Hlavní navigace

Coca-Cola a Ježíšek z kamionu

14. 12. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Na recenzi národní prezentace známého výrobce nápojů, Coca-Coly, jsme si dali obzvlášť záležet. Chcete vědět, zda je na webu tak dobrá jako v televizní reklamě? Pak budete s největší pravděpodobností trochu zaskočeni. Recenzi doplňují názory Dalibora Straky (Sexindex) a studenta Filipa Duška.

Coca-cola
www.coca-cola.cz

Hned na úvodní stránce – rozcestníku – mě na první pohled „zaujalo“ zpracování menu. Bohužel, nikoliv v kladném slova smyslu. Přílišnou velikost položek pominu, díky tomu je navigace alespoň trochu přehledná. Co ale tolerovat nemůžu, je jejich doslova úděsné zpracování, zejména z typografické stránky. Položky nejsou srovnané přesně k pravému okraji, písmena mají mezi sebou nepravidelný kerning (rozpal). Některé znaky jsou špatně antialiasované, tzn. mají rozmazané některé okraje nebo jsou nestejně silné; písmeno C v položce „Obchodní vztahy CCB ČR“ je dokonce částečně oříznuté. Také mi připadá, že mezery mezi jednotlivými položkami jsou nestejně velké.

S typografickou stránkou drží krok i onMouseOvery (přebarvování) – z původní bílé se položky přebarvují do, na červeném podkladu nešťastně zvolené, zelenohnědé barvy.

Podobnými problémy trpí i položky podmenu. Ty jsou již neaktivní, ale opět nejsou pravidelně zarovnané a u některých je rozhozena interpunkce (háčky).

Tvůrce webu sice může namítnout, že mu bylo použité písmo dodáno přímo společností Coca-Cola, ale to jej neomlouvá. Je přece několik způsobů, jak lze špatný řez písma opravit, ať už ruznými nastaveními kerningu a antialiasingu v grafickém editoru, nebo jeho převedením na křivky a následnou úpravou ve vektorovém editoru.

Menu máme za sebou, teď se zmíním o zbytku stránky. Kompozice mi připadá docela zmatená, při celkovém pohledu se nemohu ubránit pocitu neuspořádanosti. Patrná je sice určitá snaha o originalitu, ale výsledek je opravdu podprůměrný. Stránka kombinuje několik odlišných řezů písma, skoro nečitelný copyright a animovaný flashový bar s logy výrobků společnosti. Ještě mě zaujalo pojmenování jednoho odkazu – „Mapa stránky“. Nemělo tam být náhodou „Mapa serveru“ nebo „Mapa stránek“???

Abych jenom nekritizoval, moc se mi líbí levá horní grafika s částí loga a otevřenou flaškou. Také zmíněný animovaný bar s etiketami nepůsobí tak špatně, stačí ho nechat odrolovat na požadovanou značku pití, kliknout a hned máte před sebou požadované informace.

Podstránky serveru na mne opět působily docela zmateně – nevěděl jsem kam dřív zabrousit očima. Po prozkoumání několika podstránek jsem úspěšně našel v uspořádání alespoň nějakou logiku. Stránka obsahuje hned několik menu, každé psané odlišnou velikostí fontu a vyvedené v jiných barvách (zřejmě pro přehlednost). K mému zklamání jsem na žádné ze stránek nedokázal najít vyhledávací formulář  – proto vám k navigaci musí stačit menu nebo mapa serveru, opět pojmenovaná „Mapa stránky“.

Úplně nahoře se nachází hlavní menu a vedle něj je jakési flashové záhlaví. To má většina stránek odlišné. Pod těmito dvěma segmenty je vlevo opět flash (většinou s rolujícími etiketami), pod záhlavím je podmenu. Na některých stránkách podmenu funguje bez problémů, ale třeba na stránce věnované nápoji Sprite jsem se několikrát setkal s problémem, kdy po přejetí položky kurzorem se její popisek přebarvil do tmavě šedé barvy (na zeleném podkladu téměř neviditelné). Nicméně je možné, že chyba byla na mé straně (Internet Explorer 6 en).

Samotný text stránek je dostatečně čitelný, občas proložený obrázky. Jen by mi nevadilo jeho větší zvýraznění (kurzívou, tučným písmem), také zarovnání do bloku na přehlednosti nepřidá.

K technické stránce zpracování toho moc povědět nemohu, neboť momentálně nemám jiný internetový browser než Internet Explorer. Dle zdrojových kódů lze rozpoznat, že stránky byly tvořeny v Macromedia Dreamweaver, proto bych odhadoval bezproblémové zobrazení i v Netscape Navigatoru verze 6. Při studiu zdrojového kódu mne zaujaly maďarsky psané komentáře – český web Coca-Coly je založený na webu maďarském (http://www.coca-cola.hu/).

BRAND24

Celkově mne stránky zklamaly – od tak známé společnosti jsem čekal podstatně lepší prezentaci. Co do rozsáhlosti a obsahu bych téměř neměl výhrad, ale grafické zpracování je opravdu podprůměrné. Vzhledem k tomu, o jak velkou společnost jde, bych měl sto chutí udělit webu známku nejnižší, ale s přihlédnutím k úrovni mnoha českých webů dám 4/10.

Dalibor Straka


vydavatel serveru Sexindex.cz
straka@bo-net.cz

Filip Dušek


student UK PedF
filip.dusek@ped­f.cuni.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Hračičky z řad mládeže potěší posouvající se pruh s nabídkou nápojů, který reaguje na kurzor myši. Zde ale originalita končí. Na stránkách Coca-Coly bych očekával větší úlet. Tváří se moderně (konstruktivistické řešení v barvách Coca-Coly), ale na tak velkou firmu poněkud primitivně. Jsem skutečně na oficiálních stránkách Coca-Coly? ⇒ Hodně originální!
POUŽITELNOST
Server je plný informací o nápojích, jejich historii ve světe i u nás. Nebylo zapomenuto ani na právě probíhající soutěže a akce, informace o struktuře společnosti, nabídky práce a podobně. Pochvalu si zaslouží obsáhlá fotogalerie reklam, promočních akcí i vlastní výroby. Navigace je řešena přes dvojí úroveň menu, ne vždy ale naleznete to, co hledáte, hned na první kliknutí. O to více potěší mapa serveru! Hledal jsem, kterak si objednat colu, či recept na ni, přímo přes síť. Hmmm, místo toho vím ledacos o historii a současnosti firmy, o obchodních vztazích a produktech… Pravda, také vím, jak si zasoutěžit.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Stránky bez problémů fungují pod všemi běžnými prohlížeči. S optimalizací na velikost si již autor vyhrál méně. Téměř 120 KB + flash je na hlavní stránku, která obsahuje pouze menu a několik obrázků, přeci jenom dost, zvlášť když je její cílová skupina připojena převážně modemy. Po počátečním „chaosu konstrukce“ úvodní obrazovky není kam zabloudit; a najít Coca-Colu na stránkách „www.coca-cola.cz“ nebyl žádný oříšek.
ESTETICKÝ DOJEM
Estetický dojem je jedno velké zklamání. V rozlišení 1280×1024 pixelů zabírají prvky stránky jenom levou horní část, napravo jsou pouze zcela zbytečné a prázdné obdélníky. Stránky dělají dojem rychle odvedené práce. Informační úlohu plní, ale nezaujmou. Červená a černá působí sice seriózně, leč na těchto stránkách nudně a temně – ještěže se občas zjeví i žánrový obrázek pestré firemní reklamy.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Přímo se nabízí srovnání s Pepsi.cz. Druhý jmenovaný server u mě vyhrává. :-)  –
CELKOVÉ HODNOCENÍ
6/10 4/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Je lepší televizní reklama nebo webová prezentace?

  • Televizní reklama.
    13 %
  • Internetová prezentace.
    1 %
  • Ani jedno za nic nestojí...
    85 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se již několik let zabývá počítačovou grafikou a internet designem. Mezi jeho další koníčky patří například klasická fotografie či poslech kvalitní hudby.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).