Hlavní navigace

Crowdfundingový Hithit je e-shop se zbožím, které ještě neexistuje

Marek Janouš 5. 2. 2013

Hithit není prvním českým webem na výběr peněz, ale může být příkladem toho, nakolik záleží na provedení, a to i když vůbec nemáte původní nápad a nepřišli jste s ním první.

V Česku už sice působí FondomatNakopni.Mě, to však tvůrce Hithitu, spuštěného v listopadu 2012, neodradilo. Pro Hithit může být u nás, a snad i ve střední Evropě zatím příležitost. Jeho vzor, americký Kickstarter, sice loni na podzim překročil Atlantik, ale prozatím jen do Británie.

Lupě odpovídal spoluzakladatel Hithitu Aleš Burger.

Kdo stojí za Hithit?

Aleš Burger, lovec projektů

Aleš Burger, lovec projektů

Na Hithit se podílejí čtyři společníci. Pavel Müller a Norbert Nagy mají softwarovou společnost AspectWorks, která vytvořila platformu pro web. Pavel Eichler je bývalý novinář a dnes PR specialista, který má za sebou spoustu úspěšných PR projektů, mezi nejznámější patří například Galerie NE Budějovického Budvaru či podpora eventů Red Bullu. Já, Aleš Burger, pracuji v eventové agentuře Next Level, která realizuje koncerty, tiskovky a společenské akce pro firmy jako například Seznam, České dráhy, Plzeňský prazdroj nebo třeba Red Bull.

Co vás přivedlo k vytvoření Hithitu?

V podstatě tu myšlenku dodali kluci z AspectWorks, kteří platformu webu vytvářeli již delší dobu. Dlouho však nemohli najít nikoho, kdo by web rozjel, tedy naplnil smysluplnými projekty. Mně se myšlenka od začátku líbila, protože mě téměř denně oslovují muzikanti a umělci, zda jim nemohu pomoci financovat jejich projekty prostřednictvím klientů naší agentury. Protože vím, jak je to těžké, nápad na financování „odspodu“ se mi vlastně i hodil jako odpověď.

Poprvé jsme se na realizaci dohodli někdy v létě loňského roku. Projekt se nám podařilo spustit asi po třech měsících, kdy jsme kromě programování hlavně hledali startovací projekty. V tom nám zásadně pomohly naše kontakty ve světě hudby a umění. Hned od začátku jsme na projektu pracovali všichni společníci. Od spuštění webu máme ještě pátého kolegu, který web administruje.

Web jsme spustili 20. listopadu 2012 s první skupinou projektů. Na úspěšně zafinancovaných projektech se vybralo přes 800 tisíc Kč a celkově přispělo přes tisíc lidí. Od spuštění Hihitu jsme měli přes 80 tisíc návštěv. Myšlenka crowdfundingu se šíří hlavně sociálními sítěmi, takže není překvapením, že drtivá většina uživatelů přichází z Facebooku.

Jak je projekt řešen technologicky?

Hithit je postavený na technologiích Java/JEE a implementovali ho vývojáři z AspectWorks, kteří mají s podobnými systémy dostatek zkušeností. Navíc byl Hithit původně navržený jako globální řešení pro statisíce uživatelů, takže spuštění na českém trhu proběhlo bez větších potíží.

Během vývoje jsme museli projít náročnými bezpečnostními testy od specializované firmy a také výkonnostní testy byly určitá výzva. Hithit je totiž provozován v Amazon cloudu, a vývojářský tým proto potřeboval odladit správný počet serverů a dobře nastavit systém automatického škálování.

Proč právě název Hithit?

Název se vybíral velmi dlouho. Máme poměrně jasná kritéria, kterak tvořit názvy. Pravidelně hledáme názvy pro různé akce, festivaly, produkty a podobně. Musí být foneticky snadné, musí znít stejně česky i anglicky, musí být zapamatovatelné, a hlavně musí být volné domény pro celý svět…

Co vás odlišuje od ostatních českých webů na výběr peněz?

Především fungování. Na Hithitu máte reálnou šanci uspět. O Hithitu se téměř denně objevují informace v mediích, návštěvnost webu je v tisících unikátních návštěvníků denně a jen za první periodu fungování (oněch 45 dní) jsme měli obrat přes 700 tisíc korun, což je víc než obrat všech ostatních crowdfundingových webů dohromady za celou jejich dobu fungování.

U nás prostě uvidí projekt mnohonásobně více lidí než jinde a navíc každý projekt dále podporujeme vlastními kanály a masivním PR. Aby projekty uspěly, to je pro nás klíčové, a proto odmítáme ty, které nemají šanci uspět, a občas je pak vidíme u konkurence, kde jsou po celou dobu vyvěšeny s nulovým kontem.

Proč je vhodné udělat výběrčí web ryze český?

Hithit je nyní český, ale už v těchto dnech plánujeme expanzi do okolních zemí, máme zaregistrovány domény na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, vlastníme doménu .eu i .com. Česká republika je jen startovní čarou a naše ambice jsou určitě mezinárodní, minimálně středoevropské. Vše je však o kvalitních projektech, a ty se nám zatím daří nalézat v ČR.

Ze zahraničních vzorů jste pojetím nejblíže ke Kickstarteru?

Určitě. Kickstater je největší a funguje velmi podobně. Právě on nám byl vzorem svou politikou a pravidly.

Je v pojetí Hithitu také něco zcela původně vašeho?

Nic není nikdy stoprocentní replika, takže několik detailů je vlastních, ale upřímně — crowdfundingové weby na celém světě jsou si podobné jako vejce vejci. Proč vlastně objevovat znovu Ameriku?

Přesto jeden zcela originální nápad máme. Právě v těchto dnech spouštíme takzvaný Hithit LAB — nabízíme projektům nadstandardní služby. Projekt můžeme sami sepsat, vytvoříme pro něj účty na sociálních sítích, podpoříme ho vlastní tiskovkou jen k projektu a nabídneme služby mentora. Tím je Xavier Baumaxa, člověk, který drží rekord mezi českými projekty v objemu vybraných peněz napříč všemi weby, které se crowdfundingu věnují. Jeho přístup k vlastnímu projektu byl propracovaný a výrazně uspěl. Xavier vybral téměř tři sta tisíc a jeho know‑how je teď k dispozici i ostatním tvůrcům.

Už asi chápu, proč se zaměřujete téměř výhradně na tvůrce. Jak do toho zapadají sportovci?

My jsme prostě jen odstartovali v teritoriu, ve kterém se denně pohybujeme díky našim zaměstnáním, a také sportům, kterým se věnujeme. Již dnes však intenzivně pracujeme na rozšíření: na spadnutí je záložka školství, která bude podporovat projekty škol, tříd i jednotlivých žáků, projekty zájmových kroužků na školách a podobně. Zároveň teď připravujeme i sekci pro cestovatele, a dále gastronomii a municipality.

Jen 45 dní na kampaň a pravidlo „všechno, nebo nic“ — to se zdá dost tvrdé. Proč jste to nastavili takto?

Více než šest týdnů nelze vést intenzivní kampaň. Pokud je projekt smysluplný, je ta doba dostačující a delší čas by jen prodlužoval agónii neúspěšných.

A proč všechno nebo nic? Pokud potřebujete třeba sto tisíc na realizaci knížky nebo cédéčka, jak byste ho dokázali vydat za patnáct tisíc? Jen bychom tím riskovali, že projekt nevznikne a utrpí kredit Hithitu. Každému na začátku říkáme: Cílovou částku si nastavte takovou, aby projekt mohl vzniknout. Ne nižší, a ne vyšší.

Jaké podporujete způsoby platby a jak je řešeno navrácení peněz, není‑li kampaň úspěšná?

Spolupracujeme s PayU, takže podporujeme platbu přes většinu velkých českých bank, a v těchto dnech spouštíme platební karty. Snadná finanční podpora projektu je klíčová, snažíme se minimalizovat počet kliků od prohlédnutí projektu až k přímě platbě.

Podporovatelům neúspěšných projektů vracíme peníze zhruba do týdne po skončení plnou částkou, ale asi tak dvě až tři procenta se z ní ztratí v bankovním prostředí. Z neúspěšných projektů však nemáme nic my ani manažeři projektů.

Ve stejně krátké lhůtě vyplácíme i projekty úspěšné, aby mohly co nejdříve začít plnit své závazky vůči podporovatelům.

Když se vybere více, projekt dostane, co se vybralo, že?

Přesně tak. Stalo se to hned v první vlně vlastně všem úspěšným projektům. Proto není nutné stanovit cílovou částku riskantně vysokou. Co se vybere, to prostě odešleme. Nám zůstane jen procentní provize a banky si samosebou také něco nechají. Ale to se děje přece i mimo crowdfunding.

Jaký podíl si z kampaní berete?

Pokud u nás uspějete, přijde vám částka ponížena o naši provizi, která společně s bankovními poplatky činí necelých 10 %. Z těch jsou asi dvě třetiny pro Hithit, zatímco třetina padne na bankovní poplatky.

Ty projekty, které peníze nevyberou, jsou pro nás práce, za kterou nic nedostaneme. Právě proto je pro nás klíčové, aby projekty u nás byly úspěšné.

Kolik kampaní zatím uspělo a kolik neuspělo?

Zatím nám skončilo 12 projektů a 6 z nich uspělo. Kickstarter má úspěšnost 37 %, takže náš start byl velmi slibný a teď je třeba neusnout na vavřínech. Projekty pečlivě vybíráme a radíme jim, jak projekt napsat, aby měl šanci. I nadále se budeme věnovat jednotlivým projektům, ale jen do určité míry. Na počátku jsme často pomáhali nad rámec, který jsme si vytyčili.

