Color by ráda rozvrátila sociální sítě. Fotkami.

Zajímá vás co dělají vaši pravidelní spolustrávníci v hospůdce nebo se jen chcete podělit o svůj způsob vnímání světa s okolím? Máte rádi fotky? Pak by vás mohla zajímat nová sociální síť s názvem Color.

Color je poměrně nová sociální služba, která je zaměřená na uživatele mobilních telefonů. Ti mohou sdílet své fotografie s dalšími uživateli této sítě. Ochrana soukromí či autorských práv se příliš neřeší – vše má být přehledné, rychlé a hravé. Tak nějak by se mohla krátce shrnout základní myšlenka nové sociální sítě, které se podařilo dosáhnout v krátké chvíli významného mediálního ohlasu. V následujícím článku se podrobněji podíváme na to, jak vlastně funguje, pro koho je určená a jaké je její možná budoucnost.

Jak na to

Color aplikace

Color aplikace funguje na iOS a Android telefonech.

Vše funguje jednoduše – nafotíte mobilním telefonem (podpora je pro iPhone a Android telefony) fotografie a prostřednictvím instalovaného klienta je dáte k dispozici dalším uživatelům, kteří se nacházejí ve vašem okolí (přibližně 150 ft, tedy asi 45 metrů. Podobně také vy vidíte, co se kolem vás děje. Na základě tohoto sdílení fotografií a videí můžete snadno vytvářet různé přátelské vztahy nebo naopak zablokovat nežádoucí uživatele.

Provozovatelé se snaží klást důraz na to, aby jednotliví uživatelé vystupovali pod skutečnými jmény a obrázky v profilech. Uživatelé mají možnost mazat snímky, které sami nahrají a případně mohou nahlásit závadný obsah.

Samotné ovládání klienta je v počátcích poněkud zmatečné, ale dá se na něj rychle zvyknout. Podporovány jsou mobilní telefony s Anroidem a iOS 4.1 a vyšším. Aplikace je (zatím) bezplatná. Základem všeho je předpoklad, že lidé budou rádi ukazovat, co se kolem nich děje a budou chtít tyto informace konzumovat také od dalších uživatelů. Jde o to, abyste viděli vše kolem vás a kolem lidí, se kterými jste prostřednictvím Color v bližším kontaktu.

To v čem se od svých konkurentů liší zřejmě nejvíce, je dynamika tvorby sociálních vazeb – sdílíte v podstatě všechno se všemi a jediným kritériem je právě jen lokálnost. Nemusíte nastavovat, co kdo a kdy uvidí, neboť všichni mají přístup ke všemu. Právě tato dynamičnost je něčím poměrně inovativním v oblasti sociálních sítí a snad právě proto se dočkal Color takového mediálního ohlasu.

K čemu to je?

Asi první otázku, kterou si při pohledu na podobnou službu položíme, je, k čemu se podobná služba vlastně hodí a zda budou mít lidé motivaci ji používat. Myslím, že první skupinou mohou být lidé, kteří jen rádi fotí věci všude kolem sebe a svůj způsob, jakým se dívají na svět, mohou touto sítí distribuovat. Tato skupina ale nebude nikdy nějak zvlášť početná a může tvořit spíše určité zpestření pro většinového uživatele.

Hlavní motivací pro to, aby někdo službu používal, může být – například podle Jasoana Kincaida z Techcrunch - získávání nových přátel nebo budování naprosto nového druhu sociálních vazeb. Chodíte do restaurace na oběd stále se stejnými lidmi, ale nic o nich nevíte? Chybí vám téma k hovoru? Pak může právě Color prolomit ledy a zahájit nějaký sociální kontakt.

Jak to bude v praxi vypadat je dnes obtížné říci, ale pokud se síti bude dařit, musí počítat s tím, že velká část příspěvků bude prostě reklamních, ve kterých budou obchodníci lákat okolo procházející na nové akční zboží či k návštěvě restaurací. Služba, tak jak je postavená, je proti těmto marketingovým nástrojů extrémně málo odolná.

Rozhodně bude zajímavé sledovat, zda si Color navyknou používat komunity, které žijí dlouhodobě na podobném místě – například studenti na kolejích, kde by takové sdílení bylo poměrně perspektivní z hlediska určité homogenity skupiny.

Color aplikace

Color aplikace

Úspěchy

Ač se jedná o službu poměrně mladou a postupně se teprve rozvíjející, má na svém kontě hned několik zajímavých úspěchů, které si jistě zaslouží, aby zde byly zmíněny. Předně je to investice od fondu Sequoia Cupital ve výši 41 miliónů USD ještě před tím, nežli byla vůbec spuštěna. Ač se nejedná o žádnou ohromující částku, je určitým vyjádřením důvěry poměrně významného a úspěšného investora, které mu zajistila nemalou mediální publicitu. Aplikace zároveň získala peníze jak na rozvoj, tak také na reklamu, což je pro její další rozvoj rozhodně velmi důležité.

Největší reklamu mu ale učinila sama zmiňovaná média – ať už se jednalo o zmiňovaný Techcrunch nebo například CNN, která se mu věnovala také obšírně. Právě publicita je to, co mu může přinést potřebné uživatele, kteří by dokázali zajistit určité minimum pro základní provoz.

Otazníky

Jak jsme již naznačili, kolem Color se v současné době rojí řada otazníků a dohad o tom, zdali má podobný projekt reálnou šanci na úspěch. Předně je potřeba velká hustota uživatelů, kteří budou Color používat, aby měl vůbec smysl – těžko si představit, že by měl uživatel chodit celý den po městě a hledat jednoho či dva uživatele, se kterými by si vyměnil nějaká data. Z tohoto důvodu je rozvoj služby například u nás jen velmi obtížně myslitelný.

Další problémy se mohou týkat ochrany osobních údajů, které si mnoho uživatelů ještě stále neuvědomuje a které mohou akcelerovat až možné kauzy, které se okolo Color rozvinou a mohou pro něj mít až zničující důsledky.

EBF16

Velkou neznámou je také způsob financování celého projektu -  o tom, že by mohl model vypadat jako ten od Foursquare, lze vést rozhodně dlouhé polemiky a přinejmenším v počátcích bude mít Color pozici velmi obtížnou.

Ač se jedná o aplikaci, která se těší velké pozornosti médií i investorů, bude mít velmi malou šanci na přežití, především proto, že bude potřebovat velké množství počátečních uživatelů na jednom místě. Na druhé straně si lze jistě poměrně dobře představit, že v případě nákupu nějakou větší a solidně rozvinutou společností může slavit úspěch. Jako solitér to bude mít ale mimořádně obtížné.

Anketa

Vyzkoušíte aplikaci Color?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 4. 2011 1:13

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »