Craneballs Studios: ke splnění snu vyvíjet hry je přivedla krize

Přihodí se, že vás k úspěchu něco „dotlačí“. Ostravští Craneballs by možná dodnes dělali weby, kdyby jim s krizí nezačali ubývat klienti. Jejich hlavní kvalifikací pustit se raději do vývoje her bylo vlastně jen to, že je samé bavilo hry hrát. Tím měřítkem se řídí podnes, a snad proto prý mají takový úspěch.

reklama

Zakladatelé Craneballs Studios — takhle se prý upraví, dosáhnou‑li prvního místa v App Store.

Zakladatelé Craneballs Studios — takhle se prý upraví, dosáhnou‑li prvního místa v App Store.

Představte prosím, co děláte. Co vás k tomu nejvíce přimělo?

Jsme ostravská firma zabývající se tvorbou mobilních her. Začali jsme koncem roku 2008, potom, co jsme si četli, jak lukrativní business může být App Store. Náš hlavní motivátor však nebyly a nejsou peníze, ale to, že můžeme dělat něco, co nás baví. Jsme tři zakladatelé (dva grafici a jeden programátor) a všichni jsme hráči her a náš sen bylo hry dělat.

Samozřejmě je příjemné být dobře ohodnocen za dobře vykonanou práci. Původně jsme byli grafické/webové studio. Bohužel — nebo v našem případě naštěstí — se ani nám krize nevyhnula a kvůli úbytku klientů jsme byli nuceni začít něco nového.

Bylo to snadné?

Začít nebylo úplně snadné. Za prvé, nikdo z nás neměl zkušenosti s tvorbou her na iPhone, a za druhé s tím byla spojena nejistota výdělku a náš kolega už měl rodinu, takže jsme se tomu nemohli věnovat úplně naplno.

Tedy jste začali bez předchozích zkušeností?

Naše zkušenosti byly hlavně z té druhé strany — hráli jsme hry. :) Ale opravdové zkušenosti jsme měli spíše obecné. Já (jsem zakládající programátor) jsem zkoušel programovat hry už od mala, ale žádnou jsem nikdy nedokončil. Musel jsem nastudovat, jak opravdické hry fungují. Naštěstí již byly nějaké tutorialy, jak dělat hry pro iPhone, na internetu. A moji společníci grafici jsou výborní, takže pro ně nebyl problém se adaptovat.

Jak brzy jste se tvorbou her uživili?

Svou první hru jsme vydali po šesti měsících vývoje v červnu 2009. Díky výdělku ze hry jsme měli možnost najmout dalšího programátora a dát si nějakou menší výplatu. Ovšem skončit s grafickým designem jsme nemohli. S každou další hrou se nám dařilo čím dál tím víc, až v březnu 2011 vyšel Overkill, naše první vojenská hra zdarma, a to byl úspěch opravdu nečekaný. Do dnešního data si ho stáhlo přes devět milionů hráčů. Ve hře jsou některé silné zbraně zamknuty a určité procento hráčů neváhá do hry investovat nemalou částku.

Takový úspěch jste asi nečekali.

Vždy jsme pevně věřili v úspěch. I když ty začátky nebyly vůbec jednoduché, a bez pevné víry v to, co děláme, bychom se nikdy nedostali tam, kde jsme teď. Ale i přesto takový úspěch člověka zaskočí. Bylo to milé překvapení.

Co si myslíte, že za vaším úspěchem stojí?

Za naším úspěchem stojí naše strategie. A ta je dělat hry, za které se nemusíme stydět, které chceme sami hrát. Pro nás je mnohem důležitější hru vyšperkovat, opravit kdejaký detail, vylepšit nějakou funkci, než termín nebo rozpočet. A to, si myslím, hráči oceňují. Ocenili to také v Applu, s jehož herním oddělením máme dobré styky. Představujeme jim své nové hry, posíláme jim beta verze, telefonujeme si. Jsme mezi dvěma procenty vývojářů, kteří mají takový vztah. V neposlední řadě to jsou i lidé, se kterými pracuji. Bez výborných lidí by to nešlo.

Jak dostat z lidí za hry zaplaceno?

Děláme to nenásilnou formou. Například Overkill, který je nabízen zdarma, jde bez jakékoliv investice dohrát. V tomto se lišíme od konkurence, kteří z lidí doslova tahají peníze na každém kroku. Mnohem důležitější je udělat zábavnou hru. Peníze pak přijdou samy.

Nakolik jste se už rozrostli?

V současné době je nás patnáct. Je to docela velký skok za poslední rok. V našich řadách jsou už kromě programátorů také specialisté, jako projekt manažer, community manažer, tester nebo level designer.

Kdybyste začínali znovu, co byste udělali jinak?

KL2014

       

S každou hrou, kterou vydáme, se něco nového naučíme. Takže spíše bychom měnili drobnosti u vydaných her.

Ke konci června vydáváme novou hru s názvem Fish Heroes, na které jsme pracovali skoro rok. Snažili jsme se ji vyšperkovat, a zužitkovat všechny zkušenosti, které jsme za ty roky nabrali. Doufám, že se bude hráčům líbit tak jako nám.

Marek Janouš

Spolupracovník redakce

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

       

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem