Hlavní navigace

Co umí hotspot v restauraci? Moderní Wi-Fi o vás ví mnohé

4. 2. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
Wi-Fi v hospodě nemusí sloužit jen k surfování a sdílení fotek jídla, může jít i o stavební kámen pro sběr dat, iBeacony a budování zcela nových služeb.

V některých restauračních zařízeních je možné nalézt ceduli s hlášením, že tady se k Wi-Fi nepřipojíte a máte si raději povídat. I to je pohled na věc, ve světě se ale v obchodních centrech, na sportovních stadionech či právě restauracích a kavárnách začíná prosazovat jiný koncept – připojení k internetu nabídnout jako strategickou součást byznysu a díky nasbíraným datům navrstvit další služby a obchodní příležitosti.

V Česku se tímto směrem zrovna vydává mimo jiné řetězec restaurací Kolkovna. „Byl na nás tlak od zákazníků. Často si stěžovali, že nám Wi-Fi zlobí, a dokonce i personálu zadávali příkazy, aby restartovali router,“ popisuje pro Lupu IT manažer Kolkovny Jozef Horák hlavní důvod, proč se firma rozhodla pro výraznou modernizaci.

Restaurace Kolkovna.
Autor: Jan Sedlák

Restaurace Kolkovna

Na deseti pobočkách tak po letním testování v rámci jedné restaurace vznikla rychlá lokální bezdrátová síť. Každá z restaurací má k dispozici připojení k internetu o rychlosti 10/10 Mb/s, do budoucna se ale počítá s navyšováním kapacity. Kolkovna k pokrytí Wi-Fi signálem zvolila přístupové body Meraki, které v minulosti investicí podpořil Google a které poté za 1,2 miliardy dolarů koupilo Cisco.

Internet za sdělení polohy

Pořídit Meraki do deseti restaurací není levná věc. Na pokrytí běžné pobočky stačí jeden přístupový bod, ve dvou z deseti jsou nutné dva, kvůli podlažím. „Investice jen do hardwaru nás vyšla na 300 tisíc korun. K tomu pak máme licenci na tři roky na připojení do cloudu Meraki, na jednu pobočku to vyjde na 20 tisíc,“ popisuje Horák. Jeden bod by měl zvládnout připojených 300 lidí zároveň.

Meraki je šikovné právě díky cloudu a jednoduchosti provozu a nastavení. Přístupový bod lze v podstatě vybalit, připojit do sítě a spustit. Veškeré nastavení se pak řeší z cloudu či mobilní aplikace (napojené na cloud) a další body lze rychle přidávat. Cloud má zároveň v sobě funkce, které Kolkovnu a další subjekty do budoucna zajímají asi nejvíce – sběr dat a práce s nimi.

Wi-Fi v restauracích Kolkovna.
Autor: Jan Sedlák

Wi-Fi v restauracích Kolkovna.

Je to prostě něco za něco. Když v současné době chcete Wi-Fi zdarma v Kolkovně využít, je nutné se na oplátku na landing page například „čeknout“ na Facebooku (Meraki tuto funkci umožňuje přímo nastavit) a sdělit tak kamarádům polohu. Každá pobočka má vlastní facebookovou stránku. „Máme díky tomu zdarma velký dosah našich příspěvků, narůstá nám návštěvnost propagovaných akcí, můžeme mezi sebou porovnávat jednotlivé pobočky a vliv akcí, známe loajalitu zákazníků a vidíme, na jaké služby lidé chodí a jak se chovají,“ nastiňuje možnosti IT šéf Kolkovny.

To není nutné hned chápat jako naprosté sledování. Díky datům o uživatelích lze třeba přizpůsobit nastavení sítě a služeb do budoucna. V Kolkovně se například nejvíce připojují uživatelé s přístroji od Applu a největší zájem je o sledování videa.

Kdo prošel kolem restaurace

Občas ale možnosti moderní Wi-Fi strašidelné jsou. Kolkovna díky ní vidí třeba i mimo restauraci. Ve statistikách je tak možné pozorovat nejenom přímo připojené lidi k restaurační Wi-Fi, ale také zařízení, která v restauraci jsou, ale k síti připojená nejsou. Meraki zachytává také pohyb v okolí restaurace a zařízení, které Wi-Fi signál vyhledávají. Díky tomu je tak možné odhadovat například to, kolik lidí kolem podniku denně projde.

Wi-Fi v restauracích Kolkovna, přihlášení probíhá skrze check-in na Facebooku.
Autor: Jan Sedlák

Wi-Fi v restauracích Kolkovna, přihlášení probíhá skrze check-in na Facebooku.

Bezdrátová síť připojená na cloud sbírající informace je dobrým stavebním kamenem. „Naší vizí je udělat objednávky jídel pomocí mobilní, případně webové aplikace. Po příchodu do restaurace byste si načetli QR kód, objednali jídlo a zaplatili. Obsluha by pak v podstatě jídlo jenom donesla a žádný větší kontakt s ní by už nebyl.“

Kolkovna už řeší napojení na rezervační systém Restu, který využívá, a do systému chce zapojit i vysílače iBeacon. První testování této technologie proběhne na pobočce v Brně. „Vizí je i to, že půjdete kolem restaurace, hned v mobilu uvidíte, jestli je volno, sednete si a hned si skrze aplikaci objednáte,“ navazuje Horák.

Desítky Meraki v Česku

Wi-Fi a data slibují i další funkce, třeba věrnostní služby a tak dále. K dispozici je aplikační rozhraní (API) pro další propojování. Bude každopádně záležet na tom, jak zákazníci budou Wi-Fi používat. V současné době se v každé restauraci Kolkovny denně připojují zhruba tři stovky lidí.

BRAND24

Kolkovna na projektu Wi-Fi sítě pracovala s firmou ALEF, která se integrací Meraki v Česku zabývá. „Prozatím na tuzemském trhu máme několik instalací,“ říká pro Lupu Hana Balášová z ALEFu. „Cisco jako celek v Česku registruje desítky instalací, hodně jde o obchodí centra,“ navazuje regionální obchodní manažer Cisca Ivo Němeček.

Cisco v této Wi-Fi branži spolupracuje také s českou společností Socifi, která v minulosti získala investici milion dolarů od Rockaway Capital a dalších investorů a kterou nyní ze sanfranciských co-workingových kanceláří Rackspace po světě rozvíjí spoluzakladatel Zdeněk Hornych. Socifi dělá systém pro monetizaci bezdrátových sítí a mezi zákazníky má třeba hotely Holiday Inn.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).