Hlavní navigace

COL spustil “internetovou televizi”

29. 1. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V úterý vydal poskytovatel Internetu Czech On Line revolučně laděnou tiskovou zprávu o spuštění Televize ZTV, tedy internetové zpravodajské televize. Ačkoli si Czech On Line bezpochyby zaslouží body za snahu o vytváření širokopásmového obsahu, samotný projekt je jeden velký trapas.

Již několik let je velmi patrný posun ve vnímání Internetu. Zatímco v minulosti byla veškerá pozornost soustřeďována na jeho technické aspekty (tj. jak funguje či nefunguje, kdo s kým peeruje nebo nepeeruje a kdo vlastní jakou linku do zahraničí), v posledních několika letech se všichni zaměřuji na obsah.

Souvisí to jednak s tím, že hlavní problémy provozního charakteru jsou vyřešeny a největší brzdu v používání Internetu nepředstavuje pomalá linka do zahraničí, jako spíše pomalá liberalizace telekomunikačního trhu doma. A jednak s tím, že se Internet z pozice jakéhosi exkluzivního nástroje pro elity – jímž v minulosti bezesporu byl – posunul do mainstreamu.

Patrick Zandl má pro tuto ranou pionýrskou fázi, která provází každou novou věc, pěkné označení „funny market“. Funny market je, když ještě něco není zaběhnuté. Je to desperátní období, kdy se utváří sama podstata a pravidla fungování. Funny market je, když ještě lidé nejsou nudní, nenosí obleky a nehrají golf.

Internet už funny market není. Jeho podstata i pravidla fungování jsou již kodifikována a postupně jej zaplavili běžní uživatelé (ať to znamená cokoli). A pro ně nejsou jeho technické aspekty podstatné. Nejsou vzrušeni prostým faktem, že mají 2 Mbit/s pevnou linku, ale ptají se, co jim přinese. A to je to, co bude do budoucna hnacím motorem rozvoje Internetu.

Pokud tedy do budoucna chtějí poskytovatelé Internetu nabídnout běžným uživatelům širokopásmovou službu, musí jim dát nějaký důvod, aby ji používali, protože širokopásmová služba sama o sobě takovým důvodem není. Co bude tímto důvodem, můžeme jen spekulovat, zatím se všichni velcí hráči tváři, že to bude hudba…

Dlužno poznamenat, že většina českých poskytovatelů Internetu se vůbec nesnaží – nabízí pouze připojení a doufá, že se běžný uživatel nějak zabaví sám. Jisté rozpačité kroky na tomto poli učinil Český Telecom a nedávno rovněž Czech On Line, který ve spolupráci s hudební televizí Óčko přenášel reality show Vyvolená (viz Vyvolená).

Další krok se zřejmě rozhodl učinit tento týden, když v úterý vydal tiskovou zprávu, ke se mj. uvádí: „Společnost Czech On Line (…) zahajuje v pondělí 26. ledna 2004 vysílání internetové zpravodajské televize ZTV. Denní zpravodajství bude ZTV přinášet v 5 – 10minutových (…) přenosech na třech kanálech: Zpravodajství, Sport a Bulvár.“

Řekl jsem si tedy: „Ha, konečně se do toho někdo pořádně opřel!“ A jsa připojen pouze přes mobilní telefon (takže jsem se nemohl podívat přímo), napsal jsem obratem tiskové mluvčí Czech On Line, kdo že je dodavatelem obsahu – soukromě jsem tipoval na televizní agenturu TVD (tj. MAFRA), která beztak nemá do čeho pořádně píchnout.

Už první odpověď mě trochu vyvedla z míry: „V této fázi Czech On Line nemá dodavatele obsahu, obsah je zpracováván z běžně dostupných zdrojů.“ Po této odpovědi jsem již pojal jisté podezření, avšak rozhodl jsem se počkat do druhého dně, abych se podíval, jakže si s tím Czech On Line poradil.

Mé dojmy snad nejlépe vystihuje citát z weblogu KyberŠmok Adama Javůrka: „Bože. (…) [Možná doplním, až se proberu z komatu.] (…) Na to se musíte podívat sami. Největší ‚trhák' od dob Svůdné šance. Kdyby se aspoň dalo přepínat po jednotlivých příspěvcích ve zprávách… Ufff. Proč jsem nebyl varován, že nejsem cílová skupina!“

Příspěvky jsou natáčeny na místě připomínajícím zasedací místnost administrativního centra vyzdobenou dvěma lacině vyhlížejícími umělými palmami (jako v osmdesátých letech). Jeho dominantou je gauč, na němž zaujímají ležérní polohu dva ošmudlaní „moderátoři“ – zřejmě zaměstnanci Czech On Line toužící vydobýt sobě slávu na mediálním poli.

Moderátoři (muž a žena) přežvýkávají zpravodajství převzaté z Internetu, rádia… zkrátka všeho, co bylo zrovna po ruce. Navzájem si skáčou do řeči, dělají si parohy (jako v první třídě!) a jsou jakoby hrozně cool a strašně free. Čas od času je některý z nich uprostřed věty přemožen vlastním ostrovtipem a oba se začnou hihňat jako pubertální školačky.

Že volba zpravodajských témat padla na samé nepodstatné pitomosti? Budiž, to snad lze ještě omluvit tou cílovou skupinou, o níž píše Adam Javůrek. Avšak přitroublé počínání moderátorů spolehlivě přehlušuje i tu mizivou zpravodajskou hodnotu relací. Aby si to mohli dovolit, museli by být sakra vtipní, což nejsou.

Toto „televizní zpravodajství“ ve skutečnosti žádné atributy televizního zpravodajství nenese, neb pasáže křečovitých pokusů o vtipy nejsou přerušovány žádnými videoklipy, ani obrázky. Jednou za pět minut se v přibližně desetiminutové stopáži změní jinak statický úhel kamery a díváme se jakoby z druhé strany – zřejmě, aby to bylo akčnější.

BRAND24

Aby toho nebylo málo, je celý projekt navíc podivně technicky zpracován a například není možné jednotlivé příspěvky přeskakovat apod. Czech On Line tvrdí, že pokud bude mít tento pilot úspěch, příspěvky, které jsou aktualizovány zatím pouze jednou denně, by snad mohly být natáčeny i častěji. Ani ve svých nejbujnějších představách si však nedokážu představit, že by se na to dobrovolně někdo díval.

Kdysi jsem si koupil knihu Byl jsem bulvárním novinářem slibující kritiku poměrů českého bulváru, která se ve skutečnosti ukázala být soupisem komplexů jakéhosi idiota. To mě dovedlo k poznání, že dnes lze vydat cokoli. Díky Czech On Line jsem tento závěr rozšířil i na televizní zpravodajství – asi začneme vizualizovat Zprávičky na Lupě. :-)

Domníváte se, že projekt Televize ZTV bude úspěšný?

  • Ano.
    28 %
  • Ne.
    61 %
  • Nevím.
    11 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).