Pokud takový mail dostanu od někoho, koho znám, tak mu (a případně i všem adresátům) napíšu, že je to hoax a odkaz na http://www.hoax.cz
Formuluju to slušně, s předpokladem, že si to jen nedostatečně ověřil. Výsledkem je buď to, že už mi příště nic nepošle, v lepším případě se mě příště zeptá (uf), v nejlepším se sám podívá.
A děkuji tímto autorům www.hoax.cz za dobré služby uživatelům, je to přece jen rychlejší, než si každou informaci sám ověřovat, pokud je vůbec odkud.
Názory k článku
Co s hoaxy, které zachraňují životy?
MarBen (neregistrovaný)
18. 1. 2005 9:36
Nový
Re: Trochu osvěty je třeba
celé vlákno
Přesně tak se chovám i já. a přidávám se i k poděkování autorům webu HOAX.cz ;-)
Dle mého je však potřeba více osvěty i v ne-online médiích. Kdo by to však zaplatil? Navíc mnohdy, když slyším nějaké zprávy z IT oboru například v televizi, tak si říkám, zda podobně zkomolené informace dostávám i v oblastech, kde se tak tak jistě necítím.
Dle mého je však potřeba více osvěty i v ne-online médiích. Kdo by to však zaplatil? Navíc mnohdy, když slyším nějaké zprávy z IT oboru například v televizi, tak si říkám, zda podobně zkomolené informace dostávám i v oblastech, kde se tak tak jistě necítím.
Honza (neregistrovaný)
19. 1. 2005 8:46
Nový
Re: Trochu osvěty je třeba
celé vlákno
Naprosto souhlasim.
I v podekovani hoax.cz: diky!
Osveta:
Kdyz si predstavim, jak casto neucelne jsou statem rozhazovany penize v ruznych tech Indosich a jinych projektech ... skoro bych mel chut jit do statni spravy nebo skolstvi se snazit o neco lepciho ... ;-)
I v podekovani hoax.cz: diky!
Osveta:
Kdyz si predstavim, jak casto neucelne jsou statem rozhazovany penize v ruznych tech Indosich a jinych projektech ... skoro bych mel chut jit do statni spravy nebo skolstvi se snazit o neco lepciho ... ;-)
Ritchie (neregistrovaný)
18. 1. 2005 11:36
Nový
Autore,
celé vlákno
přečtěte si prosím definici hoaxu, jak je uvedena třeba na hoax.cz. Jedná se o falešnou zprávu, mystifikaci, novinářskou kachnu, podvod, poplašnou zprávu, smyšlenku, výmysl, žert nebo kanadský žertík. Do jaké kategorie byste onen mail zařadil? Já při nejlepší vůli do žádné. Tedy nejedná se o hoax, jak neustále opakujete.
Jednoduchá obrana proti nechtěnému šíření mailu je uvedení data. Například: Obdržel-li jste tento mail po 5. 1. 2005, snažně vás prosím, nešiřte tento mail dál. Případně další zdůvodnění.
Jednoduchá obrana proti nechtěnému šíření mailu je uvedení data. Například: Obdržel-li jste tento mail po 5. 1. 2005, snažně vás prosím, nešiřte tento mail dál. Případně další zdůvodnění.
Pavel (neregistrovaný)
18. 1. 2005 11:41
Nový
Re: No jo,
celé vlákno
ale nějaká snaživka snaživá vám tam to datum přepíše a jsme tam, kde jsme byli.
tomaz (neregistrovaný)
18. 1. 2005 11:49
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
> Jednoduchá obrana proti nechtěnému šíření mailu je uvedení data. Například: Obdržel-li jste tento mail po 5. 1. 2005, snažně vás prosím, nešiřte tento mail dál. Případně další zdůvodnění.
no jo, ale kde vezmes jistotu, ze zrovna do 5.1. se najde clovek, ktery toho kluka pozna? Mozna by ten mail dostal 6.1. ale uz nedostane, protoze to lidi smazou.
Ten mail mi prisel taky, mrknul jsem na hoax.cz, zjistil, ze uz je to vyresene a tak jsem to vzapeti autorovi i ostatnim adresatum napsal s odkazem prave na hoax.cz a at se tam priste nejdriv mrknou. Treba to nekdo i udela.
Timto take pripojuji k podekovani autorum hoax.cz za jejich praci.
tom
no jo, ale kde vezmes jistotu, ze zrovna do 5.1. se najde clovek, ktery toho kluka pozna? Mozna by ten mail dostal 6.1. ale uz nedostane, protoze to lidi smazou.
Ten mail mi prisel taky, mrknul jsem na hoax.cz, zjistil, ze uz je to vyresene a tak jsem to vzapeti autorovi i ostatnim adresatum napsal s odkazem prave na hoax.cz a at se tam priste nejdriv mrknou. Treba to nekdo i udela.
Timto take pripojuji k podekovani autorum hoax.cz za jejich praci.
tom
J. Džubák (neregistrovaný)
18. 1. 2005 13:30
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
Protože autor tento článek se mnou konzultoval a vlastně i v něm cituje moje odpovědi nebo názory dovolím si na tuto připomínku reagovat.
>Do jaké kategorie byste onen mail zařadil?
V kartotéce na serveru hoax existuje část nazvaná "Prosby o pomoc". Nedělím ji na ty vymyšlené a na ty už neaktuální.
O těch vymyšlených tvrdím, že to je velice špatný žert od samého základu - hoax nejhrubšího kalibru.
Naopak ty původně pravdivé se po určité době stanou neaktuální s nyní již ne úplně pravdivými údaji. Možná by se dalo říct, že jde už o mystifikaci. Když se taková neaktuální prosba šíří dál má již stejný efekt jako další hoaxy.
Typický případem je prosba o krev pro A.Gála. Prosba již několik let neaktuální je stálicí v e-mailových schránkách.
Ke zprávě o hledaném chlapci, která byla původně v jiných jazykových mutacích a dočkala se i překladu do češtiny. Nevím, kdy byla přeložena, ale podle mně dostupných informací se ve velké míře rozšířila na českém internetu ve středu 5.1.2005 dopoledne což je více než týden po tom, co se chlapec setkal se svými příbuznými. Podle toho si myslím, že překlad textu byl proveden již v době jeho neaktuálnosti.
>Do jaké kategorie byste onen mail zařadil?
V kartotéce na serveru hoax existuje část nazvaná "Prosby o pomoc". Nedělím ji na ty vymyšlené a na ty už neaktuální.
O těch vymyšlených tvrdím, že to je velice špatný žert od samého základu - hoax nejhrubšího kalibru.
Naopak ty původně pravdivé se po určité době stanou neaktuální s nyní již ne úplně pravdivými údaji. Možná by se dalo říct, že jde už o mystifikaci. Když se taková neaktuální prosba šíří dál má již stejný efekt jako další hoaxy.
Typický případem je prosba o krev pro A.Gála. Prosba již několik let neaktuální je stálicí v e-mailových schránkách.
Ke zprávě o hledaném chlapci, která byla původně v jiných jazykových mutacích a dočkala se i překladu do češtiny. Nevím, kdy byla přeložena, ale podle mně dostupných informací se ve velké míře rozšířila na českém internetu ve středu 5.1.2005 dopoledne což je více než týden po tom, co se chlapec setkal se svými příbuznými. Podle toho si myslím, že překlad textu byl proveden již v době jeho neaktuálnosti.
Twm (neregistrovaný)
18. 1. 2005 19:24
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
Prave dnes jsem zarizl jednoho aktivniho posilatele vyse uvedene zadosti o krev. Co ten toho dokazal poslat, bylo neuveritelne.
Valoun (neregistrovaný)
19. 1. 2005 8:31
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
Kdyby slo jen o email. Ale kdyz se nekolik let stara prosba o krev (A.Gala) dostane i po ICQ do radia, tak je to i na me moc.
Takze moje jedina rada zni: Nez neco takoveho rozeslete, radeji vsem zavolejte osobne mobilem - bud vam to dojde hned, jaka je to hloupost, nebo vas dotycni alespon odkazou do patricnych mist.
Takze moje jedina rada zni: Nez neco takoveho rozeslete, radeji vsem zavolejte osobne mobilem - bud vam to dojde hned, jaka je to hloupost, nebo vas dotycni alespon odkazou do patricnych mist.
Dan Ohnesorg (neregistrovaný)
19. 1. 2005 10:06
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
Jo zavolat vsem co to chci poslat je fakt dobrej napad, to budu doporucovat.
On je trochu problem i overeni, jestli je ta vyzva platna. Zrovna v pripade toho Gala bylo prave telefonicke overovani nejvetsi katastrofa. Tu krev co si pribuzni mysleli ze nejde sehnat ma asi kazdy 20. clovek, takze v prvni vlne se par set lidi naslo, mozna jeste vetsi pocet si to prece jen chtel overit a tak vysledkem bylo zablokovani telefonni ustredny ve spitale. To byl tenkrat velkej prusvih. Dneska uz maji uplne jine cislo. Nikdo se nedovolal dovnitr ani ven a to ani lidi, kteri to potrebovali vice.
Na hledani darce jsou uz davno nastavene mechanizmy komunikace mezi transfuznimi stanicemi a zadne hoaxy nejsou potreba. Stejne lidi bud nevedi jakou maji krev a nebo to vedi, ale to uz jsou zaevidovani a transfuzka se jim ozve sama, kdyz jejich typ krve potrebuje.
On je trochu problem i overeni, jestli je ta vyzva platna. Zrovna v pripade toho Gala bylo prave telefonicke overovani nejvetsi katastrofa. Tu krev co si pribuzni mysleli ze nejde sehnat ma asi kazdy 20. clovek, takze v prvni vlne se par set lidi naslo, mozna jeste vetsi pocet si to prece jen chtel overit a tak vysledkem bylo zablokovani telefonni ustredny ve spitale. To byl tenkrat velkej prusvih. Dneska uz maji uplne jine cislo. Nikdo se nedovolal dovnitr ani ven a to ani lidi, kteri to potrebovali vice.
Na hledani darce jsou uz davno nastavene mechanizmy komunikace mezi transfuznimi stanicemi a zadne hoaxy nejsou potreba. Stejne lidi bud nevedi jakou maji krev a nebo to vedi, ale to uz jsou zaevidovani a transfuzka se jim ozve sama, kdyz jejich typ krve potrebuje.
Skoda mluvit (neregistrovaný)
5. 2. 2005 9:16
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
Jen bych chtěl dodat, že mě nepřekvapuje ono "zpozdění" jelikož autora znám a netýka se jen jeho překladů. Popularizace jména byla v kombinaci s dobrodružným duchem pana Dolanského příčinou. Jen doufám, že tam nedělá ostudu jako na svých jiných dobrodružných výpravách ... Jo jo, tyhlety indiani ...
Doli (neregistrovaný)
18. 1. 2005 16:13
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
I kdyby to nebyl hoax, tak je to úplná - s odpouštěním - volovina!
Situace:
Jeden člověk na světě hledá toho druhého a tak to pošle mailem a věří, že až pro projde přes pár miliónů lidí, tak to možná na toho správného narazí...
Tomu tedy říkám super šance a dokonalé využití Internetu! Ještě aby tohle začali dělat všichni - to by potom museli vymyslet síť BFUInternet - jéé, to by pak byl klid v tom "normálním" Internetu: virů minimum.....dokonalé!
To je skutečně uvažování hodné nějakého podprůměrného BFU.
Co myslíte vy?
Situace:
Jeden člověk na světě hledá toho druhého a tak to pošle mailem a věří, že až pro projde přes pár miliónů lidí, tak to možná na toho správného narazí...
Tomu tedy říkám super šance a dokonalé využití Internetu! Ještě aby tohle začali dělat všichni - to by potom museli vymyslet síť BFUInternet - jéé, to by pak byl klid v tom "normálním" Internetu: virů minimum.....dokonalé!
To je skutečně uvažování hodné nějakého podprůměrného BFU.
Co myslíte vy?
Tomas Crhonek (neregistrovaný)
18. 1. 2005 17:55
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
"to by potom museli vymyslet síť BFUInternet" mno takova sit uz existuje a jmenuje se Internet. Bohuzel nikdo jeste nevytvoril sit NonBFUInternet.
Se zbytkem souhlasim.
Se zbytkem souhlasim.
Michal Kubeček (neregistrovaný)
18. 1. 2005 18:28
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
Bohuzel nikdo jeste nevytvoril sit NonBFUInternet.
Ale vytvořil, jmenovala se Internet. Jen se postupem času přetransformovala v BFUInternet...
chobotnice (neregistrovaný)
18. 1. 2005 19:11
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
Komentar k situaci: nedavno jsem cetl studii, ze se muzete na jakehokoliv cloveka na svete dostat jen pres 5 lidi. A potom, ze ten svet je maly...
Tomas Krause (neregistrovaný)
18. 1. 2005 21:52
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
To je celkem znamá teorie, viz Svět na šest stupňů, pokud by to někoho zajímalo.
horeva (neregistrovaný)
19. 1. 2005 10:00
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
ano, na začátku to nebyl "klasický hoax", jenže článek je o tom, že se z něj posléze hoax stal..
spojka (neregistrovaný)
8. 2. 2005 15:25
Nový
Re: Autore,
celé vlákno
To, že "prosebné" maily nenaplňují svými vlastnostmi definici hoaxu ještě neznamená, že by měly být bezhlavě šířeny.
Lubomír Hauerland (neregistrovaný)
19. 1. 2005 0:44
Nový
RE
celé vlákno
Ještě dnes mi od jednoho neznalého kamaráda přišel mail starý mnoho let, ve kterém na Slovensku žádají krev pro chlapce se speciální krevní skupinou. Ten rozeslal jeden ze zoufalých příbuzných a vložil tam kontakt na jednu krevní banku. Co si tam ti chudáci doktoři vytrpěli, to si nedovedu představit. A stále ten koloběh zprávy funguje, úžasné....
_the_wolf_ (neregistrovaný)
19. 1. 2005 1:38
Nový
Anketa
celé vlákno- Nevím, ale určitě jsem ho přeposlal.
Co ma za ukol zjistit tahle moznost v ankete? :-)
Honza (neregistrovaný)
19. 1. 2005 9:09
Nový
Re: Anketa
celé vlákno
vite, na Lupe se snazi mit alespon jednu anketni odpoved vtipnou
:-) (neregistrovaný)
19. 1. 2005 14:34
Nový
Úvahy :-)))
celé vlákno
No tenhle problém se zprávou se vyřeší lehce - do emailu se prostě napíše něco jako:
Pomozte najít malého chlapce - http://neco.neco.neco
(může se to tam napsat v jazyce původního odesílatele a angličtině a je to...)
A prostě by se akorát museli lidi naučit, že cenu má přeposílat jen odkazy a né maily, které někdo vytvoří okopírováním a zkomolením webu :-))
--
Mimochodem další zcestná úvaha mi připadá ta jestli tento mail mohl nějak zatížit servery :-))) Co vlastně obsahoval? Dvě fotografie a trošku textu :-))) Mno velikosti 1MB, jak se v článku uvádí myslím, že mohl dosáhnout opravdu jen velmi, velmi, velmi vyjímečně, ale i kdyby měl třeba 2MB, tak pro servery to není v tom obrovském množství dat žádná zátěž... různé kravinky, které si mezi sebou BFU uživatelé posílají mají i více dat, lidé to dělají den co den a nic nepadá... takže jeden takový mailík navíc vážně na zátěži serveru být poznat ani nemůže - prostě naprostá demagogie...
To mi připadá jako kdybych uvažoval jestli vzduch vydýchávaný z plic lidí, ohřátý na cca 37°C ovlivňuje teplotu planety :-)))
Pomozte najít malého chlapce - http://neco.neco.neco
(může se to tam napsat v jazyce původního odesílatele a angličtině a je to...)
A prostě by se akorát museli lidi naučit, že cenu má přeposílat jen odkazy a né maily, které někdo vytvoří okopírováním a zkomolením webu :-))
--
Mimochodem další zcestná úvaha mi připadá ta jestli tento mail mohl nějak zatížit servery :-))) Co vlastně obsahoval? Dvě fotografie a trošku textu :-))) Mno velikosti 1MB, jak se v článku uvádí myslím, že mohl dosáhnout opravdu jen velmi, velmi, velmi vyjímečně, ale i kdyby měl třeba 2MB, tak pro servery to není v tom obrovském množství dat žádná zátěž... různé kravinky, které si mezi sebou BFU uživatelé posílají mají i více dat, lidé to dělají den co den a nic nepadá... takže jeden takový mailík navíc vážně na zátěži serveru být poznat ani nemůže - prostě naprostá demagogie...
To mi připadá jako kdybych uvažoval jestli vzduch vydýchávaný z plic lidí, ohřátý na cca 37°C ovlivňuje teplotu planety :-)))
Tomas Crhonek (neregistrovaný)
19. 1. 2005 15:09
Nový
Re: Úvahy :-)))
celé vlákno
Vzduch jednoho vydechu ovlivnuje teplotu atmosfery asi 8.7e-10 procenty. Sam si reknete, jestli je to moc nebo malo.
Den ma taky 86400 sekund. Ale kdyz 1s stahuju nejakou sracku, co mi nekdo poslal na mail, pekne me to nastve... Je to 1.1e-3 procenta dne...
Tohle je presne o tom, co je clovek schopnej akceptovat. 1MB email, kterej je naprosto k nicemu, ja osobne akceptovat nemuzu.
Den ma taky 86400 sekund. Ale kdyz 1s stahuju nejakou sracku, co mi nekdo poslal na mail, pekne me to nastve... Je to 1.1e-3 procenta dne...
Tohle je presne o tom, co je clovek schopnej akceptovat. 1MB email, kterej je naprosto k nicemu, ja osobne akceptovat nemuzu.
CrayXMP (neregistrovaný)
20. 1. 2005 0:33
Nový
Re: Úvahy :-)))
celé vlákno
Taky si myslím, že servery na OPTICKÉ či METALICKÉ síti to moc zatížit nemohlo, ale vezměte si jinou situaci, kdy máte fakt debilní počasí a mikrovlnu / bezdrát. Čistě hypoteticky, pokud by nějaký šílenec takovou konektivitu provozoval (menší společnost s 64 kbit linkou), tak jejich poštovní server může zprávu odesílat třeba pět minut, než se mu podaří odeslat všechny pakety, které musí opakovat kvůli výpadkům signálu (mráz, bouře apod.). A pokud bych to chtěl dovést ad absurdum, tak některé originální dinosauří ISP jim kdysi dáááávno nabídli 64 kbit vzduchem a počítaně na 500 MB měsíčně.. mnoo.. :-))). Jak říkám, je to fakt hypotetický příklad, ale technicky MOŽNÝ.
Dokonce.. a je to fakt dost neuvěřitelné, jsem sám zjistil, že mi cca před týdnem dosáhla ztrátovost paketů na Chellu neuvěřitelných 38 % !!! tak jsem jim zavolal a oni mi hned poradili, ať zkusím dotáhnout koax na vstupu u modemu. Stačilo o pár mm pootočit a ztrátovost byla pryč. je to tedy hodně OFF TOPIC, ale takhle primitivní důvod ztrátovosti by mě nenapadl, zvlášť když na ten modem ani nesahám, tak se asi ten kabel musel postupem časem sám "odkroutit" na druhou stranu :-)))
Dokonce.. a je to fakt dost neuvěřitelné, jsem sám zjistil, že mi cca před týdnem dosáhla ztrátovost paketů na Chellu neuvěřitelných 38 % !!! tak jsem jim zavolal a oni mi hned poradili, ať zkusím dotáhnout koax na vstupu u modemu. Stačilo o pár mm pootočit a ztrátovost byla pryč. je to tedy hodně OFF TOPIC, ale takhle primitivní důvod ztrátovosti by mě nenapadl, zvlášť když na ten modem ani nesahám, tak se asi ten kabel musel postupem časem sám "odkroutit" na druhou stranu :-)))
llook (neregistrovaný)
21. 1. 2005 11:15
Nový
ignorovat!
celé vlákno
Podobné věci zásadně ignoruji, stejně jako tři krále, Greenpeace, kytičky, srdíčka a další podobnou žebrotu.
arizoon (neregistrovaný)
6. 2. 2005 15:50
Nový
chce to uvažovat hlavou :o)
celé vlákno
hmmm, v zásadě souhlasím, že je hloupost si neověřit aktuálnost a pravdivost...sama se musím přiznat, že jsem podobnou zprávu obdržela od známého (u kterého bych čekala opatrnost a nedůvěřivost je mu vlastní, takže jsem předpokládala, že ví, co posílá) a> přeposlala jsem obratem taky :O( jen jeden člověk> Tome, dík :o), mě upozornil, že si mám dávat pozor a jak :o)
BTW: co je BFU, potažmo BFUinternet?
BTW: co je BFU, potažmo BFUinternet?
Tiskni