Hlavní navigace

Čtečky e-knih by se měly lidem dávat zadarmo, říká ředitel Wooky Lukáš Novák

16. 7. 2012
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz
Jak se daří platformě Wooky rok a čtvrt poté, co její řešení začalo využívat nakladatelství Euromedia Group? Za první čtvrtletí se jejím prostřednictvím prodalo více než deset tisíc e-knih. „Sociální DRM v České a Slovenské republice neplní svůj účel,“ říká Lukáš Novák ředitel a majitel společnosti Wooky.

Sedíme spolu v kanceláři, která se nachází ve stejné budově jako vydavatelství Euromedia Group. Jaký je vztah mezi společností Euromedia Group, vámi a společností Wooky?

Wooky a.s. původně sídlila v Jihlavě. Z důvodu bližší spolupráce, ať už kvůli marketingu, PR nebo lepší komunikaci s nakladateli jsme potřebovali otevřít kancelář v Praze. Jedním z našich obchodních partnerů je společnost Euromedia Group, zároveň ve vedlejší budově sídlí vydavatelství Business Media, které je naším partnerem v oblasti časopisů. Máme v budově, kde sídlí Euromedia Group pražskou kancelář a současně zde sídlí náš marketingový tým.

V médiích se v minulosti objevily spekulace, že Euromedia Group má ve společnosti Wooky obchodní podíl nebo ji dokonce celou vlastní. Můžete tyto spekulace vyvrátit?

Z nějakého, pro mě nepochopitelného důvodu zde vznikl mýtus, kdy média vidí ve vztahu mezi Euromedia Group a společností Wooky a.s. něco více než standardní obchodní spolupráci.Wooky a.s. je společnost, která od svého vzniku před čtyřmi lety patří stoprocentně mně, tedy Lukáši Novákovi.

Jak ale například v prosinci upozornil Jan Kovalík v rozhovoru s ředitelem Euromedia Group Andreasem Kaulfussem, Wooky, a.s. má akcie na doručitele. Vlastníkem může tedy být kdokoli, kdo má aktuálně její akcie u sebe.

Jak už jsem uvedl jediným vlastníkem Wooky, a.s. je Lukáš Novák. Majetková struktura vlastníků byla ověřena právním auditem společností RentschLegal, který ve Wooky, a.s. před nějakou dobu proběhl.

Vraťme se ke zmiňovanému rozhovoru s šéfem Euromedia Group. Zaujalo mě jeho tvrzení, že elektronický inkoust nemá budoucnost, protože lidé chtějí číst elektronické knihy na multifunkčních zařízeních. Máte na elektronický inkoust stejný názor?

Pro firmu, která prodává elektronické knihy je elektronický inkoust nezbytně nutná věc, proto jsme také nedávno uvedli na trh e-inkoustovou čtečku.

Nicméně čeští a slovenští zákazníci nejsou, a teď se nechci nikoho dotknout, tak rozhazovační, že by chtěli vlastnit několik zařízení – mobilní telefon, tablet a ještě k tomu e-inkovou čtečku. Myslím si, že spousta lidí, bavíme-li se o mass marketu, dá přednost tabletu, protože to je multifunkční zařízení.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Mám k dispozici data od mobilních operátorů, a ta mluví jasně. Penetrace tabletů, potažmo smartphonů, které mají displej větší než tři a půl palce, je neporovnatelně vyšší než u e-inkových čteček a jsem přesvědčen, že tomu tak bude i nadále.

Je otázkou dvou, tří let než se na trhu objeví hybridní zařízení, resp. zařízení s hybridním displejem. Ta umožní uživateli zvolit čtecí režim, který bude á la elektronický inkoust, ale zároveň nabídnou klasický podsvícený displej.

Nicméně uživatel, který má e-inkoustovou čtečku, je pro mě jako pro prodejce e-knih určitě lepší zákazník než ten, který má tablet, protože ten si může vybrat mezi množstvím různých služeb. Zatímco tomu, kdo má inkoustovou čtečku, nezbývá nic jiného než koupit e-knihu.

Když říkáte, že mass market dá spíše přednost tabletu, je to tak, že existuje skupina lidí, kteří preferují čtení e-knih na čtečkách a zbytku je v podstatě jedno, na jakém zařízení e-knihu konzumuje?

Existují lidé, kteří jsou zblbnutí do tabletů, protože jsou masírováni médii. Ten, kdo chce pouze číst e-knihy, tak si koupí čtečku. Pak je tu ale obrovské množství lidí, kteří chtějí mít jen něco, co je in. Chceme pokrýt obě skupiny. Máme například dvouletou exkluzivní smlouvu se Samsungem. Pokud Samsung doveze nějaké nové zařízení do České a Slovenské republiky, které má v sobě Android, tak tam je z výroby předehrané Wooky.

Trvalo poměrně dlouho než Wooky letos v květnu na veletrhu Svět knihy představila vlastní čtečku elektronických knih. Proč jste nejdříve přišli s tabletem a teprve poté s čtečkou? Co bylo největším problémem, který pozdržel představení čtečky?

Velkým problémem jsou dodavatelé. Většina čteček se vyrábí v Číně nebo na Tchaj-wanu. Čtečku Wooky vyrábí společnost Medio, největší německý výrobce hardwaru. Ale tu vlastní firma Lenovo, takže jsme zpět v Asii.

Česká společnost, pokud není extrémně bohatá a nechce vyhodit peníze, si nemůže dovolit postavit si vlastní hardware, tak jako firmy typu Apple, Samsung či HTC. Měli jsme k dispozici několik zařízení, různých typů od různých výrobců, která jsme testovali.

Naše řešení je á la Barnes & Noble a Amazon a ty nám ho nedají. Takže si do čtečky musíme dát vlastní řešení a opět testovat.

Další problém je v odebraném množství. Odebíráme čtečky v desítkách tisíc kusů. Výrobci se s vámi samozřejmě baví jinak, když objednáváte desítky tisíc kusů, než když objednáváte miliony.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Když říkáte desítky tisíc kusů, znamená to, že s výrobcem máte uzavřenou smlouvu na konkrétní množství čteček, které musíte odebrat?

Máme uzavřenou smlouvu na minimální objednávku s opcemi.

Kolik čteček tedy minimálně musíte odebrat?

Obecně se s vámi budou zahraniční výrobci bavit, pokud budete mít zájem o deset tisíc kusů a více. Běžně jsou opce do třiceti až čtyřiceti tisíc kusů. To jsou standardní podmínky. Konkrétní podmínky smlouvy, kterou máme uzavřenou s výrobcem, nechci zveřejňovat.

Čtečka Wooky se prodává za necelé tři tisíce korun. Není ta cena stále příliš vysoká?

V porovnání s čím?

Nemám teď na mysli porovnání s konkurencí. Spíš mi jde o to, že elektronická kniha není zase o tolik levnější než tištěná kniha. Když si jako zákazník čtečku koupím a zjistím, že mi na ní čtení knih nevyhovuje, tak jsem v podstatě vyhodil z okna tři tisíce korun. Nemůže být tato počáteční investice stále určitou překážkou, která některé čtenáře od e-knih odrazuje?

Naše čtečka by měla být o něco levnější, než když si půjdete koupit český Kindle Touch. A zároveň je určitě levnější než ostatní dotykové čtečky na českém trhu. Protože na českém trhu je dotyková kromě Kindle Touch snad už jen čtečka od Sony. Všechny ostatní dotykové nejsou, mají hardwarová tlačítka a stojí okolo čtyř tisíc. Cena čtečky Wooky je myslím velmi nízká a máme ji jako podporu prodeje e-knih a obsahu. Naším cílem není vydělat na prodeji hardwaru.

Ale abych odpověděl na vaši otázku. Ano, je to určitá bariéra. Nicméně e-knihy, které se prodávají prostřednictvím Wooky, by měly být v průměru o 30 procent levnější než papírové. Tudíž investice do čtečky se čtenářům za čas vrátí. Navíc si uživatel může do čtečky stáhnout některou z 1300 e-knih, které jsou k dispozici zdarma. Jedná se o knihy, které mají propadlá autorská práva. Do konce roku bychom jim měli mít v nabídce dva tisíce. Připravujeme do budoucna takové řešení, kdy by zákazník za čtečku zaplatil poplatek v řádech stokorun.

Mám tomu rozumět tak, že chystáte model, který bude fungovat na bázi předplatného?

Bohužel vám k tomu nyní nemohu poskytnout žádné konkrétnější informace. Osobně se domnívám, že čtečky by se měly lidem dávat zadarmo. Jsem přesvědčený o tom, že až budou k dispozici hybridní displeje, tak elektronický inkoust jako technologie zlevní. A to natolik, že náklad na čtečku bude klidně tisíc korun a to už je částka, kdy si dovedu představit, že bychom čtečku zákazníkům nechali zadarmo. Zatím to ale vzhledem k aktuálním nákladům není možné.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Čili byste náklady na čtečku zaplatili z toho, co vyděláte na e-knihách. Jakou máte na prodeji e-knih marži?

Průměrná marže se pohybuje kolem patnácti až dvaceti procent. Když chcete ale například mít exkluzivně populárního autora, tak samozřejmě musíte nabídnout výhodnější podmínky. Wooky stojí v současné době hodně velké peníze, ale děláme to s tím, že na této platformě chceme do budoucna vydělat.

Dovedete si představit, že by model, o kterém se bavíme, tedy dotovaná čtečka za určitých podmínek, fungoval podobně jako knižní klub?

Spíše nedovedu. Jedna z mých dalších společností se dlouhodobě věnuje distribuci obsahu pro mobilní operátory a klubové modely á la knižní klub v digitálním světě příliš nefungují. K elektronické distribuci obsahu je nutné přistupovat úplně jinak než k fyzické distribuci obsahu.

Vraťme se k vaší čtečce. Proč jste se rozhodli pro dotykový displej?

Roli sehrála snadnost a komfort ovládání. Má to ale i marketingové důvody. Na trh se velmi tlačí tablety, které jsou zásadně dotykové. Chtěli jsme se svézt na vlně, že být dotykový je in. Není samozřejmě možné, aby malá česká firma dělala nejlepší hardware na světě. Je to o obrovských penězích a vývoji. Snažíme se tedy alespoň z toho, co máme k dispozici vytvořit řešení, které bude cenově dostupné a pro zákazníky dostatečné.

Vrátím se zpátky k našemu tabletu. Pobavily mě recenze, ve kterých se Wooky tablet 2.0 porovnává s iPadem a Samsung GalaxyTabem. Nemůžete, a to obecně česká média dělají, porovnávat iPad za dvanáct tisíc se zařízením za čtyři tisíce. To není fér. Naší strategií přitom bylo přijít se zařízením, které běžně stojí šest, sedm tisíc a dostat jeho cenu pod čtyři tisíce. Na Mall.cz a Alza.cz patřil náš tablet k nejprodávanějším zařízením. Rozprodat deset tisíc tabletů během jednoho měsíce si myslím není špatný výsledek.

Proč vlastně Wooky používá proprietární řešení a na rozdíl od například Palmknih či Kosmasu využívá DRM ochranu u všech knih?

Dneska se říká, že DRM je špatné. Bavme se ale realisticky. Například Kosmas používá Adobe DRM tam, kde je nezbytně nutné, tedy u knih, kde to vyžaduje nakladatel. Na platformě Wooky je v současnosti největší nabídka e-knih v Česku a není to náhoda. Sousta zahraničních nakladatelů vyžaduje tvrdé DRM. Wooky není o DRM, Wooky je o komfortu, který zatím spousta Čechů a Slováků neumí ocenit.

Máte v cloudu knihovnu a můžete ji sdílet na několika zařízeních. DRM je na pozadí a nikoho neotravuje.DRM běží na pozadí i v Amazonu. Používá ho Sony, Google Books či Barnes & Noble.Jen v Čechách funguje Kindle s fyzickými soubory. V zahraničí funguje vše vzduchem, stejně jako je tomu u Wooky.

Jestliže v Americe má Amazon a Barnes & Noble 80 procent trhu, tak to znamená, že lidem jejich komfortní řešení vyhovuje. Stejně tak 70 procent německého trhu drží Amazon a Thalia.de.

Sociální DRM v České a Slovenské republice neplní svůj účel. Když vyšla kniha o Stevu Jobsovi, tak jsme ho měli k dispozici společně s eReading.cz. Lidé z eReadingu přesvědčili pana Vopěnku, šéfa nakladatelství Práh, aby tu knihu nechal prodávat bez DRM, že se nebude krást. Wooky udělalo kampaň asi za 80 tisíc, což sice nejsou obrovské peníze, ale ve světě e-knih to není zanedbatelná částka a prodali jsme pouhé desítky kusů. Říkal jsem si, jak jen to je možné? Důvod byl jednoduchý. Kniha byla k dispozici na Uložto.cz, kde za první dva dny měla 11 tisíc stažení.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Wooky podporuje jak formát ePub s DRM, tak standardní ePub. Tudíž nejsme uzavření. Nově podobně jako u Amazonu funguje ve Wooky funkce, kdy si pošlete e-mailem do knihovny soubor prakticky v jakémkoli formátu, my vám ho převedeme a můžete ho číst na Wooky platformě. Až Apple laskavě schválí novou aplikaci, tak to bude dostupné i pro iOS a později i pro Android.

Uživatelé Wooky mají zakoupené e-knihy uložené v cloudu, co by se stalo, kdyby Wooky čistě teoreticky zkrachovala? Dostali by se ke svým e-knihám?

Pokud by Wooky nebyla schopná provozovat svoji platformu, tak je povinna nakladatelům předat soubory včetně e-mailových adres zákazníků a zákazníci by dostali zakoupené e-knihy minimálně ve formátu ve formátech PDF a ePub.

Wooky je platforma, kterou používá několik e-shopů. Je možné říci, který z nich prodává největší množství e-knih na vaší platformě?

To bohužel nemohu říci. Musel bych k tomu mít souhlas jejich provozovatelů.

Například e-shop Rajknih má slovenskou a českou mutaci. Je možné říci, jak se liší prodeje e-knih v Česku a na Slovensku?

Na Slovensku se prodá zhruba třetina toho, co v České republice.

Kupují se na Slovensku hodně české e-knihy?

Kolem šedesáti procent prodejů tvoří slovensky psané knihy, zbytek připadá na knihy v češtině.

Kolik se prodalo v loňském roce přes platformu Wooky e-knih?

Od dubna do konce loňského roku se přes Wooky prodalo přes 27 tisíc e-knih.

A letos?

Za první čtvrtletí jsme prodali deset tisíc e-knih.

BRAND24

Kolik má nyní platforma Wooky registrovaných uživatelů?

V současné době máme 90 tisíc aktivních uživatelů a většina z nich stahuje bezplatné knihy.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).