Co zatím přinesla nabídka Microsoftu na převzetí Yahoo

Nepřehlédnutelnou zprávou na všech zpravodajských serverech se stalo oznámení společnosti Microsoft, ve kterém přišla s dobrovolnou veřejnou nabídkou na převzetí společnosti Yahoo, dvojky na poli internetového vyhledávání ve Spojených státech a předního hráče v oblasti internetové reklamy. Proč se Microsoft rozhodl právě nyní a co může spojení obou firem znamenat pro (i český) trh?

Microsoft prostřednictvím dopisu, podepsaného CEO Microsoftu Stevem Ballmerem a adresovaném představenstvu společnosti Yahoo, nabídl za každou akcii Yahoo 0.9509 akcie Microsoftu nebo 31 USD v hotovosti. Návrh je postaven tak, že je na jednotlivých akcionářích, co z těchto dvou možností zvolí. Microsoft rozhodně nemá se zásobou hotovosti problém – ve firemní pokladně měl k poslednímu prosinci 2007 nastřádáno přes 21 miliard dolarů. Nabídnutá cena znamená, že v momentě nabídky Microsoft nabídl 60 % bonus k aktuální tržní ceně akcií společnosti Yahoo, což na první pohled vypadá lákavě. Během posledního roku však akcie Yahoo hodně ztrácely. Několik dní před nabídkou na převzetí se dokonce potácely nejníže za poslední čtyři roky, ještě v říjnu 2007 dosáhly 52 % týdenního maxima s 34,08 USD. Microsoft tedy uměl svoji nabídku dobře načasovat a přijít s lákavým bonusem, který však přidal až v okamžiku, kdy byly akcie velmi laciné.

Microsoft nemohl samotné Yahoo svým návrhem příliš překvapit. Získat Yahoo se pokoušel v poslední době již několikrát. Naposledy loni, byť tehdy nešlo o natolik formální postup prostřednictvím učinění veřejné nabídky akcionářům. Z nynějšího návrhu čiší sebevědomí přinejmenším tak veliké, jako je zásoba hotovosti na účtech Microsoftu. Steve Ballmer píše: V únoru 2007 jsem obdržel dopis od předsedy správní rady, oznamující názor správní rady, že ‚nyní není z pohledu našich akcionářů správný čas vstupovat do diskuzí ohledně akvizice‘. V souvislosti s tímto dopisem byla důvodem pro tento přístup důvěra v potenciální zvrácení situace uskutečněním strategií založených např. na Projektu Panama [kódové označení pro projekt nového reklamního systému Yahoo, pozn. autora] a podstatnými organizačními změnami. Rok uplynul a situace se nezlepšila. Odmítnutý Microsoft se tedy rozhodně nevzdává.

Yahoo směr vzhůru, Microsoft a Google padaly

Akcie společnosti Yahoo zareagovaly na nabídku prudkým růstem. Během pátku 1. února se pak na burze zobchodovalo více akcií, než dohromady během předešlých sedmi dnů. Akcie Yahoo v pátek uzavřely na $28.38, s růstem 47,97 % a zhruba 10 procent pod cenu, kterou nabídl Microsoft, a ukously si tak téměř celý prostor přislíbeného bonusu. Zajímavé je podívat se i na akcie samotného Microsoftu, které si naopak během pátku pohoršily o 6,6 %. Pohoršily si i akcie společnosti Google o 8,58 %, což jistě z části způsobilo oznámení horších než očekávaných hospodářských výsledků, ale i celková situace na amerických kapitálových trzích, plných nejistoty.

Reakce Yahoo

Yahoo na tuto nevyžádanou nabídku k převzetí zareagovalo až později, v pátek, zveřejněním tiskové zprávy na svém webu, ve které stojí: Společnost sdělila, že její představenstvo brzy pečlivě vyhodnotí tento návrh v kontextu se strategickými plány společnosti Yahoo a bude usilovat o nejlepší cestu k maximalizaci dlouhodobé hodnoty pro akcionáře.

Microsoft si dal práci s dobrým načasováním. Zpráva tak následovala čtvrteční zprávu o odstoupení Terryho Semela z pozice předsedy představenstva Yahoo a oznámení Jerryho Yanga, jednoho ze dvou zakladatelů společnosti, o propouštění jednoho tisíce pracovníků (což v jiných číslech činí sedm procent všech zaměstnanců) kvůli úsporám, které odstartovaly horší než očekávané hospodářské výsledky za poslední loňské čtvrtletí.

Pokud by Yahoo na nabídku dostatečně nezareagovalo, má Microsoft časové okno od půlky února do půlky března, aby se pokusil o nepřátelské převzetí, aspoň tak vysvětluje článek How Microsoft Could Go Hostile na základě pohledu do zakladatelských dokumentů společnosti Yahoo.

Rozložení sil – Microsoft, Yahoo a jejich společný podnik vs. Google
Microsoft Yahoo Microsoft+Yahoo Google
Tržby 58 mld. dolarů 7 mld. dolarů 65 mld. dolarů 16,6 mld. dolarů
Provozní náklady 34,9 mld. dolarů 3,4 mld. dolarů 38,3 mld. dolarů 11,5 mld. dolarů
Čistý zisk 16,9 mld. dolarů 660 mil. dolarů 17,6 mld. dolarů 4,2 mld. dolarů
Podíl na trhu s vyhledáváním v USA 9,8 procent 22,9 procent 32,7 procent 58,4 procent

Zdroj: TechCrunch, comScore.com

Je potřeba si uvědomit, že transakce takto obrovských rozměrů mají svá pevná pravidla. Jde o obchod mezi společnostmi obchodovanými na burze, takže dohoda je mnohem složitější, než když se prodávají čistě privátní společnosti. Pro Microsoft by se jednalo o nejvyšší investici do nákupu jiné společnosti. Microsoft by při své nabídce za Yahoo zaplatil 44,6 miliardy USD, a učinil by tak největší akvizici ve své historii. Na druhé místo by se dostal nákup společnosti aQuantive v srpnu 2007 za šest miliard USD, tedy skoro o řád nižší transakce. Za aQuantive Microsoft zaplatil 13,6 ročních obratů a 111 x roční zisk, za Yahoo nyní nabízí 6,4 násobek obratu a 67,6 násobek zisku.

Google nakupovat nemůže, ale jiní by mohli

Společnost Google je v tomto případě ze hry, jelikož zejména „doma", ve Spojených státech, drží tak významný podíl na trhu vyhledávání, že by antimonopolní úřad akvizici Yahoo těžko povolil. Experti, kteří jsou citováni např. v sobotním článku Antitrust approval for Yahoo deal may not be a slam-dunkMercury News, však nesdílí přílišný optimismus ani co se týče hladkého schválení při převzetí Microsoftem. Obavy jsou vyjadřovány např. v oblasti nakládání s osobními informacemi. Nejde také pouze o vyhledávací služby. Na poli instant messagingu by mohl nový hráč dosahovat podílu, který by též mohl vzbudit pozornost antimonopolních ú­řadů.

V některých médiích jsou též citováni analytici, uvádějící např. společnosti Comcast Corp, Viacom, General Electric mezi těmi, které by mohly nyní přijít s nabídkou a patří mezi několik málo společností, které jsou natolik (finančně) zdravé, že by na převzetí Yahoo měly, a mohly by tak získat sousto, na které se připravuje Microsoft.

Yahoo samo v oblasti vyhledávání pohltilo v minulosti několik technologicky zdatných společností. Jmenujme např. vyhledávač AltaVista (skrze akvizici spol. Overture), AllTheWeb a Inktomi, které byly v jistých dobách opravdovou technickou špičkou, ale byly možná až přísně technologicky orientované a zapomínaly na to, že je potřeba pro služby, poskytované uživatelům zdarma, vybudovat též zdroj příjmů. Například prostřednictvím prodeje reklamy.

Top 10 vyhledávacích služeb za prosinec 2007podle počtu vyhledávání v USA
Provider Počet vyhledávání (v tisících) Podíl Počet hledání na hledajícího
1. Google Search 4 062 536 56,3 % 37,9
2. Yahoo Search 1 273 688 17,7 % 22,4
3. MSN/Windows Live Search 995 899 13,8 % 31,7
4. AOL Search 339 761 4,7 % 15,2
5. Ask.com Search 159 529 2,2 % 10,0
6. My Web Search 70 630 1,0 % 10,4
7. Comcast Search 34 715 0,5 % 10,1
8. NexTag Search 29 019 0,4 % 2,9
9. AT&T Worldnet Search 25 159 0,3 % 9,1
10. BizRate Search 17 205 0,2 % 2,8

Zdroj: Nielsen Online, MegaView Search

Microsoft je nyní však v pozici, že technologicky by na vyhledávání možná měl, ale nedaří se mu technologie příliš zpeněžit – potřeboval by více uživatelů i lepší prodej reklamy, ze které je dnes vyhledávání u konkurenčních vyhledávačů financováno.

Je otázkou, co by po spojení Microsoftu s Yahoo z původních služeb zůstalo. Je nesmysl souběžně provozovat dvojí technologii. Microsoft sám v nabídce k převzetí uvedl, že spojením služeb očekává úsporu jedné miliardy USD. Podle analytičky UBS Heather Bellini by se mohlo stát, že Microsoft a Yahoo nezvládnou hladce zejména integraci reklamních systémů, a napomůžou tak vydělat svému největšímu konkurentovi, společnosti Google.

CIF16

Online služby Yahoo a Microsoftu v České republice

Na kolik se případné získání společnosti Yahoo Microsoftem projeví v České republice? Co se týče vyhledávání, podíl na trhu, měřený podle referrerů příchozích návštěvníků na české weby, je pro Yahoo! i Microsoft nevýznamný. Poslední výzkum Navrcholu.cz ani jeden vyhledávač ve výsledcích neuvádí. Yahoo není na českém trhu zastoupeno ani vlastní pobočkou, Microsoft ano, ale důvodem je zejména prodej software. Doména yahoo.cz je přímo nasměrovaná na yahoo.com. Microsoft sice provozuje na doméně live.cz do češtiny lokalizovanou verzi rozhraní vyhledávače Live, ale s českým jazykem vyhledávač nijak pokročile, jako jeho konkurenti, nepracuje. Vyhledávající uživatele si tak u nás mezi sebe dělí zejména Seznam a Google (62,30 % a 28,87 % podle statistik Navrcholu).

Co se týče ostatních služeb, např. freemailů, ani ty od Microsoftu (Hotmail.com) a Yahoo si nenašly mezi českými uživateli tolik příznivců, aby měly viditelný tržní podíl. Oficiální statistiky, pokud vím, nikdo nesleduje. Kolik však znáte lidí, kterým posíláte e-maily na doménu s řetězcem znaků yahoo nebo hotmail? Z pohledu českého uživatele se tak připravuje sloučení služeb, které si zde nenašly větší publikum, a je málo pravděpodobné, že by po svém sloučení přišly s něčím natolik překvapivým, že by si vybudovaly na našem trhu z nuly nějakou lepší pozici.

Anketa

Může být spojení Microsoftu s Yahoo úspěšné?

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »