Co všechno by přes Internet mohlo jít - ale nejde?

Aleš Miklík zde ve své glose asi před měsícem vyjádřil údiv nad tím, že přes Internet není možné objednávat léky. Měl tím na mysli medikamenty volně prodejné, jeho úvahu je však možné rozšířit.

Aleš Miklík zde ve své glose asi před měsícem vyjádřil údiv nad tím, že přes Internet není možné objednávat léky. Měl tím na mysli medikamenty volně prodejné, jeho úvahu je však možné rozšířit.

Současná situace každopádně ukazuje sílu různých lobby, která usilují o státem garantovaný monopol. Aleš Miklík si všiml také toho, že ani volně prodejné léky nelze prodávat mimo lékárny. Ty jsou sice skoro na každém kroku, mají však omezenou otevírací dobu; jistě byste uvítali možnost si je koupit v obchodních řetězcích či u benzínových pump, řídit s bolestí hlavy není nic příjemného.

anketě na Science Worldu vyjádřilo pouze 19 procent hlasujících se současným stavem spokojenost.

Argument, že i volně prodejnými léky se můžete bez náležitého odborného výkladu předávkovat či otrávit, zjevně neobstojí. Jednak je tu příbalový leták a za druhé, pokud jste schopni se zahubit Paralenem, měli by vám zabránit stejně tak v koupi třeba čistících prostředků. A tak dále.

Dobře – řekněme, že díky jistému tlaku na liberalizaci, který vychází z evropských institucí, by se situace mohla časem zlepšit.

Paradoxy tím však nekončí. Poněkud kuriózní je, že na Internetu nemůžete léky nejen prodávat (a to ani jako licencovaná kamenná lékárna), ale rovněž je nesmíte propagovat formou reklamy. To ovšem opět není specialita Internetu. Kromě vzácných výjimek nesmíte totiž léky inzerovat ani jinde. Jak upozornili řečníci na diskusním fóru pořádaném Liberálním institutem [PDF, 100 kB], zakazovat novinám publikovat určitý inzerát nebo serveru banner by se přitom dalo klidně chápat jako zásah do svobody slova. Přirovnání, že stejně tak své služby neinzerují třeba nájemní vrahové, neobstojí; rozdíl je v tom, že ve druhém případě by se propagovalo něco nelegálního. Naše situace je ovšem schizofrenní – určitou službu či zboží smíte nabízet, ne však propagovat.

Content

Přitom si uvědomte, jaké potenciální výhody „online farmacie“ nabízí. Kdybyste přidali elektronický podpis, mohli byste totiž přes síť získávat nejenom léky volně prodejné, ale i ty na předpis. Proč by vám váš lékař nemohl posílat příslušně certifikovaný recept elektronicky? Smysl by to mělo hlavně tehdy, když nějaký lék užíváte dlouhodobě, pro novou dávku se ovšem musíte u doktora vždy stavovat znovu. I jemu by ubyla rutina.

A poslední argument: U léků volně dostupných by vám online prodej také výrazně zvýšil možnost volby. Prostě byste si například našli všechny přípravky obsahující určitou účinnou látku a ty si seřadili podle ceny (například přepočítané na množství účinné látky). Nebo zjistili, zda Paralen není možné někde dostat levněji.

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 2. 2006 14:31
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »