Co můžete očekávat od "mobilní" domény .mobi?

Domény .mobi, určené pro prohlížení webových stránek na mobilních telefonech či PDA, zatím nejsou příliš rozšířené, lze je však registrovat již i v ČR. Proč nelze v kapesních zařízeních prohlížet klasické webové stránky a jaké jsou požadavky na stránky v doméně .mobi? Kolik tyto domény stojí?

Doménová jména (jinak řečeno symbolická jména) vznikla proto, aby usnadnila lidem práci s číselnými IP adresami, které zabezpečují jednoznačné adresování jednotlivých uzlů sítě, což je nezbytným předpokladem pro přenos dat. Systém doménových jmen (DNS – Domain Name System), jenž provádí převod doménových jmen a IP adres uzlů sítě, později přibral i další funkce (např. pro elektronickou poštu či IP telefonii) a slouží dnes de facto jako distribuovaná databáze síťových informací.

Jednou z dalších modifikací DNS bylo například zavedení diakritiky do doménových jmen podle konceptu Internationalized Domain Names (IDN). Ten je v současné době implementován v národních doménách několika evropských zemí, mezi něž patří Polsko, Švédsko, Dánsko, Německo, Maďarsko a další. V ČR bylo přijetí tohoto standardu zatím pokaždé odloženo, neboť průzkum vyzněl tak, že diakritika v českých doménách druhé úrovně požadována moc není.

DNS se ovšem vyvíjí ještě v jiných směrech. Jedním z nich je i rozšiřování doménových jmen prvního řádu neboli nejvyšší úrovně (TLD – Top Level Domain). Tuto skupinu členíme na domény národní (vztaženy k určitému státnímu celku; např. .cz, .de, .us, .co.uk apod.) a domény nadnárodní (dle účelu, ke kterému slouží; např. .eu – Evropská unie, .com – komerční organizace, .edu – výchovné a vzdělávací instituce apod.). Mezi doménová jména druhé jmenované kategorie patří také nováček jménem .mobi. A právě na něj si v tomto článku posvítíme.

Tip: přehled domén nejvyšší úrovně (nadnárodní i národní) najdete v naší doménové centrále.

Doména s nejpřísnějšími pravidly

Jistě nebude na škodu si říct, proč doména .mobi vlastně vznikla. Její název vznikl zkrácením slova „mobile“, což samo o sobě leccos naznačuje. Jejím cílem je garantovat obsah uzpůsobený pro mobilní zařízení typu mobilních telefonů, smartphonů a PDA.

Správcem nové domény nejvyšší úrovně .mobi je sdružení dotMobi, ve kterém jsou zastoupena snad všechna velká jména z oblasti Internetu a mobilních komunikací: Ericsson, Google, GSM Association, Hutchison, Microsoft, Nokia, Orascom Telecom, Samsung Electronics, Syniverse, T-Mobile, Telefónica Móviles, TIM a Vodafone. Správce domény stanovuje podmínky registrace, její načasování a akredituje oprávněné žadatele k činnosti související s poskytováním registračních služeb.

Podmínkou registrace je, aby web přístupný na doméně s koncovkou .mobi byl optimalizován pro mobilní zařízení (tj. přizpůsoben malému rozměr displeje apod.). Aby toho bylo v praxi docíleno, obsah webových stránek musí splňovat závazná pravidla (Switch On! Guides) určená správcem domény, která jsou pravidelně kontrolována po celou dobu existence domény.

Závazná pravidla tvorby stránek domén .mobi:

  • stránky musí obsahovat validní kód XHTML-Mobile Profile 1.0 a vyšší nebo podporovat mobilní zařízení;
  • stránky musí být dostupné přes doménu druhé úrovně „nazev-domeny.mobi“, nejenom přes www.nazev-domeny.mobi;
  • pokud koncové mobilní zařízení nepodporuje rámce, nesmí se rámce na stránkách používat.

Správce domény definuje i další pravidla pro tvorbu obsahu, která však nemají závazný charakter. Příkladem toho, co takováto doporučení obsahují, jsou (kromě jiného):

  • žádná vyskakující (pop-up) okna;
  • základní (minimální) navigační prvky na vrcholu každé stránky;
  • omezit skrolování (posouvání) okna jen na jeden směr, kromě případů, kdy to opravdu nejde jinak;
  • nepoužívat klikatelné (senzitivní) mapy, kromě případů, kdy je to opravdu nezbytné;
  • nepoužívat tabulky pro layout;
  • ke stanovení layoutu používat style sheets (kromě případů, kdy je zařízení vůbec nepodporuje).

Kdy, u koho a za kolik?

22. května 2006 byly zahájeny registrace domén .mobi pro zájemce vlastnící ochrannou známku a působící na trhu s mobilními produkty, od 12. června mohli o domény žádat ostatní držitelé ochranných známek a od 22. srpna je možnost registrace otevřena obecně pro všechny zájemce. Posuzování žádostí o registrace dostala na starost, stejně jako u domén .eu, společnost PriceWaterhou­seCoopers Belgium. Individuální žadatelé se obrací na akreditované registrátory ve svém regionu.

V České republice nabízí registraci domén .mobi Active24, Explorer a Zoner software.