Projektů se hlásí dost, ale spousta jich nedává smysl, a tak je prostě odmítáme. Pokud má kapela za sebou tři koncerty a chce na desku sto tisíc, radíme jim, ať si nejdřív vybudují fanouškovskou základnu a pak se vrátí, protože jinak bude jejich snažení i naše práce prostě zbytečná.

Někteří z vás si říkáte „lovci kampaní“…

Nesedíme s rukama v kapsách a projekty zároveň skutečně lovíme. Mám v adresáři stovky kontaktů na kapely, producenty, vizuální umělce, kteří jsou šikovní a určitě mají šanci na Hithitu uspět. Je třeba jim vysvětlit, že Hithit není žádné letadlo nebo pyramidová hra, ale prostě nový způsob financování. Důležité však je, aby oni sami projevili aktivitu, což je v uměleckých kruzích vždycky trošku oříšek. Ale představa, že všechny moje kontakty vyčerpám, je nereálná — přibývají rychleji, než je já stíhám oslovovat. Ani druhý lovec, Pavel Eichler, to nemá jinak.

Na startu jsme měli desítku projektů, které na sebe postupně nabalují další, dnes máme v různém stadiu rozpracování asi padesátku. Kolik z nich nakonec pustíme na Hithit, to teď neodhadnu, ale denně jeden až dva přibývají. Skutečně funkční platforma, která bude funkční i jako podnikatelský záměr, však potřebuje zhruba desetinásobek obratu. To je i náš cíl pro Českou republiku. Na webu chceme mít aspoň padesát projektů současně a obrat plánujeme na desítky miliónů ročně.

Co mohou nebo musí sami majitelé kampaně udělat pro to, aby uspěli?

Hodně. Vlastní aktivita je klíčová. Pokud oni sami projekt netlačí a nepodporují, neuspějí. Hithit je platforma, něco jako předprodejce vstupenek na koncert. Pokud nemáte dobrou kapelu, které neuděláte dobré promo, vstupenky se samy také prodávat nebudou. Klíčové jsou sociální sítě, ale určitě pomůže i rádio, letáčky a nějaký ten telefonát známým. Vyplatí se investovat pár tisícovek, pokud potřebujete čtvrt milionu.

Hithit je prostě e‑shop, ve kterém prodáváte zboží, které ještě nemáte. Proto je jeho propagace klíčová, jen přesvědčený podporovatel si koupí něco, co zatím neexistuje.

Oproti úspěšným projektům ty neúspěšné vždy dosáhly jen na zlomeček požadované částky. Nepřekročily zdaleka ani polovinu. Jak si vysvětlujete tak propastný rozdíl?

Uspěli jen ti, kteří to mysleli vážně a něco pro to dělali. Pracovali denně na propagaci, komunikovali se svými podporovateli, aktualizovali novinky kolem svého projektu a hlavně věřili.

Někteří jiní třeba jen neodhadli výši odměn, nebo prostě dostali od veřejnosti signál, že po jejich produktu není poptávka.

Získat polovinu je skutečně výjimečné, protože je‑li projekt dobrý, začne hned od začátku nabírat podporovatele. Kdo nejprve čekají, jestli uspěje, ti se většinou chytnou po 30 % částky, a i největší skeptici uvěří a zaplatí, když vidí, že projekt překračuje půlku. A zároveň, protože svůj produkt chtějí, navezou do toho i své blízké. Většina projektů získala peníze až v samotném závěru, kdy už bylo jasné, že úspěch je blízko.

Z čeho Hithit prozatím financujete?

Z vlastních prostředků. Všichni jednatelé Hithitu jsou úspěšní ve svých skutečných povoláních, a tak nám zatím nečiní problém mít Hithit jako koníček, ze kterého jednou bude něco funkčního i po stránce finanční. Projektu věříme, ale myslet teď na nějaké dividendy nebo profit by bylo předčasné. Jak jsem už zmínil, jsme teprve na jedné desetině obratu, který jsme si vytyčili jako laťku pro funkční web. Dokud jí nedosáhneme, jsme připraveni web dotovat.

Hledáte investici?

Investici zatím nehledáme. Současní investoři Pavel MüllerNorbert Nagy, kteří pomohli projektu vzniknout, jsou v případě potřeby připraveni cashflow podpořit, a totéž se vlastně dá říct i o mě. Investice zvenčí vždycky znamená ztrátu suverenity, a to teď prostě nechceme a nepotřebujeme.

EBF16

Čeho byste rádi projektem dosáhli? Kam až ho lze přivést?

Potřebujeme rozšířit myšlenku samofinancování odspodu mezi širokou veřejnost. Až budou lidé přemýšlet o jakékoliv činnosti, která nemůže vzniknout jen proto, že na ni teď nejsou prostředky, musí si vybavit Hithit. Potřebujete nový záhon před svým panelákem? Chcete jet na výlet na kolech po Rumunsku? Chcete udělat výstavu fotek z exotické dovolené? Prostě cokoliv, co by mohlo zajímat i jiné lidi ve vašem okolí, můžete financovat prostřednictvím Hithitu. To je náš cíl. Pak budeme spokojeni. :)

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome