše jen pěkně znějící pojmenování pro JavaScript (resp. JS a XML). Obě technologie jsou tady cca dekádu, s oběmi se už nějakou dobu pracuje, a pak se jistý pan Garret rozhodl, že tomu dá nové jméno a najednou to je "in" ;-)
Ostatně každý si pod tím může stejně představit něco maličko jiného, jak už připomněli ostatní diskutující...
Ostatně každý si pod tím může stejně představit něco maličko jiného, jak už připomněli ostatní diskutující...
Jan Forman (neregistrovaný)
30. 10. 2007 23:48
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
AJAX lze v prohlížečích používat od IE5(a to s omezeními) a v Firefoxu je od roku 2002. Specifikace byla přijata až v roce 2006. Primárně bych řekl že to bylo vytvořeno pro Visual Basic (Javascript byl podporován též)
pa3k (neregistrovaný)
31. 10. 2007 0:10
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
Cez iframe šlo spraviť to isté oveľa skôr len sa to nevolalo AJAX, ten zázrak čo hravo zvládne aj lepkavú mastnotu za šporákom :-)
Ondrej (neregistrovaný)
1. 11. 2007 23:57
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
No tak to teda neslo a nejde..
4. 11. 2007 7:14
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
Taky bych řekl, IFRAME není moc interaktivní, má pevné rozměry a další omezení.
karf (neregistrovaný)
31. 10. 2007 21:29
Nový
Re: Mno...
celé vlákno
Ne všechno musí být zrovna buzzword a AJAX je celkem výstižná a všeobecně akceptovaná (a dobře definovaná J. J. Garrettem) zkratka pro kombinaci několika technologií, z nichž nejdůležitější jste jaksi opomenul: totiž rozhraní XMLHttpRequest pro asynchronní komunikaci klienta se serverem. To je totiž tím lepidlem AJAXu. Myslím, že tady žádná nedorozumnění nevznikají, alespoň ne mezi lidmi, kteří s těmito technologiemi pracují.
Pokud se ovšem článek jmenuje tak jak se jmenuje, pak bych očekával trochu hlubší vhled, tj. že např. dnes je na webu patrný odklon od XML ve prospěch úspornějšího JSON, dále jasný vývoj směrem k využívání javascriptových frameworků a knihoven (jquery, prototype, mootools, YUI, ExtJS...), využívání canvasu pro vektorovou grafiku atd.
A podstatu stavu dnešních webových aplikací článek jaksi minul - tj. že hlavní "boj" se dnes svádí mezi třemi trendy: klasickým přístupem AJAX/HTML a novými technologiemi Adobe Flash (+Flex) a Microsoft Silverlight. To mi z článku tedy moc nevyplynulo, ale možná si to autor ani nemyslí...
Pokud se ovšem článek jmenuje tak jak se jmenuje, pak bych očekával trochu hlubší vhled, tj. že např. dnes je na webu patrný odklon od XML ve prospěch úspornějšího JSON, dále jasný vývoj směrem k využívání javascriptových frameworků a knihoven (jquery, prototype, mootools, YUI, ExtJS...), využívání canvasu pro vektorovou grafiku atd.
A podstatu stavu dnešních webových aplikací článek jaksi minul - tj. že hlavní "boj" se dnes svádí mezi třemi trendy: klasickým přístupem AJAX/HTML a novými technologiemi Adobe Flash (+Flex) a Microsoft Silverlight. To mi z článku tedy moc nevyplynulo, ale možná si to autor ani nemyslí...
stepan (neregistrovaný)
30. 10. 2007 14:21
Nový
Re: SVG
celé vlákno
spis mi tma chybi silverlight.... sice teprve zacina, ale vypada zajimave
30. 10. 2007 23:05
Nový
Re: SVG
celé vlákno
Právě, Silverlight teprve začíná...
Tento díl byl spíše o současných technologiích, a věci které se k nám teprve blíží (Silverlight, AIR a další) budou na řadě v příštím článku.
Tento díl byl spíše o současných technologiích, a věci které se k nám teprve blíží (Silverlight, AIR a další) budou na řadě v příštím článku.
pepak (neregistrovaný)
30. 10. 2007 9:26
Nový
Nemám je rád, ale...
celé vlákno
Nemám tahle dynamická udělátka rád, protože prohlížeči prostě nevěřím natolik, abych si chtěl do počítače pustit nějaký aktivní obsah, ale občas mě přeci jen některé kousky dostanou.
Lemmings v JavaScriptu:
http://games.funnygames.nl/lemmings/index.html
Manic Miner v JavaScriptu:
http://www.ellosnuncaloharian.com/online/mm/manicminer.html
Lemmings v JavaScriptu:
http://games.funnygames.nl/lemmings/index.html
Manic Miner v JavaScriptu:
http://www.ellosnuncaloharian.com/online/mm/manicminer.html
Jirka (neregistrovaný)
31. 10. 2007 16:43
Nový
Re: Nemám je rád, ale...
celé vlákno
No tak teda pěkně děkuju... Myslel jsem, že Manic Miner je už uzavřená kapitola a ty sem hodíš takovejhle odkaz. A kdo teď asi bude dělat, co? Už mě to od včerejška stálo několik hodin života. Pařím to doma i v práci. Nemůžu se prokousat přes ty mutantní telefony. Už si to nepamatuju. Nevíte někdo jak na ně??
1. 11. 2007 12:56
Nový
Re: Nemám je rád, ale...
celé vlákno
Lemming se mi kousli :-(
(ale Manic Miner funguje)
Ale Flash je Flash - stačí si jen srovnat nabídku her v Javě a Flashi. Také rychlost a stabilita je spíše na straně Adobe. Takže i když nemáte dynamické hříčky v lásce, zkuste se podívat třeba na http://www.armorgames.com a možná si vyberete ;-)
(ale Manic Miner funguje)
Ale Flash je Flash - stačí si jen srovnat nabídku her v Javě a Flashi. Také rychlost a stabilita je spíše na straně Adobe. Takže i když nemáte dynamické hříčky v lásce, zkuste se podívat třeba na http://www.armorgames.com a možná si vyberete ;-)
pepak (neregistrovaný)
1. 11. 2007 14:13
Nový
Re: Nemám je rád, ale...
celé vlákno
Dal jsem to spíš jako ukázku toho, co jde v javascriptu (ne v Javě!) udělat. Kdybych snad chtěl tyhle hry hrát, tak radši v originálním provedení.
1. 11. 2007 14:41
Nový
Re: Nemám je rád, ale...
celé vlákno
(což mi připomíná, že se mi někde válí ZX Spectrum) ;-)
Jirka (neregistrovaný)
1. 11. 2007 19:13
Nový
Re: Nemám je rád, ale...
celé vlákno
Jo, taky jsem toho maníka nakonec objevil ve Flashi (http://www.darnkitty.com/manic/) a je to lepší. Už jsem u toho zůstal. Ale pařím dál. To sem nemáte dávat, chlapi. Takový odkazy... Já teď vůbec nic nestíhám... :-)
Jirka (neregistrovaný)
1. 11. 2007 19:15
Nový
Re: Nemám je rád, ale...
celé vlákno
... ale ty telefony už jsem prošel. Teď mě čeká Návrat krále zvířat :-)
30. 10. 2007 9:48
Nový
Takové zamlžené
celé vlákno
Je to takové trochu vršení mlhavých informací na sebe. Chtělo by to nějakou koncepci a hlavně přesnost. Spousta informací je zavádějících - odstavec o Javě míchá dohromady applety, hry, virtuální stroje a klienty bez pořádného vysvětlení, jak to spolu souvisí. Podobně prohlášení, že JavaScript a AJAX je totéž, je hodně daleko od pravdy. Web může být JavaScriptu plný a přitom s AJAXem nemít nic společného. Předpokládám, že bude následovat nějaké pokračování, kde se to všechno vysvětlí, ale stejně mi nepřipadá dobré nejdřív čtenáře zavalit polopravdami a pak je složitě uvádět na pravou míru.
Petr (neregistrovaný)
30. 10. 2007 10:16
Nový
Re: Takové zamlžené
celé vlákno
No a bez javacriptu si s Ajaxem ani neskrtnes. Ajax je jen specificke vyuziti moznosti javascriptu.
Dor (neregistrovaný)
31. 10. 2007 11:35
Nový
Re: Takové zamlžené
celé vlákno
Nesmysl. Bez javascriptu si s Ajaxem škrtám o vbscript jak divej. :) A dokonce se to ani nemusí posílat v XML. Už to někdo i psal. V tom AJAX (Asynchronous JavaScript and XML) je vlastně pravda jenom to Asynchronous.
joshis (neregistrovaný)
3. 11. 2007 1:32
Nový
Re: Takové zamlžené
celé vlákno
Ne... to co pises neni vubec pravda: AJAX sice znamena Asynchronous Javascript And XML, ale:
1. HTTP Request nemusi byt asynchronni - SKRTAME "A"
2. Nemusi se pouzivat JavaScript - stejne dobre funguje i JScript, VBScript, ... atd. - SKRTAME SI "J"
3. Nemusi se vubec posilat XML - SKRTAME SI I "X"
Takze pojem AJAX je spis dusledkem takove te prvotni blbosti radovych webdesigneru, tedy toho, ze v pocatku se pracovalo prave hlavne s asynchronnimi requesty, javascriptem a s XML...
1. HTTP Request nemusi byt asynchronni - SKRTAME "A"
2. Nemusi se pouzivat JavaScript - stejne dobre funguje i JScript, VBScript, ... atd. - SKRTAME SI "J"
3. Nemusi se vubec posilat XML - SKRTAME SI I "X"
Takze pojem AJAX je spis dusledkem takove te prvotni blbosti radovych webdesigneru, tedy toho, ze v pocatku se pracovalo prave hlavne s asynchronnimi requesty, javascriptem a s XML...
Jann (neregistrovaný)
30. 10. 2007 11:58
Nový
Re: Takové zamlžené
celé vlákno
Souhlasim, clanek mi prijde, ze neprinasi skoro nic noveho - vsechno co je v clanku clovek vicemene "jen tak mimochodem" uz davno vi.
Jinak .NET se podle me na klientskou cast webovych aplikaci nepouziva. Kvuli tomu prave MS vyviji ten Silverlight, ktery naopak autor zmini jenom v jedne vete a jeste k tomu ho napise blbe :)
Uvidime pristi dily...
Podobny clanek, co se mi naopak libil je treba http://www.entrepreneur.com/technology/managingtechnology/web20columnistfrankbell/article184966.html - autor vyjmenuje 4 nejdulezitejsi technologie (soucasne pouzivane nebo budouci, "mrtvolama" se nezabyva), ke kazde napise 1 odstavecek - pro predstavu staci, pokud me to bude zajimat vic, uz vim, co mam hledat.
Jinak .NET se podle me na klientskou cast webovych aplikaci nepouziva. Kvuli tomu prave MS vyviji ten Silverlight, ktery naopak autor zmini jenom v jedne vete a jeste k tomu ho napise blbe :)
Uvidime pristi dily...
Podobny clanek, co se mi naopak libil je treba http://www.entrepreneur.com/technology/managingtechnology/web20columnistfrankbell/article184966.html - autor vyjmenuje 4 nejdulezitejsi technologie (soucasne pouzivane nebo budouci, "mrtvolama" se nezabyva), ke kazde napise 1 odstavecek - pro predstavu staci, pokud me to bude zajimat vic, uz vim, co mam hledat.
kolja (neregistrovaný)
31. 10. 2007 12:21
Nový
Re: Takové zamlžené
celé vlákno
a k tomu špatná novinářská práce; napsat, že "V současné době jsou flashové technologie schopné téměř všeho" a že se Flash "vyvinul ve velice schopný multimediální kreativní nástroj s téměř neomezenými možnostmi a schopnostmi" jsou velkolepé nicneříkající fráze, dokládající leda, že autorova představivost nesahá dál, než jsou doposud vyvinuté vlastnosti internetových technologií
LuckyDown (neregistrovaný)
30. 10. 2007 19:39
Nový
OpenLaszlo
celé vlákno
Dělám v OpenLaszlu asi 8 měsíců a nevím o nikom v ČR kdo by v tom dělal. Přemýšlel jsem o nějakém českém webu, ale samotnému se mě do toho nechce. Nechce se někdo přidat?
pavelk (neregistrovaný)
---.217.broadband3.iol.cz
13. 4. 2009 23:32
Nový
Re: OpenLaszlo
celé vlákno
Ahoj,
jestli stále hledáš někoho, kdo by se podílel - já ano.
P.
jestli stále hledáš někoho, kdo by se podílel - já ano.
P.
Jaja (neregistrovaný)
1. 11. 2007 11:09
Nový
RIA už je obsazená
celé vlákno
Dejte tomu jinou zkratku, RIA už je ramus interventrikularis anterior, za chvíli budou lidi surfovat po internetu i z kardiostimulátoru, tak at se to neplete.
1. 11. 2007 12:42
Nový
Re: RIA už je obsazená
celé vlákno
:-)
Ale pravdou je, že se zkratkami bývají problémy. Zrovna nedávno jsem na aspnet.cz četl, že "Windows Workflow Foundation" má zkratku jen WF, protože WWF má zaregistrovanou World Wide Fund for Nature, který se dříve jmenoval World Wildlife Foundation. Ten původní název nepoužívají už asi 20 let, ale stále ho střeží jako oko v hlavě (a prý se léta soudili i s World Wrestling Federation). Takže nakonec i takový gigant jako je Microsoft raději ustoupil :)
Ale pravdou je, že se zkratkami bývají problémy. Zrovna nedávno jsem na aspnet.cz četl, že "Windows Workflow Foundation" má zkratku jen WF, protože WWF má zaregistrovanou World Wide Fund for Nature, který se dříve jmenoval World Wildlife Foundation. Ten původní název nepoužívají už asi 20 let, ale stále ho střeží jako oko v hlavě (a prý se léta soudili i s World Wrestling Federation). Takže nakonec i takový gigant jako je Microsoft raději ustoupil :)