Hlavní navigace

Co se děje v hnízdu Zmijí

28. 7. 1998
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Novinky ohlásila agentura M.I.A., provozovatel známého serveru Zmije. Vyhledávací služby Zmije byly obohaceny o vyhledávání ve Virtuálním obchodním domě. Při té příležitosti jsme se trošku podívali na zoubek tvrzení o denní aktualizaci, která zmíněná tisková zpráva obsahuje.

Novinky ohlásila agentura M.I.A., provozovatel známého serveru Zmije ve své nové tiskové zprávě. Vyhledávací služby Zmije byly obohaceny o vyhledávání ve Virtuálním obchodním domě. Při té příležitosti jsme se trošku podívali na zoubek tvrzení o denní aktualizaci, která zmíněná tisková zpráva obsahuje.

Novou možností, která je připravena pro uživatele Zmije, je možnost prohledání aktuální nabídky Virtuálního obchodního domu; záměrně vynechávám ten vykřičník, kteří jeho provozovatele dali za toto označení – jednak se mi to moc nelíbí, jednak bych pak nepochybně musel přidat také ®. Uživatel tak může s pomocí jediného dotazu prohledat záznamy Zmije a nabídku zboží SHOP.CZ, který nabízí více než 18 000 položek.

Upřímně řečeno mi není zcela jasné, co tím uživatel Zmije získává. Osobně Zmiji (občas) používám k tomu, abych se podíval, zda se právě neděje v Internet něco nadmíru zajímavého. Ještě raději bych ji používal jako rešeršní službu, tedy pro hledání starších článků, u nichž si nejsem jist umístěním – to ale bohužel není možné, protože Zmije nabízí hledání vždy jen v aktuálních popisech stránek. Starší anotace jsou buď ztracené, nebo alespoň nepřístupné. Rozhodně by mne však nenapadlo hledat třeba článek o slunéčku sedmitečném a chrochtat přitom nadšením nad tím, že mi Zmije zároveň vysype nabídku SHOP.CZ k tomuto tématu (například letní šaty s tímto vzorkem či sponky do vlasů). Není to špatný nápad, jak zvýšit návštěvnost a obrat Virtuálního obchodního domu, ale když vidím, jak se z toho dělá závratná přidaná hodnota pro uživatele, maně si vzpomínám na kapelu Znouzectnost.

Myšlenka Zmije jako taková, tedy katalog stránek s nepřetržitou prací skupiny živých analytiků, kteří kontrolují jejich aktualizace a vytvářejí pro Zmiji anotace, je velmi zajímavá. Upřímně řečeno tito analytici nemají zas tak snadnou práci, přestože jich v M.I.A. sedí plná místnost. Přesto mne však trochu zaráží sebedůvěra, s jakou tisková zpráva hovoří o jejich práci: „pravidelně kontrolují (s pomocí naprogramovaného robota) všechny stránky v katalogu Zmije a informují denně o změnách obsahu na těchto stránkách.“ Bohužel nemám ten pocit. Nepůjdu daleko a uvedu dva příklady, které se týkají Lupy. První je podstatně výživnější – zhruba mezi 8. a 26. červnem, tedy téměř tři týdny, Zmije nepřinesla ani jednu informaci o aktualizaci Lupy. Druhé zaváhání je právě aktuální a velmi drobné; zmiňuji se o něm jen proto, že jsem na ně přišel při psaní tohoto článku a pro dokreslení situace: poslední aktualizace pochází nyní z konce minulého týdne, a nezachycuje tak sobotní ani včerejší článek. Opakuji, že jsem si vědom toho, že Zmije nemá lehkou práci. Neměla by se však nemístně chlubit – evidentně není schopna zachytit všechny denní aktualizace.

UX DAy - tip 2

Marek Antoš


Související články a odkazy:

* Plné znění tiskové zprávy M.I.A.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).