Hlavní navigace

Co s námi, mastodonti?

David Litvák

Týden s angínou pro mě znamenal intenzivní ležení a sledování filmů, zejména starých amerických westernů. Kazety bylo třeba občas vyměnit, takže jsem neunikl ani aktuálnímu přílivu televizní reklamy a mohl tak, oproštěn od přímého kontaktu s Internetem, sledovat výhradně jeho obraz v očích mas.

Na Lupě snad není třeba nikoho přesvědčovat, že jakákoli z probíhajících mediálních kampaní souvisejících s Internetem má větší dopad na veřejnost, nežli několik ročníků Zavináče dohromady i s kompletní Školou Internetu navrch. Internetový starousedlík se sice musí při sledování přehlídky reklamních polopravd, zjednodušení a účelových dezinformací ošívat, ale teprve po týdnu aplikace výlučně masmediální verze Internetu dostane jasné kontury skutečnost, jak zbytečné a marné jsou veškeré znalecké kritiky, jízlivé poznámky či úvahy o efektivnosti dot.com reklam. Domácí Internet začíná osidlovat druhá generace uživatelů a pokud se vám povede střídat vlezlého modrého supermana sledováním třeba filmu „Jak byl dobyt Západ“, stane se tato pravda ještě očividnější.

K čemu nám, starým westmanům, budou znalosti a vědomosti, získané osobní zkušeností či nezištnými radami od přátel či webových grafomanů, k čemu nám bude vědět, jaký je nejlepší freemail, kde je nejlevnější webhosting a v čem spočívají zákonitosti HTML kódu? Nějakou dobu možná ještě k vlastnímu prospěchu nebo dokonce k obohacení, ale po čase v podstatě k ničemu. Vždyť k čemu byla hraničářům na Divokém Západě znalost nejlepších lovišť v okamžiku, kdy byla do jejich hájemství zavedena železnice, kdy na území, které ještě donedávna obývali jen s několika dalšími drsnými chlapíky, začaly proudit davy?

I u českého Internetu tak bude rozhodujícím prvkem příští vývojové etapy kvantita. Kvalitní projekty nezaštítěné kvantitou (zejména finanční) budou ještě nějakou dobu opěvovány ve starousedlických saloonech a chatech, než je třeba i méně kvalitní produkty určené masám nemilosrdně převálcují. Pár současných „osobností českého Internetu“ možná přežije v legendách (Bufallo Bill Ivo Lukačovič, Wyatt Earp Patrick Zandl…), ale v reálném obchodním střetu nebudou mít proti antiindividua­listické hmotě vrcholových managementů jinou šanci, než s ní splynout. Pozoruhodné a kvalitní služby budou využívat jen archaičtí „pokročilí uživatelé Internetu“, TV nation z východu se jako vždy spokojí s předpovědí počasí, programem kin a telefonním seznamem. Takové lahůdky jako SMS notifikace příchozích mailů, zakládání e-mailových konferencí, freeweby nebo personalizační filigrány nebudou drtivou většinu uživatelů zajímat, protože a) jim nebudou rozumět, b) je budou obtěžovat a c) se nastavují pomocí obecně absolutně nesrozumitelných formulářů. My cyberspace cowboyové si budeme tyhle radosti ještě nějaký čas užívat, ovšem jen do té doby, než budou pohlceny masovými „webovými farmami“ nebo zcela jednoduše z nedostatku finančních prostředků zkrachují. Přežijí masovky, nějaké poloamatérské entuziastické výlevy a velice specializované – a tím pádem buďto přímo placené nebo alespoň inzertně zajímavé – projekty. Určitou šanci snad mají i chatovací servery, ovšem s tím, že 95% jejich návštěvníků bude pouhými pasivními voyeury cizích debat. Ve vašem saloonu se možná bude pořád nalévat ta nejlepší domácí whiskey, ale stejně zbankrotujete, protože pravý bourbon bude v obecném povědomí jenom Jim Beam. A dokud si nezaplatíte stejně masivní reklamní kampaň, nepomůže vám šuškanda ani kladné recenze v gurmánských magazínech.

Nezbývá, než si zamluvit vitrínku v muzeu Divokého Internetu, nebo se smířit se skutečností, že Internet už není Neviditelný pes ani Mobil server, ale pan Rychlík a jeho arcirival Červená krabička, a začít si hledat své místo v tomto novém, ohavně civilizovaném svě­tě.

Našli jste v článku chybu?

15. 11. 2000 12:18

Dan Lukes (neregistrovaný)
Kde jsou ty casy, kdy jsem e-mail posilal uplne bez Internetu ... (BITNET)
A dost stareckeho skuhrani ...! :-)

14. 11. 2000 17:25

Ja (neregistrovaný)
Jojo, kde jsou ty casy Inetu bez obrazku ;-) ... a Liana stale zije :-))
120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

DigiZone.cz: Placené VoD a obsah zdarma

Placené VoD a obsah zdarma

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte