Hlavní navigace

CPEx začíná prodávat RTB kampaně cílené na konkrétní skupiny uživatelů

David Slížek

Tato data na českém internetu chyběla, říkají zástupci Czech Publisher Exchange. Zadavatelé podle nich teď budou moci cílit RTB reklamu mnohem přesněji.

Většina českých inzerentů dnes využívá real-time bidding (RTB) k retargetingu (tedy například k cílení na uživatele, kteří už jednou použili určitý e-shop apod.). Chybí totiž obecně přístupná data o českých užvatelích, podle kterých by se dala reklama cílit, říká šéf Czech Publisher Exchange (CPEx) Matěj Novák.

Sdružení českých vydavatelů, jehož členy jsou Astrosat Media, Czech News Center, Economia, Mafra a Mladá fronta, přitom dokáže sbírat údaje z více než 80 zapojených webů, které zasahují asi 75 % reálných uživatelů měřených v NetMonitoru.

Po roce své existence začíná CPEx tato data využívat a nabídne je zadavatelům k cílení kampaní na konkrétní skupiny uživatelů. V rámci služby CPEx Audience klientům umožní nechat si „ušít“ publikum pro svou kampaň na míru. Příkladem takového cílení může být třeba skupina „ženy, které měsíčně zobrazí více než dvacet stránek v kategorii móda“, uvádí Novák. 

Aukce zůstává

Možností cílení je ale více – využít se přitom dají jak informace, které o sobě uživatelé sami poskytují, tak data založená na analýze jejich chování (behaviorální cílení), nebo matematické modely. 

Cílená kampaň míří pouze na vybranou a definovanou skupinu uživatelů. Pozice ale nejsou garantované – o každou impresi se totiž zadavatel bude muset i nadále utkat v klasické RTB aukci s dalšími „přihazovači“. Vítězí ten, kdo nabídne nejvyšší cenu.

Tříměsíční pilotní projekt CPEx Audience podle Nováka přinesl zajímavé výsledky. V některých případech podle něj cílené RTB ve výkonu vysoce překonalo jiné metody cílení.


Autor: CPEx

Autor: CPEx

Za přesnější cílení si klienti CPExu budou muset samozřejmě připlatit. Sdružení zatím službu nabízí pouze ve vlastní síti, kde poplatek za poskytnutí dat zahrnuje do nastavené minimální cenové hranice (price floor) v aukci. Do konce roku ale chce data nabídnout k využití i u dalších DSP platforem. Klientům bude v takovém případě účtovat CPM příplatek za cílení.

Popularita RTB v Česku podle Nováka stoupá. CPEx podle něj má v meziročním srovnání letošního října s tím loňským o více než 100 % vyšší obrat. V absolutních číslech podle něj RTB vydavatelům přináší miliony korun měsíčně. Samozřejmě ale stále jde o doplněk k převažujícímu přímému prodeji reklamy.

Jak uvedl Pavel Vopařil z vydavatelství Economia, výnosy z RTB činily v některých měsících i více než 15 % digitálních reklamních příjmů firmy. Průměrně se ale podíl podle něj pohybuje mezi 5 a 10 %.

Našli jste v článku chybu?

22. 10. 2014 11:03

Miloši, promiň, ale tohle je jedna haluz vedle druhé. Porovnávat CTR u GDN (pravděpodobně bez cílení) s CPEXem (s cílením na publika) je hovadina. Jak správně píše Honza, buďto jste měli porovnávat GDN a CPEx (pro stejnou úroveň cílení) a nebo CPex sám proti sobě (jednou bez cílení, podruhé s cílením.

A za to, že klienti vedle sebe staví řádky:
- GDN (jakože inventory, ale bez cílení)
- retargeting (jakože cílení, ale bez inventory)
- CPEx (jakože inventory, ale s cílením)
můžou agentury,…


31. 10. 2014 10:37

kukla (neregistrovaný)

Pěkná a poučná hádka.

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček