Jaky je prinos OpenCard oproti papirove tramvajence, ktera platila klidne i dvacet let a kupon si slo behem minuty koupit v kazde trafice ?
Proc to nejde jako v zahranici ? Prijdu ke stroji, namackam ze chci kartu na dopravu, behem minuty z neho vypadne jednoducha papirova karta s RFID v cene 0.50 EUR na ktere neni jediny osobni udaj. Takze krom sledovani typu "to je ta osoba" z ni jaksi neni co odhalit.
A odpovim si, protoze by na tom nesla rozkrast miliarda korun ...
Já hlavně nechápu proč má mít v sobě OpenCard nějaké chipy a něco se do ní má nahrávat. Daleko lepší by bylo, aby jen OpenCard obsahovala identifikaci - stačí i čárový kód a jinak NIC!
Všechno ostatní by bylo uložené na serveru a když by se dělaly kontroly třeba v MHD, tak by prostě revizor nascenoval čárový kód, PDA, tablet nebo něco podobného si hráblo do databáze přes UMTS, stáhlo si vše potřebné včetně fotografie a osobních dat (jméno, datum narození) a pohoda :-).
Stejně je signál všude ve stanicích metra i na trasách MHD a tam kde není (např. v tunelech metra) by se hold nekontrolovalo... Jinak v knihovnách, na parkovištích atd. platí to samé - jenom zadat ID karty a už si to samo hrábne do databáze on-line.
Taková OpenCard by byla mnohem levnější a navíc by se systémy velice snadno upgradovaly a byly mnohem více zabezpečenější - útočit by bylo třeba na server, ne na kartu.
Navíc počet "aplikací" by byl neomezený, protože na server jich lze naprat celkem libovolné množství - chip na kartě je omezený.
Navíc, když by se do systému chtěla přidat nějaká nová firma, tak náklady by byly prakticky nulové - jenom by si pořídili obyčejnou čtečku čárových kódů k PC (za pár set korun nebo využili stávající) a získali login do systému OpenCard (klidně i zdarma nebo za drobný poplatek).
Prostě mozek mi nebere, proč je systém OpenCard postavený tak neuvěřitelně složitě, draze, nepřehledně a tak, že prakticky zabraňuje tomu, aby OpenCard využívaly i menší firmy.
Ale prdlajs fronty, fronty byly dany neschopnosti firmy dodat ty kupony na trh vcas a distribuovat je v dostatecnym mnozstvi. Tak jako tak se staly fronty prevazne na studensky, ktery neslo jinde nez na vybranych mistech koupit ... a kdo nebyl blbej, tak si misto fronty na Dejvicky zajel trebas na Vysehrad, kde zadna nebyla.
Nehlede na to, ze karticky pouzivaji i jina mesta nez Pragl, za desetiny (spis setiny) nakladu, takze o zpusobu to vazne neni.
Ehm, pokud by stačil čarový kód, tak jaksi odpadá jakákoli ochrana proti tvorbě duplicitních - stačí jednu zaplatit a další kopie jsou nerozlišitelné. Teoreticky by to šlo kombinovat s občankou, ale otázkou je, co na to legislativa atd.
Prostě je ta vaše představa klasická ukázka naivního nesmyslu - samotný čarový kód nepostačí ani náhodou.
Je dost dobře možné (či dokonce pravděpodobné), že by se to dalo vyřešit levněji, ale nesklouzávejte zase do druhého extrému, představa o kartě bez jakéhokoli čipu jen s čarovým kódem je prostě mimo realitu.
Zapomněl jste, že ve vlacích a příměstských autobusech se cestující kontrolují při každé jízdě. Synchronizovat celou databázi vydaných kuponů každý den do tisícovek zařízení by asi nebylo úplně jednoduché, nehledě na to, že ta zařízení nejspíš nemají volné paměti nazbyt. Posílat pro každého cestujícího dotaz přes mobilní připojení je úplně nereálné, už teď zdržuje jenom to, než se domluví pokladna s kartou.
Papírová tramvajenka sama nedělala nic - průběžně se v ní měnil kupón, který byl tištěn jako cenina. Ano, to možné řešení je, ale například to znamená pravidelně honit lidi do front u prodejů, jak pamatuji ze svého dětství...
Vámi zmíněné RFID je zase další postup, ale tady už je otázka, o kolik to bude levnější, čtečky se zase tolik lišit nebudou a mohou se opět objevit různá omezení kolem padělků. Kromě toho je karta bez identifikace při nákupu použitelná jen pro standardní jízdné, neřeší ale případné slevy pro důchodce, mládež atd.
To je přesně to, co jsem psal - nikde netvrdím, že je OpenCard jediné řešení, je dost možné, že by to šlo levněji. Ale nesouhlasím s představou, že to lze nahradit úplně banálními postupy, v praxi to zdaleka tak snadné není.
To je nesmysl jak vrata, revizoři si aktualizují data ve stanici, v tunelu pak pracují s offline daty, a protože jízdenku musíte mít koupenou už před vstupem do přepravního prostoru, tak mezi tím, než sjedete dolu a nastoupíte je dost času, aby měli aktuální data. Pokud vás zrovna budou kontrolovat po vyjetí z první stanice když jste si navíc jízdenku koupil opožděně, tak holt počkají do další stanice, ale to se prakticky nestává.
Ono by jaksi stačilo ukázat revizorovi občanku, on by si načetl pásek pro strojové čtení a z databáze (klidně ji může mít celou offline se zahashovanými údaji) zjistil, zda je zaplaceno. Kupon do opencard je stejně svázaný s konkrétní kartou a konkrétní osobou.
Dopravnímu podniku se při vydání daly tři stránky osobních údajů, takže by to jistě nebyl žádný legislativní problém.
Jenže za tohle triviální řešení by kamarádská firma těžko získala miliardu našich peněz a doživotní pasivní příjem 50 Kč za každou novou vydanou open card "licenčního poplatku".
,,nestandartní" jízdné se řeší občankou, nebo ZTP, takže... A namačkat ve výdejním automatu studentskou, nebo žákovskou slevu by také neměl být problém, navíc v některých pražských školách už mají děti sledovací čipy, na které si vybírají jídlo ve školní jídelně, takže identifikace oprávněnosti k použití slevy je proveditelná. Chce to jen sjednotit identifikaci žáků a studentů různých škol a systém skloubit do jednoho funkčního celku. Jenže přesně tohl asi bude neřešitelný problém, alespoň u nás.