Co takhle udělat web skutečně mobilní?

Přestože internetové prohlížeče v chytrých telefonech umí obstojně zobrazit běžné webové stránky, neznamená to, že pojmy jako mobilní web můžeme ignorovat a čekat, až bude mít každý mobil velký displej. Český web není v přístupu k mobilům pozadu za světem, ale neměli bychom usínat na vavřínech.

Nechci generalizovat, ale domnívám se, že pokud existuje něco, co můžeme nazvat národní povahou, její součástí jsou určitě sebemrskačské poznámky typu „u nás se nic neděje, ale venku/na západě jsou o dost napřed“. V případě internetových služeb to platí určitě a pro důkaz nemusíme daleko – stačí diskuse zde na Lupě pod libovolným článkem o webu.

Naštěstí mám dobrou zprávu. Onen Západ můžeme dohnat a v nejbližší době být dokonce napřed. Nebo zůstaneme tam, kde jsme dnes. Stačí jediné – přizpůsobit zpravodajské weby mobilním zařízením – iPhonům a Androidům.

Portály jsou mobilní, jejich články už moc ne

Mít mobilní verzi zpravodajského portálu se dnes považuje za samozřejmost. Jako externí přispěvatel neznám interní plány, ale nepochybuji, že i Lupa o tom již minimálně uvažuje ;-). Když z mobilního prohlížeče zadáte plnou adresu (www.adresa), automaticky jste přesměrování na verzi s URL m.adresa… Zkoušel jsem u nás Aktuálně, iDnes, Novinky a Týden a jistě by se našly i další zpravodajské weby, kde budete jako mobilní uživatel spokojen.

Horší je to už se samotnými články, na které máte přímý odkaz. Já například používám Google Reader převážně na svém iPhonu. Samozřejmě v mobilní verzi, kam mě Google automaticky přesměruje. Některé zdroje dávají do RSS plný text článků, u jiných je třeba jej otevřít jako novou stránku. A tady je problém – i servery, které mě umí přesměrovat například z www.cnn.com přes m.cnn.com na cnnmobile.com, už totéž neumí udělat s článkem, na který kliknu ve čtečce nebo si ho vyhledám přímo na Google.

Naopak výborně to zvládají všechny blogy nebo větší zdroje, které používají Wordpress (stačí nainstalovat plug-in) a všiml jsem si, že i Posterous to zvládá bravurně – i když Posterous se dá číst na mobilu i v plné verzi. Takže milí vývojáři a projektoví manažeři, jde to… Zdá se, že v této záležitosti jsme na tom stejně, jako vyspělý svět. Když doženeme to, co umí Wordpress, budeme na světové špici.

Nebo na Wordpress přejděme rovnou – co jsem viděl redakční systémy snad všech významných zpravodajských portálů u nás, tak si troufnu říct, že oproti Wordpressu toho umí méně, používají se mnohem hůře a jsou přinejlepším stejně děravé, jenom se o tom neví. A taky by se třeba ušetřilo za vývojáře, kteří programují něco, co by se s Wordpressem řešilo stažením a instalací plug-inu. Ty peníze by se třeba daly investovat do kvalitnějšího zpravodajství – a že by to bylo potřeba jako sůl…

Abych předešel nesmyslné a zbytečné diskusi pod článkem kvůli předchozímu odstavci – berte to trošku jako nadsázku, ale přesto bych doporučil o tom popřemýšlet. Třeba pro weby významných tištěných periodik, nicméně s internetovou čteností odpovídající lepším českým blogům, by to byl jistě zajímavý námět k přemýšlení o nákladech na publikační systém…

Mobilní web je výhodnější pro čtenáře i majitele webů

Jako čtenář bych přizpůsobený mobilní web uvítal. Ne že bych řešil cenu za přenesená data – mám v mobilu tarif s paušálem za neomezený přenos dat a ještě jsem jich nepřenesl tolik, abych musel zjišťovat, co si můj operátor představuje pod pojmem neomezený a čemu říká FUP. Ale jistě jsou čtenáři, kteří si jako já nenosí iPhone na záchod místo novin, kteří si chtějí přečíst jen pár zpráv a za data platí nebo jich mají předplacených málo. Těm by kvalitní mobilní web pomohl. A provozovateli webu by vzrostla návštěvnost z mobilních zařízení. Nevadí mi ani hromada balastu, která je na běžných webových stránkách. Safari na iPhone si poradí i s neuvěřitelně zmatlanými články na webech Ringieru a předpokládám, že na Androidu to bude podobné. Podstatný je text článku a ten se dá krásně zobrazit na šířku displeje tak, že ty blbosti okolo neobtěžují. Ale je fakt, že se okolí textu tahá do mobilu zbytečně a pokud nejste na WiFi, tak to zpomaluje. O plně mobilním webu by ale jeho provozovatelé měli uvažovat především kvůli reklamě. Představte si tu nádheru – čtenář je spokojený, protože má svůj článek, který se mu navíc natáhnul rychle i v českých mobilních sítích. Vy jste spokojení, protože tam je reklama, která se zobrazuje – na rozdíl od té flashové – v normálním článku, která se na iPhone nezobrazí vůbec, nebo klasické, ale okolo textu, takže i mimo plochu, kterou si čtenář na displeji mobilu zobrazil.

Přestože dlouhodobě vyjadřuji pochybnosti o mobilní reklamě, mám vždy na mysli podobu, v jaké se v českém prostředí realizuje a nabízí. Nicméně mobilní reklama budoucnost má, ale na skutečném mobilním webu, ne v prostředí imitací. A musí se umět dělat a dělat pořádně. V této oblasti skutečně pozadu jsme, nicméně to by bylo téma na jiný článek.

UX16

Mobilní web samozřejmě není jenom záležitost úpravy HTML a CSS. Mobilní uživatel má jiné potřeby než ten, co prohlíží web z počítače. A to platí i pro zpravodajství, kde teoreticky jde pořád jen o samotné zprávy. Pokud chce někdo dělat mobilní web, musí o tom přemýšlet už v okamžiku, kdy obsah vytváří. Vhodné nástroje mu pak pomůžou dostat obsah k mobilnímu uživateli. Ke skutečně užitečnému mobilnímu webu povede ještě dlouhá cesta, ale když už nic jiného, tak zkusme alespoň ty dostupné nástroje použít a sledovat, jak se mobilní uživatel chová.

Na závěr článku bych se chtěl omluvit majitelům jistě skvělých mobilních přístrojů značky Nokia za to, že je navzdory jejich tržnímu podílu nezmiňuji. Jenže zatímco iPhone znám z vlastní ruky a o schopnostech zařízení s Androidem se dočtu taky všude, i když po tom netoužím, na schopnosti Nokií, pokud jde o mobilní internet, si lidé v diskusích ani nestěžují, natož aby je jako v případě iPhone a Androidu chválili. Takže sorry.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 5. 2010 22:50
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »