Hlavní navigace

Co přijde po neustávající krizi webovských prodejen?

Ladislav Zajíček 9. 10. 2000

Bude se seznam krachujících a propouštějících webovských prodejen prodlužovat donekonečna? Domnívám se, že ano. Centralizované webovské prodejny zaostaly za komunikační i orientační potencí Internetu. Neznají diverzifikaci členitě provázaného prostředí, v němž by byla jakákoli specifikovaná nabídka snadno a rychle přístupná.

Mluví se o tom stále hlasitěji, píše se o tom stále otevřeněji. Webovské prodejny letos zasáhla těžká krize, která nehodlá skončit. Soupis prodejen, které musely stáhnout roletu, se stále prodlužuje (viz Dot-Com Flop Tracker). Ještě delší je seznam prodejen výrazně snižujících počty svých zaměstnanců. Snaží se zpomalit vysychání svých finančních zdrojů v naději, že se situace obrátí k lepšímu (viz Dot-Com Layoff Tracker). Oba aktualizované seznamy si všímají jen prodejen, do kterých proudily velké investice – od jednotek až po stovky miliónů USD.

Ztráty investorů se už počítají v miliardách dolarů. Od počátku roku 1999 poklesla hodnota akcií internetových firem o 85%. Pád se nevyhýbá ani prodejnám, ještě loni považovaným za vysoce perspektivní hvězdy prodejního nebe. O světlé budoucnosti největší prodejny – Amazonu – si dovolí nepochybovat už jen málokdo. Na Amazon dopadl celkový pokles nejen přímo, ale i zprostředkovaně. Firmy, s nimiž měl uzavřené dlouhodobé smlouvy o jejich výhradní prezentaci na svých serverech a které mu za to měly uhradit až stovky miliónů v několika příštích letech, mu nezaplatí nic. Pár už jich padlo, ostatním vysychají zdroje. Zatím poslední velkou ránou je krach pobočky Priceline.com, zvané WebHouse Club (nabízela prodej benzínu a smíšeného zboží). Jak vidět, ani obálková metoda, kterou si Priceline nechal patentovat pro Internet, není spásonosná, jak se ještě nedávno zdála být.

Tržní analytici se stále silněji přiklánějí k názoru, že smysl má investovat jen do firem, které přicházejí s vlastními a postupně se osvědčujícími technologiemi. Ne však do zprostředkova­telských prodejen, které toho nedělají o moc víc, než že naplňují databáze popisem prodávaného zboží. Objevují se i názory, že prodej zboží na Internetu bude mít časem smysl jen pro jeho výrobce, který ho nabízí i ve fyzickém světě. Čistí prostředníci ztrácejí svou opodstatnětost – nic původního za nimi nestojí a v případě vzniku finančních problémů se nemají čeho chytit.

Zatím jsem nikde nenarazil na dostatečně výmluvnou analýzu nebezpečí, které číhá na webovské prodejny s jejich ostře centralizovanou serverovou podobou. Ta hrozba je už za rohem. Každého výrobce čehokoli zajímá odpověď na otázku: „Jak dosáhnu toho, abych nemusel nikomu platit podíly z prodeje a dostal se přímo ke svým potenciálním klientům (a oni přímo ke mně)?“. Na tuhle otázku nemají velké serverové farmy žádnou odpověď (podíly z uskutečněných prodejů navíc tvoří podstatnou část jejich příjmů). Odpověď nastiňují nově vyvíjené sítě peer-to-peer, jako je např. Mojo Nation. V prohledávatelné a náležitě vybavené síti peer-to-peer bude kdokoli moci nabídnout cokoli k prodeji sám za sebe, bez jakéhokoli prostředníka (velmi podobně tomu, jak se nabízejí hudební skladby v Napsteru).

Až se takové sítě objeví a pokud zaujmou natolik, že rychle poroste počet jejich uživatelů, začne centralizovaným serverovým farmám prodejců zvonit hrana. Všechno, co se v takové síti prodá, připraví webovské serverové farmy o podíly z prodejů a o návštěvnost, tím i o příjmy z reklamy. Ceny zboží v těchto sítích budou o poznání nižší, než v dosavadních webovských prodejnách. Ve spojení s inteligentními inetovými bankami typu PayPal firmy X.com se sníží i vysoké poplatky klasickým bankám z každé provedené transakce. V nových prodejních sítích se nedokáže uplatnit žádný prostředník, protože nebude moci cenově konkurovat přímým prodejcům jejich vlastního zboží.

Důsledkem nových prodejních sítí bude silná diverzifikace nabídky, i když se uživateli bude všechno jevit jako jeden chumel. Z historického pohledu půjde o návrat rozhodovacích práv zpátky do lokalit, kterým jejich práva tou či onou měrou eliminovali a stále eliminují enormně velcí a expanzívní (globalizující se) překupníci a distributoři.

Nevěříte? Podívejte se na enormní zájem i zemětřesení, jaké vyvolávají stále ještě dost primitivní sítě peer-to-peer s hudebními nahrávkami. Nahraďte ty nahrávky jakoukoli jinou nabídkou, opatřenou cenovkou a provázenou velkým komfortem prohledávacích, transkačních a logistických služeb. K tomu nemám moc co dodat, i když otázek kolem koncepčního provedení těchto sítí bude vždy dost. Budoucnost těžkotonážních centralizovaných Amazonů nevidím růžově. A vy?

Našli jste v článku chybu?

15. 10. 2000 22:34

Petr Blažek (neregistrovaný)
V cele diskusi jsem nenarazil na problematiku nezavisleho hodnoceni a porovnavani zbozi. Testy budou podle mne hrat cim dal vetsi roli pri rozhodovani o nakupu. Takze co kdyz cast pridane hodnoty (a cast celkove ceny zbozi) pujde jinudy, nez cestou vyrobce-prostrednik-kupec? Co si o tom myslime?

11. 10. 2000 23:19

Martin May (neregistrovaný)
Souhlasim s vasim argumentem ze clanek je zameren na Webovske prodejny. Take prirovnani techto prodejen ke katalogum je velmi dobre.

Nicmene jednoznacnou vyhodu peer-to-peer systemu, ktere nahradi tyto obchody stale postradam. Ani katalogovi prodejci typicky nestavi system sveho prodeje na peer-to-peer reseni.

I zde samozrejme existuji uspesne vyjimky, napriklad MLM site, ktere jsou mimo jine zajimavou ukazkou i z hlediska reseni logistiky atp.

Duvod proc se domnivam ze peer-to-peer re…





Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...