VIP domény jen v aukci nebo na žádost

Pozoruhodným řešením, jak uchránit lukrativní doménová jména před spekulanty a zároveň na jejich prodeji vydělat co nejvíce (nebo naopak?), je fakt, že nebyla vůbec uvolněna do volné registrace a zájemci je mohou získat pouze v doménových aukcích. V první aukci, která proběhla 27. října a nabídla celkem deset VIP domén, byla nejlépe vydražena doména „flowers.mobi“ za slušných 200 tisíc dolarů. Druhým způsobem, jak získat jednu z VIP domén, je podat speciální žádost. Na konci minulého roku byly takto k dispozici domény „news.mobi“, „ringtones.mobi“, „sports.mobi“ a „weather.mobi“. Termín pro podání žádostí byl 18. prosinec 2006 a vítězové by měli být ohlášeni někdy na začátku 2007.

VIP domény budou oběma způsoby uvolňovány až do konce roku 2008.

Jak vypadají vaše stránky „na mobilu“?

Emulátor .mobi je nástroj, kde si můžete vyzkoušet, jak vypadají kterékoliv webové stránky na obrazovce mobilního telefonu či PDA (samozřejmě za předpokladu, že tato zařízení podporují). Takto vypadá Lupa.cz na Nokii N70 a takhle na Sony K750.

Pomocí MobiReady Reportu si můžete udělat analýzu vašich stránek, ze které zjistíte, jak dlouho se stránky stahují různými typy připojení, kolik to uživatele přibližně stojí a jak odpovídá struktura stránky požadavkům kompatibility. Web Lupy získal jeden bod z pěti. Jak jsou na tom vaše stránky?

K dispozici je také seznam nejčerstvějších domén .mobi, na kterých si můžete prohlédnout typický „mobilní“ obsah, včetně webů zakládajících členů dotMobi.

Proč XHTML místo HTML

Každý, kdo někdy použil svůj mobilní telefon, smartphone či PDA k prohlížení obsahu webových stránek, poznal jednu velmi zásadní skutečnost, a sice že jeho struktura a celkový vzhled se výrazně liší od toho, který vídá při surfování Internetem na svém domácím počítači. Málokdo by také přehlédl fakt, že HTML stránky se v mobilních přístrojích tohoto typu vůbec nezobrazí. Je to dáno tím, že schopnosti mobilního zařízení, zejména co se týče rozlišení a barevnosti displeje, ovládacích prvků a také šířky datového toku, jsou příliš omezené na to, aby dokázaly pracovat se standardně navrženým webovým obsahem při stejných parametrech zobrazení a manipulace jako na mnohem výkonnějším a lépe vybaveném počítačovém zařízení s plnohodnotnými zobrazovacími schopnostmi, klávesnicí a myší. Například i pouhé základní textové informace umístěné na klasické internetové stránce by při zobrazení na malé obrazovce mobilního telefonu působily jako písmo gigantických rozměrů, a proto je webdesigner musí napsat tak, aby se co nejlépe vešly na daný displej. To by ovšem nebyl jediný problém.

Potřeba vytvořit specifický formát webových stránek, který by umožnil jejich správné zobrazení na mobilním zařízení, přivedla na svět značkovací jazyk WML (Wireless Markup Language; 1998), který na rozdíl od HTML má určitá specifika vycházející z jeho zaměření na mobilní přístroje (například je úzce svázán s grafickým formátem WBMP, později GIF, definuje některé ovládací prvky koncového prohlížeče apod.). Sdružení WAP Forum jej definovalo v rámci skupin protokolů WAP 1.0 (a jejich pozdějších verzí 1.1 až 1.3), přičemž je dodnes implementován v naprosté většině mobilních telefonů a jiných mobilních zařízení. Nástupcem WML je mutace značkovacího jazyka XHTML s přízviskem Mobile Profile (neboli XHTML-MP), která je oproti WML důslednější a přesnější obdobou jazyka klasických internetových stránek (převyšuje WML kromě jiného tím, že umožňuje využívat PHP skriptování pro dynamické generování stránek, společně s kaskádovými styly (CSS) umožňuje oddělit obsah od prezentace, lze jej využít k tvorbě seznamů apod.). Především na základě tohoto jazyka byl vytvořen pozdější standard WAP 2.0, který je v současné době podporován nejnovějšími modely mobilních telefonů a PDA.

Hlavní výhoda jazyka XHTML (resp. XHTML-MP) spočívá v tom, že jeho specifikace má k HTML mnohem blíže než například WML, proto mohla být zachována tzv. „device independence“, tedy nezávislost na koncovém zařízení, což usnadňuje komunikaci v síti i jednodušším zařízením. Stránky vytvořené v XHTML lze prohlížet i schopnějšími HTML prohlížeči, obráceně to však neplatí (XHTML není zpětně kompatibilní s HTML → na mobilních telefonech s WAP 2.0 nelze prohlížet www stránky).

MIF16

Závěr

Mnozí čtenáři si jistě kladou otázku, jestli potřebujeme pro přístupné mobilní verze webových stránek separátní doménu. Když vezmeme v úvahu, že obsah specificky uzpůsobený pro jednodušší mobilní zařízení tady již dávno existuje, a to na stejných doménách jako standardní internetové stránky, a doposud s tím nikdo neměl žádný problém, zjistíme, že doména .mobi může účelně posloužit jako certifikace, která garantuje, že obsah, který na tomto místě nalezneme, je skutečně optimalizovaný pro mobilní přístroje. Pokud k tomu přičteme relativně nízkou pořizovací cenu domény (cca 300–400 korun na rok), asi to stojí za úvahu.

A jak velký ohlas již tato novinka mezi širokou internetovou populací vyvolala? Už 31. října 2006 ohlásil dotMOBI více než 218 tisíc registrovaných domén, což se jeví jako slušný rozjezd. Tak se nechme překvapit, jaký osud „mobilní doménu“ čeká a nemine.

Anketa

Používáte mobilní telefon pro prohlížení internetových stránek?

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 4. 2007 14:06

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »